اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15717794   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 22  دقیقه

دولتمردان به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی توجه کنند/ مبارزه و مجاهدت مثال‏زدنى مردم شهر هزار سنگر آمل، الگویى تاریخى است

دولتمردان به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اقتصادی توجه کنند/ مبارزه و مجاهدت مثال‏زدنى مردم شهر هزار سنگر آمل، الگویى تاریخى است

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز اظهار کرد: در روایتی حضرت زهرا (س) فرمود: پیامبر (ص) در صحیفه‌ای که برای من به یادگار باقی گذاشت فرمودند: «مَن كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَسْكُتْ»/الکافی، ج 2، ص 667؛ هر کس به خداوند و روز قیامت معتقد است و به آن ایمان دارد یا سخن نیکو بگوید و یا اصلاً صحبت نکند و سکوت اختیار نماید.


وی افزود: مرحوم فیض کاشانی بیست آفت و برخی بزرگان تا سی آفت برای زبان ذکر کرده‌اند مانند دروغ گفتن، وعده دروغ دادن، غیبت، تهمت، سخن‌چینی، افشاء اسرار دیگران، شهادت به باطل، ایذاء مسلمانان با زبان و سایر من در این خطبه می‌خواهم بر یکی از آفات مهم زبان که مشکل روز جامعه ما هم هست تأکید کنم و آن آفت «شایعه‌پراکنی» است.

 امام‌جمعه فولادشهر اصفهان با بیان اینکه امروز یکی از شگردهای دشمن برای ایجاد اختلاف در جامعه و متشنّج نمودن فضای جامعه، ساختن شایعات دروغین و پخش آن‌ها در رادیوها، تلویزیون‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های بیگانه به خصوص در فضای مجازی است، تصریح کرد: آن‌ها این شایعات را می‌سازند و آدم‌های ساده‌لوح هم عامل انتشار آن‌ها می‌شوند که این خودکاری حرام است.

وی ادامه داد: اصولاً در رابطه با خبرها و نقل آن‌ها سه نکته قابل‌توجه در قرآن و روایات داریم: 1- آنکه به ما دستور داده‌اند که در رابطه با همه خبرها تحلیل گرانه برخورد کنیم، هر خبری را بی‌دلیل نپذیریم و نقل نکنیم. امیر مؤمنان علی (ع) فرمود: «اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لاَ عَقْلَ رِوَايَةٍ»/حکمت 98؛ هر خبری را که می‌شنوید ابتدا آن را بفهمید نه آنکه تا شنیدید آن را روایت کنید؛ یعنی هر خبری را بلافاصله قبول نکنید، آن‌چنان‌که بی‌دلیل هم آن را رد نکنید تا حقیقت روشن شود. در داستان پر رمز و راز حضرت سلیمان می‌خوانیم؛ که حضرت سلیمان هُدهُد را در بین کارگزارانش ندید، تهدید کرد که اگر هدهد عذر موجهی برای این غیبت نداشته باشد مجازاتش می‌کنم. طولی نکشید هُدهُد آمد و عذر موجهش را چنین بیان کرد: من خبری مهم دارم که از آن بی‌اطلاعی و آن خبر این است که در سرزمین سبأ زنی قدرتمند با امکانات فراوان حاکم است که معبود آن‌ها خورشید است. حضرت سلیمان چنین برخورد کرد که فرمود: «سَنَنظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ»/نمل،27؛تحقیق می‌کنم آیا راست گفتی یا از دروغ‌گویان بودی.

حجت‌الاسلام سرافراز در ادامه گفت: این برخورد؛ یعنی آموزش اینکه چگونه با اخبار برخورد شود. 2- در باب خبر فُساق یعنی بی‌دین‌ها، یعنی آنان که در همه عرصه‌های زندگی در چارچوب دین حرکت نمی‌کنند باید اصل را بر این گذاشت که این‌ها دروغ می‌گویند مگر خلافش ثابت شود؛ یعنی در رابطه با خبر فاسق نباید هیچ‌گونه ترتیب اثری به خبرش داد مگر با تحقیق، راست‌گویی‌اش روشن شود: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا /حجرات،6؛ مؤمنان اگر فاسقی برایتان خبر آورد تحقیق کنید؛ یعنی بلافاصله تحقیق نکرده عکس‌العمل نشان ندهید که عکس‌العمل بی تحقیق کاری نابخردانه و سفیهانه است؛ «أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ»/حجرات،6؛ و برخورد این‌چنین مایه ندامت و پشیمانی می‌گردد.

وی در ادامه تأکید کرد: من وارد شأن نزول آیه نمی‌شوم اما عرض می‌کنم که تردید نکنید که گردانندگان شبکه‌های بیگانه‌ی رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌ای به‌ویژه شبکه‌های مربوط به آمریکا، اسرائیل و انگلیس و سعودی وهابی صفت از مصادیق بارز فاسق‌اند؛ باید اصل را در باب خبرهای این بنگاه‌های سخن‌پراکنی بر این گذاشت که این‌ها دروغ می‌گویند مگر بعداً صدق آن آشکار گردد. باید دانست که اگر گاهی هم خبرهای راست را نقل می‌کنند برای جا انداختن آن خبرهای دروغ است؛ بنابراین باید مطلقاً به اخباری که از ناحیه این رسانه‌ها اعلام می‌شود بی‌اعتماد بود.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر خاطرنشان کرد: سومین نکته نقل شایعات است؛ یعنی نقل چیزهایی که صدق آن‌ها ثابت نیست به هر عنوانی، از نگاه امیرالمؤمنین (ع) مصداق کذب است: «وَلاَ تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ، فَکَفَي بِذلِکَ کَذِباً»/نهج البلاغه، نامه 69؛ و هر چه که شنیدی برای مردم بازگو مکن که این نشان دروغ‌گویی است.

*مراقب زبانمان باشیم

وی گفت: مراقب زبانمان باشیم، هر خبری را که شنیدیم و خواندیم تا درستی آن برای ما ثابت نشده نقل نکنیم و رسانه‌های ما در این عرصه دقت بیشتری کنند که مبادا هر خبری را که شنیدند به هر عنوانی منتشر و منعکس کنند! سعی کنند تحقیق کنند اگر خبری راست بود و شرعاً مجاز به نقل آن بودند نقل کنند. مبادا با نقل شایعه‌ای حیثیت دیگران را زیر سؤال ببرند که این گناهی بزرگ است.

حجت‌الاسلام سرافراز در خطبه‌های دوم نماز جمعه‌های فولادشهر شهرستان لنجان اظهار کرد: شيطان سراغ مؤمنين مي‌رود. شخصي که مي‌خواهد راه عفت و تلاش و تقوا را طی کند، شيطان دائم دور و بر اوست؛ اما شخصي که پَرت است شيطان با او کاری ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: تعبير خود شيطان است که من در صراط نشسته‌ام، «لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِيمَ» روي صراط مستقيم تو مي‌نشينم و براي بندگان تو تور پهن مي‌کنم. پس شخصی که در صراط مستقيم نيست، شيطان با او کاري ندارد. خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر لنجان تصریح کرد: جامعه‌ي علوي که مي‌خواهد به سمت قله‌ها برود، شيطان دور و بر او مي‌آيد. از امام صادق عليه‌السلام پرسيدند: «چرا شيطان زياد سراغ شيعيان شما مي‌رود؟» امام صادق عليه‌السلام فرمود: دزد سراغ خانه‌اي مي‌رود که آن خانه پُر است. خانه‌اي که خالي است دزد به چه دليلي آنجا برود؟ مگر این‌که ناشي باشد و به کاهدان بزند. کسي که اهل ولايت است، دست او پُر است؛ از اين جهت شيطان مُدام سراغ او مي‌رود و مي‌خواهد او را از صراط پَرت کند. لذا اين شخص احتياج به استقامت و اراده‌‌ي پولادين و ايمان قوي دارد.

*دولت‌مردان به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مسائل اقتصادی توجه کنند

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب، در دیدار با دولت مردان در ۲۴ تیرماه درباره مسائل اقتصادی و اقداماتی که دولت باید در حوزه اقتصاد کشور و جنگ اقتصادی دشمن انجام دهد، به ۷ نکته تأکید کردند که با وجود تأکیدات مجدد ایشان در دیدارهای مردمی در ۲۱ آذر و ۱۹ دی، متأسفانه بیشتر آن‌ها مورد توجه دولتمردان نبوده است. این ۷ نکته عبارت‌اند از: -۱ تهیه‏ ی «نقشه‏ ی راه اقتصادِ با ثبات» برای کشور ۲- تقویت بخش خصوصی ۳- ضرورت برخورد قاطع با متخلفان ۴- اِشراف و اِعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب، نظیر قاچاق و پول‏شویی ۵-جدی گرفتن سیاست‏های اقتصاد مقاومتی ۶-مبارزه‏ ی واقعی با فساد ۷- حرف زدنِ رود رروی مسئولان با مردم و بیان شرایط. امید است که همه مسئولان، رهنمودهای مشفقانه و حکیمانه مقام معظم رهبری را نصب العین خود و برنامه‌هایشان قرار دهند.

* دستاوردهاى چهل‌ساله‌ی انقلاب در آن هیچ شک و تردیدی نیست

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. دستاوردهاى چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامى در ابعاد مختلف، موضوعى است كه جاى هیچ شك و تردیدى در آن نیست. در واقع، با نگاه به وضعیت گذشته و حال كشور، به‌راحتی مى‏ توان معجزه‏ ى انقلاب اسلامى در شكوفایى و سازندگى كشور را مشاهده كرد که ۴۰ سال پیش کجا بودیم و امروز کجا هستیم. با این وجود، مهم‏ترین چالشى كه در بازگویى و تبیین این دستاوردها پیش‏روى نیروهاى انقلابى قرار مى‏ گیرد، مقایسه‏ اى است كه در سطح جامعه، بین شرایط كنونى كشور با شرایط قبل از انقلاب، وضعیت كشورهاى غربى و در نهایت، وضعیت كشورهاى عربى منطقه مطرح مى‏شود.

وی در ادامه اضافه کرد: به‌عبارت‌دیگر، وقتى از دستاوردهاى انقلاب اسلامى بحث مى‏ كنیم، همواره در نقطه‏ ى مقابل، برخى بلافاصله این موضوع را مطرح مى‏ كنند كه آنچه شما به ‏عنوان دستاوردهاى انقلاب اسلامى مطرح مى‏ كنید، چه‌بسا اگر رژیم شاه هم تداوم پیدا مى‏كرد، شاید وضعیت كشور هم همین‌گونه بود.

وی ادامه داد: بحث دیگرى كه این افراد مطرح مى‏كنند، ناكار آمد بودن جمهورى اسلامى در مقایسه با كشورهاى غربى است؛ به این معنا كه این‏ها در مقایسه وضع كنونى كشور با كشورهاى غربى و ذكر پاره‏اى از شاخص‏ه اى توسعه، رأى به ناكارآمدى نظام اسلامى مى‏ دهند و دستاوردهاى آن را ناچیز مى ‏شمارند. علاوه بر این، بخش دیگرى از مخاطبان، به مقایسه‏ ى وضعیت كنونى كشور با كشورهاى عربى منطقه مى ‏پردازند و با ذكر مواردى از وضعیت كشورهاى عربى مانند برج ‏سازى‏ هایى كه در برخى از این كشورها صورت گرفته، اوضاع كنونى كشور را چندان رو به بهبود نمى‏ دانند. درحالی‌که دستاوردهاى هر نظام سیاسى را بر اساس سه مؤلفه مى‏ سنجند؛ اهداف، موانع و امكانات.

امام‌جمعه فولادشهر در ادامه بیان داشت: یعنى اگر بخواهیم در مورد دستاوردهاى یك نظام سیاسى قضاوت بكنیم، باید دقت كنیم كه آن نظام در چه شرایطى؛ یعنى با وجود چه امكانات و موانعى، به اهداف خود جامه عمل پوشانده است. انقلاب اسلامى دستاوردهاى خود را در شرایطى به دست آورده كه موانع متعددى پیشروی آن بوده و در مقایسه با سایر كشورها و قبل از انقلاب، از امكانات كمترى نیز برخوردار بوده است.

*موانع موجود بر سر راه جمهوری اسلامی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند

وی گفت: در خصوص موانع موجود بر سر راه جمهورى اسلامى باید به دو دسته موانع داخلى و خارجى اشاره كرد. اگرچه برخى موانع داخلى مانند اقتصاد تك‏ محصولى در دوره‏ى طاغوت نیز وجود داشته، اما این رژیم نه‌تنها با موانع خارجى مانند جنگ و تحریم مواجه نبوده است، بلكه حتى در مواردى موفق به جلب سرمایه‏ گذارى خارجى شده بود. با این وجود، دستاورد این وضعیت براى كشور و مردم، چیزى جز نابودى كشاورزى، وابستگى به قدرت‏هاى خارجى و افول جدى اقتصاد و معیشت مردم نبود، به‌گونه‌ای که در فاصله سال‏هاى ۵۶-۱۳۵۱ نزدیک به ۳۸ درصد روستائیان از سوءتغذیه رنج مى‏ بردند.

حجت‌الاسلام سرافراز داد: به لحاظ وابستگى به خارج در سال ۱۳۵۷، شركت‏هاى دارویى ۸۵ تا ۱۰۰ درصد به واردات اتكا داشتند، شركت‏هاى شیمیایى ۶۰ تا ۱۰۰ درصد، بافندگى ۸۰ درصد، بعضى صنایع غذایى ۷۰ درصد و در پاره‏اى از مصالح ساختمانى ۵۷ درصد وابستگى به خارج وجود داشت.

وی متذکر شد: آنچه در زمان پهلوى در كشور اتفاق افتاد، آن چیزی نیست كه اكنون جمهورى اسلامى مى‏ كوشد آن را پیگیرى كند؛ یعنى جهت‏گیرى، ماهیت و حتى اهداف توسعه در زمان پهلوى با دوره كنونى فرق دارد. به عبارتى، جمهورى اسلامى اكنون مى‏ كوشد تا ضمن دستیابى به پیشرفت همه ‏جانبه، این پیشرفت را دست مایه‏ ى افزایش اقتدار و پرستیژ بین‏ المللى خود قرار دهد و ثانیاً با توجه به حجم فراوان امكانات و كمى موانع پیش روی آن رژیم، دستاورد واقعى آن براى كشور و مردم، «تقریباً هیچ» بوده است.

امام‌جمعه فولادشهر لنجان تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال، فقط در یك مورد؛ یعنى فروش نفت بایستى گفت كه؛ فروش نفت ایران در زمان رژیم پهلوى حدود شش میلیون بشكه در روز بود و این در حالی است كه جمعیت كشور در سال ۱۳۵۶ حدود ۳۲ میلیون نفر بوده است، اما اكنون جمهورى اسلامى ایران با بیش از ۸۲ میلیون نفر جمعیت، با فرض نبود هیچ‌گونه مشكلى در فروش نفت، روزانه حداكثر مى‏ تواند دو و نیم میلیون بشكه نفت بفروشد. علاوه بر این، در مورد جمهورى اسلامى ایران بایستى به دستاوردهاى معنوى و منزلتى همچون تقویت عزت ملى، اعتمادبه‌نفس ملى، روحیه‏ ى خودباورى و «ما مى‏ توانیم» نیز توجه داشت. بر این اساس، افقى كه این انقلاب براى خود تعریف كرده، هم با رژیم پیش از انقلاب و هم كشورهاى عربى منطقه قابل‌مقایسه نیست.

*بعد از جنگ اقتصادی آمریکا و اسرائیل علیه ایران هدف بعدی ایران هراسی است

وی اضافه کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام صهیونیست‌ها با همکاری آمریکایی‌ها کارگروه مشترکی را طراحی کردند که هدف آن‌ها جنگ اقتصادی با ایران بود. اکنون صهیونیست‌ها وارد مرحله دوم راهبرد خود یعنی جنگ امنیتی شده‌اند. در این مرحله، هدف آن‌ها ایران هراسی است. لذا سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا و همچنین نشست ورشو در قالب همکاری مشترک آمریکا و صهیونیست‎ها در راستای همین ایران ‏هراسی است.

حجت الاسلام سرافراز تأکید کرد: صهیونیست‏ ها معتقدند بنابر سه رویكرد مى‏ توان اقدامات منطقه‏ اى ایران را كاهش داد: اول ترور فرماندهان نظامى ایران؛ دوم؛ قطع منابع مالى ایران‏ سوم؛ هزینه ‏سازى در داخل از طریق فشار بر افكار عمومى با دوگانگى معیشت- منطقه؛ بنابراین صهیونیست‏ها اكنون به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به دنبال جنگ همه‏ جانبه اسراییل علیه ایران در ابعاد مختلف سیاسى-امنیتى-روانى و اقتصادى هستند.

وی بیان داشت: یكى از نقشه ‏هاى شوم دشمنان كه در دهه‏۶۰ و توسط عمال خود فروخته و وابسته به دشمنان و منافقین كوردل اتفاق افتاد، حمله اعضاى «اتحادیه كمونیست» به شهر شهیدپرور «هزار سنگر آمل» در بهمن‌ماه ۱۳۶۰ است؛ اقدامى كه با مقاومت مردم این شهر و تقدیم نمودن شهدا و مجروحین، درهم شكسته شد.

* مبارزه و مجاهدت مثال‏ زدنى مردم شهر هزار سنگر آمل، الگویى تاریخى است

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر لنجان ادامه داد: مبارزه و مجاهدت مثال‏ زدنى مردم شهر هزار سنگر آمل، الگویى تاریخى براى ملت ایران در تمامى تاریخ خواهد بود؛ چراكه دشمنان دیرین، امروزه نیز به خیال خام خود مى‏توانند با حضور در جنگ اقتصادى دشمن علیه نظام اسلامى و با شکل دادن به گروه‏ هاى معترض در قالب گروه ‏هاى كارگرى و دامن زدن به اعتراضات اقتصادى برخى گروه‏ها، آتش اعتراضات داخلى را بر افروخته و از آن به نفع اهداف خود سوءاستفاده كنند.

وی بیان داشت: مطلب دیگر در حوزه مسائل خارجی این‌که افزایش خبرهاى مربوط به پیرامون نقش روسیه در به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس‏ جمهور آمریكا در انتخابات ۲۰۱۶ تنش میان كاخ سفید و نمایندگان كنگره را افزایش داده به‌طوری‌که احتمال استیضاح و بركنارى وى را بسیار تقویت كرده است.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: اختلافات بین دموکرات‌ها و ترامپ در موضوعات مختلف به‌ویژه ساخت دیوار مکزیک باعث شده است تا دولت ترامپ رکورد طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا را داشته باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می‏ دهد که ۱۶ درصد از آمریکایی ‏ها گفته‏ اند که آن‌ها خواهان ترک دائمی کشورشان و زندگی در یک کشور دیگر هستند. تا پیش از این، بیشترین رکورد در زمینه تمایل آمریکایی‏ ها برای خروج از کشورشان به ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» مربوط می ‏شد. در آن زمان، تقریباً ۱۱ درصد از آمریکایی‏ ها گفته بودند که خواهان زندگی در یک کشور دیگر و ترک آمریکا هستند.

* نقض حقوق بشر از سوی آمریکا دهه‌هاست که ادامه دارد

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: نقض حقوق بشر از سوی آمریکا دهه‌هاست که ادامه دارد، از درون مرزهای خود گرفته تا هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای این کشور. جنگ، قتل و ترور، غارت، کودتا فعالیت‌هایی آشنا و تکراری در پرونده آمریکایی‌هاست. فعالیت‌هایی که یا مستقیماً توسط خود آمریکایی‌ها یا با حمایت و پشتیبانی آن‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: زندان‌های مخفی و آشکار آمریکا در گوشه و کنار جهان که گوانتانامو یکی از معروف‌ترین آن‌هاست، برخورد غیرانسانی با مهاجران و جدا کردن کودکان از والدین و مرگ آن‌ها بر اثر دوری از والدین، شلیک بی‌دلیل پلیس به سیاه‌پوستان در خیابان‌های آمریکا و تبرئه آن‌ها از سوی دادگاه‌های این کشور، آزاد گذاشتن حمل اسلحه که فقط در سال گذشته باعث ۴۰ هزار مرگ شهروندان آمریکایی شده تنها چند نمونه از وضعیت وخیم حقوق بشر در آمریکاست. به‏طور خلاصه، ترامپ در ۲ سال گذشته، به‌گونه‌ای رفتار كرده است كه خود را در اوج اقتدار نشان دهد اما در درون آمریكا با چالش‏هاى زیادى مواجه است.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+