اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/4/23    کد خبر: 15720019   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 4  دقیقه

جشن‌های عبثی که در شاهین‌شهر برگزار می‌شود بیشتر به سیرک فرهنگی شباهت دارد

جشن‌های عبثی که در شاهین‌شهر برگزار می‌شود بیشتر به سیرک فرهنگی شباهت دارد

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، بهجت بیرانوند خبرنگار روزنامه کیمیای وطن طی یادداشتی با عنوان «سیرک‌های فرهنگی شاهین‌شهر» آورده است؛ مدتی است شاهد برگزاری جشن‌هایی به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر به مناسبت‌های گوناگون همچون جشن میلاد امام رضا (ع)، جشن کرامت و... در مناطق مختلف شهر (بانک استان، کمپ گردشگری و...) هستیم. به پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتیم برای فراغت و رفع خستگی از کارهای روزانه در جشن میلاد امام رضا (ع) شرکت کنیم. گفتیم هم فال است و هم تماشا؛ اما چشمتان روز بد نبیند خستگی‌مان دو چندان شد، دلمان گرفت و برای در جا زدن‌های فرهنگی‌مان طی این سال‌ها تأسف بسیار خوردیم.


 جشن‌هایی یکنواخت و خسته‌کننده، در واقع جُنگ هایی به سبک بیست، سی سال پیش؛ بدون هیچ‌گونه خلاقیت و محتوایی، آیتم‌های تکراری، سطح پایین و توهین‌آمیز به شعور مخاطب.

شاید آن سال‌ها به علت انگشت‌شمار بودن رسانه‌های جمعی و ارتباط و تعامل کمتر مردم با دنیای بیرون این سبک جُنگواره‌ها جذاب و پرطرفدار بود ولی اکنون با وجود فضای مجازی، اینترنت و ... که تمام سنین در معرض دریافت انواع کلیپ‌های داخلی و خارجی هستند اجراهای این‌چنینی همچون تقلید صدای خوانندگان، مسابقه‌های تکراری (همچون دستم در دبه بود دبه درش دستم بود یا چی تو چی توزه چیپس تو چی توزه) در آوردن صداهای ناهنجار و زننده در یک جمع خانوادگی آن‌هم فقط برای خنداندن و بدون هیچ‌گونه بار آموزشی و محتوایی هیچ منفعت و خروجی برای شهروندان ندارد.

شاید عمده‌ترین علت برگزاری این برنامه‌ها در شاهین‌شهر این است که رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و بخش عمده پرسنل این سازمان ساکن این شهر نیستند؟ خانواده‌های آن‌ها این برنامه‌های زننده را نمی‌بینند پس برای آقای نصر و برخی همکارانش اهمیتی ندارد که چه خوراک فرهنگی به خورد ساکنین این شهر بدهند. با اجرای برنامه‌هایی بی‌هدف، سردرگم و تهی سطح سلیقه شهروندان شاهین‌شهر نیز نزول خواهد کرد.

وقتی رئیس و اغلب پرسنل از اصفهان می‌آیند و شناخت چندانی از سلیقه و سطح توقع مردم این شهر ندارند بایدم شاهد اجرای چنین برنامه‌هایی باشیم.

 حال در کنار این بی‌محتوایی و اجراهای سخیف، پرداخت هزینه‌ی گزاف از بیت‌المال به هنرمندان درجه چندم و سطح پایین‌شهر اصفهان که برای اجرای این برنامه‌ها می‌آیند را اضافه کنید.

این جشن‌های بی‌حاصل و عبث بیشتر به سیرک فرهنگی شباهت دارد تا برنامه‌ای هدفمند و سازمانی. تکرار این حجم از برنامه‌های سبک به مناسبت‌های مختلف می‌تواند هشداری جدی برای مرثیه هنر این شهر باشد‌، مرثیه‌ای برای مرگ سلایق هنری، مرگ استعداد هنری، سرخوردگی هنرمندان این دیار، مرگ فرهنگ این بوم و بَر. به نظرتان در این میان چه کسی مقصر است؟ علت پراکندگی، انزوا و سرخوردگی هنرمندان شاهین‌شهری چه می‌تواند باشد؟

آیا شاهین‌شهر هنرمند ندارد؟ یعنی فلاکت فرهنگی تا آنجاست که باید از شهر اصفهان هنرمند وارد کنیم؟ اگر دوستان هنرمند یا متولیان و بانیان این امر پاسخی برای این پرسش‌ها دارند ما با کمال میل آماده دریافت و انتشار آن هستیم.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+