نقش و اهمیت تونل کبیرکوه در توسعه ملی و استانی

واژه توسعه همراه با عدالت اجتماعی، مفهومی است زیبا که در صورت دستیابی به آن همه محرومیت ها و کاستی ها مرتفع شده و رسیدن به اهداف رشد و ترقی فردی و اجتماعی نیز محقق می شود.

به گزارش صدای جویا به نقل از ایرنا یکی از مقوله ها و اهدافی که جمهوری اسلامی ایران بخاطر آن شکل گرفت، مبارزه با فقر و تبعیض و ایجاد رفاه نسبی و تحکیم عدالت در سطح کشور بود.
موضوعی که آثار آن در برنامه های همه اولیای خدا، مبارزان، مجاهدان، آزادیخواهان و جمعیت شناسان مشهود و مبرهن است.
اما حجم مشکلات بجای مانده از بی عدالتی های تاریخی و حادثه سخت جنگ تحمیلی به حدی در ایران بزرگ و پر دامنه است که با وجود سعی بلیغ دولتمردان و رهبران دلسوز جامعه در خیلی از مناطق و شهرستان ها، عمق و آثار واماندگی و نیازمندی و توسعه نیافتگی همچون گذشته پابرجاست و خودنمایی می کند و تاکنو ن مضمون مبارک عدالت و توسعه و تعالی متوازن در آنجا بدرستی معنا و عملا نیز مشاهده و تجربه نشده که شهرستان آبدانان یکی از این مناطق است.
آبدانان از جمله مناطق و شهرستان هایی است که بر خلاف سهم دانایی و فرهیختگی و هزینه هایی که برای بر پایی و تداوم انقلاب اسلامی پرداخت کرده ولی از مواهب و برکات انقلاب اسلامی آنطور که باید بهره مند نشده است.
دیار ما در زمینه های مختلف در گردابی از نیاز و مشکلات و محرومیت متوقف شده که چنانچه مدیران ملی و استانی با سپاه همت و هیبت انقلابی برای نجاتش نشتابند در این گرداب متعفن جان خواهد داد و همه را برای همیشه مدیون خواهد کرد.
۲ کوه بزرگ دینارکوه و کبیرکوه با همه محاسن و برکاتی که برای ساکنان این دیار دور دارند آوازه سترگ و بلندشان هیبت و تمثال با ابهت آبدانان را در سایه قرار داده و مانع ارسال فرکانس های صوتی و فریادهای دادخواهانه ساکنان آن به گوش متولیان امور شده و زمینه ساز سرخوردگی و عقب ماندگی آن از قافله پیشرفت شده اند.
این شهرستان تا چند سال پیش بوسیله یک رشته راه سخت و صعب العبور و سنگی و پرپیچ و خم که ۵۰ سال پیش بمنظور مقاصد نظامی احداث شد به مرکز استان متصل می شد اگر چه اخیرا کوره راه دیگری از مسیر انجیره و میمه احداث شده اما به علت مشکلات ساختاری و فنی ناشی از رانش زمین، عملا از حیز انتفاع خارج شده و قابل تردد مطمئن و عبور و مرور سالم و روان برای مردم آبدانان نیست.
بدنبال درخواست های متعدد و مکرر مردم و قابل اصلاح و تعریض نبودن گردنه کبیرکوه، اراده مسئولان کشوری و استانی بر این قرار گرفت که برای نجات مردم حوزه جنوب استان ایلام بخصوص شهرستان آبدانان، دل سرد و سیاه کبیرکوه شکافته شود و معبری برای رفت و آمد در آن ایجاد شود.
احداث تونل کبیرکوه اگر چه از آرزوهای مردم غیور آبدانان و با خواهندگی و پیگیری آنان آغاز شد لیکن ایجاد این طرح بزرگ ملی اثرهای مفید و ماندگاری در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، ترابری و حمل و نقل در پی دارد که جهت تنویر افکار عمومی و اثبات منزلت و موقعیت آن ذیلا و در ۲ بخش استانی و ملی اشاره می کنیم تا بیشتر به اهمیت و اثرگذاری تونل کبیرکوه پی ببریم.

** بعد و اثرهای استانی احداث تونل کبیرکوه
۱- حذف ۲۵ کیلومتر از گردنه خطرناک و برفگیر کبیرکوه و کاهش مسافت بین شهرستان های آبدانان و دره شهر به کمتر از ۱۷ کیلو متر و همچنین حذف ارتفاع یک هزار و ۲۰۰ متری این گردنه و ۲۷۰ پیچ ریز و درشت آن از مسیر آبدانان، دره شهر و ایلام.
۲- ایجاد زمینه مناسب جهت استفاده مشترک مردم آبدانان و دره شهر از امکانات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضایی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرزچیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری با کشور عراق.
۳- ایجاد زمینه اشتغال پایدار و مهار نرخ بالای بیکاری در بین جوانان بخصوص تحصیل کرده ها در قالب داد و ستدهای تجاری و کاری و مشاغل خدماتی مسیر مواصلاتی هر دو سمت تونل (دره شهر و آبدانان).
۴- ایجاد امکان آسان برای انتقال تاسیسات آب، برق، گاز، مخابرات، فنآوری های نو و استفاده مشترک از زیر ساخت های مورد نیاز مردم شهرستان های آبدانان و دره شهر در دراز مدت.
۵- حذف پیچ های تند و بهینه سازی مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان و بهسازی و تضمین سلامت و سازگاری سفرهای مردم دره شهر به دهلران و استان های جنوبی کشور و همچنین عتبات عالیات در کشور عراق و همچنین کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی و فشارهای روحی و اجتماعی مسافران این مسیر.
۶- کاهش فوق العاده هزینه حمل و نقل کالا، مسافر و خدمات و در نتیجه رضایتمندی و رفاه مردم و صرفه جویی در وقت، جلوگیری از استهلاک وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت، تضمین امنیت و آرامش روحی و روانی مسافران و تعمیق روابط اجتماعی و عاطفی بیشتر بین حوزه جنوب استان ایلام.
۷- کاهش فاصله مرکز استان ایلام با استان خوزستان به میزان ۷۵کیلومتر با ضریب امنیت بالا و آب و هوایی معتدل و ایمن و مسرت بخش و کاهش چشمگیر مسیر مرز پیمایی مردم شهرستان های دهلران و مهران.
۸- تسهیل در ارتباط بین شهرستان های دهلران و مهران با مرکز کشور واستان لرستان و همچنین روان سازی ارتباط شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و پلدختر و کاهش مسیر دهلران به پلدختر از ۲۴۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر.
۹- کاهش فاصله ارتباطی بخش زرین آباد دهلران با استان لرستان و مرکز کشور به میزان ۱۷۰ کیلومتر.
۱۰- تسریع در ارتباط شهرستان آبدانان با مرکز استان ایلام و ارتباط نزدیک و راحت بین شهرستان های آبدانان و دره شهر و شهرهای استان خورستان.

** بعد و اثرهای ملی احداث تونل کبیرکوه
۱- ایجاد مسیر ارتباطی دوم، با اطمینان و امنیت بیشتر بین قسمت های شمال، شمالغرب، غرب و مرکز کشور با استان خوزستان و مرزهای جنوب و جنوب غربی کشور.
۲- تسریع در روند حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی محور ترانزیتی تهران به جنوب کشور بخصوص حدفاصل شهرستان پلدختر، تنگ فنی، اندیمشک و نقش موثر آن در جلوگیری از خسارت مالی و تلفات جانی در این مسیر در طول سال.
۳- ایجاد زمینه مناسب امکان استخراج و بهره برداری از معادن و ذخایر نفت، گاز و گوگرد موجود در منطقه آبدانان و ضرورت احداث پالایشگاه و تاسیسات نفتی به منظور استفاده بهینه از این سرمایه های خدادادی و بکارگیری آن در جهت توسعه کشور.
۴- ایجاد شتاب و انتقال سریع مبادلات کالا و خدمات بازارچه و منطقه اقتصادی مرز چیلات دهلران و تولید کارخانجات سیمان و گچ و محصولات کشاورزی آن شهرستان مولد مرزی با حجم بیش از ۶ هزار تن در روز به مرکز و نواحی غربی کشور.
۵- روانسازی و تسهیل در ترانزیت کالا از نواحی مرکزی ایران به کشور عراق و تردد با سهولت زائران عتبات عالیات از سراسر کشور بخصوص نواحی مرکزی با استفاده از مسیر ایجاد شده و تونل کبیرکوه.
۶- ایجاد تونل کبیرکوه همچنین دسترسی، هدایت، تدارک و تقویت بحش عظیمی از مرزهای جنوب و جنوب غربی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مواقع بحران و جنگ بطور ۱۰۰ درصد تضمین و تامین می کند که این امر در دوران دفاع مقدس عملا به اثبات رسیده و مورد تایید کارشناسان نظامی نیز قرار گرفته است.
امید است با همت بلند مسئولان مربوطه در آینده ای نزدیک، با تامین اعتبارهای مورد نیاز این طرح بزرگ و بهره برداری از آن، زمینه استفاده همه آحاد جامعه از مزایای این طرح مهم راهسازی مهیا و قلب سرد و سخت و تاریک کبیر کوه به معبری گرم، لطیف، نورانی و آرام برای مردم حوزه جنوب و همه ایرانیان شریف و با غیرت تبدیل شود تا بدینوسیله یک بار دیگر طعم خدمات نظام مقدس اسلامی در کام مردم شهید پرور منطقه، شیرین و گوارا و بعد از ۳۸ سال از عمر پر بار انقلاب اسلامی کاروان ترقی و تعالی و توسعه را در کنار دولتمردان خود همراهی کنند.

به گزارش ایرنا، این تونل بعد از تونل اتوبان تهران – شمال، طولانی ترین تونل جاده ای در دست ساخت کشور است.
این تونل با چهار هزار و ۸۰۰ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۸/۸ متر ارتفاع بعد از تونل در حال احداث اتوبان تهران- شمال با ۶٫۲ کیلومتر، دومین تونل بزرگ جاده ای کشور است.
تونل کبیرکوه با احتساب جاده های دسترسی ۲ طرف ( آبدانان و دره شهر) دارای ۱۷٫۲ کیلومتر طول است که در صورت بهره برداری ضمن روانسازی بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب و شمال غرب به جنوب کشور ، زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان ایلام را نیز مهیا می کند.
مجری تونل بزرگ کبیرکوه می گوید: شیب جاده های ورودی هر ۲ سمت دره شهر و آبدانان ۶ درصد و داخل تونل اصلی ۲ درصد به سمت شهرستان آبدانان است، تونل کبیرکوه دارای پارکینک مورد نیاز، اماکن اضطراری، تهویه هوا و روشنایی بر اساس استانداردهای فنی و جهانی است.
موسی عزیزی از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی ابنیه فنی و عملیات خاکبرداری جاده های دسترسی تونل خبر داد و تاکید کرد: عملیات پوشش لاینینگ دائمی تونل با بتن مسلح و کف برداری ۲ هزار و ۳۰۰ متر از بدنه اصلی تونل با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در دست انجام است.
مجری طرح بزرگ جاده ای تونل کبیرکوه مشکل اصلی پیمانکاران هر ۲ سمت کبیرکوه را نبود بودجه اعلام کرد و گفت: در صورت تامین به موقع اعتبارهای مورد نیاز، عملیات حفاری این طرح بزرگ تا ۱۴ ماه آینده به پایان می رسد.
کلنگ احداث جاده های دسترسی تونل سال ۸۹ با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی بر زمین زده شد و عملیات حفاری بدنه اصلی تونل کبیرکوه نیز سال ۹۲ آغاز شد و تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.

انتهای پیام/

موضوعات مرتبط

شما هم می توانیددیدگاه خود را ثبت کنید.

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است.

- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد.

Top