اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/11    کد خبر: 15721069   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 5  دقیقه

انتخابات رکن دموکراسی و مردم‌سالاری در نظام‌های دموکراتیک است

انتخابات رکن دموکراسی و مردم‌سالاری در نظام‌های دموکراتیک است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، اسد حاتم بهاروند یکی از فعالین مدنی طی یادداشتی با عنوان اینکه «انتخابات رکن دموکراسی و مردم‌سالاری در نظام‌های دموکراتیک است» آورده است؛ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مظهر دخالت عامه مردم در تصمیم‌گیری و تعین سرنوشت کشور است و مردم به‌واسطه انتخابات مختلف ازجمله خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطوح خرد و کلان نظام نقش مؤثر و مستقیم دارند.


 مجلس به‌واسطه وظیفه قانونی خود یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن از مهم‌ترین نهادهای جمهوری اسلامی و آن‌گونه که حضرت امام (ره) فرمودند؛ مجلس در رأس امور است. وجود مجلس یک ظرفیت مناسب در قانون اساسی ایران است که میزان کیفیت استفاده از این ظرفیت بستگی به رأی مردم و افراد منتخب به‌عنوان نماینده دارد.

 حفظشان مجلس در رأس امور به تدین، شهامت، درایت و شایستگی تک‌تک نمایندگان منتخب مردم وابسته است. در برخی مواقع مشاهده‌شده است که رفتار یک نماینده نه‌تنها در شأن رأس امور نیست، بلکه در قعر امور هم جایگاهی ندارد.

برآیند رأی مردم به‌واسطه انتخاب نمایندگان خود در بهارستان مسیر حرکت و سرنوشت کشور را تعیین می‌کند و مصوبات مجلس پس از طی مراحلی به قانون تبدیل‌شده و نقشه راه کشور را ترسیم می‌نماید، لذا گام اول مسیر توسط ملت و به‌واسطه رأی و انتخاب کاندیدای مورد نظر خود برداشته می‌شود.

 فرقی نمی‌کند صاحب‌رأی فقیر باشد یا غنی، شاغل باشد یا بیکار، تحصیلات دانشگاهی داشته باشد یا بی‌سواد. رأی (نظر) تمام افراد در انتخاب فرد مورد نظر خود مساوی است؛ بنابراین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران نماد احترام به نظر ملت و همچنین ابزار دخالت ملت در سرنوشت کشور است.

دو مقوله: ۱. مشارکت حداکثری و ۲. شایسته گزینی شاخص‌های اعتباربخشی به انتخابات هستند.

۱. هراندازه مشارکت در انتخابات بیشتر باشد نتیجه نهایی به نظر اکثریت ملت نزدیک‌تر است. در صورت کاهش مشارکت احتمال پیروزی عقاید اقلیت بیشتر است، بنابراین همواره مشارکت حداکثری موجب جهت‌گیری‌ها به نفع اکثریت جامعه خواهد بود.

۲. شایسته‌سالاری: مجلس عصاره ملت است هر اندازه رأی‌دهندگان در انتخاب خود دقت و حساسیت بیشتری قائل شوند همان اندازه نیز منتخبین دقیق و نسبت به مسائل کشور حساس خواهند بود. باشد که با درایت رأی‌دهندگان مجلس آینده مجلسی پویا و تأثیرگذار در حل مسائل مردم و مملکت باشد.

به گزارش صدای جویا، در ادامه صبح امروز عباس رضایی استاندار اصفهان ضمن بازدید از امکانات و مراحل فراهم شده برای ثبت نام داوطلبان حوزه انتخابیه شاهین شهر، میمه و برخوار ضمن تقدیر از تمهیدات انجام شده در مقدمات اجرایی انتخابات از جمله مرحله ثبت نام توسط فرماندار اسفندیار تاجمیری شهرستان شاهین شهر و میمه به عوامل اجرایی مستقر در ستاد ثبت نام توصیه کرد با رعایت قانون و امانتداری و بی طرفی و تعامل سازنده و قانونمند با ارکان تاثیرگذار در برگزاری انتخابات و با شور و نشاط لازم زمینه اجرای خوب و مشارکت گسترده مردم را فراهم نمایند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+