اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1399/9/27    کد خبر: 15722731   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 3  دقیقه

اصلاح لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده تابع گفتمان دکتر محسن رضایی است

اصلاح لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده تابع گفتمان دکتر محسن رضایی است

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین‌شهر اصفهان، حسین ابراهیمی ناغانی طی یادداشتی به شرح زیر آورده است؛ اخیراً در مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای با عنوان اصلاح مالیات بر ارزش‌افزوده تصویب گردید که مورد سؤال شورای نگهبان قرار گرفته و در هفته دوم آذرماه، مجددا در مجلس شورای اسلامی موادی از این لایحه مورد بازبینی قرار گرفت. امروز 26/9/1399 در نشست هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست دکتر محسن رضایی، انطباق و عدم مغایرت لایحه مالیات بر ارزش افزوده با سیاست‌های کلی نظام بررسی شد که نهایتاً بندهایی از آن با سیاست‌های کلی نظام مغایر تشخیص داده شد و لذا به مجلس شورای اسلامی اطلاع‌رسانی خواهد شد تا در تصویب نهایی اصلاح گردد.


روح کلی این لایحه نه‌تنها با مواد 103 و 85 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و همچنین فلسفه وجودی آئین‌نامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی... مصوب 1378 هیات وزیران مغایرت داشته که با مواردی از ارکان قوانین برنامه سوم و پنجم توسعه کشور که سعی داشت در قوالبی از جمله سیستم مدیریت واحد و یکپارچه شهری که تمرکز قدرت از دولت را کاسته و به شوراهای محلی در پیشبرد توسعه محلی می‌داد، در تعارض می‌بود.

مجلس شورای اسلامی به‌جای تقویت اراده و مسئولیت‌پذیری پارلمان‌های محلی که می‌توانست مستقیماً به توسعه اقتصاد شهری و نهایتاً ارتقاء سطح رفاه عمومی مردم منجر گردد، از این اراده کاسته و بیشتر از قبل این مسیر توسعه ای را به قدرت عمودی دولت که نهایتاً این تمرکز قدرت به زعم کارشناسان فن، بیش از اینکه به اقتدار دولت بینجامد، به شکننده‌تر شدن هیمنه دولت‌ها خواهد انجامید، افزود.

اتفاقاً یکی از نقاط ضعف دولت‌های جمهوری اسلامی، ناشی از همین اشتهای تشدید قدرت و مسئولیت و تمرکزگرایی‌هاست و فربه شدن دولت‌ها بیشتر ناشی از سوء فهم در خصوص موضع‌گیری در مورد قدرت یافتن دولت‌ها (شهرداری‌ها) و پارلمان‌های محلی (شوراهای شهر و روستا) است.

خوشبختانه تصمیم امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تا حدودی این دغدغه دلسوزان تقویت قدرت پارلمان‌های محلی را کاهش داد و به زعم نگارنده، این تصمیم در هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تابع گفتمان دکتر محسن رضایی است که در روزهای آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+