اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/5/17    کد خبر: 15722054   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

ولی افتاد مشکل‌ها به بهانه روز خبرنگار

ولی افتاد مشکل‌ها به بهانه روز خبرنگار

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، زینب زمانی ناغانی سردبیر نشریه و هفته‌نامه خبررسان شاهین‌شهر طی یادداشتی با عنوان «ولی افتاد مشکل‌ها» به بهانه فرارسیدن سالروز 17 مردادماه روز گرامی داشت شهدای رسانه و خبرنگار آورده است؛ خبرنگار شدن این روزها شاید کار چندان دشواری نباشد اما خبرنگار ماندن قطعاً کار آسانی نیست. حدود دو دهه قبل، زمانی که کار خبرنگاری را شروع کردم، تعداد نشریات بسیار اندک بود.


خبری از سایت‌ها و پایگاه‌های خبری گوناگون و کانال‌های مجازی هم نبود. مجبور بودی خودت بروی و از صفر تا صد یک خبر را تهیه کنی. یک اشتباه کوچک در تنظیم یک خبر می‌توانست پیامدهای سنگینی در پی داشته باشد و در کل، خبرنگاری پیشه‌ای سخت و پراسترس بود. حالا از آن زمان سال‌ها گذشته و به مدد پیشرفت علوم یارانه‌ای و توسعه فضای مجازی همه می‌توانند خبرنگار باشند. می‌توانند هر خبری را (ولو شایعه و کذب) به‌آسانی منتشر کنند و بر دنبال کنندگان خود بیفزایند.

حالا در این وضعیت کار یک خبرنگار واقعی بسیار سخت‌تر از بیست سال قبل است و من سعی کرده‌ام در این وضعیت هم عشق و علاقه اولیه خودم را نسبت به خبرنگاری از دست ندهم؛ هرچند به قول حضرت حافظ: که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها! این روزها به‌عنوان یک خبرنگار و فعال حوزه رسانه و سردبیر تنها نشریه شهرستان شاهین‌شهر و میمه تمام تلاشم این است که خبرها و گزارش‌های مثبت و امیدبخش را منتشر کنم. همیشه نیمه‌پر لیوان را ببینم و مسئولانی که خالصانه و مخلصانه برای مردم کار می‌کنند را معرفی کنم.

و صدالبته ناگفته نماند که به حرمت قلم و آنچه می‌نویسد، کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها را هم با دیده اغماض نگاه نکرده و منعکس نموده‌ام. هرچند این مسئله به مذاق برخی خوش نیامده اما سعی و اهتمام من این بوده که نقدهای سازنده، به‌گونه‌ای نباشد که جو برخی سیستم‌ها را دچار تشنج کند. معرفی نخبگان و فرهیختگان شهر؛ انعکاس اقدامات سازنده دستگاه‌های اجرایی، حرکت به سمت توسعه و اعتلای فرهنگی و زبان گویای مردم شدن، وظیفه‌ای است که "خبررسان" انجام آن را به‌تنهایی در شهرستان به دوش می‌کشد و اگر یاری مردم و مسئولان نباشد، قطعاً تداوم راه امکان‌پذیر نخواهد بود. خوب یادم است که یک‌بار زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی در مصاحبه‌ای که با او داشتم گفت: "شما خبرنگارها هم مثل ما بازیگرها دو تا درد دارید؛ یکی درد خودتان و دیگری درد مردم. ما و شما می‌توانیم دردهای خودمان را درون خودمان بریزیم اما درد مردم را باید با هنر خودمان نشان بدهیم."

و من به‌عنوان یک خبرنگار تحت تأثیر همین گفته استاد همواره سعی کرده‌ام درد آدم‌های جامعه را مقدم بر درد و مشکلات خودم دانسته و صدای آن‌ها را از طریق رسانه به گوش مسئولان برسانم. هر جا توانسته‌ام با انتقاد مستقیم به خود مسئول اعتراض نموده و یا آن‌که نواقص یک سازمان را گوشزد کرده‌ام. این سال‌ها باآنکه سختی‌ها و دردسرهای پیدا و پنهان‌کار خبرنگاری را با تمام وجود احساس کرده‌ام اما به‌هیچ‌وجه از این پیشه‌ی مقدس خسته نشده و همیشه با عشق؛ بدون حاشیه کار خودم را انجام داده‌ام چون باور دارم که خبرنگار می‌تواند در كنار نقدهای دلسوزانه و منصفانه، با ارائه راهكار و پيشنهاد سازنده در گسترش فضای تعامل و ارتباط ميان دستگاه‌های اجرايی و یک رسانه‌ مردمی مؤثر باشند.

 البته روابط عمومی‌ دستگاه‌های اجرايی بايد اطلاعات لازم را در اسرع وقت در اختيار خبرنگاران قرار دهند و با پاسخگویی مناسب به خبرنگاران، از نقش مهم رسانه به‌عنوان پل ارتباطی ميان مردم و دستگاه‌های اجرايی به شيوه مناسب بهره ببرند. از سویی دیگر معتقدم خبرنگار به‌عنوان نماینده مردم باید نقد دلسوزانه همراه با انصاف و عدالت و نظر عملی داشته باشد و در شرایط حاضر کشور که مردم از عملکرد بعضی مسئولین گلایه‌های فراوان دارند؛ در کنار تبیین و تشریح مشکلات، باید روح امید را هم به جامعه تزریق کند. من اگر به‌عنوان یک خبرنگار تنها به سیاه نمایی پرداخته و زوایای روشن و امیدبخش را نادیده بگیرم، با خودم و مخاطبانم صادق نبوده‌ام؛ پس به‌جای نگاه تک‌بعدی، خود را موظف به نگرش چندبعدی و فراگیر به مسائل می‌دانم. خوشبختانه کارنامه "خبررسان" طی دوره فعالیت خود به لحاظ محتوایی بسیار پربار بوده و علی‌رغم نداشتن بودجه و امکانات مناسب، توانسته گام‌های اولیه را در مسیر حرکت به یک نشریه ایدئال در خور نام و پیشینه فرهنگی مردم ایران کوچک بردارد و ان‌شاءالله در ماه‌های آتی شاهد تحول محتوایی نشریه و بهینه‌سازی فرم و ساختار تنها مطبوعه شهرستان خواهیم بود. به امید آن‌که توجه به خبرنگاران تنها مختص به یک روز در سال نشده و در تمامی ایام شاهد تقدیر از مجاهدت‌ها و تلاش‌های این فعالان رسانه‌ای باشیم.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+