اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/2/13    کد خبر: 15719381   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 15  دقیقه

تنها فايده برجام، ابطال نظريه «تعامل با كدخدا و آمريكا» بود/ سند 2030 خاک‌ریز اول دشمن در جنگ نرم است

تنها فايده برجام، ابطال نظريه «تعامل با كدخدا و آمريكا» بود/ سند 2030 خاک‌ریز اول دشمن در جنگ نرم است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین شهر اصفهان؛ حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر فولادشهر لنجان در ادامه‌ی بحث تقوا، به موضوع تقوا در خانواده اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم آیاتی درباره حقوق خانوادگی حتی در موقعی که بحث طلاق بین زوجین مطرح می‌شود، بیان‌شده است؛ و بعد از اینکه قرآن احکام مربوط را مطرح می‌کند می‌فرماید: «اتقوا الله» شما در رعایت حقوق طرف مقابل تقوای الهی را پیشه کنید.


 وی در ادامه افزود: همین‌طور خداوند متعال در سوره مبارکه بقره درباره فرزند و شیر دادن به فرزند می‌فرمایید؛ «مادرانی که طلاق گرفته‌اند با وجود طلاق و جدایی حق‌دارند که فرزندان خود را تا دو سال کامل شیر بدهند و این فرمان برای مادر یا پدری است که می‌خواهد دوره شیرخوارگی فرزندش را کامل نماید. در این صورت صاحب فرزند باید خوراک و پوشاک مادر را به صورتی شایسته و متعارف تأمین نماید و تقوای الهی پیشه کنید (از خشم خدا بپرهیزید) و بدانید که خداوند به دستاورد شما بینا است».

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: ما از این مطلب یک نتیجه کلی می‌گیریم: و آن این‌که هر فردی در خانواده در ارتباط با دیگران باید تقوای الهی را رعایت کند. والدین نسبت به فرزندان باید متّقی باشند و حقوق فرزند را ادا کنند؛ یعنی با توجه به «خدا»، در اجرای حقوق آن‌ها کوتاهی نکنند. فرزندان نیز نسبت به پدر و مادر باید تقوای الهی پیشه کنند و با مراقبت و به یاد خدا بودن، حرمت پدر و مادر را نگه‌دارند. برادر و خواهر نیز نسبت به یکدیگر همین وظیفه را دارند. وی خاطرنشان کرد: در خانواده چه کسی حق امر و نهی دارد؟ آیا مثلاً برادر بزرگ حق دارد نسبت به برادر کوچک خود امر و نهی کند؟ و بعد او را آزار دهد؟ یا احیاناً کتک بزند؟! متأسفانه این‌گونه امور در خانواده‌ها مشاهده می‌شود. این‌ها حقوقی بر گردن انسان ایجاد می‌کند، این‌ها «حق‌الناس» است و کسی اجازه این را ندارد.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «متقین کسانی هستند که مردم به خیر او امید دارند و از شر او در امان هستند». در یک خانواده، برادر بزرگ، هم می‌تواند نسبت به دیگر اعضای خانواده و کوچک‌ترها، موجب خیر و کمک‌حال آن‌ها باشد و اگر مشکلی داشتند برایشان رفع کند و هم می‌تواند برای آن‌ها زمینه‌ساز شر باشد و کارهای خویش را به دیگران تحمیل کند.

وی گفت: معمولاً بزرگ‌ترها خیال می‌کنند که حق امر و نهی و فرمانروایی دارند درحالی‌که خداوند چنین حقی به آن‌ها نداده است. البته وظیفه اخلاقی فرد کوچک‌تر این است که به بزرگ‌تر از خویش احترام کند ولی بزرگ‌تر هم نباید سوءاستفاده کند. این امر برخلاف «تقوا» است.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر ابراز داشت: «تقوا» ایجاب می‌کند که انسان توجه داشته باشد که خداوند تا چه اندازه اختیار یا حقی برای او قرار داده است. حریم و اندازه علمکرد خود را بشناسد و به آن توجه داشته باشد. مبادا از حریم خود پا را فراتر بگذاریم! حتماً در محدوده فرامین الهی رفتار کنیم و دستورات خداوند را جدی بگیریم و حریم دین را رعایت کنیم.

وی متذکر شد: حضرت علی علیه‌السلام درباره مؤمن می‌فرماید: انسان مؤمن به بزرگ‌ترها احترام می‌کند و با کوچک‌ترها با لطف و مدارا رفتار می‌کند. پس هر فردی در خانواده باید مراقب باشد که آیا نسبت به دیگران، طبق آنچه فرمان خداوند و رضای اوست عمل می‌کند؟ یا اینکه بی‌جهت برای خود حقوقی قائل است؛ امرونهی می‌کند، فرمان می‌دهد، تهدید می‌کند، تنبیه می‌کند و احیاناً ضرب و شتم و رفتار خشونت‌آمیز دارد. این‌ها خلاف فرمان خداوند و حرام است، حرام قطعی شرعی و برخلاف تقواست. باید مراقب باشیم.

حجت‌الاسلام سرافراز در ادامه با بیان اینکه امروز جمعه آخر ماه شعبان است، تصریح کرد: یکی از زمان‌های بسیار ارزشمند است. اباصلت هروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (ع) رفتم؛ حضرت فرمود؛ ای اباصلت: بیشتر ماه شعبان سپری شد و این آخرین جمعه آن است. کوتاهی گذشته خود را در این ماه، جبران کن؛ بسیار دعا و طلب آمرزش کن؛ قرآن بخوان و توبه کن تا وقتی‌که ماه رمضان می‌آید برای خدا خالص شوی و هیچ امانتی و دینی به گردنت نباشد مگر این‌که ادا کرده باشی؛ و هیچ کینه‌ای از مؤمنی در دلت نباشد مگر این‌که آن را از بین برده باشی؛ و از گناهانت دست‌بردار و تقوای الهی پیشه کن و در آشکار و نهان بر او اعتماد کن و کسی که به خدا توکل کند خداوند برایش کافی خواهد بود. بعد حضرت فرمود: در باقیمانده ماه شعبان این دعا را فراوان تکرار کن؛ خدایا! اگر در این مدّت که از ماه شعبان گذشته ما را نیامرزیده‌ای در باقیمانده از آن ما را ببخش. چون خداوند به احترام ماه رمضان، در این ماه تعداد زیادی را از آتش آزاد می‌کند. «عیون اخبار الرضا، جلد 2، صفحه 5».

وی با بیان اینکه جا دارد به این نکته هم اشاره‌کنم که (دهه آخر شعبان المعظم) دهه نكوداشت مساجد و آماده‏سازى خانه‏ هاى خدا براى ميهمانان خدا و استقبال از ماه مبارک رمضان است، گفت: این ایام عزیز را هم گرامی می‌داریم. ان شاالله هم مساجد را پاک و تمیز کنیم و هم وجودمان را. چرا باید این کار را بکنیم؟ براي اينكه خودمان را خالص كنيم، ‌پاک‌کنیم؛ چون می‌خواهیم وارد ماه مبارک رمضان بشويم که ماه ضيافت الهي است. خداوند به همگان توفیق درک ماه مبارک رمضان را عنایت بفرماید.

وی با بیان اینکه چهارشنبه 18 اردیبهشت سالروز خروج آمریکا از برجام است. ادامه داد: خروج آمريكا از برجام نشان داد كه منطق رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال‏هاى اخير بر محور اقتصاد مقاومتى از چه استحكامى برخوردار است.

امام‌جمعه فولادشهر متذکر شد: 11 سال نام‌گذاری‌ها بر محور تحكيم بنيان‏ هاى اقتصادى كشور نشان مى‏دهد كه مقام معظم رهبرى با درك هوشمندانه‌ی طراحى دنياى غرب در وابسته كردن اقتصاد ايران به خارج مرزها و شكل‏ گيري اقتصاد واردات محور، به‏ خوبى نقشه دشمن را درك كرده و پادزهر آن را كه همان عمل كردن به نسخه «اقتصاد مقاومتى» است، ارائه فرموده‏ اند.

وی گفت: اگر در ده سال گذشته، همه قوا و نهادهاى كشور به‏ ويژه قوه مجريه و دولت‏ ها با تمام تلاش و توان براى تحقق اقتصاد مقاومتى به ميدان مى‏ آمدند، يقيناً امروز به درجه‏ اى از استحكام در بنيان‏ هاى اقتصادى رسيده بوديم كه از تحريم‏ هاى نظام سلطه بدون كمترين حاشيه و هزينه ‏اى مقتدرانه عبور مى‏ كرديم. به تعبير ديگر، تنها فايده برجام، ابطال نظريه «تعامل با كدخدا و آمريكا» بود و چنانچه افرادى امروز به اين فهم رسيده باشند كه «اعتماد به آمريكا اشتباه بود» جاى تبريك دارد.

حجت‌الاسلام سرافراز خاطرنشان ساخت: آمريكا در حالى از برجام خارج شد كه در كنار توقّف يا كند كردن مسير هسته‏اى كشورمان، ده‏ ها امتياز نقد گرفت بدون آن‏كه به تعهدات خود عمل كند. حتي ده‏ها تحريم جديد در قالب افراد و شركت ‏هاى ايرانى به آن افزود و شيره برجام را تا آخرين لحظه مكيد و بعد هم تفاله‏ هاى آن را به دور انداخت.

وی اظهار داشت: بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند: «فريب لبخند طرف مقابل را نخوريد، به وعده‏اى كه مى‏دهد اعتماد نكنيد چون وقتى خرش از پل گذشت بر مى‏گردد و به ريش شما مى‏خندد. اين‏ها این‌قدر وقيح‏اند.» با دشمن خارجى به‏ويژه آمريكا بايد از موضع قاطع و اقتدار گونه سخن گفت.

امام‌جمعه فولادشهر لنجان گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان سراسر کشور فرمودند: در مقابل آرایش جنگى دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش جنگى بگیرد و همه مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه ‏اى مشغول كارند با احساس مسؤولیت و آمادگى وارد میدان شوند.

وی با بیان اینکه خروج آمريكا از برجام درس‏ ها و عبرت‏ هاى ارزشمندى براى مردم و مسئولان كشور داشت. ادامه داد: ازجمله این‌که؛ 1- به دشمن و وعده‏ هايش نبايد اعتماد كرد. آنان به دنبال تأمين منافع خود و ضربه زدن به جمهورى اسلامى ايران هستند. ۲- تنها مسير پيشرفت كشور بهره‏ گيرى از ظرفيت‏ هاى داخلى و رونق تولید و اجراى اقتصاد مقاومتى است.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: هرچه بنيان‏هاى اقتصادى كشور محکم‌تر شود، طراحى‏ هاى دشمن براى ضربه زدن به ملت ايران ناکام‌تر خواهد شد. امروز ملت ايران بيش از هر زمان ديگرى نسبت به ماهیت و موجودیت ایالات‌متحده و چهره كريه سردمداران كاخ سفيد آگاهى پيدا كرده است که اين آگاهى بايد به رمز اتحاد ملت ما در برابر ایالات‌متحده تبديل شود. چرا که حفظ وحدت و انسجام به‏ ویژه در شرایط فعلى، بسیار لازم و ضروری است؛ و همان‌طور که حضرت آقا فرمودند: بدون تردید جوانان عزیز این کشور، شكست آمریكا و به‌ زانو درآمدن صهیونیزم و عزت و عظمت نهایى ملت ایران را مشاهده خواهند كرد.

وی با بیان اینکه مطلب پایانی در خصوص موضوعی است که حضرت آقا در دیدار معلمان اشاره و در واقع برای بار چندم گله کردند و آن‌هم اجرای چراغ خاموش سند 2030 در کشور است، گفت: سند 2030 خاک‌ریز اول دشمن در جنگ نرم است.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: مقام معظم رهبرى در دیدار با معلمان فرمودند: جان كلام در سند ۲۰۳۰ كه فصل مهمى از آن به آموزش‏وپرورش اختصاص دارد، این است كه نظام آموزشى باید جورى تنظیم شود كه فلسفه، سبك زندگى و مفهوم حیات بر اساس مبانى غربى به كودكان و نوجوانان آموزش داده شود.

وی اضافه کرد: غربى‏ها انتظار دارند معلمانِ متدین ما كه علاقه‏ مند به آینده كشور هستند، در كلاس درس خود براى آن‏ها سرباز تربیت كنند تا دانش ‏آموز ما سرباز و رعیت همان وحشى‏ هاى كروات‏زده‏ى ظاهرسازى شود كه به‌راحتی آدم مى ‏كشند و به آدمكش‏ ها كمك مى‏كنند. در این‏كه سند ۲۰۳۰ یونسكو مغایرت آشكار با مبانى فرهنگى و اسلامى ما دارد جاى تردیدى نیست.

حجت‌الاسلام سرافراز اظهار داشت: اما این سؤال همچنان باقى است كه پذیرش و اجرای بی‌سر و صداى سند موسوم به ۲۰۳۰ در كشور اسلامى ما با چه اهدافى صورت گرفته است؟! به نظر مى‏ رسد پذیرش اسناد بین‏ المللى بدون طى مراحل قانونى در كشور خود یك معلول است، كه علت واقعى را باید در جاى دیگر جستجو كرد.

وی گفت: ما امروز با تفكرى روبه‏ رو هستیم كه تصور مى‏كند مقاومت در برابر برخى رویه‏ ها و رویكردهاى جهانى، هرچند ظالمانه باشد، موجب پدید آمدن مشكلاتى براى دولت و روابط خارجى كشور مى‏شود و به ‏طور مبنایى تقابل با برخى موضوعات بین‏ المللى را حتى اگر سلطه آمیز باشد، به صلاح كشور نمى‏دانند و مدعى هستند چاره‏اى جزء همراهى با ساخت فعلى نظام بین‏ الملل نداریم؛ بنابراین تا این تفكر قدرت سیاسى را در اختیار داشته باشد باید همواره انتظار برخى پیشامدها نظیر ۲۰۳۰ را داشت.

حجت‌الاسلام سرافراز ادامه داد: به نظر مى‏ رسد عدم توجه به هشدارهاى سال گذشته مقام معظم رهبرى، این بار معظم له را وادار به موضع‏ گیرى درباره اجراى این سند خواسته یا ناخواسته در بخش‏هایی از نظام آموزشى كشور كرده است. اکنون‌که رهبر معظم انقلاب، به‌صراحت نسبت به اجراى این سند در بخش‏هاى آموزشى كشور اعتراض دارند، آیا نهادهایى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى با ورود جدى به این مقوله مهم فرهنگى و آموزشى كشور، مانع از اجراى این سند در قالب‏ ها و عناوین دیگر شده است؟

وی خاطرنشان کرد: اگر تا امروز دستگاه‏هاى متولى فرهنگى و آموزشى كشور تعللى در انجام وظایف خود در زمینه سند ۲۰۳۰ داشته‏اند، از این پس هرگونه اهمال‌کاری و پشت گوش انداختن دغدغه و نگرانى رهبرى انقلاب و دلسوزان فرهنگى كشور جایز نیست و طبیعى است كه عدم توجه به این نگرانى‏ها، باید با واكنش جدى دستگاه‏هاى نظارتى اعم از مجلس و قوه قضائیه مواجه شود.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+