اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/9/19    کد خبر: 15722676   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 10  دقیقه

اصول نگهداری از حیوانات خانگی در شرایط کرونایی

اصول نگهداری از حیوانات خانگی در شرایط کرونایی

  متخصص جراحی دامپزشکی گفت: مهلک‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان خانگی ‌هاری هست، به غیر از آن برخی انگل‌ها و قارچ‌ها قابل انتقال به انسان‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر، این بار در حوزه اخبار علمی-پزشکی طی گفت‌وگویی به سراغ دکتر یلدا جلالی متخصص جراحی دامپزشکی در رفتیم. که صاحب کلینیک تخصصی آبی را در خیابان فرایبورگ اصفهان می‌باشد و در زمینه جراحی و درمان، واکسیناسیون و سایر موارد دام‌های کوچک (حیوانات خانگی) فعالیت می‌کند.


  • چه بیماری‌هایی بین حیوانات شایع و واگیردار است؟

ازجمله بیماری‌های واگیردار بین حیوانات که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد: در سگ‌ها بیماری پاروو و بیماری دیستمپر هست که در صورتی که حیوان مورد نظر دوره واکسیناسیون خود را سپری نکرده باشد احتمال تلف شدن وجود دارد، بیماری پاروو با علائم بی‌حالی، بی‌اشتهایی شروع و با اسهال و استفراغ خونی در مراحل بعدی خودش را نشان می‌دهد.

بیماری دستمپر در واقع هزار چهره هست و علائم گوارشی، تنفسی عصبی و... را نشان می‌دهد. در بین گربه‌ها بیماری‌هایی که می‌شود به آن‌ها اشاره کرد، بیماری کلسی ویروس و پنلوکوپنی هست که در کلسی ویروس بی‌اشتهایی و بی‌حالی همین‌طور گاها زخم‌های دهانی و.. مشاهده می‌شود، در بیماری پنلوکوپنی شاهد اسهال و استفراغ که گاها خونی هم هست خواهیم بود.

  • برای نگهداری حیوانات خانگی با توجه به شرایط کرونایی چه اقداماتی باید انجام شود؟

با توجه به اینکه تاکنون موردی از حیوانات در ابتلای آن‌ها به کووید ۱۹ مشاهده نشده است، لازم هست بدانیم که حیوانات صرفاً می‌توانند همانند هر جسمی ناقل مکانیکی باشند؛ بدین معنی که اگر شخص آلوده به حیوانی دست بزند یا در کنار آن عطسه یا سرفه کند در این حالت حیوان می‌تواند ویروس را جابجا کند و در این حالت کافی است بدن حیوان را با شوینده مخصوص پت شستشو بدهید.

  • آیا موی حیوانات خانگی موجب ناباروری می‌شود؟

برخلاف تصور عموم موی حیوانات باعث ناباروری نخواهد شد. عاملی انگلی با نام توکسوپلاسما در بدن میزبان اصلی یا برخی گربه‌ها می‌تواند وجود داشته باشد که در دوره‌ای کوتاه از زندگی گربه در صورت آلوده بودن می‌تواند از طریق مدفوع آن دفع شود که انگل در این مرحله‌ی بعد از دفع ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان احتیاج دارد تا به مرحله‌ زندگی خود برسد که بتواند انسان را در صورت تماس مستقیم با مدفوع و ورود به دهان انسان مبتلا کند، پس درصورتی‌که ظرف خاک گربه قبل از این مدت زمان تمیز شود این احتمال بسیار کم خواهد بود.

لازم به ذکر است که مطالعات نشان می‌دهد بیشتر افراد از طریق خوردن گوشت و سبزیجات نپخته یا نیم پز آلوده‌شده‌اند. پس در صورت رعایت نکات بهداشتی در نگهداری گربه با این مشکل مواجه نخواهیم شد.

  • آیا ضرورت دارد حیوانات را واکسیناسیون کرد؟ چرا؟

یکی از مواردی که در نگهداری حیوانات خانگی ضروری است انجام واکسیناسیون و انگل تراپی هست، به این علت که ما با واکسیناسیون از ابتلای حیوان خانگی به بیماری شایع بین آن‌ها و انسان مثل‌ هاری و بین گونه خودشان مثل پاروو ویروس پیشگیری می‌کنیم و همچنین از انتقال انگل‌های مشترک بین حیوان و انسان جلوگیری می‌کنیم.

  • چه بیماری‌هایی از حیوانات مثل سگ و گربه ممکن است به انسان منتقل شود؟

همان‌گونه که ذکر کردم مهلک‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان خانگی‌ هاری هست، به غیر از آن برخی انگل‌ها و قارچ‌ها قابل انتقال به انسان‌ها هستند که با رعایت اصول بهداشتی چکاپ دوره‌ای و واکسیناسیون و انگل تراپی قابل‌کنترل و پیشگیری هستند.

  • حیوانات را چند وقت یک‌بار باید معاینه کرد؟

در حیوانات چکاپ شش‌ماهه کفایت می‌کند البته باید در نظر داشت که بعد از سن پنج‌سالگی لازم است به‌طور سالانه آزمایش خون کامل جهت کنترل عملکرد ارگان‌های داخلی و همچنین از دو سالگی به بعد چکاپ دندان‌ها و در صورت نیاز جرم‌گیری سالانه انجام شود.

  • چگونه باید دندان‌های سگ و گربه را تمیز کنیم؟

برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانید با استفاده از مسواک و خمیردندان مخصوص پت هر روز یا یک روز در میان دندان‌های حیوانات خانگی را مسواک کرد به این صورت که در ابتدا تا ده روز فقط با مسواک بدون خمیردندان با سگ یا گربه خود بازی کنید و آرام‌آرام او را به مسواک کردن عادت دهید. بعد از گذشت این مدت می‌توانید او را با خمیردندان مخصوص خودش آشنا کنید.

توجه داشته باشید که خورده شدن خمیردندان مخصوص توسط حیوانات ایرادی ندارد، بعد از گذشت چند روز از آشنایی با مسواک و خمیردندان این کار را به‌صورت یک روتین برای او انجام دهید. در حیواناتی که علیرغم تلاش و تمرین اجازه مسواک کردن نمی‌دهند، می‌توان از اسپری‌های مخصوص پت جهت جلوگیری از ایجاد جرم و بوی نامطبوع استفاده کرد. در صورتی که پس از مدتی دندان‌های حیوان خانگی جرم گرفت باید به‌صورت سالیانه جهت جرم‌گیری توسط دستگاه جرم‌گیری اولتراسونیک به مرکز درمانی مراجعه نمایید، لازم به ذکر است جهت انجام این کار بیهوشی کامل صورت می‌گیرد و حیوان تحت هیچ‌گونه استرس ازجمله درد قرار نخواهد گرفت.

  • آیا آبریزش از دهان سگ طبیعی است؟ و آیا راه درمانی هم دارد؟

ریزش بزاق سگ دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که شایع‌ترین آن مشکلات دهان و دندان است که توسط دامپزشک تشخیص داده می‌شود، اما در برخی از موارد به‌صورت طبیعی شاهد ریزش بزاق هستیم مثل زمانی که سگ‌ها با غذای موردعلاقه‌شان مواجه می‌شوند یا زمانی که برعکس با دارویی تلخ و بدمزه روبرو می‌شوند هم بزاقشان ترشح می‌شود. مورد دیگری که هست ریزش بزاق در هنگام حمل‌ونقل توسط ماشین است و...

  • آیا ریزش موی سگ و گربه نگران‌کننده است؟

همان‌گونه که در انسان مقداری ریزش موی روزانه طبیعی هست، در حیوانات هم همین‌گونه است؛ با این تفاوت که کل بدن آن‌ها با مو پوشیده شده است و در نتیجه میزان این ریزش بیشتر به چشم می‌آید، البته ریزش مو در حیوانات در شروع فصل سرد و شروع فصل گرم شدت می‌گیرد که جهت رفع این مشکل می‌توان از مکمل‌های مخصوص ریزش موی حیوانات خانگی استفاده کرد.

چیزی که می‌تواند صاحب حیوان را نگران کند ریزش مو به‌صورت موضعی و یا کچلی است که دلایل مختلفی ازجمله درگیری با قارچ، ابتلا به جرم‌های پوستی و همچنین بیماری‌های غدد فوق کلیه و یا غده تیروئید و... باشد، یکی دیگر از دلایل در برخی نژاد‌های بخصوص مثل سگ‌های نژاد چاوچاو در برخی از موارد بعد از اصلاح توسط ماشین‌های اصلاح رویش موها با مشکل مواجه خواهد شد.

  • غذای گربه و سگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

غذای سگ‌ها حاوی حدود ۶۰ درصد کربوهیدرات، مابقی پروتئین و همچنین مقداری فیبر می‌باشد که بهترین شکل این نسبت در غذاهای تجاری موجود در بازار رعایت شده و در دسترس است. برای گربه‌ها همین ترکیب با میزان کربوهیدرات کمتری مورد نیاز است، توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی ما برای حیوانات خانگی مضر و حتی سمی محسوب می‌شود ازجمله آن‌ها می‌توان به کاکائو، قهوه، سیر، پیاز، ادویه، انگور و .... اشاره کرد.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+