یادداشت؛

احساس فقر، خشونت پنهان و نارضایتی اجتماعی

تسلیمی طهرانی دکتر جامعه شناسی گفت: احساس فقر و محرومیت نسبی پدیده هایی اجتماعی هستند که امروزه بسیاری از اعضای طبقات متوسط و پایین اجتماعی آن را تجربه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان؛ رضا تسلیمی طهرانی دارای دکتری جامعه شناسی طی یادداشتی با عنوان «احساس فقر، خشونت پنهان و نارضایتی اجتماعی» در ایران آورده است؛ احساس فقر و محرومیت نسبی پدیده هایی اجتماعی هستند که امروزه بسیاری از اعضای طبقات متوسط و پایین اجتماعی آن را تجربه می کنند.

واقعیت آن است که اکنون در کنار فقر مطلق یا محرومیت مطلق که زندگی تعداد قابل توجهی از افراد را تحت تاثیر قرار داده است باید از رواج فقر نسبی و دلایل و نتایج آن صحبت کرد. در هنگام رواج محرومیت نسبی، اکثریت افراد جامعه با مقایسه موقعیت اقتصادی و اجتماعی خویش با دیگران و از جمله ثروتمندان احساس فقر و محرومیت می کنند.

آنها در رقابتی اجتماعی شرکت دارند که هدف از آن شبیه سازی سبک زندگی خود به شیوه زندگی ثروتمندان و تظاهر به برخورداری از چنین زندگی ای است.

در این شرایط، مصرف نمایشی و مظاهر مختلف آن با وضوح هر چه بیشتر به چشم می آیند. مال ها و مراکز خرید متنوع، کالاهای مصرفی گوناگون و برندهای متعدد تمام شهر را پر می کنند به نحوی که خرید کالاهای برند از مال های پر زرق و برق به یکی از مهمترین نیازهای اکثر افراد جامعه تبدیل می شود.

اکنون، بسیاری از اعضای طبقه بالای اجتماعی به منظور نمایش سبک زندگی خویش و متمایز ساختن خود از دیگران در تلاش هستند و فضای مجازی و شبکه های مختلف اجتماعی نیز در این راه به کمک آنها آمده اند به نحوی که اعضای دیگر طبقات اجتماعی در هر گوشه ی شهر می توانند شاهد نمایش سبک زندگی تجملاتی آنها باشند.

همچنین برخی از اعضای طبقه متوسط نیز که هدفی جز تظاهر به برخورداری از سبک زندگی تجملاتی و تقلید از آن ندارند فضای مجازی را به نمایشگاهی از سبک زندگی متظاهرانه خویش تبدیل کرده اند. در نتیجه ی این وضعیت، عموم افراد جامعه با مشاهده مظاهر زندگی ثروتمندان و مقلدان آنها در فضای واقعی یا مجازی خود را فقیر و محروم می دادند و بر نارضایتی آنها از شرایط اجتماعی افزوده می شود. آنها با مقایسه موقعیت خویش با ثروتمندان و عدم توانایی به منظور رقابت در چنین کارزار نابرابری احساس فقر و محرومیت می کنند.

هنگامی که هدف از مصرف انبوه کالاهای مختلف نمایش و به رخ کشیدن سبک زندگی متمایز خویش باشد تعداد فراوانی از افراد با احساس فقر و محرومیت مواجه خواهند شد. آنها خشونتی را تجربه می کنند که در نتیجه ی ناتوانی در خرید کالاهای مختلف و احساس محرومیت بر آنها روا داشته می شود. بنابراین در تحلیل علل نارضایتی اجتماعی، باید در کنار عواملی چون فقر مطلق، بیکاری و فساد، بر فقر و محرومیت نسبی تاکید کرد و به جای دامن زدن به شرایط اجتماعی- فرهنگی ایجاد آن از گسترش چنین محرومیتی جلوگیری نمود.

انتهای پیام/ج

موضوعات مرتبط

شما هم می توانیددیدگاه خود را ثبت کنید.

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است.

- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد.

Top