اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/6/14    کد خبر: 15722178   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 11  دقیقه

رژیم غذایی اصولی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

رژیم غذایی اصولی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، صبح امروز طی گفت‌وگویی پای صحبت‌های دکتر نگار اصلانی کارشناسی ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی در خصوص تغذیه و کاهش وزن نشستیم که با هم متن این گفت‌وگو را به شرح زیر می‌خوانیم؛


  1. خانم دکتر جهت آشنایی خوانندگان از رزومه کاری شما لطفاً توضیحی راجع به خودتان بفرمایید؟

کارشناسی ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکترای مدیریت از دانشگاه تهران، عضو هیئت‌مدیره انجمن تغذیه اصفهان، نویسنده، مدرس و مشاور سبک زندگی، 16 سال سابقه رژیم‌درمانی در دوران‌های مختلف زندگی و بیماری‌های متخلف در کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و مطب خصوصی، 7 سال سابقه مدیرت کنترل کیفیت کارخانه‌های مواد غذایی به‌عنوان نماینده معاونت غذا و دارو، سابقه تدریس در آموزشگاه سلامت و پایگاه‌های سلامت شهرداری، مؤلف 3 جلد کتاب در زمینه تغذیه با عناوین: تغذیه، سلامتی و تناسب‌اندام، تغذیه در بیماری‌ها و اپیدمیولوژی تغذیه، شرکت در کنگره‌ها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی به‌عنوان سخنران و ارائه پوستر، چاپ مقاله در ژورنال‌های داخلی و خارجی

  1. آیا رژیم گیاه‌خواری در دراز مدت عوارضی وارد می‌کند؟

کمبود ویتامین B۱۲: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در مورد رژیم‌های گیاه‌خواری، دریافت ناکافی ویتامین B۱۲ است که منبع اصلی آن ترکیبات حیوانی است. ویتامین B۱۲ یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که کمبود آن می‌تواند شما را با مشکلات جدی ازجمله کم‌خونی پرنیشیوز، افت انرژی برای انجام فعالیت‌های روزمره، تضعیف اعصاب و مشکلاتی در زمینه استفاده بدن از کلسیم کند.

افسردگی و اضطراب: تحقیقات نشان می‌دهد گیاه خواران 18 درصد بیشتر مبتلا به افسردگی می‌شوند، 28 درصد بیشتر در معرض اضطراب و اختلالات اضطراب هستند.

نفخ و اسهال: بیشتر غذاهای گیاهی فیبر بالایی دارند. این ماده مغذی به عملکرد گوارشی کمک می‌کند، قند خون را تنظیم می‌کند و سیری را افزایش می‌دهد. اما مصرف بیش از حد آن باعث نفخ، گاز و تغییر عادت‌های روده شود.

کمبود ویتامین د: این ماده مغذی مثل ویتامین ب 12 بیشتر در گوشت و ماهی یافت می‌شود سالمون‌ها، گوشت و جگر مرغ، روغن ماهی، میگو و زرده تخم مرغ ازجمله بهترین منابع هستند وافرادی که از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنند با کمبود ویتامین د مواجه هستند.

کم خونی : آهن یک عنصر ضروری برای تولید هموگلوبین خون است که اکسیژن را به ریه‌ها و سایر اندام بدن می‌رساند و مهم‌ترین منبع دریافت آهن هم گوشت‌ها هستند، کمبود این ماده مغذی باعث سرگیجه، غش و یا ضعف بدن خواهد شد.

ریزش مو: پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای داشتن موهای سالم است. کراتین ماده‌ای است که قدرت و ساختار مو را فراهم می‌کند، یک پروتئین است و کمبود آن صدمات زیادی به زیبایی ازجمله پوست و مو وارد می‌کند.

مشکل خواب: به خاطر تغییر سیستماتیک بدن، الگوهای خواب کنترل می‌شوند. در طول دفع مسمومیت، خوابیدن معمولاً سخت است چون بدن برای خلاص شدن از سموم، اضافه‌کاری می‌کند. پوکی استخوان: یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی که در مورد رژیم‌های گیاه‌خواری وجود دارد، بحث دریافت کلسیم و احتمال بروز پوکی استخوان در آینده است. در رژیم‌های گیاه‌خواری که فرد خود را از خوردن هرگونه ترکیب لبنی محروم می‌کند، دریافت کلسیم بسیار کمتر از کسانی است که رژیم همه‌چیزخواری دارند. البته خیلی از گیاه‌خواران یک تصور اشتباه دارند که می‌گویند که کمبود کلسیم موجود در رژیم‌شان را با خوردن سبزیجات جبران می‌کنند اما یک مشکل دیگه ای وجود دارد که در منابع گیاهی اغلب کلسیم همراه با اگزالات وجود دارد و اگزالات باعث می‌شود که بدن نتواند کلسیم زیادی را جذب کند در حالی‌که لبنیات به‌عنوان منبع مهم کلسیم در برنامه غذایی روزانه فاقد اگزالات است. از طرف دیگر گیاه‌خواران به‌ویژه گیاه‌خواران مطلق به دلیل محدودیت منابع غذایی مجازشان، در معرض دریافت ناکافی ویتامین D و ویتامین K نیز هستند و اگرچه با خوردن سبزیجات برگ سبز تیره بخشی از ویتامین k مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند اما ممکن است به مواد غذایی غنی‌شده با این ویتامین نیز، احتیاج داشته باشند.

کمبود پروتئین و آتروفی عضلانی: از آنجا که پروتئین موجود در ترکیبات گیاهی با پروتئین موجود در منابع حیوانی قابل‌مقایسه نیست، بنابراین گیاه‌خواران مطلق به علت عدم دریافت پروتئین کافی ریزش عضلانی پیدا می‌کنند.

  1. آیا حذف وعده شام باعث کم شدن وزن می‌شود؟

حذف هیچ وعده غذایی ازجمله شام توصیه نمی‌شود چراکه این کار با افت شدید متابولیسم پایه همراه هست.

  1. کم خوابیدن چه تأثیری در افزایش وزن دارد؟

کم‌خوابی با کاهش ترشح هورمون رشد همراه است و کاهش هورمون رشد به کاهش بافت عضلانی منجر شده و در نهایت با افت متابولیسم پایه و چاقی روبه‌رو خواهیم شد.

  1. آیا چای سبز و سرکه سیب در لاغری می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

مصرف چای سبز و سرکه سیب و از این دست مواد غذایی که امروزه توسط افراد غیرمتخصص تجویز می‌شود، بدون رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی هیچ تأثیری رو کاهش وزن نخواهد داشت.

  1. نخوردن صبحانه در کاهش وزن مؤثر است؟

حذف هیچ وعده غذایی بخصوص صبحانه توصیه نمی‌شود چراکه این کار با افت شدید متابولیسم پایه همراه هست.

  1. مصرف آب چه تأثیری در کاهش وزن دارد؟

بیشتر واکنش‌های بدن در محیط آبی اتفاق می‌افتد بنابراین هرچه میزان آب در بدن بیشتر باشد میزان سوخت‌وساز بالاتر خواهد بود.

  1. برای کاهش وزن چه ورزش‌هایی را توصیه می‌کنید؟

برای کاهش وزن ورزش‌های هوازی برای سوزاندن چربی و ورزش‌های مقاومتی جهت جلوگیری از ریزش عضلانی توصیه می‌شود.

  1. آیا خوردن قرص یا دارویی وجود دارد که در بدن چربی سوزی انجام دهد؟

خوردن قوی‌ترین قرص لاغری بدون رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی هیچ تأثیری رو کاهش وزن نخواهد داشت، ضمن اینکه اگر توسط افراد غیرمتخصص تجویز شود عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

  1. خوردن چه خوراکی‌هایی سبب چربی سوز می‌شود؟ توضیح دهید.

خوردن چای سبز، قهوه، دارچین، سرکه سیب و ... به علت بالا بردن متابولیسم کمک خواهد کرد ولی حتماً همراه استفاده از این دست مواد غذایی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی هم باید رعایت شود در غیر این صورت هیچ کمکی به کاهش وزن نخواهند کرد.

  1. به نظر شما بهترین رژیم غذایی برای لاغر شدن چیست؟

بهترین رژیم غذایی برای تناسب‌اندام رژیمی هست که با توجه به شرایط و ترکیب بدن هر فرد تنظیم شود که این رژیم حتماً و حتماً باید توسط متخصصین و کارشناسان تغذیه تنظیم شود در غیر این صورت با عوارض بسیار بدی همراه خواهد بود.

  1. خوراکی‌های ضروری در رژیم غذایی چیست؟

بر اساس هرم راهنمای غذایی از تمامی گروه‌های غذایی البته به میزان لازم با توجه به شرایط هر فرد باید دریافت شود.

  1. آیا رژیم غذایی در دوران کرونا را باید حذف کرد؟

رژیم غذایی اصولی نه‌تنها باعث ضعف بدنی نخواهد شد بلکه به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده بنابراین اگر رژیم غذایی توسط کارشناسان و متخصصین تغذیه تنظیم‌شده باشد به‌سلامت بدن کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/(پزشک برتر)

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+