اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/12    کد خبر: 15716016   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 16  دقیقه

تداوم خشکسالی، اصفهان را در آینده نه چندان دور خالی از سکنه خواهد کرد/ پیشنهاد مجمع نمایندگان استان اصفهان جهت تصدی کرسی استانداری سقائیانژاد بود

تداوم خشکسالی، اصفهان را در آینده نه چندان دور خالی از سکنه خواهد کرد/ پیشنهاد مجمع نمایندگان استان اصفهان جهت تصدی کرسی استانداری سقائیانژاد بود

  رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اگر شرایط خشکسالی تدوام یابد، در آینده‌ای نه‌چندان دور، اصفهان خالی از سکنه می‌شود، گفت: در دیدار ۲۵ آبان مردم اصفهان با رهبر انقلاب در سال گذشته مطرح شد که همانند دریاچه ارومیه دولت باید از رهبر انقلاب برای دریافت بودجه از صندوق ذخیره ارزی درخواست کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت ۱۰ آذر روز مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات سرای ورزشکاران اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه شهید مدرس اسوه علم، تقوا، ساده زیستی و نمونه واقعی نماینده مردمی در مجلس بوده است، اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید برنامه های وی را الگوی خود قرار دهند که متاسفانه الان اینگونه نیست و اکثر ما از مسیری که شهید مدرس پیموده خارج شده ایم و به اسم نمایندگی مردم دنبال برنامه های دیگری هستیم که در شأن یک نماینده نیست. وی با بیان اینکه مردم باید شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند، افزود: لباس شهید مدرس از کرباس بود و هدف او استفاده از تولید کالای داخلی بود، اما امروز با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب فتوای شرعی دادند که استفاده دولتمردان و واردات از کالایی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، حرام شرعی است، طراز واردات در سال ۱۳۹۶ مثبت بود و بیشتر کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود داشت، وارد شد.

نماینده مردم فلاروجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در میان جمعی از کشاورزان حضور یافتم و حتی بخشی از آن‌ها را به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بردم اما این جلسات تاثیری نداشت چرا که اگر تاثیری داشت آن‌ها مجدد اعتراض نمی‌کردند.


وی با اشاره به این که برخی کشاورزان حتی نان هم برای خوردن ندارند و کشاورزان شرق و غرب اصفهان چنین وضعیتی پیدا کردند در حالی که زمانی خود پرداخت زکات داشتند، بیان کرد: بارندگی در استان اصفهان کاهش زیادی پیدا کرده است، به یاد دارم زمانی در روستای ما به قدری برف می‌آمد که برف‌ها را در خیابان می‌کوبیدند و ارتفاع آن به سقف خانه‌ها می‌رسید و از میان این برف‌ها راهی برای عبور و مرور باز می‌کردند اما جوان ۱۷ ساله امروزی تنها یک بار بارش برف را دیده است.

وی با بیان این که از بارش‌ها حتی در چهارمحال و بختیاری هم خبری نیست، عنوان کرد: تغییر اقلیم، کارخانجات بزرگ و یا نظریه دخالت سایر کشورها که هنوز هم اثبات نشده مواردی است که به هر حال بارش‌ها کم شده است، کشاورزان هم می‌دانند که آب پشت سد زاینده‌رود نیست. وی خاطرنشان کرد: نوشتن کتاب و مقاله، برگزاری همایش برای مسئله آب بدون فایده است، ما نیازمند راهکار عملی هستیم، انتظار می‌رود که کارگروه ملی برای احیای زاینده رود همانند احیاء دریاچه ارومیه تشکیل شود، همه به خوبی می‌دانند اگر تالاب گاوخونی خشک شود، خاک آن تبدیل به گرد و غبار سمّی می‌شود که بدون شک برای چند استان کشور همچون اصفهان و تهران مشکل ایجاد می‌کند. ‌موسوی لارگانی عنوان کرد: بنده در جلسه شورای امنیت که درباره مسئله آب استان اصفهان برگزار شد، گفتم که گروهی بی‌طرف طرح طوبی که در بالادست اصفهان اجرا شده است، را بررسی کنند و هزینه‌ها و درآمدهای این طرح را بسنجند و ببینند که آیا هزینه‌ای که برای آب درختان قله کوه صرف شده است، نسبت به درآمدی که دارد، به صرفه است یا خیر. وی با بیان اینکه اگر شرایط خشکسالی تدوام یابد، در آینده‌ای نه‌چندان دور، اصفهان خالی از سکنه می‌شود، گفت: در دیدار ۲۵ آبان مردم اصفهان با رهبر انقلاب در سال گذشته مطرح شد که همانند دریاچه ارومیه دولت باید از رهبر انقلاب برای دریافت بودجه از صندوق ذخیره ارزی درخواست کند.

*بازگشایی سد زاینده‌رود،شاید در دی ماه

لارگانی با اشاره به پیش‌بینی شورای عالی آب و وزارت نیرو در خصوص ذخیره ۳۵۰ میلیون متر مکعبی آب پشت سد زاینده رود تا دی ماه سال جاری، تصریح کرد: در صورت تحقق این پیش‌بینی بخشی از آب برای کشاورزان در دی ماه رهاسازی خواهد شد، هرچند کشت دیرهنگام شاید نتواند خیلی هم اثربخش باشد.

*قانون در خصوص صلاحیت شوراهای شهر باید تغییر کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر با بیان این که مجلس نمی‌تواند نظارت کافی و لازم را در خصوص تایید صلاحیت‌های شورای شهر داشته باشد، مطرح کرد: در هر دوره ۳ نفر از مجمع نمایندگان به عنوان نماینده هیات نظارت انتخاب می‌شوند و در دوره قبلی یکی از آن ۳ نفر بودم که در صورت تایید یا رد اشخاص مورد اتهام قرار می‌گیریم بنابراین باید قانون اصلاح شود و نظارت از مجلس شورای اسلامی گرفته شود و به نهاد دیگری سپرده شود.

لارگانی در خصوص یکی از پروژه‌های فلاروجان یادآوری کرد: میدان ورودی فلاورجان کلنگ زده شد اما برخی که از صفر تا ۱۰۰ طرح را در جریان بودند لب به اعتراض گشودند، همه مراحل طی شده است، با بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی قرار شد بین پل اشترجان و پل فلاورجان، پل دیگری احداث شود تا تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد اما برخی به دلیل مسائل سیاسی اجازه احداث آن را گرفتند تا در انتخابات مجلس رای نیاورم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای پل فلاورجان نیز بودجه آن تایید و تخصیص داده شده است، تاکید کرد: پل کلیشاد نیز ستون‌های آن باید احداث شود و پیمانکار آن باید انتخاب شود، برای احداث این پروژه‌های عمرانی باید از مسؤولان اجرایی قول گرفته شود که مسؤولان قول دادند تا پایان امسال تعریض پل حتما انجام می‌شود.

*جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون خروجی است

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی برقرار می‌شود اما خروجی خاصی نداشته است، مجلس نیز تحقیق و تفحص دارد اما مجلس در بعد تحقیق و تفحص و نظارت ضعیف است و این ضعف در عرصه قانون‌گذاری نیز وجود دارد و انتظارات مردم رعایت نمی‌شود، کشور یک سال درگیر سوال از رئیس‌جمهور بود چرا که مدام امضاها از حد نصاب می‌افتاد تا این که بالاخره این سوالات مطرح شد اما نتیجه خاصی نداشت.

*ماجرای اصرار یکی از استانداران برای بازپس‌گیری امضای سوال از رییس جمهور

وی در همین خصوص ادامه داد: نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشدند و زمانی که قرار بود نتیجه به قوه قضاییه ارسال شود، علی لاریجانی رئیس مجلس با یک حرکت اعلام کرد که نمی‌توان سوالات و پاسخ آن را به قوه قضاییه ارسال کرد، استانداری بوده است که ۳ ساعت به خانه نماینده مجلس رفته است تا امضای او را پس بگیرد.

موسوی لارگانی با بیان این که اگر مورد تخلفی پیدا شد با امضای ۱۰ نماینده قابلیت پیگیری دارد اما چند مورد است که هنوز تحقیق و تفحصات در مورد آن به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: هرروز نیم ساعت از وقت مجلس صرف خواندن تذکرات می‌شود اما این تذکرات هیچ خروجی ندارد و مسؤول مربوطه پاسخ تذکرات را نمی‌دهد در حالی که اداره مجلس میلیاردی هزینه دارد.

موسوی لارگانی با بیان این که زندگی شهید مدرس باید الگو قرار گیرد، شهید مدرس نماینده مردم بوده است آن هم در زمانی که خفقان بر کشور حاکم بود و استبداد و کشورهای خارجی بر کشور سیطره داشتند، بیان کرد: در آن زمان کشورهای خارجی خود کسی را برای حکومت بر کشور انتخاب می‌کردند و زمانی هم او را از حکومت خلع می‌کردند، اما شهید مدرس در برابر زورگویی‌های استکبار زمان خود و سلطه طاغوت زمان به تنهایی می‌ایستاد و با ایستادگی خود، جان خود را فدای ایران کرد، شهید مدرس از احکام اسلامی و شرع مقدس دفاع می‌کرد در حالی که بعضی از هم لباسان او در همان زمان از او حمایتی نمی‌کردند.

*پولشویی هست،اما آنطور که بیان شد گسترده نیست

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره اظهارات اخیر ظریف در خصوص پولشویی گسترده در ایران، عنوان کرد: اخیرا دادستان کشور اعلام کرد که وی هیچ‌گونه سند و مدرکی ارائه نداده است و عجیب‌تر آن که اعلام شد این اظهارات در واقع سخن دولت است و این بسیار بدتر است که یک اشتباه را با یک اشتباه بزرگ‌تر پاسخ دهند، می‌شد موضوع را به نحو دیگری بیان کرد که این موضوع به نحو دیگری حل شود، امروز بسیاری از سؤالات و استیضاح‌ها در مجلس مطرح است اما دلیل ندارد همه آن‌ها را قبول کنم با اظهارات ظریف حیثیت نظام زیر سؤال رفته است، پولشویی هست اما این که گفته شد به صورت گسترده نه چنین چیزی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید جایگاه مجلس ارتقا یابد و به مسائل ملی بیشتر بپردازد، تصریح کرد: گاهی نمایندگان همزمان جلسات مختلفی دارد که اگر در هر کدام شرکت نکند وجهه مناسبی ندارد از همین‌رو ممکن است یک نماینده نتواند تا آخر یک جلسه را بماند، در خصوص ورزشگاه نقش‌جهان نیز باید بگویم این ورزشگاه تا ۲۵ سال در اختیار مجتمع فولاد مبارکه است، تکمیل ورزشگاه نقش‌جهان را نیز از طریق گفت‌وگو با مسؤولان فولاد مبارکه پیگیری خواهیم کرد.

*تاوان سستی دولت را نباید مردم بدهند

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان مطرح کرد:  در خصوص کارت سوخت باید از دولت که مجری آن است پرسیده شود، اگر قرار است کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح شود در وهله اول دولت باید به قدری مقتدر باشد که اجازه قاچاق را ندهد و اگر برخی مواقع سستی می‌شود تاوان آن را نباید مردم بدهند، مردم جایگاهشان بالاتر از آن است که این چنین با آن‌ها برخورد شود، برخی مواقع ایران را در خصوص قیمت بنزین با سایر کشورها مقایسه می‌کنند اما این نکته غافل می‌ماند که درآمد مردم سایر کشورها در مقایسه با مردم ما چقدر است یا برای مثال کشوری مانند ترکیه که اصلا نفت و بنزین ندارد نباید با کشورمان مقایسه شود.

وی با بیان این که حداقل کارگران یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان است و برای قیمت بنزین کشورمان را با کشوری که حداقل دستمزد کارگرش ۶ برابر کارگر ایرانی است مقایسه کنیم درست نیست، قبلا هم به سبد کالای دولت اعتراض داشتم چرا که سبد کالا به استاد دانشگاه تعلق می‌گیرد اما به آبدارچی همان دانشگاه تعلق نمی‌گیرد، کشاورزان اصفهانی سبد کالا دریافت نکردند و سهام عدالت هم دریافت نمی‌کنند.

 *سبد کالا  باید به کشاورزان اصفهانی تعلق بگیرد

موسوی لارگانی اضافه کرد: بسته حمایتی جدید هم شامل حال کشاورزان اصفهان نمی‌شود هرچند در خصوص همین سبد کالا هم اعتراض دارم چرا که برخی کالاها چندین برابر گران شدند، در هدفمندی یارانه‌ها به کسانی که پولدارتر بودند و پرمصرف‌تر بودند پول بیشتری دادند، چرا که کسی که خودرو نداشت ۴۵ هزار تومان یارانه گرفت اما کسی که ۶ خودرو داشت، ۶ سهمیه بنزین هم تخصیص داده شد.

*مظلوم‌تر از کشاورزان در جامعه وجود ندارد

وی تاکید کرد: گرانی دلار هم کار دولت بود و برای آن دلیل دارم، اگر گرانی دلار به خاطر تحریم‌ها بود رئیس جمهور می‌توانست دستور ارزانی آن را بدهد؟ در مجلس سؤالاتی از رئیس جمهور پرسیده شد که وی گفت می‌توانم دستور دهم از فردا قیمت ارز به سال قبل برگردد، کسی می‌تواند دستور ارزانی ارز را بدهد که دستور گرانی آن را هم بدهد، در جریان گرانی‌های ارز و طلا کسانی که پولدار بودند، ۱۰۰ برابر پولدارتر شدند، در قطع یارانه‌ها نیز ده‌ها نفر مراجعه کردند که با آن که درآمدی ندارند اما یارانه‌شان قطع شد و دیگر وصل هم نشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در جامعه مظلوم‌تر از کشاورزان وجود ندارد، یادآوری کرد: هنوز مشخص نیست چه گروه و اقشاری همین بسته حمایتی که ارزشی هم ندارد را دریافت می‌کنند، معلمی به من مراجعه کرد و گفت که ارزش درآمدش یک‌چهارم سال قبل است، اگر هم این بسته حمایتی را بدهند باز هم جوابگو نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص حواشی سفر خارجی خود، خاطرنشان کرد: آن عکس جنجالی که منتشر شد در واقع شیطنت یک خبرنگار بوده است، آن محل روسیه بود و اصلا بلاروس نبود و از همان روز اول سفر دریافتم که خبرنگاری قصد شیطنت دارد. لارگانی در خصوص انتخاب استانداران گفت: سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار سابق اصفهان پیشنهاد مجمع نمایندگان استان اصفهان جهت تصدی کرسی مدیریت استانداری اصفهان بود اما به هر حال، دولت، دولت اصلاحات است و با اینکه مشورت و نظر خواهی انجام می‌شود، اما معمولا به نظر نمایندگان اصفهان در انتخاب استاندار اعتنایی نمی شود؛ به هر حال در بحث‌های استانی باید بیشتر به دغدغه مردم استان فارغ از گرایشات سیاسی توجه شود. رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: بحث حضور نداشتن نمایندگان در تودیع و معارفه استاندار ربطی به گرایشات سیاسی ندارد؛ در  زمان تودیع و معارفه مجلس جلسه علنی داشت و امکان گرفتن مرخصی نبود.

انتهای پیام/ج  

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+