اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/1/27    کد خبر: 15721806   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 7  دقیقه

به بهانه فرا رسیدن دهه نکوداشت مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان

به بهانه فرا رسیدن دهه نکوداشت مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا در این زمینه حجت‌الاسلام حسن بابایی به مشق کرامت اداره تبلیغات اسلامی شاهین‌شهر و میمه به‌منظور تکریم از کارگزاران محترم مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان به شرح زیر پرداخته است.


دهه آخر ماه شعبان‌‌المعظم به‌عنوان «دهه غبارروبی و تکریم مساجد» نام‌گذاری شده است و برای عموم مؤمنین فرصتی است تا بتوانند در امر نظافت و پاکیزگی مساجد مشارکت کنند و با توجه به اهمیت و جایگاه والای مساجد، به تکلیف الهی و اخلاقی خود عمل کنند.

دين مقدس اسلام دين نظافت و پاکيزگي است. شاهد اين معنا مجموعه رواياتي است که از پيغمبر مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در باب نظافت و بهداشت به دست ما رسيده است. در روايتي از پيغمبر مکرم اسلام (ص) نقل‌شده است: «تنظفوا بکل ما استطعتم فان‌الله تعالي بني الاسلام علي‌النظافت ولن يدخل الجنه الا کل نظيف» کنزالعمال، ج 9، ص 277 با هر وسيله‌اي که مي‌توانيد پاکيزگي و نظافت و بهداشت خود را حفظ کنيد زيرا اسلام بر پایه نظافت بنا شده است و جز پاکيزگان وارد بهشت نخواهند شد.

در نگاه ديگري به روايات اين نکته را متوجه مي‌شويم که مسئله بهداشت هم مانند ساير مسائل رويکردها و مراحل مختلفي دارد که از آن جمله بهداشت فردي، بهداشت اجتماعي، بهداشت خانه، بهداشت محيط کار و غيره را مي‌توان ذکر کرد اما يکي از مهم‌ترين ابعاد بهداشت که به برکت نظام جمهوري اسلامي ايران و به همت سازمان تبليغات اسلامي طرح و مورد توجه قرار گرفته است، موضوع بهداشت مساجد است. بديهي است بهداشت و نظافت مساجد در ظرف زماني خاص نمي‌گنجد و طبق آيات و روایات همه مسلمانان موظف‌اند همواره در پاکيزه نگه‌داشتن و تطهير مساجد کوشا و فعال باشند اما اختصاص يک دهه آن‌هم دهه آخر ماه معظم شعبان که دل‌ها و جان‌هاي مؤمنین آماده استقبال از ماه مبارک رمضان و بهره‌گیری از سفره پر فيض و معنوي اين ماه عزيز است فرصت بسيار خوبي براي توجه دادن مردم به اين امر مهم و تذکر و بيان اهميت بسيار والاي تکريم و عطرافشاني مساجد و تبيين ارزش معنوي خدمتگزاري به مسجد مهيا شده است. همچنين نهادينه شدن فرهنگ خدمت به مسجد در جامعه اسلامي که خوشبختانه اين طرح با تائید و تأکید مقام معظم رهبري مبني بر اينکه مساجد به شکل شايسته غبارروبي شود و خدمت به مسجد کاري مردمي و همگاني شمرده شود جايگاه بهتری يافته و اکنون چند سالي است که دهه تکريم و بهداشت مساجد مقارن با آخرين دهه ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان در جای‌جای جامعه اسلامي با برنامه‌هاي ارزشمند و معنوي گرامي داشته مي‌شود که البته تأثیرات بسزايي نيز در گسترش اين فرهنگ ارزشي به‌جای گذاشته است.

مسجد به‌عنوان کانون توحيد، مرکز انسان‌سازی مکتب معرفت، پايگاه ايمان و هدايت و ترويج فرهنگ ديني و سنگري هميشه مستحکم براي دفاع از دين و حريت و انسانيت و مبارزه با استعمار، ظلم و ستم و همچنين محل عبادت خضوع و خضوع و مناسب‌ترين جايگاه براي اجراي دستورات الهي است. مسجد محل عبادت و نیایش با معبود است. انسان هنگامی‌که در مسجد با خالق یکتا نجوا می‌کند، احساس نزدیکی بیشتری با خدا دارد. برابر روایات متعدد، مساجد در هر نقطه از زمین، خانه خدا و محل تجمع مردم و کانون راز و نیاز، تعظیم، تکریم، نیایش و سجود در برابر حضرت دوست و جایگاه آزادگان از قید هوا رسته و به حضرت معبود پیوسته است.‌ با توجه به جایگاه رفیع مسجد در فرهنگ اسلامی و نقش محوری آن در میان مسلمانان که در قرآن و حدیث به خانه خدا تسمیه شده و محل رفت‌و‌آمد مسلمین است، رعایت حرمت و حفظ نظافت و قداست آن بر همه واجب است. اهتمام به حفظ پاکیزگی مسجد یک تکلیف الهی، اخلاقی و شرعی برای عموم مسلمانان است زیرا شخصی که اقدام به نظافت مسجد می‌کند، نزد صاحب‌خانه یعنی ذات اقدس پروردگار دارای اجر و پاداش بسیار است.

رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) یکی از راه‌های جذب مردم به مساجد و جلوه‌ای از رعایت احترام و حفظ قداست مساجد را اهتمام در امر نظافت و پاکیزگی و غبار‌روبی و عطر‌افشانی هفتگی، به‌ویژه در آستانه سید الایام (روز جمعه) می‌دانند و می‌فرمایند: قال علی علیه‌السلام ‌و جمروا (المساجد) فی کل سبعه ایام. (بحار الانوار/ج ۱۸/ص ۱۰۷) مساجد را هر هفته خوش‌بو و معطر کنید.

از طرف دیگر با بررسی روایات متوجه می‌شویم که رسول خدا (ص) ثواب تمیز کردن و غبار‌روبی نمودن از مسجد را معادل آزاد کردن بنده در راه خدا و برخورداری از رحمت ویژه پروردگار می‌داند و می‌فرماید: من قم مسجد کتب الله له عتق رقبه و من اخرج منه ما یقذی عینا کتب‌الله عزوجل له کفلین من رحمته، (امالی صدوق/ص ۱۸۰) هر کس مسجدی را خاک‌روبی کند، خداوند پاداش آزاد کردن بنده‌ای را برایش می‌نویسد و اگر از این مسجد به اندازه خاشاکی که در چشم می‌رود، غبار بر‌گیرد، خداوند دو‌برابر‌آن، رحمت خویش را به او عطا می‌فرماید.

در دهه بهداشت و نکوداشت مساجد و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان در حالی که بدلیل شیوع ویروس کرونا نماز جماعت تعطیل است اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه از کارگزاران محترم مساجد ازجمله ائمه محترم جمعه به‌عنوان فرماندهان محترم قرارگاه فرهنگی شهر، ائمه محترم جماعات، هیئت امنای محترم مساجد، خدام محترم مساجد و کلیه خدمتگزاران مساجد صمیمانه قدردانی و تشکر می‌نماید.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+