اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/13    کد خبر: 15711185   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 5  دقیقه

محتوای المان‌های شهری باید با ارزش‌های اسلامی هم‌خوانی داشته باشد

محتوای المان‌های شهری باید با ارزش‌های اسلامی هم‌خوانی داشته باشد

  رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهین‌شهر و میمه گفت: المان‌های شهری باید مفاهیم هویتی و سخنان ناگفته را به صورت‌های هنری و زیبا به مردم ارائه دهند تا در رشد فرهنگ جامعه به‌خوبی نقش ایفا کنند.

به گزارش صدای جویا به نقل از فارس شاهین‌شهر، ظهر امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به میزبانی شهرداری شاهین‌شهر برگزار شد.


حجت‌الاسلام مرتضی ملکیان امام‌ جمعه شاهین ‌شهر و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان آقا عبدالله الحسین (ع) بیان داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری توجه به معماری ایرانی اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده و نباید مورد غفلت واقع شود.

وی متذکر شد: انقلاب اسلامی مهم‌ترین پدیده قرن حاضر است که می‌توان برای انتقال پیام‌های آن از ظرفیت‌ها و نمادهای گوناگونی در این زمینه استفاده کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهین‌شهر و میمه بیان کرد: المان‌های شهری باید مفاهیم هویتی و سخنان ناگفته را به صورت‌های هنری و زیبا به مردم ارائه دهند تا در رشد فرهنگ جامعه به‌ خوبی نقش خود را ایفا کنند.

علیرضا بصیری فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه در ادامه تصریح کرد: در المان سازی‌ها باید به دنبال ساده‌سازی مفاهیم پیچیده باشیم تا مردم به ‌راحتی بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کرده به ‌طوری ‌که هر المان بتواند جایگاه معنوی خود را دوچندان کند.

وی با بیان اینکه المان‌های ارزشی، هویت و فرهنگ هر جامعه را نشان می‌دهند، یادآور شد: نمادها و المان‌ها در شهر بر فرهنگ آداب و تفکر زندگی مردم بسیار تأثیرگذار بوده و باید مورد توجه واقع شود.

فرماندار شاهین‌شهر همچنین نصب تمثال مبارک سرداران شهید در محور ورودی شاهین‌شهر توسط شهرداری را یکی از اقدامات بسیار مهم فرهنگی و تأثیرگذار عنوان کرد.

حسین امیری شهردار شاهین‌شهر در ادامه این جلسه اظهار کرد: شهرداری با مساعدت شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر در راستای ظرفیت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی و نیز زیبایی شهر تصمیم به نصب المان‌های متعدد در سطح شهر گرفته است.

وی با بیان اینکه المان‌های شهری نمادی از هویت فرهنگی هر جامعه بوده و محتوای المان‌های شهری باید با ارزش‌های اسلامی جامعه ما هم‌خوانی داشته باشد، افزود: در این زمینه از چند مدت پیش جهت طراحی المان‌های شهری فراخوانی صورت گرفت که خوشبختانه از سطح استان اصفهان طرح‌های بی‌شماری به دبیرخانه مربوطه ارسال شد.

شهردار شاهین‌شهر ادامه داد: با حضور صاحب‌ نظران و کارشناسان در مجموع ۶ طرح برای ۶ میدان اصلی شهر ازجمله شهدا، دفاع مقدس، غدیر، فردوسی، جماران و بهشت معصومه (س) در نظر گرفته شد.

وی تأکید کرد: این المان‌ها تا حدود بسیار زیاد چهره شهر را تغییر خواهند داد و زمینه‌های فرهنگ‌سازی در شهر را فراهم خواهند کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر نیز در این جلسه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به معماری ایرانی اسلامی، عنوان کرد: باید به محتوای انتقال مفاهیم و نیز طراحی ساخت المان‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ملی، مذهبی و تاریخی کاملاً توجه و الگوی ایرانی اسلامی در این المان‌ها به دست فراموشی سپرده نشود.

وی با بیان اینکه نمادگرایی در طول تاریخ نقش اساسی را در انتقال پیام‌ها و مفاهیم فرهنگی داشته است، افزود: نباید فراموش کنیم که نمادگرایی از دوران قبل و حتی بعد از اسلام در ایران ترویج یافته و توانسته نقش بسزایی در انتقال مفاهیم داشته باشد.

انتهای پیام/

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+