اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1403/2/21    کد خبر: 15727545   در دسته بندی سیاسی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 17  دقیقه

امام جمعه تودشک:

تکریم دختران ماموریت ذاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است/ امامان انقلاب حج منهای برائت را حج جاهلی می‌دانند

تکریم دختران ماموریت ذاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است/ امامان انقلاب حج منهای برائت را حج جاهلی می‌دانند

  امام جمعه تودشک گفت: یکی از این موضوعات مهم، بحث الگوی تعالی دختران است که بر اساس موازین و مبانی اندیشه اسلامی در گستره بینش فقاهتی و مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری باید مورد توجه قرار گیرد.



به گزارش خبرنگار صدای جویا از اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا نریمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تودشک با تاکید و توصیه بر رعایت تقوای الهی اظهار کرد: عامل بهره‌گیری از نعمت‌های بهشتی تقواست و تقوا و توبه به سوی خدا، سبب برکت زندگی است.

وی افزود: بنا به روایتی از امام صادق علیه السلام، در نخستین روز ماه ذی القعدة، حضرت آدم علیه السلام به امر پروردگار متعال به زمین هبوط کرد. حضرت ابوالبشر مدت چهل شبانه‌روز در بالای تپه «صفا» در کنار خانه خدا به سجده رفت و از فراق بهشت و دور شدن از جوار رحمت الهی، بسیار گریست. تا این که جبرئیل امین بر وی نازل شد و توبه‌کردن را به وی آموخت و غسل و طهارت و احرام و تلبیه و سایر اعمال حج را آموزش داد و آدم علیه السلام به اعمال حج پرداخت.

خطیب نماز جمعه‌های تودشک با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت؛ دهه اقتدا به مـُکرّمین، تصریح کرد: امروز سالروز و زاد روز کریمه اهل ابیت حضرت فاطمه معصومه است، در زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه سلام اللعلی‌هاها هم می‌خوانیم: «یا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ کَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ». از حضرت می‌خواهیم که توفیق همراهی با ایشان را در بهشت داشته باشیم. اهمیت این مطلب وقتی معلوم می‌شود که قرآن، رستگاری را در رسیدن به بهشت معرفی می‌فرماید.
 
وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که این مواهبی که بر زیارت حضرت معصومعلی‌هاها السلام مترتب است، در واقع از اتصال روحی بین زائر و مزور محقق می‌شود (السنخیة علة الإنضمام). اتصالی که به انسان کمال و رشد و تعالی معنوی می‌دهد، به او طهارت روحی می‌دهد و او را لایق ورود به بهشت الهی می‌کند. رمز و راز این وجود این همه «سلام» در متن زیارت‌نامه برای همین اتصال وجودی است. سلام، کلید اتصال و ارتباط است. در زیارت حضرت معصومه ۳۰ مرتبه سلام آمده است.
 
حجت الاسلام نریمانی بیان داشت: مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه ۳ سوره مائده الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی بدین نکته اشاره دارد که "نعمت در حقیقت یک چیز است و آن نعمت ولایت است. هر آنچه ذیل ولایت‌الله باشد نعمت و هر آنچه از آن خارج باشد نقمت است." ختم به سعادت به این است که نعمت ولایتی که خدا به ما بخشیده، سلب نشود.

 *تکریم دختران؛ مأموریتِ ذاتیِ جمهوری اسلامی

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، و با ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم از حیات طیبه خود، ضرورت طرح و بررسی برخی از موضوعات مهم در عرصه تربیت بیش از پیش درک می‌شود. گفت: یکی از این موضوعات مهم، بحث الگوی تعالی دختران است که بر اساس موازین و مبانی اندیشه اسلامی در گستره بینش فقاهتی و مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه تودشک گفت: ما به الگوی تعالی دختران اسلامی به شدت احتیاج داریم. هم احتیاج داخلی و هم احتیاج خارجی و جهانی. شدت احتیاج داخلی ما به این الگو سه دلیل مهم دارد: 1. فرهنگ انقلابی کشور ما به شدت مورد آماج و تهاجم دشمنان است و در فتنه زن، زندگی، آزادی برای همه مُسجّل شد که نوک تیز این تهاجم فرهنگی، زنان و دختران جامعه را نشانه گرفته است. 2. حساسیت بالای الگوی تعالی دختران از آن جهت است که پیچیدگی و ابهام ناشی از ضعف سیاست‌گذاری‌ها از سوی متولیان (مثل آموزش و پرورش) تاکنون، تلاش‌ها برای دستیابی به چنین الگویی را با شکست مواجه کرده است. 3. با گشایش عرصه‌های گوناگون برای حضور اجتماعی زنان و دختران که می‌توان آن را یکی از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی دانست، نیاز به چنین الگویی برای جریان تعلیم و تربیت به ویژه تربیت دختران به‌خوبی احساس می‌شود به همین خاطر تکریم دختران؛ مأموریتی ذاتی جمهوری اسلامی است.
 
وی خاطرنشان کرد: برای دست‌یابی به الگوی تعالی جامع، پیش از هر چیز باید به مرزها و چارچوب‌های لازم در طراحی الگو توجه داشت. به همین دلیل لازم است در این بخش با معرفی موارد کلیدی برای طراحی الگو، این مرزها را دقیق‌تر بشناسیم.

  ۱. استخراج اصول و مبانی

  ۲. کشف نیازها و کشش‌ها

  ۳. شناخت نقش‌ها و مأموریت‌ها

بعد از استخراج اصول و مبانی و کشف نیازها و کشش‌ها، نوبت به شناخت نقش‌ها و مأموریت‌ها خواهد رسید. این نقش‌ها و مأموریت‌ها، در چهار ساحت «نقش دختری»، «نقش همسری»، «نقش مادری»، «نقش اجتماعی زن» تعریف می‌گردد و در حقیقت یکی از مسائل اساسی در فهرست نظام مسائل دختران جامعه ما، بازتعریف صحیح و به‌روز هویت دختران است. دختران نیاز به محبت و مهرورزی از طرف والدین دارند و درک آنهاست.

حجت الاسلام نریمانی بیان داشت: وقکی حكومت اسلامی تأسیس شد، یعنی رکزی كه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) عهده‌دکر حكومت شد، نامه‌ای به نماینده رسمی خود کر مكّه نوشت: «فأقِم للنّاسِ الحجّ ک ذَكّرهُم بأیامِ الله» اقامه حج قبل از حضرت، تقریباً ربع قرن وجود داشت، ولی حج آنها حجی جاهلی بود و فقط در زمکن حكومت آن‌حضرت حج «اقامه» شد؛ نه دیگر ائمه معصومین (علیهم‌السلام).

وی بیان داشت: راز این‌که امام خمینی و امام خامنه‌ای این همه بر مسأله حج ابراهیمی تأکید ورزیده و می‌ورزند، این هست که امامان انقلاب حج منهای برائت را حج جاهلی می‌دانند و حج همراه با برائت اک شرك وکمشركان را حج ابراهیمی معرفی می‌نمایند.
 
امام جمعه تودشک گفت: قبل از قیام حضرت روح الله از ذریه خلیل الله، در کناسك حج ازکدو كار مهم ابراهیم خلیل (علیه‌السلام) غفلت می‌شد: 1. تطهیر مراسم حج و زیارت و سرزمین حجاز از لوک شرك (تبرّی اک شرك وکمشركان). 2. تنزیه جامعه اسلامی از نزاع و اختلاف (ایجاد وحدت).

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان، کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام کشورمان: «حج امسال، حج برائت است. آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، شاخص عظیمی است که در تاریخ می‌ماند و راه را نشان خواهد داد.» امسال به مدد الهی، حج برائت، نقطه عطف بیداری اسلامی و جهانی در مواجهه با رژیمی تبدیل خواهد شد که روز به‌روز به مرگ و زوال نهایی خود نزدیک‌تر و حامیان آن هرلحظه نسبت به قبل، رسواتر می‌شوند. این مسئولیت تاریخی و خیزش مقدس، فقط به‌عهده حجاج بیت‌ا... الحرام نیست و شامل همه مسلمانان آزاده و حق‌طلب در دنیا خواهد بود.

 حجت الاسلام نریمانی با پرداختن به مسائل مهم سیاسی جهان و سه نما از استیصال آمریکا در جنگ غزه گفت: نمای اول- درخواست جدید نمایندگان کنگره آمریکا برای توقف فروش تـسـلـیـحـات به رژیم غاصب: ۸۸ نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، خواستار ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به اسرائیل شدند. این نمایندگان در نامه خود تأکید کردند که به اعتقاد آنها، محدودیت‌های رژیم صهیونیستی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، قوانین ایالات متحده را نقض می‌کند. نمای دوم- فریبکاری آمریکا در تحریم یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمراخیراًخیرا اعلام کرد: دولت این کشور پنج واحد (یگان) نظامی رژیم صهیونیستی را ناقض حقوق بشر تشخیص داده اما از انجام اقدامات تنبیهی علیه آنها خودداری کرده است. نمای سوم- شکست زودهنگام واشنگن در دریای سرخ: یک ناو هواپیمابر آمریکایی پس از چهار ماه استقرار در دریای سرخ در حال خروج از این منطقه است. ده‌ و گفته‌اند که ماموریت ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در دریای سرخ پایان یافته است. بسیاری از منابع عقب‌نشینی ناو آمریکایی از دریای سرخ را نشانه بارز شکست عملیات دریایی آمریکا در دریای سرخ علیه یمنی‌ها ارزیابی کرده‌اند.
 
 *حمله به دشمن صهیونیستی توسط عضو جدید شبکه مقاومت

وی ادامه داد: اولین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به نام «سرایا الاشتر»، به شرکت حمل و نقل زمینی «تراک نت» در شهر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی توجه بسیاری را به خود جلب کرده و باعث تعجب بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. شاید یکی از نخستین پیام‌های اعلام موجودیت مقاومت اسلامی بحرین و انجام حمله از سوی آن علیه اراضی اشغالی، آشکار شدن بنیان‌های سُست توافق ابراهیم باشد. توافقی که در قالب آن شماری از دولت‌های عربی-اسلامی از جمله رژیم آل خلیفه در بحرین، اقدام به عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس کرده‌اند.
 
 *پیامدهای قطع روابط اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

امام جمعه تودشک گفت: وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرده که تمامی مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی را از روز پنجشنبه گذشته به حالت تعلیق در آورده و تمامی صادرات و واردات به و از سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرده است. این اولین مجازات اقتصادی ترکیه علیه رژیم صهیونیستی نبوده و آنکارا ماه گذشته نیز برای صادرات ۵۴ قلم کالا شامل سوخت هواپیما، آهن ساختمانی، فولاد تخت، سنگ مرمر، سرامیک و غیره، به سرزمین‌های اشغالی ممنوعیت صادر کرده بود.

 * قطع روابط کلمبیا با اسرائیل گامی بزرگ در مسیر تحریم صهیونیست‌ها
 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور کلمبیا روز شنبه در جریان سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی کارگر، گفت: اینجا در مقابل شما، رئیس جمهور دولت تغییر اعلام می‌کند که فردا روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل به طور کامل قطع می‌کنیم، زیرا این رژیم و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر آن در غزه مرتکب نسل‌کشی شده‌اند.
 
حجت الاسلام نریمانی در پایان به مناسبت‌های هفته پیش روز از جمله؛ اجلاس انرژی هسته ای، گروهای جهاد سازندگی، برنامه‌های دهه کرامت و اتصال آن به دهه غدیر، تشیع شهید رمضانی، لغو نهایی قانون ننگین کاپیتولاسیون در ایران (1358ش)، لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی (1270ش)، روز پاسداشت زبان فارسی، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، روز بزرگداشت احمد بن موسی شاه (راغ(ع)، اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی (1327ش - 1948م) و روز ملی ارتباطات و روابط عمومی اشاره کرد.

 


 

 

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #تودشک #نمازجمعه #امام_جمعه #مردم #اسلام #ایران
ما را دنبال کنید:
+