اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/9/19    کد خبر: 15722653   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 8  دقیقه

کارآمدی و سلامت دو شاخصه اصلی کاندیدهای انتخابات شورا/مردم شاهین‌شهر در انتخاب دقت کنند

کارآمدی و سلامت دو شاخصه اصلی کاندیدهای انتخابات شورا/مردم شاهین‌شهر در انتخاب دقت کنند

  عضو شورای شهر باید خداجو و خدامحور باشند و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره‌برداری نکند.

به پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، منیره حداد حسن‌آبادی کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی شهری در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا طی یادداشتی با عنوان «شورای شهر مطلوب» اطلاع از مشکلات، نارسایی­ها و درد واقعی مردم در خانواده، کوچه‌ها و خیابان­ها همچون: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی بهداشتی، تراکم فروشی و تغییر کاربری‌های غیراصولی و برهم خوردن تعادل اکولوژیک شهر آگاهی نماینده شورای شهر از شهرسازی درست، روند تحول شهر و مسائلی از این قبیل و شناسایی منابع درآمدی پایدار به‌جز منابع غیرمجاز همچون تراکم فروشی و امثال آن برای شهرداری و شهرسازی اصولی نماینده مردم در شورای شهر باید وقت و فرصت کافی را جهت فعالیت و حضور فعال در جلسات کمیسیون­ها و شورا را داشته باشد.


 لذا پیشنهاد می‌شود کسانی را برای شورای اسلامی شهر انتخاب کنیم که دارای انگیزه فعالیت، تلاش و کوشش باشند. عضو شورای شهر باید خداجو و خدامحور باشند و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره‌برداری نکند، همچنین از صداقت برخوردار باشد، زیرا اگر این‌گونه نباشد، چه‌بسا که در زد و بندهایی که در مسائل شهری به وجود می‌آید، برخلاف وظیفه خود اقدام کند. از ظرفیت­های شهر درک کافی داشته باشد، نمایندگان شورای شهر باید افرادی دارای دانش، اطلاعات و برنامه‌ریزی و اندیشه­ها و ایده­های جدید باشند که بتوانند در زمینه‌های مختلف شهری ورود داشته باشند و بتوانند با سیستم شورایی که همان کار و خرد جمعی است همکاری خوب و مناسبی داشته باشند. اعضای شورای شهر باید نسبت به مسئولیتی که بر عهده می‌گیرند، احساس وظیفه و مسئولیت کنند و کاری که از سوی مردم به آنان محول شده را با علاقه و عشق انجام دهند و با انگیزه بالا خود را درگیر مسائل شهر و خدمت به مردم مشهد کنند. اعضای شورای شهر باید بپذیرد که نماینده منتخب و خدمتگزار مردم است. لذا باید با دلسوزی و سعه‌صدر تمامی نقطه نظرات و درخواست‌های مردم را بشنود و پاسخگویی شفاف و مستمر به آحاد شهروندان را داشته باشند. همچنین فن بیان و ارتباطات مؤثر داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند. تمایلات حزبی و جناحی خود را در هیچ زمینه و موضوعی دخالت نداده زیرا شورا به‌عنوان نهادی محلی به‌تمامی شهروندان (با هر گرایشی) تعلق دارد. مشورت پایه شوراست: معنای لغوی «شورا» رایزنی و مشورت کردن است. از این‌رو شورا به معنای تجمعی است برای رایزنی، نظرسنجی، تصمیم‌گیری و در مواردی اجرا، نظارت و بازبینی است. مشورت برای نفع جمعی و خیرعمومی فضیلت شوراست.

در جامعه­ای مدنی مردم به این آگاهی دست می‌یابند که نفع خودخواهانه یکایک آنان در این واقعیت نهفته است که قوانین را رعایت کنند و به‌هیچ‌وجه از آن‌ها تخطی ننمایند. ازاین‌روی قانون در جامعه درج پیدا می‌کند و نهادینه می‌شود و تمامی افراد، خود، حافظ قانون می‌شوند. این امر جوهر مدنی بودن است، لذا جامعه مدنی و نهادهای مربوط به آن محل تجلی عقلانیت است. آینده شورا بدون مشارکت آحاد مردم، بدون شکل‌گیری صدها نهاد مشارکتی و داوطلبانه و غیر بوروکراتیک، بدون تجربه مدیریت مشارکتی، بدون برنامه­های جامع آگاه‌سازی عمومی و توانمندسازی مشارکتی و شورایی، راه به‌جایی نخواهد برد.

در این صورت سازمان بیمار دیگر به سازمان‌های موجود اضافه گردیده و ضربه‌ای سهمگین به ایمان مردم به شورا و مشارکت وارد می‌آید که اثر آن برای مدت مدیدی باقی می‌ماند. عضو شورای شهر بایستی سیاست‌ها، تصمیمات و مصوبات را با خواسته‌ها و نیازهای اولویت‌دار شهروندان انطباق دهد و اهداف اداره شهر را بر اساس نیازهای مردم تنظیم نموده و برنامه مدونی برای هدایت شهر داشته باشند. اعضای شورای شهر می‌بایستی همواره در ایجاد ظرفیت‌های جدید برای حضور، مشارکت و همراهی شهروندان برنامه‌ریزی لازم را داشته و اهتمام ورزد. وجود فضای همدلانه و منسجم بین اعضای شوراها و تعامل سازنده با اجزای حکومت مرکزی اعضای شورای شهر باید مردم محور و فقر ستیز باشند، برای رفع تبعیض و بی‌عدالتی در مدیریت شهری برنامه عملی ارائه دهند، هم‌اکنون فاصله جنوب شهر با شمال شهر بسیار زیاد است و امکانات مناطق فقیرنشین و ثروتمندان شهر قابل مقایسه نیست. اعضای شورای اسلامی شهر باید اهل عمل باشند از شعارگرایی پرهیز کنند، شهامت و شجاعت لازم جهت اجرای طرح و برنامه‌های خود داشته باشند. کارآمدی و سلامت دو شاخصه اصلی کاندیدهای انتخابات شورا می‌باشد. اهمیت شاخص سلامت کمتر از کارآمدی نیست. کارآمدی یعنی اینکه فردی که می­آید داخل شورا با مسائل شهر، شهرداری و مدیریت شهری در چند بعد آن آشنا باشد و به آن اشراف داشته باشد. یک کاندیدا باید بداند که چه تصمیمات و مصوباتی باید ارائه و تصویب کند و چگونه بر عملکرد شهرداری و خدمات شهری نظارت کند. عضو شورای اسلامی شهر می‌بایست آگاهی و اطلاع لازم از قوانین، مقررات و رویه‌های قانونی را داشته باشد. در انتخاب اعضاء در هیات رئیسه، گروه‌های داخلی و مجامع بایستی شایسته‌سالاری و شایسته گزینی در دستور کار قرار گیرد. شورای شهر باید سیستم شهرداری را به مشارکت‌پذیری و نظارت‌پذیری عادت دهد. تعامل شورا با شهرداری مبتنی بر سهم خواهی و یا در نظر گرفتن منافع خاص افراد، گروه‌ها و جریان‌هایی در شورا نباشند. عملیاتی کردن فرایند نظارت گسترده شوراها در سطوح مختلف و امور مختلف شهری هسته‌های نظارتی مردمی در کوچه‌ها، خیابان‌ها، محلات و مناطق چشم بینای شوراها در نظارت هستند. شورای اسلامی شهر باید به دنبال ایجاد حس همبستگی، همدلی، حس مشارکت و تعلق شهروندی، مسئولیت‌پذیری، آگاهی به حقوق و تکالیف شهروندی در شهروندان باشد؛ که در این صورت از هزینه­های زیاد مدیریت شهری ناشی از عدم برخورد دلسوزانه و بی‌تفاوتی شهروندان کاسته می­گردد.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+