اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15719847   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 16  دقیقه

رهبر انقلاب پاسخی محکم به درخواست فریب كارانه آمریكا داد/ مرسى قربانى دل بستن به آمریكا شد

رهبر انقلاب پاسخی محکم به درخواست فریب كارانه آمریكا داد/ مرسى قربانى دل بستن به آمریكا شد

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز روز گذشته در آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه فولادشهر لنجان اظهار کرد: امام علي (ع) می‌فرمایید؛ «اي مسلمانان! تقوا را پيشه خودسازید، و به آن چنگ بزنيد؛ زيرا تقوا ريسماني استوار و دستگیره‌ای محکم و پناهگاهي مطمئن است». (خطبه 190 نهج‌البلاغه)


وی افزود: امیر مؤمنان علي (ع) در اين فراز از خطبه نوراني، دو تشبيه براي تقوا بيان فرموده است؛ در جمله اول، تقوا را به ريسماني تشبيه کرده که دستگيره آن محکم است، چنين تشبيه ي براي قرآن مجيد هم بیان‌شده است، در روايتي از امام رضا (ع) که قرآن به «حَبلُ اللِه المَتين» توصيف شده است.

امام‌جمعه فولادشهر اصفهان ادامه داد: اين تشبيه ممکن است اشاره به يکي از دو چيز باشد؛ 1- (اول اينکه): دنيا مانند چاهي است که مردم در اعماق آن هستند، در چنين وضعيتي ريسمان محکمي لازم است تا مردم با تمسک به آن، از چاه نجات يابند.

وی با بیان اینکه حضرت علي (ع) تقوا را به‌منزله ريسماني معرفي کرده است که انسان می‌تواند به‌وسیله آن از چاه هواي نفس و جهان ماده رهايي يابد. ادامه داد: 2- (دوم اينکه): کوه‌نوردانی که می‌خواهند از درّه‌های خطرناک عبور کنند، معمولاً يک طناب طولاني همراه دارند و همه آن‌ها به آن طناب متصل‌اند تا اگر يکي لغزيد، بقيه او را نگهدارند و احتمال این‌که همه آن‌ها بلغزند بسيارکم است، بنابر اين اگر يک نفر بلغزد سقوط نمی‌کند، چون به آن ريسمان متصل است.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: شايد آيه «وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَميعًا وَ لا تَفَرَّقوُا»(آل عمران 103) هم اشاره به همين مطلب باشد، که وقتي همه راهيان قله سعادت به ريسمان الهي چنگ زدند و به آن متصل شدند، اگر بعضي لغزش‌هایی داشته باشند، ديگران او را از سقوط حفظ می‌کنند.

وی متذکر شد: در تشبيه دوم، تقوا به قلّه‌ای تشبيه شده که خارج از دسترس دشمن است. انسان متقي بر فراز چنين قلّه تسخير ناپذيري قرار دارد. آري با تمسک به ريسمان تقواي الهي می‌توان ازچاه مخوف هواي نفس خارج شد و به قلّه کمال و سعادت صعود کرد و از دسترس دشمن در پناه گاهي مطمئن قرار گرفت. هواي نفس، دشمن دروني و هميشه بيدار است که در خانه دل لانه کرده و همه‌جا همراه انسان است و پيوسته او را وسوسه می‌کند و به آلودگی‌ها دعوت می‌کند.

امام‌جمعه فولادشهر با بیان اینکه غربى‏ ها در ۱۴ ماهى كه از خروج آمریكا از برجام مى‏گذرد، نشان دادند كه برخلاف ادعاهاى خود، زبان دیپلماسى و نرم را نمى‏فهمند و باید با زبان زور با آنان سخن گفت. اظهار داشت: این رفتار اروپایى ‏ها مسبوق به سابقه است و در مذاكرات هسته ‏اى اوایل دهه ۸۰ نیز همین رویه و روند را در پیش گرفتند.

وی گفت: ایران به مدت طولانى و به‏ صورت داوطلبانه غنى‏ سازى را تعلیق كرد اما آنان جز وعده‏ هاى توخالى و امروز و فردا كردن، هیچ اقدامى انجام ندادند و عملاً مذاكرات را به شكست كشاندند.

حجت‌الاسلام سرافراز درباره وضعیت جدید و آرایش صحنه هسته‏اى در ایران و واكنش طرف‏ هاى برجامى با اشاره به چند نكته قابل‌تأمل تاکید کرد: ۱- واكنش‏هاى عصبى غربى‏ ها نشان مى‏دهد شمارش معكوس هسته‏اى ایران، آنان را به ‏نوعى غافلگیر و شوكه كرده است. ۲- غربى‏ ها نشان دادند كه برخلاف ادعاهاى خود، زبان دیپلماسى و نرم را نمى‏ فهمند و باید با زبان زور با آنان سخن گفت. ۳- نكته مهم دیگر در این میان، تغییر محاسبات درون نظام است.

وی بیان داشت: دولت كه زمانى همه‏ چیز را در برجام و مذاكره مى‏دید، امروز تا حدود زیادى به این نتیجه رسیده است كه باید ریل را عوض كرد و با مسیر طى شده نمى‏توان به نتیجه مطلوب رسید. این جاست كه رئیس‌جمهور كشورمان در اجلاس سیكا مى‏گوید ایران نمى‏تواند یک‌طرفه به تعهدات برجام عمل كند. ظریف هم راهكار اروپا (اینستكس) را راهكارى غیركارآمد و كوچك دیده و معتقد است كه دستاوردهاى برجام براى ما تقریباً هیچ بوده است.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر خاطرنشان کرد: این تغییر محاسبات و ادبیات هرچند دیرهنگام است اما باید به فال نیك گرفت و از آن استقبال كرد. امروز وقت اتحاد و انسجام در برابر حریف است و نه وقت ملامت و تسویه‌حساب‌های سیاسى و درون‌گروهی.

وی در نکته چهارم با بیان اینکه غربى ‏ها به دلیل كینه و دشمنى خود با انقلاب اسلامى اغلب رفتارى توهین ‏آمیز و با هدف تحقیر را در دستور كار خود دارند. گفت: همین بستر است كه باعث مى‏ شود یك دیپلمات اروپایى در تهران به مقامات كشورمان با گستاخى بگوید، اگر درخت برجام میوه ندارد، از سایه‏اش استفاده كنید. راهبرد جدید كشورمان پاسخى عملى به این رفتارها و گستاخى‏هاست. با متكبر و بدعهد باید به شیوه خود او برخورد كرد. ۵- اوج این سیاست مقتدرانه و عزتمندانه را مى‏توان در واكنش رهبر معظم انقلاب اسلامى به پیام ترامپ كه نخست‌وزیر ژاپن حامل آن بود، دید.

حجت‌الاسلام سرافراز یادآور شد: رهبر معظم انقلاب ضمن تكریم نخست‌وزیر ژاپن به‏ عنوان مهمان جمهورى اسلامى، پاسخى محكم و مقتدر به درخواست فریبكارانه آمریكا براى امتیاز گیری در پوشش مذاكره دادند. چراکه ترامپ هم درصدد امتیاز گیری از ایران بود و هم مى‏خواست انقلاب اسلامى را تحقیر كند و به دنیا بگوید دیدید آن نظامى كه ادعاى استکبارستیزی داشت و به ما شیطان بزرگ مى‏گفت، مجبور شد پاى میز مذاكره بیاید و به خواسته‏ هاى ما تن دهد.

وی در ادامه متذکر شد: اما رهبر معظم انقلاب اسلامى با هوشیارى و صلابتى ‏بى‏ نظیر و یادآور سیره امام خمینى (ره)، نه‌تنها این سیاست را خنثى، بلكه دشمن را نیز تحقیر كرد و فرمود: من ترامپ را فردى كه شایسته تبادل پیام باشد نمى ‏دانم. ما با آمریكا مذاكره نخواهیم كرد.

وی اظهار کرد: ششم تیر سال ۱۳۶۰ یادآور یكى از حوادث تلخ تاریخ انقلاب و در عین حال سندى براى حقانیت انقلاب و نظام اسلامى است. در این روز تروریست‏ هاى وابسته به استكبار جهانى، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را كه در آن زمان امام‌جمعه تهران و نماینده حضرت امام در شوراى عالى دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى بودند، هدف اقدام تروریستى قرار دادندكه به‌رغم جراحات شدید، تقدیر الهى این بود كه انقلاب اسلامى اوج خودش را با ایشان تجربه كند.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: بنیان‌گذار كبیر انقلاب اسلامى حضرت امام خمینى (ره) این اقدام تروریستى و واقعه فرداى آن روز (هفتم تیرماه ۱۳۶۰) راكه به شهادت شهید بهشتى و ۷۲ تن از یاران صدیق انقلاب انجامید، سند حقانیت انقلاب و نظام اسلامى دانستند كه نماد شكست و رسوایى خط نفاق و انحراف در برابر اقتدار و اتحاد ملت ایران بود.

وی تأکید کرد: ویژگى‏ هاى منحصر به‌ فرد رهبر معظم انقلاب در طول ۴۰ ساله حیات با بركت ایشان پس از جانبازى در راه انقلاب اسلامى، گویاى این واقعیت است كه خداوند متعال چنین شخصیتى را به‏ عنوان ذخیره ماندگار براى اسلام و انقلاب گذاشت باقى بماند تا امروز نه‌تنها جامعه اسلامى ایران، بلكه جهان اسلام و فراتر از آن، جهان معاصر از این نعمت الهى برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام سرافراز در حوزه مسائل منطقه‌ای به این موضوع اشاره کرد که یكى از سناریوهاى طراحی‌شده از سوى مثلث شوم آمریكا، اسرائیل و عربستان علیه ایران متهم كردن ایران به برخى از اقدامات تروریستى است و گفت: که حمله به دو نفت‌کش در دریاى عمان یكى از این سناریوها است.

وی بیان داشت: این دو نفت‌کش متعلق به ژاپن و نروژ بودند. نكته مهم این بود كه این انفجارها هم‌زمان با سفر شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن به ایران صورت گرفت. در واقع تلاش زیادى با هدف به شكست كشاندن این سفر صورت گرفته بود. چراكه ارتقاى روابط ایران و ژاپن به‏ویژه در زمینه اقتصادى مى‏تواند معادلات طراحی‌شده علیه ایران را بر هم بزند.

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: به سرعت نیز آمریكا، عربستان و اسرائیل، ایران را متهم به حمله به این نفتكش‏ ها كردند تا سفر نخست‌وزیر ژاپن را تحت‌الشعاع قرار دهند. آمریکا سه هدف یا منفعت را در خلیج فارس دنبال مى‏كند: ۱- انتقال آسان نفت ۲- جلوگیرى از هر قدرت منطقه‏ اى رقیب در خلیج فارس ۳- حفظ روابط خود با كشورهاى عرب منطقه.

وی تأکید کرد: در كنار این سه راهبرد، آمریكایى‏ها معتقدند، چهار چالش عمده منافع آن‏ها را در خلیج فارس تهدید مى‏كند: الف) تولید سلاح‏هاى كشتار جمعى ب) تروریسم ج) عدم دسترسى به نفت منطقه د) وجود كشورهاى محور شرارت كه از نظر آن‏ها ایران است. چرا آمریكا از ناامنى در منطقه سود مى‏برد؟ ۱- آمریكا در طول تاریخ ثابت كرده كه همواره خواهان حضور نظامى در منطقه بنا بر دلایل امنیتى و تروریستى است. این محرك امنیتى مسبب حضور واشنگتن در منطقه است. ۲- آمریكا در راستاى پروژه ایران هراسى نیازمند ایجاد بحران‏هایى در منطقه و متهم كردن ایران و گروه‏ هاى وابسته به آن است. این موج ایران هراسى همواره باید در منطقه وجود داشته باشد تا واشنگتن بتواند از كشورهاى عربى اخاذى كند. اجلاس نشست مكه و حمله به نفت كش‏ها در فجیره و دریاى عمان نمونه‏ هایی از ابعاد سیاسى و نظامى ایران هراسى است.

حجت‌الاسلام سرافراز در خصوص مرگ مشکوک محمد مُرسی رئیس جمهور اسبق مصر این نکته را عرض کرد و گفت: اگر به سرنوشت مرسى دقت كنیم در مى‏یابیم كه او نیز قربانى دل بستن به آمریكا شد.

وی عنوان داشت: حسنین هیكل نویسنده برجسته و فقید مصرى در تحلیل قیام مردم مصر در سال ۲۰۱۱ مى‏گوید: ۳۰ سال قبل ما و ایران انقلاب كردیم. ایرانى ‏ها به سمت دورى از آمریكا حركت كردند در حالى كه حاكمیت مصر به سمت آمریكا رفت. در طول این ۳۰ سال، مبارك هر روز از سرنگونى نظام ایران مى‏گفت و ترویج رویكرد به آمریكا را تبلیغ مى‏كرد حال آن‏كه نه تنها نظام ایران سقوط نكرد بلكه ایرانى‏ ها با استقلال، ماهواره به فضا پرتاب كردند و پیشرفت ‏هاى عظیم علمى و پزشكى و هسته ‏اى داشته‏ اند و مصر وابسته به آمریكا حتى نان خوردن براى مردمش نداشته است.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: سرنوشت‏ افراد و ملت ‏ها بیانگر یك درس اساسى است و آن این‏كه هر شخصیت و یا ملتى كه دلبسته وعده ‏هاى غرب شود، در نهایت، با نابودى مواجه خواهد شد و هر ملتى كه راه استقلال از غرب را در پیش گیرد پیروز خواهد شد كه نمود آن را در لبنان، سوریه و یمن مى‏توان مشاهده كرد.

وی متذکر شد: مُرسى هم خودش را با اِعمال سیاست‏ هاى غلط و گرایش خوشبینانه به آمریكا، رژیم صهیونیستى و دولت مرتجع سعودى نابود كرد، هم سرنوشت جریان ریشه‌دار اخوان المسلمین كه ۸۰ سال علیه دولت‏ هاى دیكتاتور مصر مبارزه مى‏كردند.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: مُرسى این مسیر را تا آنجا اشتباه طى كرد كه در نهایت، جاى ظالم و مظلوم عوض شد و موجب شد بسیارى از انقلابیون به‏عنوان آشوب گر محاكمه شوند و افرادى چون مبارك و فرزندانش از زندان آزاد و حتى علیه مُرسى و انقلابیون شهادت دهند و خود را براى بازگشت به عرصه سیاست آماده سازند.

وی تأکید کرد: در اصل مرسى قربانى دل بستن به آمریكایى شد كه هیچ پایبندى به تعهدات خود ندارد و در نهایت، دلبستگان به وعده ‏هایش را نیز قربانى منافعش خواهد ساخت چنان‏كه افرادى مانند صدام، قذافى و مرسى به این سرنوشت دچار شدند.

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: سى و یكم خرداد، سالروز شهادت رشک‌برانگیز دانشمند نخبه و مومن و انقلابى شهید دكتر مصطفى چمران است. نگاه و مطالعه در زندگانى و سیره شهید چمران و سیر تكامل شخصیتى وى از ابتدا تا انتها مى‏ تواند به‏عنوان یك الگوى زیبا از زندگى مومنانه و تراز اسلام ارائه و مطرح شود و نیاز امروز جوانان مومن انقلابى، جوانان جهادگر طلبه و دانشجو و به‏ ویژه مدیران و مسؤولان نظام مقدس اسلامى است.

وی در مطلب پایانی خود گفت: مسابقات دوچرخه‌سواری کشوری با حضور 31 تیم از 31 استان کشور به میزبانی فولادشهر در روزهای سوم و چهارم تیرماه برگزار خواهد شد. برگزاری چنین مسابقاتی در این سطح ضمن معرفی فولادشهر بیانگر ظرفیت‌های متعدد و بالقوه این بخش نیز می باشد که امیدواریم در نوع نگاه مسئولان کشوری به فولادشهر به‌ویژه در موضوع ورزش و جوانان مثمرثمر باشد و زمینه رشد و ترقی بیش از پیش این بخش را فراهم کند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+