اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/4/15    کد خبر: 15719965   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 3  دقیقه

بحران‌های امروز جامعه ما از نادانی سرچشمه می‌گیرد

بحران‌های امروز جامعه ما از نادانی سرچشمه می‌گیرد

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، رضا تسلیمی طهرانی جامعه‌شناس طی یادداشتی با عنوان «دانایی رنج است برای دانایان و رهایی است برای همگان» آورده است؛ این مضمونی است که از افسانه‌های یونان باستان تا داستان‌های سامی به‌دفعات تکرار شده است. قسمت نخست این جمله را ما انسان‌های امروزی بهتر از همیشه درک کنیم. ما انسان‌های قرن بیست یکم به‌دقت دریافته‌ایم که «دانایی رنج است» و به همین دلیل هر روز بیش از پیش از آن فاصله می‌گیریم.


ما انسان‌هایی لذت طلب، خوش باش و نفع طلب هستیم که همواره در راه دوری از رنج و اندوه تلاش می‌کنیم. ما هیچ نسبتی با دانایی نداریم زیرا نمی‌خواهیم هیچ رنج و دردی را در زندگی خود جای دهیم؛ اما دقیقاً برخلاف قسمت نخست این جمله که به‌خوبی به‌وسیله ما درک شده است قسمت دوم آن هیچ‌گاه به فهم انسان معاصر درنیامده است؛ «دانایی رهایی است برای همگان».

انسان خوش باش، تنها از رنج دانایی دوری جسته است اما درنیافته که در این صورت خود را در بند رنج و محنت‌هایی عمیق‌تر گرفتار کرده است. دانایی در عین حال که رنج است، برای دانایان و همگان رهایی است. انسان‌هایی که به دانایی تنها به چشم رنج نگاه می‌کنند و به این دلیل از آن دوری می‌جویند خود را از امکان رهایی محروم می‌سازند و جامعه‌ای که دانایی را در رنج خلاصه می‌کند هیچ‌گاه به رهایی نخواهد رسید.

جای شگفتی نیست که ما امروز با تمام وجود در راه شادی و خوشی می‌کوشیم اما روزبه‌روز بیشتر در رنج و درد فرو می‌رویم. هنگامی‌که همگان از دانایی می‌گریزند، «دانایی» باقی نمی‌ماند که ما را به رهایی رهنمون شود. جامعه امروز ما با مسائل و بحران‌های متعددی مواجه است که از نادانی سرچشمه می‌گیرند و این در حالی است که همه دانایی را به‌منزله رنج پس می‌زنند. معضلات و مصائب دنیای امروز ادامه خواهند یافت و روزبه‌روز پیچیده‌تر خواهند شد زیرا به عصر نادانی و خوش باشی تعلق دارند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+