اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/2/31    کد خبر: 15719477   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 15  دقیقه

اگر دولت، قواى سه‌گانه و مردم به وظایف خود عمل كنند، شكست آمریكا قطعى است

اگر دولت، قواى سه‌گانه و مردم به وظایف خود عمل كنند، شكست آمریكا قطعى است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در آيين عبادي و سياسي این هفته نماز جمعه فولادشهر اظهار کرد: ماه رمضان، بهترین فرصت آشتی با خدا است؛ ماه ازدیاد تقوا و ماه تقویت اراده است.


وی افزود: آن‌هایی که می‌گویند؛ به خدا قول می‌دهیم که دیگر گناه نکنیم، اما زیر قولشان می‌زنند؛ می‌توانند در این ماه عزیز اراده خود را تقویت کنند. شما که در ماه رمضان از حلال اجتناب می‌کنی، پس می‌توانی از حرام در غیر ماه رمضان هم اجتناب کنی.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر تصریح کرد: در ادامه‌ی بحث تقوا، در خطبه اول به موضوع تقوا در برخورداری از نعمت‌ها اشاره می‌کنیم. از دیگر مصادیق تقوا، تقوا در استفاده از نعمت‌های الهی است. قرآن کریم در (سوره مبارکه مائده / آیات 88-87)، می‌فرمایید؛ «ای اهل ایمان آنچه را که خداوند برای شما حلال کرده و طیب و طاهر است برای خودتان حرام نکنید. البته زیاده‌روی هم نکنید (نه حلال خدا را بگویید حرام است و نه زیاده‌روی کنید و از حد خود تجاوز کنید). همانا که خداوند تجاوزگران را دوست ندارد».

وی ادامه داد: سپس می‌فرماید: «از آنچه که خدای سبحان به‌صورت حلال و طیب برای شما قرار داده و روزی‌تان کرده است بخورید اما در همین بهره‌وری از حلال، تقوا پیشه کنید».

حجت‌الاسلام سرافراز متذکر شد: اسلام دینی است معتدل، نه محروم کردن خود از نعمت‌های خداوند را می‌پسندد و نه زیاده‌روی کردن در آن را، نه تفریط و نه افراط. از آنچه در اختیار شما است به دو شرط استفاده کنید:1- از ممر حلال باشد (پس سراغ حرام نروید) «اتقوا الله».2- از غذای طیّب بخورید. حتی با درآمد حلال خودتان از غذاهای آلوده و غیر طیّب استفاده نکنید.

وی بیان داشت: غذای طیّب چیست؟ طیّب، به چیزی گفته می‌شود که مطابق طبع انسان باشد. آنچه را که خداوند حلال کرده، طیّب است و آنچه را که خداوند حرام فرموده خبیث است. چنان که قرآن به این امر تصریح می‌کند و درباره پیامبر اکرم (ص) در (سوره اعراف / آیه 157) می‌فرمایید؛ در شریعت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آنچه را که طیب بوده است حلال و آنچه را که خبیث بوده است حرام قرار داده اند. پس آنچه حرام است طیّب نیست. اگر مثلاً گوشت خوک را حرام کرده اند طیّب نیست. خباثتی در آن بوده که آن را حرام کرده اند. حتماً در مشروبات الکی نیز خبائث و آلودگی‌هایی بوده است که حرام گشته.

امام‌جمعه فولادشهر در ادامه عنوان داشت: به هر حال آیه شریفه می‌فرماید: «از آنچه خداوند برای شما روزی کرده است حلال و طیب بخورید و در پیشگاه همان خدایی که به او ایمان‌دارید تقوا پیشه کنید».

وی اضافه کرد: بنابر این موضوع مصرف و تغذیه، مورد عنایت اسلام است. خداوند در درون ما، انس و ارتباط و محبت خودش را قرار داده است و این ارتباط طرفینی است. هم او بندگانش را دوست دارد و هم حبش را در وجود انسانها گذاشته است. پس معرفت و کشش و گرایش به خداوند در وجود ما هست و ما به او ایمان داریم. حال که ایمان دارید در پیشگاه او تقوا پیشه کنید، زیاده‌روی نکنید، به مرز حرام که رسیدید توقف کنید و البته بدانید که اگر بنده از حرام اجتناب کند و صرفنظر نماید خدای رحمان روزی مقدّر او را از مسیر حلال و طیّب به او ارزانی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سرافراز گفت: پس با تقوا و پرهیز، نه تنها رزق و برکات الهی کم نخواهد شد بلکه بر عکس، بسیاری از برکات خدا در گرو تقوا و پرهیزی است که ما در پیشگاه او داریم. در مقاطع مختلفِ زمانی، خداوند انسان مومن را امتحان می‌کند؛ اگر در تقوا  پایدار بود، بعد از مراحلی اجر کریمی (حتی در زندگی دنیای او) برایش قرار خواهد داد.

وی بیان داشت: در مورد جوامع بشری نیز چنین است. قرآن در (سوره اعراف/ آیه 96) می‌فرمایید؛ اگر اهل قریه‌ها، مردم شهرها و دیارها ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می کردند ما برکات را از آسمان و زمین‌بر آن‌ها جاری می‌کردیم. از این رو اگر ما به دنبال برکات خداییم و وسعت رزق را در حوزه  فردی و اجتماعی خواهانیم باید به تقوای الهی روی آوریم. پس یکی از مراحل تقوا، تقوای در استفاده از نعمت‌ها است که مؤمن آن‌ها را بر خود تحریم نمی‌کند، اما به حریم خدا توجه می‌کند و همین‌که پای حرام پیش آید توقف می‌کند.

امام‌جمعه فولادشهر اصفهان گفت: نیمه ماه مبارك رمضان بنا بر قول مشهور، روز میلاد پر برکت امام حسن مجتبى (ع) سبط اكبر رسول خدا (ص) و سرور جوانان اهل بهشت است. ولادت آن امام بزرگوار در این ماه مبارك، سبب خیرى است كه شیعیان با تأملى در زندگانى و سیره آن حضرت، خود را هرچه بیشتر به آن حضرت نزدیك و شبیه نموده و به‏خصوص با پیروى از خصلت بارز كرامت و بخشندگى ایشان، ایتام و مستمندان را در این ماه ضیافت الهى یارى رسانند. چراکه ماه مبارك رمضان، ماه دستگیرى از مستمندان، فقیران و درماندگان است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با مسؤولان و كار گزاران نظام در خصوص اقدامات خبیثانه و طرح آمریكا علیه نظام اسلامی و ملت ایران و موضوعات و مسائل دیگر نکات بسیار مهمی بیان فرمودند که به‌طور اختصار به برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: اولاً طرح آمریكا علیه نظام و ملت ما «اعمال فشار اقتصادى» و به موازات آن «عملیات روانى» است؛ که آمریکا دو هدف را به‏ طور مشخص دنبال می‌کند که یكى ایجاد تغییر نظام محاسباتى مسؤولان كشور براى تسلیم شدن و دوّم؛ رویارویى مردم با نظام مى‏باشد؛ که البته این طرح آمریكا نیز به چند دلیل، به نتیجه نرسیده و شكست خواهد خورد. دلیل اول این است که؛ شدت دشمنى و خصومت سران آمریكا نسبت به جمهورى اسلامى، آنان را دچار خطای محاسباتی كرده و باعث شده، درك درستى از مسائل ایران نداشته باشند. دوم این که اصلى ‏ترین ابزار آن‏ها هیاهو و تهدید و عربده‌کشی است كه مردم ایران هم هراسى از این عربده‌کشی‌ها و تهدیدهاى توخالى ندارند. دلیل سوم این که آمریكا آن قدر هم كه برخى مدعى هستند، پر هیبت و قدرت نیست و از ضعف‏ هاى زیاد و مهمى رنج مى‏ برد و نباید مرعوب آن شد.

وی گفت: حضرت آقا در خصوص مذاكره با آمریكا هم كه از سوى برخى عناصر داخلى مطرح مى‏ شود، فرمودند: مذاكره با آمریكا سمّ است اما مذاكره با دولت فعلى سمّ مضاعف است. چرا مذاكره با آمریكا سّم است؟ به چند دلیل؛ ۱- مذاكره با آمریکا براى ملت ایران‏ بى‏ثمر است. یك نمونه عینى و بارز مذاكراه همین مذاكرات هسته‏ اى و برجام است. این توافق چه دستاوردى براى ایران داشت و كدام یك از مشكلات كشور و معیشت مردم را حل كرد؟ غیر از آن‌که آمریكا را در اعمال فشار و باج‏ خواهى جرى‏ تر کرد و امتیازات و كارت‏ هاى هسته‏اى ایران را از دستش در آورد چه فایده‌ای داشت؟! ۲- نیّت آمریكا از مذاكره‏ نیّت پلیدی است. آمریكایى‏ ها در شروط ۱۲ گانه خود براى مذاكره، به ‏صراحت روى نقاط قوت ایران مانند توان موشكى و نفوذ منطقه‏ اى دست گذاشته و خواهان گرفتن آن از كشور هستند. كدام انسان عاقلى بر سر نقاط قوّتى كه تضمین‌کننده امنیت و حتى حیات آن است، معامله مى ‏کند؟ ۳- غیر قابل اعتماد بودن آمریكا براى مذاكره‏؛ ۴- ماموریت آمریكا خدمت به رژیم صهیونیستى‏ است.

وی متذکر شد: دولت فعلى آمریكا علاوه بر دشمنى صریح ‏تر با نظام اسلامى، بیش از هر دولت دیگر این كشور، در خدمت مصالح رژیم صهیونیستى است و به عبارتی، بسیارى از سیاست‏ هاى آمریكا در دست صهیونیست‏ ها است.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: وظایف دولت براى مقابله با آمریكا: در شرایط فعلى براى ایستادن در برابر آمریكا راهكارهاى عملى زیادى وجود دارد كه اگر دولت، قواى سه‌گانه و مردم به وظایف خود عمل كنند، شكست آمریكا قطعى است.

وی متذکر شد: برخى از وظایف قوای سه گانه به ویژه دولت در این شرایط عبارت اند از: ۱- جدی‌تر شدن مدیریت‏ها و برنامه‏ ریزى‏ها جهت مقابله با مشكلات اقتصادى که رهبر معظم انقلاب، مهم ‏ترین مسئله‌ی كشور در شرایط كنونى را «مسئله‌ی اقتصاد و مشكلات معیشتى و فشار بر مردم به‏ ویژه طبقات ضعیف و متوسط» می‌دانند. ۲- در دستور كار قرار دادن جدّى حلّ مسائل و مشكلات اقتصادى؛ ‏در زمینه‏ ى مسائل اقتصادى موانع وجود دارد ولى هیچ بن‏ بستى وجود ندارد. ۳- درمان بیمارى‏ هاى اقتصاد كشور؛ اقتصاد كشور از چند بیمارى مُزمن رنج مى‏برد كه اگر در شرایط تحریمى فعلى بتوان این بیمارى‏ ها را برطرف كرد، اقتصاد ایران حركت جهشى خواهد كرد.

وی بیان داشت: ازجمله بیمارى‏ هاى مُزمن اقتصاد كشور مى‏توان به «وابستگى به نفت و خام‏ فروشى»، «مداخلات غیرلازم دستگاه‏ هاى حكومتى در مسائل اقتصادى و عدم اجراى مناسب سیاست‏هاى اصل ۴۴»، «تخریب فضاى كسب‏وكار و قوانین دست‏ و پاگیر»، اشاره كرد.

حجت‌الاسلام سرافراز در ادامه تاکید کرد: از دیگر وظایف قوای سه گانه می توان تیتروار به ۴- اصلاح ساختارى بودجه كشور؛ ۵- اصلاح نظام بانكى كشور؛ ۶- مدیریت شجاعانه، امیدوارانه، جهادى، همراه با اشراف میدانى بر مشكلات؛ ‏۷- عدم انفعال در برابر دشمن و شرطى نكردن اقتصاد به مسائل خارج؛ ‏۸- استفاده از ظرفیت وسیع مردمى كشور؛ ۹- برخورد قاطع و بدون هراس با قاچاق، دلالى‏ها و احتكار اشاره کرد.

وی افزود: البته مردم نیز باید با خرید محصولات داخلى و حمایت از كالاى ایرانى و توجه نكردن به شایعات در فضاى مجازى براى حلّ مسائل اقتصادى و عبور كشور از مقطع فعلى نقش‏ آفرینى كنند.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر مجددا تاکید کرد: به هر تقدیر در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا عقب‏ نشینى و یا مقاومت و ایستادگى؛ كه تجربه‏ نشان مى‏ دهد هر جا در مقابل دشمن مقاومت كردیم، جواب گرفتیم و دشمن عقب‏ نشینی كرده و هر زمانى كه برخى دولت ‏هاى ایران اصرار بر مذاكره به دلیل هراس از جنگ احتمالى با آمریكا داشته‏اند، دشمن نه تنها به وعده ‏هاى خود عمل‌نکرده، بلكه مذاكره را به ‏عنوان ضعف تعبیر كرده و فشارهاى بیشترى وارد كرده است.

وی خاطرنشان کرد: اول خرداد ماه در تقویم كشور با نام روز به ره‏ورى و اصلاح الگوى مصرف نام‏گذارى شده است. مصرف، مسئله مهم در اقتصاد بوده و نقش مهمى در پیشرفت كشور دارد. اگر یك جامعه نتواند مصرف خود را كنترل كند، نه تنها همه تولید خود را مصرف مى‏كند، بلكه براى تأمین مصرف خود نیازمند خرید از خارج نیز خواهد بود؛ اما كنترل مصرف و بهینه ‏سازى آن توان كشور را براى افزایش تولید و تولید ثروت افزایش مى‏ دهد. این مسأله آنقدر اهمیت دارد كه رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تأكید كردند و سال ۱۳۸۸ را سال اصلاح الگوى مصرف نام‌گذاری كردند.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: واقعیت این است كه اصلاح الگوى مصرف علاوه بر فرهنگ ‏سازى نیازمند سازوكارها و قواعد مشخص است. در كنار فرهنگ‏سازى كه مقوله بسیار مهمى است اگر قواعد و سازوكارهاى اصلاح‏ كننده الگوى مصرف وجود نداشته باشد، نمى‏توان به هدف مورد نظر رسید. لذا باید به‏ طور صریح این را گفت كه صرف دعوت مردم به اصلاح الگوى مصرف نمى‏ تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، باید مراقب بود كه به اسم اصلاح الگوى مصرف وضعیتى ایجاد نشود كه به بخش آسیب‌پذیر جامعه فشار بیشترى وارد شود. افرادى هستند كه بدون توجه به این مسأله مهم پیشنهاد گران شدن قیمت حامل‏ هاى انرژى را مى ‏دهند تا از این طریق مردم مصرف خود را كنترل كرده و كاهش دهند؛ اما واقعیت آن است كه بخش مهمى از جامعه كه دهك‏هاى آسیب‏ پذیر جامعه را تشكیل مى ‏دهند، نمى‏ توانند فشار افزایش قیمت حامل‏ هاى انرژى را تحمل كنند. پس برنامه اصلاح الگوى مصرف باید به گونه‏اى باشد كه به اقشار كم درآمد فشار وارد نكند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+