اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15720199   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 16  دقیقه

یکی از درس‌های مشروطیت، داشتن بصیرت است/ سردمداران وهابي عربستان صلاحیت اداره حج را ندارند

یکی از درس‌های مشروطیت، داشتن بصیرت است/ سردمداران وهابي عربستان صلاحیت اداره حج را ندارند

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین شهر اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه فولادشهر با بیان اینکه امروز مصادف است با شهادت حضرت امام محمدتقی جوادالائمه (ع) اظهار کرد: حدیث نورانی در کتاب شریف بحارالانوار، ج 75، ص 364 نقل‌شده که حضرت فرمود: اعتماد و تکیه داشتن به خدا، ‌بهای هر چیز ارزشمند و نردبانی برای رسیدن به هر بلندی است.


وی افزود: شرح حدیث؛ برای رسیدن به هدف‌های متعالی، ‌باید به‌تناسب اهمیت و ارزش آن‌ها، ‌تلاش و فداکاری کرد. تکیه کردن به خدا و توکل بر او، ‌بهایی است که باید پرداخت تا به مقصود ارزشمند رسید و به خواسته‌ی متعالی دست یافت. توکّل، نردبان صعود به بام بلند موفقیت است. فرد مسلمان به دلیل اعتقادش به خداوند و قدرت و اراده و سبب‌سازی و توفیق دهی او، ‌تکیه‌اش بر خدا بیش از اتکای به خود و نیرو و ثروت و نفوذ خویش است. توکل و تکیه‌بر خدا داشتن، به معنای دست روی دست نهادن و سلب مسؤولیت از خویش نیست، بلکه عمل به وظیفه در حدّ توان، ‌به‌کارگیری فکر و تدبیر و استعداد است، ‌اما نتیجه‌ی اصلی را به خدا واگذار کردن و به او دل بستن است.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: حضرت نوح در سختی‌های زندگی به خدا تکیه داشت و ترس به دل راه نمی‌داد و می گفت: «فَعلیَ اللهِ توکّلتُ»(یونس (10) آیه 71). حضرت ابراهیم را هم که در دل آتش افکندند، ‌اعتمادش به خدا و یاری او بود. خداوند هم آتش را برایش گلستان کرد و جانش را نجات داد.

(موحّد چو در پای ریزی زرش و یا تیغ هندی نهی بر سرش

امید و هراسش نباشد ز کس همین است معنای توحید و بس)

وی یکی از افکاری که از مغرب زمین به حریم اندیشه ناب توحیدی مسلمانان و موحدان نفوذ کرده، این است که اعتمادبه‌نفس از فضایل است و باید دیگران را به آن ترغیب کرد؛ تصریح کرد: درحالی‌که اسلام هرگز اعتمادبه‌نفس را تأیید نکرده است؛ زیرا انسانی که مالک هیچ شأنی از شئون خود نیست: «لا یَملِکُ لِنَفسِه نَفعاً وَلا ضَرًّا وَلا مَوتاً وَلا حَیاةً وَلا نُشُوراً» (مفاتیح‌الجنان، تعقیب نماز عصر)چگونه می‌تواند بر خود تکیه کند؟ آنچه از نظر اسلام فضیلت به شمار می‌رود و دین به آن بها می‌دهد اعتماد و توکل بر خداست، چنانکه حضرت امام جواد (علیه‌السلام) در این حدیث شریف که در مطلع کلام عرض کردم فرمودند: اعتماد و تکیه داشتن به خدا، ‌بهای هر چیز ارزشمند و نردبانی برای رسیدن به هر بلندی است.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر تأکید کرد: تکیه‌گاه مؤمن، قدرت بی‌کران و مستقل خدای سبحان است، نه قدرت خودش و نه قدرت دیگران.

وی خاطرنشان کرد: پس آنچه از نظر اسلام فضیلت به شمار می‌رود و دین به آن بها می‌دهد اعتماد و توکل بر خداست؛ اما اعتمادبه‌نفس یا اعتماد به دیگران از نظر اسلام رذیلت است؛ زیرا معنای اعتمادبه‌نفس آن است که انسان به حول و قوّه خود اعتماد کند، درحالی‌که خدای سبحان در معرفی مؤمنان می‌فرماید: آنان در برابر تهاجم بیگانگان می‌گفتند: ﴿حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل﴾. (سوره آل‌عمران، آیه 173) آنان نمی‌گفتند قدرت نظامی و توان رزمی ما کافی است. انسانی که در برابر خدا عاجز است و مالک چیزی نیست، باید بر خدا توکل کند نه بر نفس خود.

حجت‌الاسلام سرافراز تصریح کرد: امام سجاد (علیه‌السلام) در ابتدای دعای ابوحمزه به خدای سبحان عرض می‌کند: (از کجا خیری توانم یافت؟ درصورتی‌که خیر جز نزد تو نیست)، (و از کجا راه نجاتی خواهم جُست و حال‌آنکه جز به لطف تو نجات میسر نیست)، (نه نیکوکاران از یاری و لطف و رحمتت بی‌نیازند و نه تبهکارانِ بی‌باک، از سلطه و قدرت تو بیرون‌اند...)، (اگر بر اثر هدایت تو نبود، نمی‌دانستم تو کیستی).

وی بیان داشت: پس طبق کلام نورانی امام جواد علیه‌السلام باید تلاش کنیم همه اعتماد و توکلمان بر قدرت لایزال الهی باشد در عین حال با عمل به وظیفه، دست از تلاش و تفکر و تدبیر هم بر نداریم.

امام‌جمعه فولادشهر اظهار داشت: شهادت و مسمومیت امام جواد (ع) يکي از غم‌انگیزترین صحنه‌های شهادت در راه خداست، چنانکه پدر بزرگوارش از آن خبر داده بود.

وی خاطرنشان کرد: کمي بعد از تولد امام محمدتقي (ع) حضرت امام رضا (ع) درسخنان کوتاهي خطاب به اصحابش فرمود: «خداوند فرزندي نصيبم کرد که همچون موسي بن عمران شکافنده درياهاست و مادرش همچون مادر عيسي پاک و مقدس است ولي او به ظلم کشته می‌شود به‌طوری‌که فرشتگان آسمان بر او می‌گریند و خداوند بر دشمن او و بر کسي که به او ستم نمايد غضب می‌کند و او را به عذاب دردناک گرفتار می‌سازد».

حجت‌الاسلام سرافراز گفت: هنوز بيش از 25 سال و اندي از اين ماجرا نگذشته بود که پیش‌بینی حضرت تحقق يافت و امام جواد (ع) به زهر معتصم (لعنت الله عليه) که حسادت خاصي نسبت به آن حضرت داشت و توسط همسرش أم الفضل دختر مأمون و خواهر معتصم مسموم و مظلومانه به شهادت رسيد و بدن مطهر آن حضرت را در كنار قبر مطهر جدّ بزرگوارش امام موسي كاظم (ع) در كاظمين بغداد به خاك سپردند.

وی ادامه داد: حلول ماه ذیحجة و همچنین فردا یکم ذیحجة سالروز ازدواج فرخنده و مبارك حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س) (2 ه. ق) و روز ازدواج را به همه شما نمازگزاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

حجت‌الاسلام سرافراز گفت: اين روز که به‌عنوان يکي از مهم‌ترین مناسبت‌های اسلامي است بايد حقيقتا الگو و سرمشق باشد براي همه جوانان و همه خانواده‌ها.

وی افزود: توصيه اسلام و قرآن و بزرگان دین، علماء و مراجع عظام به‌ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به خانواده‌ها و به جوانان اين است که ازدواج را آسان بگيريد. متأسفانه امروز بعضی‌ها ازدواج را بسيار سخت و مشکل و پيچيده کرده‌اند. به طوری که طبق آمار رسمی از سال 89 تاکنون علی رغم جوان بودن جمعیت کشور، دائماً میزان ازدواج رو به کاهش بوده است. عمده ازدواج پسران در سنین 20 تا 24 سالگی و دختران در سنین 16 تا 29 سالگی انجام می‌شود که این سن نیز دچار تغییر و تحولاتی شده است به‌گونه‌ای که سن ازدواج پسران به بالای 35 سال و در دختران به بالای 30 سال هم رسیده است.

امام‌جمعه فولادشهر با بیان اینکه چند عامل در کاهش نرخ ازدواج مؤثر است، تصریح کرد: ازجمله عوامل فرهنگی، اجتماعی؛ مثل بی‌انگیزگی جوانان نسبت به ازدواج، ترس و نامطمئن بودن از آینده ازدواج، رشد تجمل‌گرائی، بالا بودن توقعات جوانان، دستیابی آسان و برخورداری از روابط جنسی آزاد و خارج از محدوده ازدواج، افزایش ازدواج‌های ناموفق و طلاق‌های زود هنگام، ترس از مسئولیت‌پذیری و از دست دادن آزادی‌های فردی پس از ازدواج و... این‌ها برخی از عوامل فرهنگی اجتماعی در کاهش نرخ ازدواج هستند.

وی در ادامه متذکر شد: عامل دیگر، عامل اقتصادی است. مثل بیکاری مردان یا نداشتن شغل مناسب، نداشتن مسکن و گرانی اجاره‌بهای مسکن، هزینه‌های سنگین مخارج زندگی، مشکل مهریه‌های سنگین، جهیزیه، هزینه برگزاری مراسم تشریفاتی، نداشتن حقوق کافی، نداشتن امنیت شغلی و توقعات بالای اقتصادی دختران، پسران و خانواده‌های آن‌ها و نهایتاً عدم‌حمایت اقتصادی خانواده از ازدواج جوانان؛

حجت‌الاسلام سرافراز با اشاره به عامل سوم عامل خانوادگی است، گفت: مثل توقع بالای خانواده دختر و پسر، چشم و هم‌چشمی‌های خانوادگی، مشکل تراشی خانواده‌ها، مخالفت و سخت‌گیری خانواده با خواستگاران و یا فرد موردنظر دختر؛ این‌ها ازدواج‌ها را مشکل می‌کند. این‌ها مانع بر سر راه ازدواج جوانان است. اثر اين کارها می‌دانید چيه؟! آن است که دخترها و پسرها بدون ازدواج در خانه‌ها می‌مانند که داريد می‌بینید، سن ازدواج‌ها بالا رفته و به‌تبع آن مشکلات اخلاقي و مفاسد اجتماعي زیادتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رسول اكرم (ص) فرمودند: شخص متأهل هر چند در حال خواب و استراحت باشد، نزد خداوند با فضیلت‌تر از شخص روزه‌دار و نمازگزاري است كه عزب و مجرد زندگي مي‌كند. همچنین آن حضرت فرمود: هر که فرزندش به سن ازدواج برسد و برای ازدواج فرزندش امکانات داشته باشد ولی امکان ازدواج او را فراهم نکند سپس فرزند دچار حرام شود گناهکار خواهد بود. تمام احاديث در نكوهش بی‌همسری، به اين دليل است كه فرد مجرد و بی‌همسر، اعم از دختر و پسر، در پرتگاه گناه و آلودگي قرار دارد. هم موانع پیش روی جوان‌ها و خانواده‌ها برای ازدواج نگران‌کننده‌اند و هم آمار طلاق در جامعه بسیار نگران‌کننده است.

حجت‌الاسلام سرافراز تأکید کرد: بايد در این خصوص اقداماتي صورت گيرد که بعضي از آن‌ها عبارت‌اند از؛ فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی آموزشی، تبلیغی و رسانه‌ای در خصوص معرفی موهبت الهی آرامش حاصل از ازدواج و تسهیل ازدواج و کاهش سنّ ازدواج و استحکام خانواده با تأکید بر اصلاح نگرش‌ها و الگوهای رفتاری؛ که در همه اين موارد نقش رسانه، نقش روحانيون، نقش آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها بسيار مهم و مؤثر است.

وی بیان داشت: يکي دیگر از راهکارها، رفع موانع اقتصادي و تسهيل ازدواج است از طریق نهادها و ساختارهای ذی‌ربط، تأمین مسکن مناسب ویژه زوج‌های جوان، صندوق‌های حمایتی، انواع بیمه‌ها، کمک هزینه‌ها، وام‌های مورد نیاز (برای ازدواج، جهیزیه، مسکن، اشتغال و...) و تسهیلات رفاهی ازدواج.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر با بیان اینکه 14 مرداد سالگرد شهادت آيت‏الله شيخ فضل‌الله نوري از رهبران مشروطه مشروعه به دست ايادي وابسته به استعمار در تهران (1288 ش) است. گفت: نهضت مشروطه یکی از حرکت‏های مهم ضد استبدادی تاریخ معاصر جهان است. نهضتی پیشرو که در میان دیگر ملت‏ها نیز الهام‌بخش عدالت‏ طلبی و آزادی خواهی گردید. این نهضت می‏ توانست تحولی بزرگ در سرنوشت ملت ایران در مسیر آبادانی و پیشرفت کشور به وجود آورد که به دلایل متعددی ناکام ماند و به استبداد رضاخانی ختم شد! و حرکت رو به جلوی ملت ایران قریب به هفتاد سال به تأخیر افتاد. در واقع گذشته چراغ راه آینده است. نهضت مشروطه ازجمله حوادث مهم تاریخ است که برای امروزه ملت ایران می‏ تواند درس‌آموز و راه گشا باشد.

وی متذکر شد: یکی از درس‌های مشروطیت، داشتن بصیرت است که اگر خواص آن روزگار، همانند شیخ شهید دارای بصیرت بودند و از او و راهش حمایت می‌کردند، گروهی روشنفکر ضد دین نمی‌توانستند مشروطیت را منحرف کنند و علیه اسلام چنین اقداماتی را انجام دهند.

 حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: درسی که امروز باید از مشروطیت بگیریم این است که اگر در مباحث نظری، روی اسلام تأکید نکنیم و از هر انحراف و التقاطی پرهیز نکنیم، ممکن است دچار همان آسیب‌هایی بشویم که درنهایت، مشروطیت را منحرف کرد و به اسلام ضربه زد.

وی با بیان اینکه پنج‌شنبه 17 مرداد سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست مأموران آل سعود (1366 ه.ش) است و همچنین در آستانه سالگرد فاجعه منا در سال 1394 هستیم. گفت: سردمداران وهابي عربستان با اين جنایت‌ها و کارنامه مدیریتی آن‌ها که سرشار از ناتوانی و کاستی است نشان دادند نه‌تنها لياقت و صلاحیت خدمت به حرمين شريفين و اداره حج را ندارند بلکه براي اثبات سرسپردگي خودشان حاضرند احکام محکم الهي را زير پا بگذارند.

امام‌جمعه فولادشهر ادامه داد: بسیاری از علمای جهان اسلام تأکید کرده‏ اند اکنون زمان آن فرا رسیده تا به‌جای مدیریت ناتوان سعودی، مدیریتی از سراسر جهان اسلام در رأس مدیریت حج قرار گیرد. سعودی که در حال کشتار مردم یمن و همراهی با صهیونیست‏ ها و آمریکاست و درگیر بحران‏ های سیاسی داخلی است و پرونده‏ای سیاه نیز در حوزه حقوق بشر دارد، نمی‏ تواند مدعی خادمی حج باشد چراکه در عمل ثابت کرده است که صلاحیت خادمی امت اسلامی را ندارد. به تعبیر حضرت امام (ره) این‌ها خادم‌الحرمین نيستند بلکه خائن الحرمين اند.

وی در پایان با بیان اینکه 17 مرداد همچنین یادآور گروگان‏ گيري و شهادت ديپلمات‏ هاي كشورمان در افغانستان توسط گروهك طالبان (1377 ش) و شهادت محمود صارمی؛ (1377 ش) و روز خبرنگار است. گفت: از زحمات همه خبرنگاران پرتلاش و خدوم صمیمانه تشکر می‌کنیم و گرامی می‌داریم یاد و خاطره تمامی این شهدای عزیز را و به روح مطهر همه آن‌ها سلام و درود و صلوات هدیه می‌کنیم.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+