اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15719694   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

گزینه «مقاومت» تنها راحل برنده شدن کشورهای اسلامی در برابر زورگویی‌های آمریکاست

گزینه «مقاومت» تنها راحل برنده شدن کشورهای اسلامی در برابر زورگویی‌های آمریکاست

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، حجةالاسلام والمسلمين مسعود در خطبه‌های این هفته نماز جمعه فولادشهر با بیان اینکه در درون همه ما يک جنگ است. اظهار کرد: جنگ بين بُعد معنوي و بُعد مادي.


وی افزود: به‌عبارت‌دیگر جنگی که یک‌طرف آن، فطرت و عقل و وجدان اخلاقي و طرف مقابل، نفس اماره و هوي و هوس و صفات رذيله قرار دارد. اين جنگ، دائمي است. پيغمبر اکرم «صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» نام آن را جهاد اکبر گذاشته‌اند.

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: وقتي لشکر اسلام پيروز مي‌شدند و از جنگ بر مي‌گشتند، مي‌فرمودند: مرحبا به شما که از جهاد کوچک فارغ شديد، پيروز شديد، اما مواظب جهاد بزرگ‌تر باشيد. مي‌گفتند يا رسول‌الله جهاد بزرگ‌تر چيست؟ مي‌فرمودند: جهاد با نفس. آن بُعد معنوي هميشه با بُعد مادي مي‌جنگد. گاهي اين پيروز است گاهي آن پيروز است. اگر کسي بتواند خود را ببرد زير پرچم خدا، پيروزي هميشگي براي او هست و اما اگر نتواند اين کار را بکند و برود زير پرچم شيطان، بدبختي و گناه هميشه براي او هست.

وی با بیان اینکه قرآن در سوره مبارکه نحل دراین‌باره مي‌فرمايد: اگر بتوانید زير پرچم خدا بيايید حتماً شيطان درون و شيطان برون با شما کاري ندارد. افزود: در وقتی‌که زير پرچم شيطانيد آن‌وقت است که آن بُعد معنوي مغلوب مي‌شود و انسان در منجلاب گناه مي‌افتد که هم بدبختي دنيا دارد و هم بدبختي آخرت. ابزار آن جبهۀ معنوي نماز است. روزه است. ابزار و اسلحه‌اش خدمت به خلق خداست. ابزارش عبادت است تا کم‌کم برسد به مقام يقين. چنانچه ابزار جبهه هوي و هوس و ابزار نفس اماره، ابزار صفات رذيله، متابعت کردن از آن‌هاست. به قول قرآن، رفتن زير پرچم شيطان است. آن‌وقت است که پيروزي براي شيطان حتمی است. آن‌وقت است که پيروزي براي هوي و هوس، براي نفس اماره و براي صفات رذيله ايجاد مي‌شود.

حجت‌الاسلام سرافراز با تأکید بر اینکه تقوا نعمت بزرگی است که پروردگار عالم به برخی مي‌دهد. گفت: البته تقوا مراتب دارد. هرکسی به‌اندازه تلاشش، هر کسي به‌اندازه معرفت ديني‌اش توانسته است اين تقوا را از خدا بگيرد. به‌عبارت‌دیگر توانسته است زير پرچم خدا برود. بايد مواظب باشيم با غفلت‌ها، با گناه‌ها و بالاخره با متابعت از شيطان از زير پرچم خدا بيرون نياييم که بدبختي دنيا و آخرت دارد.

وی در خطبه دوم با تبریک و تهنیت حلول ماه شوال المکرم و عید سعید فطر اظهار کرد: مقام معظم رهبری ولی امر مسلمین جهان در مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینى (ره) در اجتماع عظیم و پرشور قشرهای مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی رضوان‌الله علیه، بیشترین محور سخنان خود را به اهمیت مقاومت و دورى از سازش اختصاص دادند.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر تصریح کرد: به تعبیر حضرت آقا «مقاومت یعنى انتخاب راه صحیح، آغاز حركت در این راه، مبارزه با موانع و مشكلات و ادامه راه حق بدون انصراف یا توقف»

وی بیان داشت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب درس و یادگار بزرگ امام خمینى (ره) براى ملت و مسئولان عبارتنداز: «پایه‏ گذارى فكر مقاومت»، «حركت مقتدرانه و هوشمندانه در این راه» و «گم نكردن هدف».

حجت‌الاسلام سرافراز عنوان داشت: یكى از اجزاء منطق و اندیشه مقاومت، واقعیت «عقب‌نشینی دشمن در مقابل مقاومت و ایستادگى» است، به‌طوری‌که «تسلیم شدن در مقابل دشمن موجب پیشروى او مى‏ شود، اما اگر در مقابل زیاده‏ خواهى و باج‏ خواهى دشمن، مقاومت شود، پیشروى او متوقف خواهد شد، بنابراین از این زاویه نیز «صرفه با مقاومت است» و «تجربه چهل‌ساله جمهورى اسلامى نیز مؤید همین مطلب است.»

وی متذکر شد: به اعتقاد مقام معظم رهبری هدف از مقاومت «رسیدن به نقطه بازدارندگى در عرصه ‏هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و نظامى» است که حضرت آقا فرمودند: «باید به نقطه‏ اى برسیم كه دشمن را از تعرّض به ملت در همه زمینه‏ ها منصرف و ناامید كند» که به حمدالله «امروز در بخش نظامى تا حدود زیادى به این بازدارندگى و تثبیت دست‌یافته‌ایم و علت اصرار دشمنان بر مسائل دفاعى و موشكى نیز محروم كردن كشور و ملت از قدرت بازدارندگى است كه البته هرگز نخواهند توانست به این هدف دست پیدا كنند.»

امام‌جمعه فولادشهر گفت: بررسى تنها چند نمونه تاریخى نشان‌دهنده این است كه سازش براى كشورها بسیار پر هزینه و ناكارآمد بوده است: در دوران رژیم پهلوى این مسأله کاملاً صدق مى ‏كند. این رژیم براى رفتار سیاسى خود در عرصه منطقه‏ اى و جهانى سرسپردگى كامل به آمریكا را انتخاب كرد. در واقع تصوّر در این رژیم این بود كه با تسلیم شدن مطلق در برابر آمریكا مى‏ توان استقلال كشور را حفظ كرد و در عرصه منطقه‏ اى نیز تأثیرگذارى داشت.

وی ادامه داد: اما نتیجه این شد كه هم ثروت‏هاى داخلى توسط آمریكا به غارت رفت و هم عزت ملى و اقتدار كشور نیز کاملاً از بین رفت به‌گونه‌ای كه آمریكایى‏ها با برخوردارى از حق مصونیت، موسوم به كاپیتولاسیون عملاً قادر به انجام هر كارى بدون هراس از پیگیرى قضایى بودند. درنتیجه رژیم پهلوى هم در عرصه داخلى مشروعیت خود را کاملاً از دست داد و هم در عرصه خارجى و منطقه ‏اى نیز نتوانست به ‏عنوان كشورى تأثیرگذار و صاحب نقش خود را نهادینه كند. به همین دلیل با شروع انقلاب اسلامى مردم به‌سرعت بساط این رژیم را برچیدند.

حجت‌الاسلام سرافراز خاطرنشان کرد: نمونه دیگر كشور عربستان است. این كشور به‏ صورت مطلق روش تسلیم در برابر آمریكا را براى بقا و ادامه فعالیت سیاسى خود انتخاب كرده است. عربستان با خرید میلیاردها دلار سلاح از آمریكا كه تنها در یك توافق، قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلارى با ترامپ امضا شد سعى كرده است كه تا رضایت واشنگتن را در جهت بقاى آل سعود كسب كند.

وی گفت: ترامپ اخیراً اشاره كرد كه در یك توافق با عربستان به‌راحتی توانسته ۴۵۰ میلیارد دلار از آل سعود اخاذى كند؛ اما نتیجه این باج دادن‏ها این شده كه اكنون آل سعود به روش‏ هاى مختلف توسط آمریكا تحقیر مى ‏شود و حتى ترامپ اعلام كرد كه عربستان براى ما گاو شیرده است كه هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار مى‏ دوشیم و هر وقت شیرش تمام شد آن را سر مى‏ بُریم. علاوه بر این، عربستان اكنون به درجه‏ اى از وابستگى رسیده است كه باید هزینه سیاست‏هاى آمریكا در غرب آسیا مانند طرح شوم معامله قرن در مورد فلسطین را نیز بپردازد.

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: یكى دیگر از نمونه‏هاى عقب‏نشینى و سازش در برابر زورگویان و متجاوزان، سازش «یاسر عرفات» رئیس جنبش آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستى در سال ۱۹۸۸ است که این سازش كمكى به بهبود شرایط فلسطینیان نكرد و حتى موجب شد كه این رژیم در اقدامات خود علیه فلسطینى‏ها گستاخ‏تر شود.

وی با بیان اینکه كشور مصر نیز ازجمله كشورهاى تأثیرگذار در جهان عرب بود، یادآور شد: اما از دورانى كه انور سادات رئیس‌جمهور اسبق مصر توافقنامه صلح كمپ دیوید را با اسرائیل امضا كرد و پس از او حسنى مبارك دیكتاتور بركنار شده مصر راه سازش و تسلیم در برابر استكبار جهانى را در پیش گرفت مصر به یك كشور وابسته و منفعل تبدیل شد به‌گونه‌ای كه اگر آمریكا كمك‏ هاى اقتصادى خود به مصر را قطع مى‏ كرد این كشور در یك بحران بزرگ اقتصادى فرو می‌رفت.

حجت‌الاسلام سرافراز در ادامه گفت: نتیجه این مسئله نیز انقلاب ۲۰۱۱ و بركنارى حسنی مبارك بود كه البته آمریكا با كودتایى در سال ۲۰۱۳ محمد مرسى رئیس‌جمهور قانونى مصر را از قدرت بركنار و بار دیگر حکومت‌نظامیان را بر مصر حاكم كرد. نتیجه این امر این شده كه مصر در تمام سیاست‏ هاى خود با آمریكا همراه شده و نتیجه دورى این كشور از دكترین مقاومت این شده كه دیگر مصر را به ‏عنوان یك كشور مقتدر و با نفوذ بالاى سیاسى - نظامى در جهان عرب نمى‏شناسند و مردم مصر در وضعیت فقر ناامنى به سر مى‏برند. تشكیلات خود گردان فلسطین نیز در چند دهه اخیر با اتخاذ سیاست سازش و دورى گزیدن از مقاومت در برابر اسرائیل تبدیل به بزرگ‌ترین بازنده معادلات فلسطین شده است.

وی اظهار داشت: تجربه دیگرى كه در منطقه نشان مى‏ دهد، هزینه سازش بیشتر از مقاومت است، موضوع اعتماد «معمَّر قذافى» رهبر لیبى به آمریكایى‏ ها در بحث هسته‏ اى بود كه در نهایت منجر به بر چیده شدن تأسیسات هسته ‏اى و موشك‏ هاى بالستیك این كشور و حتى سرنگونی حكومت قذافى و هلاكت وى شد؛ لذا مى‏ بینیم كه عقب ‏نشینى لیبى در مقابل زورگویى‏ هاى آمریكا نه ‏تنها موجب لغو تحریم‏ هاى اِعمالى علیه این كشور نشد، بلكه میلیاردها دلار غرامت بر لیبى تحمیل كرد.

امام‌جمعه فولادشهر تأکید کرد: در مورد ایران نیز دقیقاً همین مسأله اتفاق افتاده است؛ زیرا هر جا كه ایستادگى كردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هر جا كه بر اساس میل طرف مقابل حركت كردیم، ضربه خوردیم. به‌عنوان‌مثال در مسئله برجام با وجود هشدارهاى مكرر رهبر معظم انقلاب در مورد عدم اعتماد به آمریكا، دولت اصرار به مذاكره داشت و در این مسیر امتیازاتى به دشمن واگذار شد؛ اما نتیجه این مسأله نقض عهد آمریكا و خروج این كشور از برجام بود كه خسارت‏ هاى زیادى متوجه كشور شد.

وی در ادامه افزود: در شرایط كنونى نیز آمریكا به روش ‏هاى مختلف درخواست مذاكره با ایران را دارد. از دادن شماره تلفن به ایران تا عقب‌نشینی از شروط ۱۲ گانه و عقب‌نشینی ناوهاى آمریكا از خلیج‌فارس تنها چند نمونه از رفتارهاى آمریكا براى انجام مذاكره مجدد با ایران بوده است.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: اما بررسى تاریخ نشان‌دهنده این است كه آمریكا با فریب و خدعه‌ی مذاكره، به دنبال محقق كردن سیاست فشار حداكثرى خود است. در واقع مى‏توان نتیجه گرفت كه كشورهاى منطقه هر زمان در برابر آمریكا و دیگر مستكبران سیاست مقاومت را انتخاب كرده ‏اند در طول زمان و با وجود سختى‏ هاى زیاد برنده مبارزه بوده‏اند اما حتى یك نمونه كشور اسلامى وجود ندارد كه توانسته باشد با اتخاذ سیاست سازش و دورى كردن از مقاومت به نتیجه رسیده باشد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامى در ۱۴ خرداد سال ۹۶ فرمودند: «برخى مى ‏گویند چالش با قدرت‏ها هزینه دارد، بله هزینه دارد؛ اما سازش هم هزینه دارد. منتهی چالش اگر با منطق و اعتمادبه‌نفس باشد، هزینه‏ اش كمتر از سازش است.»

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+