یادداشت/

شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان ایلام با فعال کردن نقش خود به دنبال چیست؟

تحرکات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان ایلام در راستای ارایه راهکارها و مشورت به مدیریت جدید این استان آن‌هم در زمینه چینش تیم مدیریتی جدید پر رنگ تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، علی‌اصغر اسدی طی یادداشتی آورده است که در نظام‌های مردم‌سالار که ارکان حکومت، با رأی و اراده مردم انتخاب می‌شوند، احزاب و تشکل‌های سیاسی از نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد موج و شور نشاط عمومی و خصوصاً هدایت قاطبه مردم در گزینش و انتخاب گزینه‌های مطلوب برخوردار هستند.

دریک کلام وجود احزاب، طیف‌ها و تشکل‌های سیاسی عامل پویایی سیاسی کشور و مهم‌تر از همه از مؤلفه‌های مردم‌سالاری و رهایی کشور از چمبره خودکامگی و قرار گرفتن در دام افکار ومشی های موسوم به توتالیتری محسوب می‌شوند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همه ارکان آن از رأس حاکمیت گرفته تا قوای مجریه و مقننه و قضایی به‌صورت مستقیم با رأی مردم از طریق صندوق‌های آرا انتخاب و یا به‌صورت غیر مستقیم و با به‌کارگیری شیوه تفویض اختیاری که مردم به منتخبین خود واگذار می‌کنند، گزینش و در راس قوا و سایر ارکان حاکمیتی قرار می‌گیرند.

یکی از تشکل‌های اثر گذار و در عین حال نوپای سیاسی کشور که در سال‌های اخیر و با ترکیبی از چندین حزب منتسب به جریان اصلاح‌طلبی در فضای سیاسی کشور ابراز وجود نموده، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

این شورا با ترسیم خط‌مشی‌های سیاسی و هدایت احزاب هم فکر خود در سپهر سیاسی کشور، اثرات مطلوبی در عرصه سیاسی کشور خصوصاً انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری برجای گذاشته است. به دست گرفتن اکثریت کرسی مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و دو دوره ریاست جمهوری را می‌توان نمود عینی حرکت این جریان سیاسی در سایه حرکت شورایی و پرهیز از تشتت و تک‌رویی نامید.

این‌چنین به نظر می‌رسد که دراستان ایلام به دلیل تنوع مطالبات و وجود برخی انگیزه‌های شخصی و منفعت‌طلبی‌های فرا گروهی و مهم‌تر از همه سهم خواهی های خارج از عرف سیاسی برخی از فعالین سیاسی همفکر، انتقاداتی بر سبک و سیاق این شورا مطرح بوده است، اما می‌توان با قاطعیت ادعا کرد که این شورا یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های سیاسی مشورت دهنده به ارکان اجرایی استان در حوزه حرکت مدیریت ارشد بر مدار فکری دولت حاکم، استفاده از نیروهای همفکر سیاسی و عدم به‌کارگیری مدیران ناکارآمد به‌حساب می‌آید.

هر چند ورود زود هنگام شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان به مقوله جابجایی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و بروز برخی تشنجات سیاسی در استان، تداعی‌کننده نوعی سهم خواهی و یا به‌نوعی تقسیم غنائم قدرت در بین بخشی از افکار عمومی و فعالین سیاسی همفکر و غیر همفکر دولت شد و در این مورد خاص، انتقاداتی نیز بر شیوه عمل آنان وارد است، اما در حقیقت پرداختن شورا به این مقوله را باید در سبد وظایف و اختیارات و مطالبات رای دهندگانی گذاشت که این شورا به نحوی نمایندگی فکری آنان را به دوش می‌کشند.

یا باید فرآیند انتخابات بر اساس فعالیت احزاب و منافع حزبی را نادیده انگاشت، یا با قبول این فرآیند، باید پذیرفت پس از نیاز به اصلاح امور که در رأس اهداف انتخاباتی قرار دارد، استفاده از نیروهای توانمند، کارآمد و همفکر سیاسی بخش مهمی از اهداف این فرآیند محسوب می‌شود.

شاید با تمکین به این بخش، چرایی ورود شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به مقوله جابجایی‌ها و دغدغه به‌کارگیری نیروهای همفکر آنان، برای منتقدین قدری قابل هضم تر شود.

با روی کار آمدن استاندار جدید ایلام، تحرکات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان در راستای ارایه راهکارها و مشورت به مدیریت جدید استان آن‌هم در زمینه چینش تیم مدیریتی جدید پر رنگ تر شده و به‌صورت رسمی و غیر رسمی مجموعه نشست‌ها و بحث‌های تخصصی این حوزه در دستور کار قرارگرفته است.

به دنبال مجموعه نشست‌های مشورتی برگزار شده، شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان، صبح امروز نشست رسمی خود را با قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام برگزار و نکته نظرات خود را در امورات مختلف، خصوصا موضوع تغییر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و استفاده از ظرفیت نیروهای همفکر سیاسی ارایه شد.

در نشست صبح امروز، اعضای شورا در صحبت رسمی با استاندار ایلام، لزوم تغییر مدیران اجرایی دستگاه‌ها را به‌عنوان مطالبه جدی احزاب سیاسی اصلاح طلب به وی گوشزد نمودند. شورای سیاستگذاری در زمینه ایجاد تغییرات در راس مدیریت دستگاه‌های اجرایی استان سه نوع تغییر را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده که در بحث‌های صورت گرفته امروز نیز به روشنی دنبال آن بود.

از دیدگاه این شورا، در حال حاضر سه دسته مدیران درراس دستگاه‌های اجرایی استان قرار دارند که لازم است در راستای متجانس سازی لایه های پایینی قدرت با راس هرم آن در دستور کار استاندار ایلام قرار گیرند.

دسته اول؛ مدیران مربوط به دولت‌های نهم و دهم هستند که علیرغم اینکه در بین آنان ممکن است افراد کارآمد و توانمندی حضورداشته باشد، اما بقای آنان در راس دستگاهها بیش از این به مصلحت نیست.

دسته دوم؛ مدیران محفلی و از دوستان استاندار پیشین ایلام هستند که از طریق رانت و رابطه به قدرت دست‌یافته‌اند، هرچند این افراد ممکن است از نظر فکری با دولت همراه باشند، اما مدیر رانتی نمی تواند براساس شایسته‌سالاری انتخاب و یا پله های ترقی را یک‌به‌یک طی کرده باشد، بنابراین این افراد نیز باید جای خود را به مدیران توانمند و کارآمد همفکر واگذار نمایند.

دسته سوم؛ مدیران همفکر سیاسی اما ناکارآمدی است که حضور آنان باعث تحمیل هزینه‌های فروانی به جریان اصلاح طلبی و دولت دوازدهم خواهد داد، لذا به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های استان و عینی نمود کارآمدی دولت، این دسته هم باید تغییریافته و افراد کارآمدی بر جای آن‌ها گماشته شود.

بنابراین باید گفت، هرچند ممکن است به دنبال طرح چنین دیدگاه‌ها و مطالباتی از سوی شورا، برخی نیز انتقاداتی نظیر شخص محوری و منفعت طلبی را چاشنی انتقادات خود بر علیه این شورا نمایند، اما موارد مطرح شده مطالبات و دغدغه‌هایی است که از ماه‌ها پیش برخی تشنجات و تشتت‌ها را رقم‌زده و باید دید که قاسم سلیمانی دشتکی برای فایق آمدن بر این موضوع چگونه عمل خواهد کرد؟!

انتهای پیام/ج

موضوعات مرتبط

شما هم می توانیددیدگاه خود را ثبت کنید.

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است.

- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد.

Top