گزارش: استان ایلام نیازمند اتصال به شبکه ریلی کشور/مسیر اندیمشک ـ دهلران مناسب‌ترین گزینه

برای اتصال به شبکه ریلی کشور طرحهای متفاوتی تاکنون از زبان مسئولان در ادوار مختلف به گوش رسیده است اما آنچه که مسلم است اتصال استان ایلام از طریق شهرستان دهلران به نظر بهترین گزینه است.  از جمله موضوعاتی که امروزه نقشی بی‌بدیل در رشد شاخصهای یک  منطقه ایفا می‌کند صنعت حمل و نقل است

قطار

برای اتصال به شبکه ریلی کشور طرحهای متفاوتی تاکنون از زبان مسئولان در ادوار مختلف به گوش رسیده است اما آنچه که مسلم است اتصال استان ایلام از طریق شهرستان دهلران به نظر بهترین گزینه است.

 از جمله موضوعاتی که امروزه نقشی بی‌بدیل در رشد شاخصهای یک  منطقه ایفا می‌کند صنعت حمل و نقل است که می تواند ره‌آورد توسعه در ابعاد مختلف باشد.

این صنعت برای رشد و نشان دادن تاثیرات خود نیازمند زیرساختها و بسترسازیهای مناسبی است که از بدیهی‌ترین آنها داشتن راههای مواصلاتی ایمن است.

استان ایلام از جمله استانهای خاص در کشور به لحاظ وضعیت راههای مواصلاتی است به طوری که در این استان که دارای موقعیت جغرافیایی مهمی نیز در نقشه کشور است هنوز بزرگراه حتی در مقیاس کمترین نیز احداث نشده است.

این استان که در سالهای گذشته به اصلی‌ترین محور برای تردد زائران عتبات عالیات تبدیل شده است به دلیل نداشتن وضعیت مناسب در جادهها در این ایام با مشکلات زیادی مواجه می‌شود که هم تصادفات متعددی را به دنبال دارد و هم گرههای ترافیکی زیادی را به رانندگان تحمیل می‌کند.

 

از جمله راههای ایمن که می‌تواند پوششی مناسب برای مشکلات جادههای ناایمن استان باشد اتصال به شبکه ریلی کشور است که البته تاکنون اقدامی برای آن انجام نشده است.

اگر چه در گذشته نیز به اهمیت احداث بزرگراه و اتصال به شبکه ریلی کشور برای این استان وعده‌هایی داده شده بود اما پس از استقبال عظیم مردم از مرز مهران برای زیارت اربعین بود که لزوم انجام این اقدامات بیش از پیش احساس شد.

برای اتصال به شبکه ریلی کشور طرح های متفاوتی تاکنون از زبان مسئولان در ادوار مختلف به گوش رسیده است اما آنچه که مسلم است اتصال این استان از طریق شهرستان دهلران به نظر آسان‌تر می‌رسد.

 

شهرستان دهلران که با نزدیکترین خط راه آهن رسمی کشور یعنی راه آهن جنوب کمتر از ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد می‌تواند از جمله گزینه‌های مناسب برای برون رفت استان ایلام از عدم اتصال به راه آهن باشد.

این شهرستان به دلیل ظرفیتهای متعددی که دارد می‌تواند انتخاب اول و بهتر برای اتصال استان به شبکه ریلی باشد زیرا هم توجیه اقتصادی و هم توجیه فنی را می‌توان برای آن متصور شد.

اگر چه در طرحهای اولیه اتصال استان از مسیر خط آهن همدان-کرمانشاه-اسلام آباد _ایلام برنامه‌ریزی شده است اما به نظر می‌رسد اتصال به راه‌آهن سراسری از طریق شهرستان دهلران منطقی‌تر و آسان‌تر باشد.

مسیر راه آهن اندیمشک به دهلران علاوه بر کم هزینه بودن به علت اینکه در مسیر ترانزیت کالا به کشور عراق نیز قرار دارد می‌تواند از نظر اقتصادی بسیار سودمند باشد.

شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: اتصال به راه آهن جنوب از طریق شهرستان دهلران می‌تواند درصد زیادی از مشکلات راههای استان را حل کند.

وی افزود: به دنبال احساس نیازی که برای اتصال استان به راه آهن می‌شد رایزنی هایی را با وزیر راه و شهرسازی انجام شده تا نسبت به این موضوع اقداماتی عملیاتی انجام شود.

نماینده مردم شهرستان دهلران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسلم است که اتصال استان از طریق مسیر استانهای کرمانشاه و همدان در حالی که هنوز این استان ها به شبکه ریلی وصل نشده‌اند بسیار زمان بر و پر هزینه‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم که باید مسئولان ارشد استان و کشور رایزنی‌های خود را برای اتصال به شبکه ریلی بر روی اتصال از طریق راه آهن اندیمشک- دهلران متمرکز کنند تا نتیجه سهل الوصول‌تر باشد.

کاظم‌زاده بیان کرد: امیدواریم نتایج رایزنیهای انجام شده با وزارت راه و شهرسازی به‌زودی در این زمینه تحقق یابد تا شاهد اختصاص ردیف برای اتصال استان به راه‌آهن از طریق جنوب استان باشیم.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام نیز از جمله افرادی است که اهمیت اتصال استان ایلام به راه‌آهن سراسری کشور را به خوبی احساس کرده و در این زمینه رایزنی های متعددی نیز انجام داده است.

وی در این خصوص اظهار داشت: در دیدار با ریاست جمهور مشکلات و نیازمندیهای متعدد استان ایلام از جمله وجوب احداث راه‌آهن به صورت تفصیلی بیان شد.

استاندار ایلام با بیان اینکه مهم‌ترین و شاخص‌ترین خواسته مردم استان برخورداری از راه مناسب دسترسی است تصریح کرد: تقریبا تمامی پروژههای عمرانی استان ایلام در حال فعالیت هستند اما “راه آهن” شدیداً نیازمند پیگیری و دستورات ویژه دولت است.

وی گفت: علی‌رغم دستورات لازم و پیگیریهای بسیار و رایزنیهای گسترده با پیمانکاران تاکنون موضوع احداث راه آهن در این استان به نتیجه مشخصی نرسیده است.

مروارید اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور را یکی از خواسته‌های برحق مردم ایلام دانست و افزود: رایزنیهای بسیاری با قرارگاه خاتم‌الانبیاء صورت گرفته است اما به خاطر مشکلات اعتباری قرارگاه تاکنون موفق به شروع عملیات اجرایی نشده‌ایم.

استاندار ایلام تصریح کرد: در دیدار با ریاست جمهوری از ایشان تقاضا کردم در خصوص اجرای راه آهن ایلام شخصاً دستورات و پیگیریهای لازم را انجام دهد که رئیس جمهور قول مساعد داد که شخصاً اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور را پیگیری کند.

در باب اهمیت ایجاد مسیرهای مواصلاتی مطمئن برای استان ایلام هیچ شکی نیست و در این خصوص به رایزنی های نمایندگان و مسئولان استان و همچنین قول های مقامات ارشد کشور دلبسته‌ایم تا روزی شاهد ایجاد بزرگراه ها و اتصال به شبکه ریلی در کمترین زمان ممکن باشیم.

گزارش از روح الله کرمی(تسنیم)

(یک پاسخ به) <<گزارش: استان ایلام نیازمند اتصال به شبکه ریلی کشور/مسیر اندیمشک ـ دهلران مناسب‌ترین گزینه>>

  1. Jimmy گفت:

    Ahaa, its good discussion regarding this paragraph here at this web site, I have read all that,
    so now me also commenting at this place.

    Also visit my blog Jimmy http://bing.co.uk

شما هم می توانیددیدگاه خود را ثبت کنید.

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است.

- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد.

Top