اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/11/6    کد خبر: 15720938   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 55  دقیقه

معرفی روستاهای بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه

معرفی روستاهای بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر و میمه

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، بیدشک (بیدمشک) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهین‌شهر ومیمه در استان اصفهان است. این روستا در مجاورت روستای سه و مانند دیگر روستاهای اصفهان  دارای قدمتی کهن می‌باشد. وسایل مشاهده شده در برخی قلعه‌های قدیمی این روستا و همچنین معماریِ قدیمی‌ترین قلعه این روستا که تقریباً بیشترِ آن تخریب‌شده، از قدمتی بیش از دو هزار سال برخوردار است. در این روستا درختان بید و بیدمشک زیادی وجود داشته که به‌مرور زمان درختان بیدمشک از بین رفته ولی فعلاً درخت بید باقی‌مانده است، به همین دلیل نام این روستا به «بیدشک» شهرت یافته است. از گذشته‌های دور راه‌هایی برای دسترسی (بیشتر در قدیم) از غرب به میمه و از شرق به ابیانه و از شمال به کاشان وجود داشته است، درعین‌حال جاده‌ای فرعی نیز برای عزیمت به روستای کلهرود  و در حاشیه مسیر روستای دهلر، قبل از رسیدن به این روستا وجود دارد. در روستای بیدشک 12 هکتار زمین مسکونی، 5 هکتار زمین‌های باغی و 8 هکتار زمین کشاورزی به چشم می‌خورد. این روستا در نزدیکی دامنه‌های منتهی به کوهستان کرکس از طبیعت زیبایی برخوردار بوده و در فصول گرم سال آب و هوایی دلپذیر دارد. گردشگرانی از شهرهای مجاور و به دلیل نزدیکی، غالباً از شهر اصفهان برای استفاده از طبیعت و محصولات محلی به این روستا سفر می‌کنند. در روستای بیدشک قناتی با عنوان «سَرکَریز» با قدمتی طولانی و آبی بسیار زلال و گوارا، «بَندِ بیدشک» آبگیر یا سدی کوچک که در گویش محلی به آن بَند می‌گویند و دامنه کوه‌های منتهی به دشتِ بیدشک بالا وجود دارد و از اماکن تفریحی و مورد توجه گردشگران به شمار می‌رود.


*مدارس روستای بیدشک تعطیل است روستای بیدشک هم‌اکنون دارای شورای روستا است که بهروز صادقی مسئولیت اداره آن را بر عهده دارد؛ فردی خوش‌برخورد با همه اهالی، آمادهمادآ شنیدن سخنان ارباب‌رجوع ودادن جواب مناسب به آن‌ها، پرهیز از هرگونه بی‌ادبی در برخوردها و به جرأت می‌توان گفت که ویژگی‌های منفی در ایشان به‌ندرت موجود است. در روستای بیدشک 23 خانوار شامل 65 نفر جمعیت زندگی می‌کنند که اکثریت آن‌ها 60 سال به بالا هستند. مدارس روستا در حال حاضر تعطیل و روستا تبدیل به پایگاه هوایی شده است. در ارتباط با اشتغال و فعالیت ساکنان روستای بیدشک باید عنوان کرد که عمده فعالیت مردم روستا به کشاورزی و دامداری اختصاص دارد. کشاورزان این روستا محصولاتی همچون: گندم، جو و علوفه و محصولات باغی گردو، بادام، زردآلو تولید می‌کنند. دوشادوش مردان تلاشگر روستای بیدشک، زنان روستا به قالیبافی مشغول هستند، البته در قدیم چادرشب بافی هم در میان زنان این روستا رواج داشته است.

*پدرِ سنگ ایران زاده روستای بیدشک است

خالی از لطف نیست که اشاره‌ای هم به آثار تاریخی روستای بیدشک داشته باشیم.گردشگرانی از شهرهای مجاور غالباً از شهر اصفهان برای استفاده از طبیعت و محصولات محلی به این روستا سفر می‌کنند. از جاذبه مذهبی روستای بیدشک می‌توان به «امامزاده پاسنجدی» اشاره کرد، امامزاده‌ای که مشترک بین روستاهای سُه و بیدشک و فرزند شاه‌چراغ بوده است. همچنین وجود یک قلعه قدیمی در روستای بیدشک از جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود. یکی از مشاهیر معروف این روستای که به سلطان سنگ ایران شهرت دارد، قنبر رحیمی معروف به «ارباب قنبر رحیمی» است؛ وی متولد روستای بیدشک و کاشف معادن بزرگی همچون عباس‌آباد محلات و آتش کوه محلات و مرمریت جوشقان و مرمر قصلان قروه و چینی ازنا (دریژان دورود) صنایع سنگ زرگری است. قنبر رحیمی با استفاده از این سنگ‌ها، قطعات سنگ تراورتن و جوشقان را برای برج آزادی و ستون‌های سنگی گران‌قیمتی برای ایوان قبله اهدا کرد و دیوارهای مقتل امام حسین(ع) در کربلا و حرم حضرت عباس را با سنگ‌های مرمر روشن تزیین کرده است. هم‌اکنون مجسمه ارباب قنبر در یکی از میادین شهرهای ایتالیا به‌عنوان پدر سنگ ایران به نمایش گذاشته‌شده است.

*باغات کشاورزی روستا 10 درصد محصولات باغی دارند آب آشامیدنی مردم روستا از چاه و آب کشاورزی از چشمه تأمین می‌شود. در حال حاضر علیرغم کمبود آب کشاورزی، باغات کشاورزی روستا 10 درصد محصولات باغی دارند؛ البته اگر خشک‌سالی ادامه یابد سال آینده مردم آبی برای کشاورزی نخواهند داشت. مکان‌های مذهبی روستای بیدشک مساجد علی بن ابی‌طالب (ع) و «امام حسین (ع)» و حسینیه‌ای بنام «شهید اسدی» می‌باشد. این روستا علیرغم کوچک بودن وسعت، شهیدان بزرگی را تقدیم انقلاب کرده است که اسامی این شهدای گران‌قدر: علی‌اکبر پیرمرادیان، ابراهیم اسدی، رضا رحیم زاده، غلامرضا نیک بنیاد، حمید زارعی بیدشکی و شیخ محمد محبی است.

*مروری بر عملکرد شورای بیدشک اعضای شورای روستای بیدشک در حال حاضر آقایان: بهروز صادقی، ابراهیم پرستش، حسین محمدی هستند و اقدامات بسیار ارزنده‌ای را در کارنامه عملکرد خود به ثبت رسانده‌اند. اقدامات انجام‌شده شورای روستای بیدشک:

1) تعویض شبکه آب آشامیدنی به متراژ 2 کیلومتر 2) لایروبی بند کشاورزی 3) جدول‌گذاری 50 درصد پیاده‌روهای روستا و بقیه در حال انجام است 4) تکمیل و احداث و تجهیز ساختمان شورا 5) تکمیل طرح روشنایی معابر 6) کانال‌کشی مسیر جوی‌های کشاورزی 7) طرح سنگفرش ورودی روستا 50 درصد 8) احداث و تجهیز خانه‌ی روستا توسط خیر با همکاری شورا 9) نصب بیش از 20 سطل زباله و جمع‌آوری آن به‌صورت نیمه مکانیزه

برنامه‌های پیگیری شده و در دست اقدام شورا: 1) تکمیل طرح آسفالت و کانیو و جدول معابر روستا 2) ساماندهی و دیوار کشی آرامستان روستا 3) احداث سرویس بهداشتی عمومی 4) پیگیری جهت احداث دکل اینترنت 5) پیگیری جهت رفع مشکل نقص آنتن دهی موبایل 6) پیگیری اصلاحیه‌ی طرح هادی 7) پیگیری دهیاری روستا 8) تجهیز مسجد و تکمیل توسط خیرین با همکاری شورا 9) تجهیز و تعمیر مسجد امام حسین (ع) 10) تهیه‌ی لبنیات، نانوایی، خشکبار، دامداری به اطراف و شخصی

*مشکلاتی که هنوز برطرف نشده‌اند

با این وجود روستای بیدشک هنوز مشکلاتی دارد که ازجمله آن‌ها تأمین آب برای کشاورزی، تأمین برق جهت پمپاژ آب کشاورزی، آسفالت کوچه‌ها و معابر، ادامه کانال کشاورزی، مکانیزه کردن و جمع‌آوری سطل‌های زباله، ادامه طرح تعویض شبکه آب آشامیدنی، احداث سرعت‌گیر و راهنما در ورودی روستا، اصلاح شبکه برق عمومی مسجد امام حسین (ع) و حسینیه، ترمیم و مرمت اولین حمام خورشیدی روستا که به علت یخ‌زدگی از بین رفته است، به شمار می‌رود.

*توجه به روستاها نباید از مدار اولویت خارج شود

نقش و جایگاه روستاها در فرایندهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و پیامدهای توسعه نیافتگی مناطق روستایی چون فقر گسترده، نابرابری فزاینده، رشد سریع جمعیت، بیکاری، مهاجرت، حاشیه‌نشینی شهری و غیره موجب توجه به توسعه روستایی و حتی تقدم آن بر توسعه شهری گردیده است. توجه به روستاها و رفع مشکلات روستاییان باید دغدغه و اولویت اصلی مدیران مربوطه در راستای جلوگیری از افزایش مهاجرت به شهر باشد. ضرورت تقدم و توجه به توسعه روستایی نسبت به توسعه شهری به‌این‌علت نیست که اکثریت جمعیت جهان سوم در مناطق روستایی قرار دارند، بلکه به‌این‌علت است که راه‌حل نهایی مسئله بیکاری شهری و تراکم جمعیت، بهبود محیط روستایی است.

*روستای جهادآباد

اما روستاي جهادآباد که در دهستان برخوار غربي از توابع بخش مركزي شهرستان شاهین‌شهر و میمه و در فاصله 15 كيلومتري شاهین‌شهر واقع‌شده است.اين روستا در 51 درجه و 22 دقيقه طول جغرافيايي و 32 درجه و 52 دقيقه عرض جغرافيايي قرار دارد.

روستاي جهادآباد از جنوب به سيل بند، از غرب به سايت نظامي هوانیروز از شرق به زمین‌های زراعي و از شمال نيز به زمین‌های زراعي محدود می‌شود. اين روستا در كف يك دشت هموار درست در نقطه‌ای كه مظهر دو قنات اصلي منطقه بوده شکل‌گرفته است، اين قنات‌ها از ارتفاعات سمت غرب و جنوب غربي آبادی سرچشمه می‌گیرد.

در سمت شمال و شمال شرقي و جنوب شرقي جهادآباد نيز زمین‌های زراعي و تعداد محدودي باغات شکل‌گرفته‌اند، بنابراين به‌خوبی علت شکل‌گیری روستا در اين نقطه مشخص می‌باشد.

در حال حاضر جايگاه هسته اوليه روستا به دليل بافت قديمي و بعضاً مخروبه‌ای كه در سمت شمال شرقي روستا وجود دارد مشهود بوده كه در اطراف نهر و كاروانسراي تاريخي تشکیل‌شده است، پس از آن در دوره‌های بعد آثار خانه‌های قديمي را كه به‌طرف غرب و جنوب پيشروي کرده‌اند می‌بینیم.

مرحله دوم توسعه اين آبادي، منازل مسكوني است كه در سمت غرب محور اصلي و در سال‌های قبل از انقلاب ساخته‌شده است و مرحله سوم توسعه جهادآباد منازل ساخته‌شده در طرح‌های تفكيكي سمت شمال و جنوب روستا است كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي احداث‌شده‌اند و داراي بافت شطرنجي و منظم هستند.

 درباره وجه‌تسمیه روستاي جهادآباد نيز بايد گفت كه اين روستا در گذشته به دليل زندگي اهالي روستا در يك سري چادرهاي سیاه‌رنگ با عنوان چاله سياه معروف بوده است و در زمان انقلاب به‌وسیله جهاد سازندگي توسعه‌یافته و به جهادآباد تغيير نام داده است.

 بررسي وضعيت مهاجرت اين روستا نشان می‌دهد که هرساله تعدادي از خانوارهاي ساکن شهر آن را به‌قصد نقاط ديگر ترک می‌کنند و در همين حال تعدادي نيز اين شهر را به‌عنوان محل زندگي جديد خود انتخاب می‌کنند.

اما با توجه به اينكه شغل غالب ساكنان روستاي جهادآباد فعاليت در صنعت آلومينيوم و درب و پنجره است، اين روستا می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور به قطب صنعتي شهرستان تبديل شود. در حال حاضر «سیدایمان ترابیان» دهيار روستاي جهادآباد است، وي دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی است كه در سوابق كاري او عناويني همچون دهیار انتخابی دوره سوم شوراهای اسلامی روستای مورچه‌خورت، و دهیار منتخب دوره چهارم شورای اسلامی جهادآباد (ده سال سابقه دهیاری) و منتخب دوره پنجم شورای جهادآباد به چشم می‌خورد.

 امروز براي آشنايي هر چه بيشتر با اين روستا و ویژگی‌های آن، گفتگويي را با «سیدایمان ترابیان- دهيار روستاي جهادآباد» انجام داده‌ایم كه مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

شوراي روستاي جهادآباد شامل چند نفر هستند؟

روستاي جهادآباد يك شوراي 3 نفره دارد كه اعضاي آن شامل آقايان: حسین خسروی (با ده سال سابقه عضویت در شورای اسلامی روستای جهادآباد و هشت سال رياست شورای بخش مرکزی شهرستان و چهار سال عضو شورای اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه)، منوچهر خسروی (دوازده سال سابقه عضویت در شورای اسلامی روستای جهادآباد، هشت سال سابقه حضور در کمیته عمران روستا) و حیدر خسروی (هشت سال سابقه‌ی عضویت در شورای اسلامی روستای جهادآباد) می‌باشد.

دهیاران در پیشرفت و توسعه روستاها چه نقشي دارند؟

 یکی از نقش‌های مهمی که دهیاری‌ها باید انجام دهند این است که سعی کنند از مسائل علمی به‌ویژه در بخش کشاورزی و صنعت جهت پیشرفت روستاها بهره ببرند. این دهیار است که می‌تواند با برنامه‌ریزی برای روستا، باعث پیشرفت و توسعه در روستا شود.

وظایف تفضیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط 47 بند است كه بخشي از آن‌ها شامل: بهبود وضع زیست‌محیطی روستا، کمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها و نیازها، تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست‌های دولت، مشارکت و همکاری با شورا در جهت پی گیری اجرای طرح‌های عمرانی اختصاص‌یافته به روستا، همکاری مؤثر با سازمان ثبت‌احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط، تأمین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی، همکاری مؤثر با مسئولان ذی‌ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا، تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع‌دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی روستا، اجرای مصوبات شورا، همکاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرائم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی، اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آن‌ها، مراقبت، حفظ و نگهداری اموال و تأسیسات عمومی در اختیار دهیاری، همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آن‌ها، مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط، ارسال گزارش‌های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار، حضور دهیار درزمان و مکان مقرر و پاسخگویی به سؤالات در صورت تقاضای شورا، ارسال گزارش ماهانه فعالیت‌های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری، تهیه تعرفه عوارض با همکاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به‌منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی، وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین، مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماکن غیربهداشتی به مسئولان ذی‌ربط، برآورد، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب، اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا، فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها، فضاهای سبز، ورزشی و آموزشی مراکز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن‌ها از طریق دهیاری و همکاری در زمینه طرح بهسازی روستا، تنظیف، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تأمین آب و روشنایی در حد امکان، کمک در احداث تأسیسات تولید و توزیع آب، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی‌ربط (وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، پست و تلگراف و تلفن و شرکت آب و فاضلاب روستایی)، مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیش‌گیری از بیماری‌های واگیر، جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار، انجام معاملات دهیاری اعم از خرید وفروش اموال منقول و غیرمنقول، مقاطعه، اجاره و استجاره، ایجاد و سازمان‌دهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن‌ها، اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی و تسطیح چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا،  معرفی خانواده‌های بی‌سرپرست و بی‌بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن‌ها در حد امکانات، همکاری در نگهداری و تسطیح راه‌های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه‌های ذی‌ربط، مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع‌دستی روستا در مراکز شهری و نمایشگاه‌های ذی‌ربط، همکاری با واحدهای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی و شناسایی زمینه‌های اشتغال و مساعدت در جهت تأمین کار برای افراد جویای کاربا همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مردم اين روستا بيشتر به چه شغل‌هایی گرايش دارند؟

شغل مردم روستاي جهادآباد دامداری، کشاورزی و محصولات کشاورزی باغات كشاورزان انار، کشت جو و گندم است. باغات میوه به‌ویژه انار و گردو زیبایی‌های این روستا را چندین برابر کرده است. البته مردم اين روستا فعالیت‌های گسترده صنعتی از قبیل ساخت درب و پنجره آلومینیومی، آهنی و شیشه‌بری و زنان خانه‌داری است.

بيشتر درباره امكانات روستا توضيح دهيد!؟

روستاي جهادآباد امكانات زيادي همچون آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت و ساختارهای زیربنایی، آب شرب دارد.

اين روستا دارای دو مسجد بنام‌های «مسجد جامع روستا و آیت اله منتظری» و حسنیه هل أتی، گلزار شهدا و آرامستان بهشت رضا (ع)، است.

در روستاي خانه بهداشت روستایی وجود دارد، همچنين دو مدرسه دخترانه تا مقطع اول دبیرستان و مدرسه پسرانه بنیاد برکت (مقطع اول دبیرستان)، براي ارتقاي تحصيل دانش آموزان بنا شده است.

وجود نخبگاني همچون «گلنوش خسروی» فرزند رحیم عضو تیم ملی فوتسال و «زهرا خسروی» فرزند روح اله نفر اول استان در دفاع شخصی بر ارزش‌های روستاي جهادآباد افزوده است.

نقش اين روستا در دوران دفاع مقدس چگونه بود؟

دلاوران دیار پرافتخار جهادآباد چون نگینی درخشان در طول تاریخ خوش درخشیده‌اند و همچون کوهی با صلابت در حفظ و حراست از مرزهای ایران اسلامی به‌ویژه در دوران 8 سال دفاع مقدس همیشه استوار و جاوید مانده‌اند.

روستا ما دارای 15 شهید که 9 نفر آن‌ها در روستا بهنام‌های شهيدان: سردار احمد خسروی، احمد خسروی، حسین خسروی، ایرج خسروی، ایرج خسروی، محمود خسروی، رسول خسروی، محمد فروتن، مجید خسروی و 5 شهید خارج از روستا بهنام‌های شهيدان: اصغر دباغیان، علی دباغیان، محمدباقر خسروی، رجبعلی خسروی، اکبر خسروی، سید مصطفی هاشمی است كه خون خود را پاي درخت اسلام ريختند.

اشاره‌ای به آثار تاريخي روستاي جهادآباد داشته باشيد؟

آثار تاریخی اين روستا شامل: حمام قدیمی روستا، برج دیده‌بانی سه‌شاخه، گیاهان دارویی، کتیرا، خاکشیر، اسپند، پونه، بابونه است. اما یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی روستا، کاروانسرای شیخ علی‌خان زنگنه (کاروانسرای عباسی جهادآباد)  است كه در ۱۵ کیلومتری غرب شاهین‌شهر و مسیر آن از جاده قدیم تهران اصفهان در بالا دست شاهین‌شهر واقع‌شده است.این بنای تاریخی به دستور شاه‌عباس در منطقه شکار قمشلو ساخته شد و در مسیر اصفهان به‌طرف غرب و کشور عراق است که در دولت صفوی جزء ایران بوده است.

کاروانسرای جهادآباد با مساحتی بالغ‌بر ۶۵۰۰ مترمربع دارای پلان مربع شکل همانند دیگر کاروانسراهای کشور و استان است  با این تفاوت که در دو طرف هشتی ورودی، در جبهه جنوبی دارای دو حیاط‌خلوت می‌باشد و عملاً دارای یک حیاط مرکزی و دو حیاط کوچک می‌باشد.این کاروانسرا همانند کاروانسرای گز و مادرشاه به‌عنوان کاروانسراهای سلطنتی به شمار می‌آید و در سر در خود دارای تزئینات آجری و کاشی‌کاری می‌باشد.

کاروانسرای جهادآباد را شاه‌عباس با دو کاربری مجموعه بین‌راهی برای کاروان‌ها و مسافران کربلا و شکارگاه خود بنا کرد و شاه‌عباس هنگام شکار از آن استفاده می‌کرده است.

فعالیت‌های گردشگری، تفریحی، فراغتی و اسکان اقامت با مطالعه و بررسی، تجزیه‌وتحلیل به‌منظور دستیابی و الگوهای مناسب از نظر اقتصادی برای دستیابی به اهداف مهم است که کاروانسرا می‌تواند در راستای سیاست توسعه گردشگری و ایران‌گردی و نزدیک بودن به شاهین‌شهر استفاده شود. از دیگر بناهای تاریخی جهادآباد، آسیاب آبی آن بوده که فقط خراب‌هایی از آن باقی‌مانده است.

تاكنون چه اقدامات عمراني در روستا انجام‌شده و عملكرد دهياري جهادآباد را چگونه ارزيابي می‌کنید؟

كارنامه عملکرد دهیاری جهادآباد بسيار درخشان بوده و رضايتمندي مردم را به همراه داشته است.

بايد به اين مهم اشاره‌کنم كه تاكنون اقدامات زيادي در اين روستا انجام‌شده است كه ساخت و راه‌اندازی ورزشگاه شهدای جهادآباد، ساخت بلوار اصلی امام علی (ع)، ساخت میدان امام علی (ع)، ساخت آرامستان بهشت رضا (ع) به همراه سایه بان و سایر تجهیزات، پیگیری ساخت مدرسه‌ی نوساز روستا بنام بنیاد برکت، ساخت و نصب سطل‌های زباله در سطح معابر روستا، پیگیری و اجرای جدول‌سازی و آسفالت معابر روستا و پیگیری جهت شانه سازی جاده شاهین‌شهر به جهادآباد ازجمله اين اقدامات بوده است.

از ديگر فعالیت‌های انجام‌شده می‌توان به نصب پایه‌های روشنایی در بلوار اصلی روستا، کاشت بیش از هشت هزار اصله نهال در فضای سبز روستا و آرامستان بهشت رضا (ع)، اجرای سیستم اواه کشی آب قطره‌ای بابت فضای سبز روستا، پیگیری در راستای آغاز بکار ساخت مرکز بهداشت، پیگیری جهت واگذاری کاروانسرای عباسی روستا به بخش خصوصی در راستای حفظ و مرمت آن، پیگیری در راستای صدور اسناد مالکیت برای املاک روستا (که امیدواریم تا پایان سال جاری اسناد مذکور صادر شود)، دعوت و همکاری با سرمایه‌گذاران خصوصی جهت ایجاد گلخانه در مجاورت روستا، پیگیری در راستای ساخت پایگاه هلال‌احمر بین جاده‌ای و ایجاد کارگاه صنایع‌دستی در روستا با همکاری اداره بهزیستی شاهین‌شهر به‌منظور اشتغال‌زایی زنان خانه‌دار و معلولان روستا اشاره كرد.

وجود چه مشكلاتي ساكنان روستاي جهادآباد را رنج می‌دهد؟

رسیدگی به روستاها اهمیت زيادي دارد و ازلحاظ علمی و در سطح دنیا رسیدگی به روستاها خیلی بیشتر از شهرها مورد توجه می‌باشد؛ اگر روستاهای ما خالی از سکنه شود شهرها از بین می‌روند زیرا روستاها تولیدکننده هستند. ازجمله ملزومات توسعه و آبادانی کشور، توسعه روستایی است. چراکه خودکفایی و توانمندی روستا، به‌مثابه کانون تولید و ارزش‌آفرینی، افزایش تولید ثروت ملی از یک‌سو و کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از سوی دیگر را به دنبال خواهد داشت.

کمبودهای روستاي جهادآباد را می‌توان مواردي همچون عدم وجود دستگاه خودپرداز، روشنایی کافی در شب در جاده شاهین‌شهر به جهادآباد، باریک بودن عرض جاده بین شاهین‌شهر به جهادآباد، دور بودن از مراکز انتظامی و امنیتی، عدم وجود اورژانس در روستا، عدم وجود خط واحد از روستا به شهر علی‌رغم فاصله پانزده کیلومتری، عدم وجود آتش‌نشانی، نبود پزشک همه‌روزه در روستا، مجاورت روستا با منطقه پروازی هوانیروز نام برد.

*روستای دهلر

شهرستان شاهین‌شهر و ميمه، از شمال به استان مركزي، از شرق به شهرستان‌های كاشان، از جنوب به اصفهان و از غرب به شهرستان‌های نجف‌آباد و خمینی‌شهر و گلپايگان محدود است. اين شهرستان داراي دو بخش شامل بخش مركزي و ميمه و 6 شهر بهنام‌های: شاهین‌شهر، گز، ميمه، وزوان، لاي بيد، گرگاب و 19 روستا بهنام‌های ازان، زياد آباد، دهلر، حسن رباط، لوشاب،‌موته، ونداده، خسروآباد، سعیدآباد، قاسم‌آباد، چغاده، مراوند، رباط آغا كمال، باغميران، سه، كلهرود، بيدشك، مورچه خورت و جهاد آباد می‌باشد. درباره وجه‌تسمیه روستای دهلر باید به این نکته اشاره کرد که در زمان قدیم، قوم‌های لر در این روستا زندگی می‌کردند. در حال حاضر وسعت محدوده سکونت روستای دهلر 17 هکتار است و در کنارآن 6 هکتار زمین کشاورزی،6 هکتار باغات و 12 هکتار زمین زراعی نیز وجود دارد. شغل غالب مردم دامداری و کشاورزی می‌باشد. حدوداً 5 هزار دام در روستا موجود است. خانم‌ها اکثراً قالیبافی و استادهای قالیبافی ماهر در این روستا زندگی می‌کنند. جمعیت روستای دهلر 64 نفر در قالب 22 خانوار است که درعین‌حال 3 هزار نفر جمعیت شناور دارد. این روستا دارای امامزاده عبدالله و مسجد علی (ع) می‌باشد و تنها حسینیه روستا نیز سال 57 ساخته شده است. در این روستا آثار تاریخی بسیار ارزشمندی همچون کاروانسرای شاه‌عباسی، چشمه کوه سفید و سایر چشمه‌ها به چشم می‌خورند که همگی جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌روند. بنای تاریخی کاروانسرای عباسی (مادر شاه) در دوره صفویه شاه‌عباس دوم حدوداً ۴۱۵ سال پیش بنا شده که در آن زمان محل آمد و شد سفرا و نمایندگان کشورهای دیگر در بدو ورود به پایتخت ایران و دیدار با پادشاه بوده است. این بنا که متعلق به خاندان سلطنتی بوده هزینه ساخت آن را مادر شاه دربار به‌واسطه نذری پرداخت می‌کند. در این محل سفرا و نمایندگان خود را محیای دیدار با پادشاه ایران می‌کردند و پیش‌قراولان دربار هریک از افراد را بنا به کسوت، شان و جایگاه آنان با مرکب شایسته تا دربار شاه همراهی می‌کردند. حیات‌وحش روستای دهلر قوچ و میش دارد و گیاهان دارویی آن آویشن، بابونه، گزنه، ریواس، قدومه و بارهنگ می‌باشد.

حسن عزیزپور رئیس شورای دهلر به دیگر جاذبه‌های این روستا اشاره و تصریح می‌کند: منطقه شکارممنوع کرکس، کوه سفید، گنداب، چاه شور، کوه اسمین، دو گوش و کلنگ در این روستا واقع شده و البته رودخانه‌ای که در پی بحران کم‌آبی، خشک‌شده است. وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر چشمه دشت لی، چشمه برج علی، چشمه درب باغا، چشمه گل تنگی، چشمه زیربند، همگی دارای آب هستند اما چشمه پشت حمام و چشمه اصلی آب کشاورزی محمد آقا از بحران کم‌آبی در امان نبودند و هم‌اکنون خشک‌شده‌اند.

همچنین اظهار نمود؛ سن اهالی روستای دهلر بالای 60 سال است که حدود 9 نفر جوان زیر 35 سال و مابقی اهالی بالای 60 سال سن دارند.

*بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان دهلر تأمین آب است

رییس شورای روستای دهلر با اشاره به شغل و معیشت مردم این روستا خاطرنشان می‌کند: شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و تولید گندم، جو و علوفه است که استفاده داخلی دارد و محصولات باغی مردم انواع میوه‌ها به‌خصوص انگور و انار می‌باشد. وی ادامه می‌دهد: مایحتاج مردم از مرکز بخش تهیه می‌شود ولی نان و لبنیات در منازل روستاییان تهیه می‌شود. عزیزپور با تأکید بر اینکه در پی خشک‌سالی‌های اخیر، بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان تأمین آب مورد نیازاست، می‌گوید: متأسفانه خشک‌سالی و کم‌آبی در روستای دهلر باعث خشک شدن باغات و زمین‌های کشاورزی شده است.

او تصریح می‌کند: اگر در شمال روستای دهلر ساخت یک سد که البته که تحقیقات و مطالعات جهت احداث آن‌هم انجام‌شده است، در دستور کار مسئولان قرار گیرد، می‌توان از هدر رفت آب چشمه‌ها جلوگیری و با کنترل سیلاب‌های فصلی، مشکل کم‌آبی این روستا را برطرف کرد. اگر تأمین بودجه برای احداث سد محقق شود، چشمه‌ها و قنات‌ها آبگیری بهتری می‌کنند و مردم با وجود آب به روستا باز می‌گردند و مهاجرت معکوس را شاهد خواهیم بود. وی تأکید می‌کند: تأمین آب موردنیاز کشاورزان علاوه بر توسعه کشاورزی مانع از گسترش مهاجرت کشاورزان به شهرها می‌شود.

عزیزپور معتقداست خودکفایی و توانمندی روستا، به‌مثابه کانون تولید و ارزش‌آفرینی، افزایش تولید ثروت ملی از یک‌سو و کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از سوی دیگر را به دنبال خواهد داشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش اهالی روستای دهلر در دوران 8 سال دفاع مقدس، اظهار می‌کند: پدران و مادران این روستا با صدور اولین دستور امام راحل برای دفاع از مرزهای کشور، جگرگوشه‌هایشان را به جبهه فرستادند و «شهید» تحویل گرفتند که شهیدان «حمیدرضا طاهری» و «محمد رحمانی» شهدای روستا می‌باشند. با اشاره به امکانات آموزشی این روستا، بیان می‌کند: در این روستا یک مدرسه برای تحصیل دانش آموزان وجود داشت که تخلیه‌شده و دانش‌آموز ندارد و ادامه می‌دهد: در حال حاضر یک دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، یک نفر در مقطع دبیرستان و یک نفر در مقطع دانشگاه وجود دارند که هر سه در بیرون از روستا تحصیل می‌کنند. عزیز پور با اشاره به تولیدات دامی مردم روستای دهلر می‌گوید: لبنیات روستا در داخل آن تهیه می‌شود اما بی‌شک چنانچه دامداری روستا تقویت شود، این روستا قادر خواهد بود گوشت شهرستان را تأمین کند. در خصوص نقش شوراها در توسعه پایدار روستاها، می‌گوید: شوراهای اسلامی به‌عنوان یک‌نهاد قانون‌گذاری در مقیاس کوچک و محلی می‌توانند کمبودهای موجود در روستای خویش را به‌خوبی شناخته و نسبت به آن‌ها برنامه‌ریزی نمایند و حتی درانعکاس موانع و مشکلات توسعه روستای مربوطه، مراتب را به شورای بخش اطلاع داده تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای رفع مشکلات دررده های بالای مدیریتی انجام گیرد.

 *با ساخت سد 99 درصد آب کشاورزی روستای دهلر تأمین می‌شود

رئیس شورای روستای دهلر اعضای شورا را شامل آقایان: حسن عزیزپور، حسن اسدی و یدالله طاهری خوانده و تصریح می‌کند: شوراهای روستا به‌عنوان نهادهای مردمی و محلی که مدیریت روستاها را به عهده‌دارند می‌توانند با سیاست‌گذاری، مدیریت و اجرای برنامه‌های مختلف، توسعه زیرساخت‌های لازم، کمک به جذب منابع مالی و اموری از این دست، در توسعه روستاها نقشی اساسی ایفا کنند. عملکرد شورای روستای دهلر: 1* حفاری و احداث چاه لوله‌کشی و اتصال به شبکه قدیم روستا در سال 93 2* تجهیز وسایل داخلی درمانگاه و حضور پزشک هفته‌ای یک روز 3* نصب سطل‌های زباله 4* سنگفرش 70 درصد معابر و کف پیاده‌روها 5* تعمیر و ترمیم سقف و آب‌انبار امامزاده 6* تعمیر و ترمیم ایزوگام سقف مسجد 7* تعمیر سقف اتاقک نگهبانی 8* تعمیر سقف درمانگاه 9* لایروبی 2 ساله‌ی چشمه‌ها و قنات 10* تجهیز حسینیه با همیاری اهالی روستا 11* آسفالت معابر در دست اقدام 12* پیگیری احداث و ساخت سد از سال 93 تاکنون (جانمایی آن انجام و مطالعات صورت گرفته است که منتظر بودجه برای شروع کار می‌باشد و چنانچه بودجه مصوب و اجرایی شود 99 درصد آب کشاورزی تأمین می‌گردد که برآورد بودجه یک و نیم میلیارد می‌باشد). 13*حفر جوی خاکی برای عبور سیلاب‌ها و سیل بند شمال روستا 14* بیمه حوادث همه ساکنین در روستا 15* جدول‌کشی خیابان اصلی روستا 16* برقراری اینترنت پرسرعت wi-fi

*روستای مورچه‌خورت

ذره‌ذره خاک مورچه‌خورت لبریز از غرور است، ارگ آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره و به تحسین بر می‌انگیزد. دروازه ورودی به پایتخت کهن ایران ارگ مورچه‌خورت با مساحت 33 هزار مترمربع و ابعاد تقریبی 140 در 185 متر و زیربنای 70 هزار مترمربع در مرکز روستا قرار دارد. دو ورودی اصلی که در جبهه جنوب غربی و شمال غربی در دو راستای عمود بر هم قرار دارند به‌وسیله‌ی گذر اصلی به هم متصل می‌شوند. وجود همه‌ی امکانات و ابنیه در قلعه حکایت از آن دارد که اگر درب قلعه بسته می‌شد هیچ نیازی مردم برای تأمین معاش نداشتند. برای ورود به قلعه باید از سمت جنوب غربی بعد از گذشتن از یکی از ورودی‌های زیر برج دیده‌بانی وارد شد و با عبور از هشتی بزرگی به فضای داخلی قلعه رسید. درب‌های ورودی از چوب‌هایی با ضخامت 25 سانتی‌متر از ورق‌های ضخیم فلزی با میخ‌های آهنی بزرگ که به هم متصل است ساخته‌شده. گذرگاه‌های اصلی پرپیچ‌وخم بین دروازه‌های اصلی که حاکی از معماری شگفت‌انگیز آن زمان به‌طوری‌که شناخت مسیر را برای عابران غیربومی دشوار می‌کند. کوچه‌های تنگ و اتصال آن‌ها به خانه‌های قدیمی همسایه‌های مجاور ترکیبی به وجود آورده تا هم بادهای منطقه را کنترل و هم سدی جلوی ورود سواران دشمن به داخل قلعه باشد. در کنارگذر اصلی قلعه راسته‌ی بازار تاریخی روستا قرار دارد که شامل مغازه‌های کوچک، کارگاه‌های صنایع‌دستی و انبارهای نگهداری کالا و اجناس است که در گذشته نقش مهمی برای معاملات مردم قلعه و مورچه‌خورت با تجار بیرون و مسافران داشته است. گذرها و ساباط ها با عبور از میان خانه‌ها، فضاهای عمومی، مسجد جامع، مجموعه‌ی حمام، امامزاده علی (ع)، حسینیه، راسته‌بازار و نمازخانه ترکیب منحصربه‌فردی از فضاهای ناب معماری به وجود آورده است. زمان ساخت قلعه معلوم نیست اما نمونه‌های معماری ایلخانی، صفویه و قاجار ملاحظه می‌شود. مجموعه‌ی حمام تاریخی درگذر اصلی قلعه به دلیل عایق بودن بدنه‌ی حمام و حفظ گرما در عمق زمین‌ساخته و به‌صورت طبیعی از قنات با شیب سازی و مهندسی باستانی آب به داخل گرمخانه هدایت می‌شده، نور و تهویه‌ی این حمام توسط گل جام‌های تعبیه‌شده در سقف تأمین می‌گردیده است. قلعه‌ی مورچه‌خورت دارای برج و باروی خشتی و گلی است که به‌مرور از ارتفاع آن کم شده این حصار دارای سه دروازه و 8 برج دفاعی اصلی (4 برج در 4 گوشه) و مابقی در میان برج‌های اصلی است. در بخش فوقانی دیوارها روزنه‌ها و تیرکش هایی تعبیه‌شده است. به گفته‌ی کارشناسان بعد از ارگ بم این مکان مهم‌ترین قلعه‌ی تاریخی ایران ازنظر سبک معماری و شهرنشینی محسوب می‌گردد ولی افسوس به‌رغم روایاتی در تاریخ ...ارگ مورچه‌خورت در حال ویرانی است. از حسینیه که نماد ارادت مردم به ائمه اطهار (ع) می‌باشد هنوز در مراسم مذهبی استفاده می‌شود و مسجد جامع نیز در انتهای گود واقع در ضلع غربی قرار دارد. در شرقی‌ترین نقطه قلعه خانه‌ی قلعه‌ی کوچک قرار دارد و به علت قرارگیری در این محل و وجود برج شرقی به این نام معروف شده است. این خانه دوطبقه بنام "خانه‌ی اربابی" نیز معروف و در نزدیکی آن منزل زیبایی بنام "خانه عروس" با گچ‌بری‌های زیبا و آیینه‌کاری در پایین دیوارها و سقف بلند وجود دارد که متأسفانه هر دو در حال تخریب می‌باشند.

کاروانسرای مورچه‌خورت (چاپارخانه):  به نقل از جورج کرزن سیاستمدار دوره‌ی قاجار کاروانسرا به امر شاه‌عباس اول با آجر ساخته‌شده و سردر شمال آن کتیبه‌ای با خط نستعلیق برجسته وجود دارد که برای عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه که قبل از پدرش درگذشته است طلب مغفرت و دعا را از مردم خواستار شده است. تاریخ این کتیبه سال 1251 هـ. ق می‌باشد.

کاروانسرای مادر شاه (عباسی): تنها کاروانسرای سلطنتی ایران بوده است که معماری آن در بین 999 کاروانسرای عصر صفوی منحصربه‌فرد هست. نوع کاربری این بنا تشریفاتی بوده که به جهت پذیرایی مهمانان و سفرای خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفته. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و احیا ء گردیده وهم اکنون کاربری گردشگری دارد. کاروانسرای مادر شاه در سال 84 به ثبت آثار ملی رسیده است.

آثار تاریخی با ارزش به دوره‌های مختلف تاریخ برمی‌گردد و می‌توان شکوه و عظمت ایرانی را در آن‌ها یافت. آثار تاریخی مورچه‌خورت: 1 ـ ارگ مورچه‌خورت 2 کاروانسرای چاپارخانه 3 ـ قلعه‌ی طال مغربی 4 ـ قلعه‌ی دی چی 5 ـ قلعه‌ی مادرشاه یا عباسی 6 ـ قلعه‌ی حیدرآباد 7 ـ قلعه‌ی برج کبوتر 8 ـ بافت تاریخی روستا 9 ـ آتشکده زرتشتیان (مربوط به دوران ساسانی)

وجه‌تسمیه در زمان فتح و ورود لشگر اسلام به ایران و خیمه زدن آنان در اطراف مورچه‌خورت آذوقه‌ی لشگر تمام و طبق نقل‌قول‌ها رهبری لشگر در این محل به دست حضرت علی (ع) بوده. حضرت علی (ع) از حاکم وقت مورچه‌خورت تقاضای آذوقه برای لشگر می‌نماید که حاکم امتناع کرده و شبانه مورچه‌ها به اذن خداوند به انبار گندم حاکم می‌روند و تمامی گندم‌ها را از انبار بیرون و به محلی بنام "دوتلی" می‌برند و ازآن‌جهت که شکل آرایش گندم‌ها به‌صورت تپه بوده معروف به دوتلی شده که بقایای ان وجود دارد. از آن زمان نام این آبادی را مورچه خورد گفتند و بعدها به‌مرور زمان به مورچه‌خورت تغییر یافته است و تنها مدرک مستدل به قول کارشناسان اهل‌فن در این زمینه کتب تاریخ اسلام در ایران هست که باید بحث کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت پذیرد.

روستای مورچه‌خورت در دهستان مورچه‌خورت جزء شهرستان شاهین‌شهر و میمه به مرکزیت شاهین‌شهر است. مورچه‌خورت در 45 کیلومتری شمال اصفهان با مساحت 300 هکتار بر سر راه اتوبان اصلی اصفهان ـ تهران قرار دارد. طول جغرافیایی 29.51 درجه و عرض 06.33 درجه هست. ارتفاع 1670 از سطح دریا و دارای آب‌وهوای معتدل و خشک است. کوه خال سفید در 4 کیلومتری شمال غربی و کوه پیرزه در 6 کیلومتری روستا قرار دارد. از شمال به میمه، جنوب به شاهین‌شهر، مشرق کوه‌های کرکس و مغرب به نجف‌آباد محدود می‌شود و در تقسیمات کشوری جزو شهرستان شاهین‌شهر و میمه می‌باشد و جمعیتی بالغ‌بر 3 هزار نفر در آن سکونت داشته‌اند. در گذشته به علت منابع آبی فراوان کشت پنبه رواج داشته که این محل را "شهر پنبه" نیز نامیده‌اند. شهرت و آوازه‌ی این بخش کوچک نبرد بزرگ نادرشاه افشار با اشرف افغان در سال 1142 هـ. ق است. این جنگ را محققین و پژوهشگران از نبردهای قطعی و سرنوشت سازی می‌دانند که پس‌ازآن اصفهان گشوده شد و افغان‌ها امید خود را برای حفظ تاج‌وتخت ایران از دست دادند. در کتاب تاریخ ایران از دوران باستان تا قرن 18 به تألیف محققین روسی نیز به شکست اشرف افغان اشاره‌شده است. روستای مورچه‌خورت طبق آخرین سرشماری سال 1370، 650 نفر جمعیت و اداره هواشناسی، دهیاری، باجه‌ی بانک ملی، اورژانس، درمانگاه و مرکز بهداشت، بسیج خواهران و برادران، راه داری، مدارس ابتدایی (78 نفر) و راهنمایی (70 نفر) هست. زمین‌های این روستا به علت شولاتی بودن محل مناسبی برای کاشت صیفی‌جات مانند هندوانه، گرمک و بخصوص خربزه می‌باشد همچنین گندم، جو، ذرت و آفتابگردان قبلاً کاشت می‌شده. نزدیک بودن شهرک صنعتی باعث اشتغال‌زایی تعدادی از زنان و مردان روستا گردیده و سایر آنان دامداری ماشین‌آلات سنگین و 70 درصد مردم دارای مشاغل خدماتی، غذایی (رستوران) و زنان به قالیبافی و صنایع بسته‌بندی مشغول می‌باشند. مورچه‌خورت دارای 4 مسجد بنام‌های: مسجد جامع ـ مسجد ولیعصر (عج) ـ مسجد امام حسین (ع) ـ مسجد امام حسن مجتبی (ع) و 3 حسینیه‌ی امام حسن مجتبی (ع)، حسینیه قمر بنی‌هاشم و حسینیه بنی زهرا و همچنین امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر و امامزاده علی واقع در ارگ قدیم از اماکن مذهبی روستا بشمار می‌رود. امام‌زاده قاسم بن موسى بن جعفر: این امامزاده موسوم به قاسم (ع) می‌باشد. که نسب آن به امامزاده جلیل‌القدر به گفته اهالی و معتمدین شهر به حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. همچنین مساحت این زیارتگاه حدود 20000 مترمربع هست بنای با عظمت و زيبای اين امامزاده در سال 72 با همکاری هيئت امناء و خیرین احداث و جايگزين بناي قديم آن‌که بقعه‌ای با مصالح خشت و گل بوده؛ شده است. تعداد 40 باب زائرسرا جهت رفاه حال زائرين در گوشه شمالي صحن زيارتگاه ساخته‌شده است. گنبد درپوش امامزاده از كف 36 متر ارتفاع داشته و 2 منار در اطراف گنبد به ارتفاع 45 متر قرار گرفته است. مساحت بقعه و حرم زيارتگاه امامزاده قاسم (ع) حدود 1200 مترمربع مي باشد. در داخل بقعه و حرم ضريحي فلزي در ابعاد 4×3 روي سنگ مزار امامزاده قرار دارد. دور تا دور ديوارهاي داخلی حرم سُوَر و آيات قرآن كريم و احاديثي از ائمه اطهار (ع) نگاشته شده است. مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافع حرم نیز در این امامزاده قرار گرفته است.

امامزاده علی (ع): با گنبدی مخروطي شكل جلوه‌ای زيبا در معماری خشت و گلی به وجود آورده است که باوجود گذشت زمان همچنان زیبا و باصلابت جلوه می‌دهد. ویژگی اصلی این مکان مقدس بار معنوی آن است که باعث ارتباط معنوی و مفهومی زائران و گردشگران با امامزاده علی (ع) شده است و بقول شاعر معنوی سرای ایران؛ هرکسی اندازه‌ی روشن‌دلی/ غیب را بیند به‌قدر صیقلی.

اکبر اسکندری (دهیار منتخب دوره‌ی جدید شورای روستا و دارای کارشناسی معماری) اظهار نمود؛ ارگ مورچه‌خورت و کاروانسرای چاپارخانه از مهم‌ترین آثار بجا مانده‌ی روستا هست که متأسفانه به علت عدم توجه و نبود بودجه‌ی لازم جهت حفظ، مرمت و نگهداری بناهای فوق در حال انهدام می‌باشد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه مورچه‌خورت در محل ترانزیت شمال به جنوب و بالعکس قرار گرفته نیازمند توجه و نگاه ویژه‌ی مسئولین شهرستان و استان می‌باشد چراکه این روستای تاریخی با قدمتی چند هزارساله و دارا بودن آثار تاریخی، هرساله می‌تواند پذیرای هزاران توریست باشد. همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان و انگیزه‌ای جهت بازگشت سرمایه‌های خارج روستا می‌گردد، بازسازی و مرمت پروژه‌های تاریخی مهم‌ترین هدف دهیاری و شورا می‌باشد که این امر همیاری مردم روستا را می‌طلبد.

وی معتقد است حفظ و بازآفرینی اماکن تاریخی ضمن حفاظت از میراث فرهنگی کشور موجب فعالیت و شروع دوباره‌ی زندگی در مناطق می‌گردد؛ وی با دعوت از کارشناسان، متخصصین فن، برگزاری جلسات مشاوره همراه اعضای شورا و اتخاذ تصمیم در قالب مدیریت یکپارچه جهت مرمت بافت‌های روستایی و ابنیه‌ی تاریخی، باعث می‌گردد بسیاری از ثروت‌های تاریخی از نابودی نجات یابند. آثار تاریخی به‌جامانده روستا نشانگر درد، رنج و تلاش و نیز حاصل عشق گذشتگان است که با عزمی راسخ موجب خلق آثار تاریخی پرارزش گردیده‌اند. او نگاهی دلسوزانه مبنی بر حفظ آثار بزرگ معماری ایران (ازجمله؛ ارگ مورچه‌خورت، مسجد امام علی (ع)، حسینیه‌ها و ...) را با تشویق و افزایش مشارکت نقش هرچه بیشتر مردم، به‌منظور انتقال دانش آن‌ها همراه با آموزش نگهداری ثروت‌های ملی را از اهداف خود دانست وی گفت؛ مردم منطقه می‌توانند ضمن همیاری در امر مرمت و معرفی آثار تاریخی روستا به جهانگردان و ایران‌گردان موجب درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای روستا شوند. اما جای بسی تأسف است که شرکت تعاونی گردشگری مورچه‌خورت و ... از سال 88 تا به حال مرمت و احیای ارگ این روستا را نیمه‌کاره رها نموده است. اعضای شورای روستای مورچه‌خورت: اکبر عبداللهی (عضویت پنج دوره شوراهای اسلامی روستا) مصطفی عظیمی (عضویت دو دوره شوراهای اسلامی روستا) محمدرضا حیدری (منتخب دوره‌ی فعلی شورا و مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی) می‌باشند که تلاش و اهتمام خورد را جهت ایجاد روستایی پویا به‌عنوان عالی‌ترین اهداف و با عنایت به نیازمندی‌های اقتصادی و سیاسی کشور، رشد جمعیت و برطرف نمودن مشکلات روستاییان با برنامه‌های کلان نسبت به رسیدن راهبردهای مشخص جهت دست یافتن به بالاترین اهداف خود اقدام می‌نمایند. آن‌ها رویکرد سرآمدی و تعالی خود را مبتدی بر دانایی قرارداده و با بهره‌مندی از دانش روز و همچنین دعوت و همکاری از مراکز علمی ـ تحقیقاتی، متخصصین و مشاوره در مسیر تعالی روستا قدم برداشته‌اند. باور و اراده در جهت رسیدن به اهداف و رضایت مردم همواره آنان را دلگرم ساخته است. اعضای محترم شورا نبود آب آشامیدنی مطلوب و استاندارد، تأمین و اختصاص بودجه‌ی مناسب جهت مرمت و نگهداری بناهای تاریخی، اصلاح و اتمام ورزشگاه نیمه‌تمام، ارتقاء بانک کلی از باجه به شعبه، افزایش و تأمین نیروهای امنیتی با توجه به وسعت روستا و هم‌جواری با شهرک صنعتی را از مشکلات این رو

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:

نظرات بازدیدکنندگان

 داریوش
سنگ های برج آزادی تهران را علی سدهی تامین کرده.
+