حجت‌الاسلام بیدرام بیان داشت؛

برای آمرزیده شدن بعد از شب قدر می‌توان به عرفه امیدوار بود

عضو سابق شورای شهر شاهین‌شهر به معارف عمیق و غنی دعای عرفه اشاره و کفت: اگر تأملی در فرازهای این دعا داشته باشیم این فرازها می‌تواند خلأ وجودی خداجویی ما را پر کند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام، محقق و پژوهشگر دینی و عضو سابق شورای شهر شاهین‌شهر در گفت‌وگو با ایکنا به معارف عمیق و غنی دعای عرفه اشاره و عنوان کرد: اگر تأملی در فرازهای این دعا داشته باشیم این فرازها می‌تواند خلأ وجودی خداجویی ما را پر کند.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها فطرتاً خداجو و طالب ارتباط با خالق خودشان هستند، گفت: افرادی که به زبان عربی آشنا هستند وقتی این دعا را می‌خوانند با کلمه به کلمه این دعا با خدای خودشان ارتباط برقرار می‌کنند و ارتباطشان به خدا وصل می‌شود.

این پژوهشگر دینی به افرادی که می‌خواهند دعای روز عرفه را بخوانند توصیه کرد؛ برای اینکه بهتر بتوانند از این دعا استفاده کنند و صبر نکنند که روضه‌ای خوانده شود تا اشکشان دربیاید، یک‌بار ترجمه این دعا را بخوانند.

وی افزود: کلمه به کلمه این دعا می‌تواند ارتباط شما را با خدا وصل کند به‌نحوی‌که هیچ لحظه از این دعا از خدا منقطع نباشید.

*در دعا بنده باید بداند که چه چیزی به خدا می‌گوید

حجت‌الاسلام بیدرام تصریح کرد: در دعا بنده باید بداند که چه چیزی به خدا می‌گوید. به همین دلیل باید یک‌بار هم که شده ترجمه دعای عرفه را بخوانیم. قرائت ترجمه باعث می‌شود فرد تشنه شود و سال‌های بعد اهتمام بیشتری به خواندن این دعا داشته باشند.

*گره جامعه امروز ما انقطاع از خداست

وی عنوان کرد: درست است که عربی زبان جامعی است و هر کلمه و جمله می‌تواند چندین معنی داشته باشد که فقط بخشی از آن معنی در ترجمه آورده شود، اما حداقل برای اینکه فرد بداند چه دارد به خدا می‌‌گوید باید ترجمه خوانده شود. امروز گره موجود در جامعه ما انقطاع از خداست و خداوند در زندگی ماها نیست و مفاهیم این دعا می‌تواند این قطع‌شدگی را دوباره وصل کند.

*آیا خواندن دعای عرفه به زبان فارسی ثواب کمتری دارد؟

حجت‌الاسلام بیدرام گفت: برخی مردم فکر می‌کنند خواندن دعا به زبان عربی ثواب دارد اما خواندن همان دعا به زبان فارسی ثواب ندارد و یا ثواب کمتری دارد اما باید به مردم باید گفت که هیچ معصومی نگفته است که دعا باید به زبان عربی خوانده شود.

وی بیان داشت: البته حساب نماز جداست که باید به عربی خوانده شود اما در دعا چنین مطلبی گفته نشده است. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین توصیه‌های قرآن تدبر است و تا معنی دعا را نفهمیم نمی‌توانیم در آن تدبر کنیم. پس مردم نباید نگران این باشند که اگر دعای عرفه را فارسی خواندند ثواب دعایشان کم می‌شود.

عضو سابق شورای شهر شاهین‌شهر در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط سیاسی ـ اجتماعی زمانی که امام حسین (ع) طی آن این دعا را خواندند، چرا بیشتر مضامین این دعا در خصوص شناخت خداوند و صفات الهی است؟ گفت: امام حسین (ع) چرا قیام کردند؟ مگر غیر این است که بندگی خدا بر روی زمین انجام و بندگی خدا تعطیل نشود.

وی خاطرنشان کرد: خود حضرت فرمودند؛ که اگر یزید‌بن معاویه به خلافت برسد، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند، یعنی فاتحه خداشناسی، دین‌داری و عبودیت خدا را باید خواند. امام حسین (ع) نه فقط در دعای عرفه که قبل از عاشورا آن را قرائت کردند، بلکه در روز عاشورا و در گودی قتلگاه که دیگر سخت‌تر از آن شرایط که علی‌اصغر (ع) را در آغوش دارند و علی‌اکبر و سایر اصحابشان به شهادت رسیده‌اند هم فقط بندگی خدا را می‌کنند و از خداپرستی سخن می‌گویند.

بیدرام یادآور شد: لحظه‌به‌لحظه عاشورا فقط بندگی خداست. ظهر عاشورا در حالی که حضرت تیرباران می‌شوند تا لحظه اذان فرا می‌رسد به‌سوی نماز می‌شتابند و نماز را به جماعت اقامه می‌کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس روایت مستند وقتی قنداق امام حسین (ع) در دستان پیامبر (ص) بود و جبرئیل خبر از مصیبت بزرگ امام حسین (ع) داد، اشک پیامبر جاری شود و فرمود: «صبراً یا اباعبدالله». این کنیه را جبرئیل به پیامبر (ص) ابلاغ فرمودند.

نویسنده کتاب عید محبت (اعمال و آداب عید غدیر) در ادامه گفت: زیارت عاشورا زیارت قدسی است که بر پیامبر (ص) نازل شد که ایشان هم به حضرت علی (ع) و به ترتیب به امامان بعدی معرفی کردند.

وی تأکید کرد: در زمان امام محمدباقر (ع) ایشان این زیارت را به عده قلیلی معرفی کردند تا اینکه در زمان امام صادق (ع) این زیارت علنی شد. در زیارت عاشورا واقعه عاشورا بیان می‌شود اما هیچ جای این زیارت بیان‌نشده که السلام علیک یا سید الشهداء بلکه پنج مرتبه خداوند در زیارت عاشورا می‌گوید السلام علیک یا اباعبدالله.

وی افزود: امام حسین (ع) با تک‌تک رفتارهایی که در طول مسیر قیامشان انجام دادند موجب احیای بندگی خدا شد. به همین دلیل هم محتوای دعای عرفه معرفی خدا و تلاش برای شناخت و بندگی خداوند است.

*خلأ ارتباط با خدا را داریم اما مداحان و سخنرانان چیزی نمی‌گویند

این پژوهشگر دینی در پاسخ به این سؤال که چرا این مضامین بلند که هدف امام حسین (ع) است در مداحی‌ها و روضه‌خوانی‌ها ذکر نمی‌شود؟ گفت: متأسفانه در این مجالس عده‌ای به دنبال این هستند که از مصیبت و قتلگاهی گفته شود تا اشک بریزیم و بغض‌های درونی‌مان را خالی کنیم درصورتی‌که یکی از خلأهای امروز جامعه ما ارتباط با خدا است در حالی که نه مداحان و نه سخنرانان در نحوه ارتباط بنده با خدا خیلی صحبت نمی‌کنند و بیشتر به تعریف خواب، رؤیا، داستان و موضوعات مختلف اجتماعی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: به غیر از عده قلیلی از عرفا و اساتید اخلاق کس دیگری خیلی از این مضامین بلند صحبت نمی‌کند. دعاهای کمیل حجت‌الاسلام انصاریان را ببینید. فرازهای دعای کمیل که ارتباط با خداست را تفسیر و تبیین می‌کند و مردم گریه می‌کنند اما مداحان در دعای کمیل ذکر مصیبت‌ها را می‌خوانند درحالی‌که این دعا دعای ذکر مصیبت نیست بلکه دعای ارتباط بنده با خدا است و باید سخنران، مداح و در نهایت مردم در این وادی قدم بگذارند.

وی در پایان گفت: ائمه (ع) بسیاری از سخنان و معارف را در قالب دعا مطرح کرده‌اند که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد. هر کسی که در شب قدر آمرزیده نشده است می‌تواند به روز و دعای عرفه امیدوار باشد.

انتهای پیام/د

شما هم می توانیددیدگاه خود را ثبت کنید.

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است.

- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد.

Top