یادداشت/

نمایشگاه مطبوعات به دو عنصر خلاقیت و نوآوری نیازمند است

نویسنده مطبوعاتی گفت: اما به نظر می‌رسد از این پس در برگزاری نمایشگاه مطبوعات بیش از هر زمان دیگری به دو عنصر خلاقیت و نوآوری نیاز است.

به گزارش صدای جویا از اصفهان، امیرعباس تقی پور نویسنده مطبوعاتی طی قلمی آورده است که نیاز نمایشگاه مطبوعات به دو عنصر خلاقیت و نوآوری بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات با حضور حدود ۱۰۰۰ مؤسسه مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از ۵ تا ۱۲ آبان ماه در محل مصلی تهران برگزار شد.

بر اساس آخرین اطلاعات به روز رسانی شده در تاریخ ۱۸ مهر ۹۶ در سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۷ هزار و ۸۹۴ رسانه دارای مجوز در سامانه جامع نشریات کشور به ثبت رسیده است.

با این حساب یک، هشتم رسانه‌ها در این نمایشگاه شرکت کرده و در ۱۰ روز تلاش کردند بدون واسطه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها به تعامل بپردازند. در سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف تجربه تحریم سیاسی نمایشگاه موجود بود اما عدم حضور برخی از مطبوعات در نمایشگاه بیست‌وسوم دلایل دیگری داشت. این گروه، معتقدند پس از ظهور رسانه‌های جدید و تحت‌الشعاع قرار گرفتن کارکرد مطبوعات، کاهش تیراژ، افزایش هزینه‌ها و برهم خوردن تعادل میان منابع و مصارف مؤسسات مطبوعاتی و فراهم شدن امکان تعامل آنلاین با مردم، دیگر برگزاری نمایشگاه، ضرورتی ندارد و تنها به محلی برای افزایش هزینه‌های شرکت‌کنندگان، گرفتن عکس‌های یادگاری با مسؤولان و هدررفت انرژی اعضای تحریریه تبدیل شده است.

اما هستند گروه‌های دیگری که در کنار اشاره به فواید معمول نمایشگاه‌ها می‌گویند حداقل فایده نمایشگاه مطبوعات در حال حاضر، به سر زبان افتادن مطبوعات و جلب توجه افکارعمومی و مسؤولان به مشکلات آن‌ها و واقعیت‌های پیش‌رویشان است.

خاطرات به جا مانده از شور و هیجان خاص نمایشگاه مطبوعات در سال‌هایی از دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ و استقبال مردم و مسؤولان از آن نمایشگاه‎‌ها، مانع از دامن زدن به نظر کسانی می‌شود که از اساس با برگزاری نمایشگاه مطبوعات مخالفند اما به نظر می‌رسد از این پس در برگزاری نمایشگاه مطبوعات بیش از هر زمان دیگری به دو عنصر خلاقیت و نوآوری نیاز است.

سیاق برگزاری نمایشگاه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف برای تقویت برنامه‌ها و نشست‌های علمی و جانبی، کم و بیش یکسان بوده و حداقل، تغییرات برای مخاطبان محسوس نیست.

حتی ممکن است رجوع به تجربه‌های گذشته برای طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی برگزاری متفاوت نمایشگاه در سال‌های آتی کافی نبوده و لازم باشد تحولاتی بنیادین در شکل و محتوای برگزاری نمایشگاه انجام شود. مسؤولان و کارشناسان معاونت مطبوعاتی قادرند نمایشگاهی متفاوت در سال ۱۳۹۷ رقم زنند.

انتهای پیام/د

موضوعات مرتبط

شما هم می توانیددیدگاه خود را ثبت کنید.

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است.

- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد.

Top