اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1400/2/29    کد خبر: 15723272   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 8  دقیقه

شفافیت منجر به بازیابی سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد جامعه می شود

شفافیت منجر به بازیابی سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد جامعه می شود

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان،حجت الاسلام قاسم هاشمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به قرار داشتن در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در حال حاضر انتظارات متراکم فراوانی در جامعه وجود دارد، مردمی این انتظارات را دارند که همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده و کشور را از گردنه‌های سخت و صعب العبور عبور داده‌اند.


وی با تاکید بر اینکه مردم انتظار دارند که حاکمیت اسلامی به مشکلات آنها رسیدگی کند، ادامه داد: متأسفانه آنچه تجربه نشان داده برخی از سیاسیون در آستانه انتخابات طرح‌ها و وعده‌های زیادی را عنوان می‌کنند و این در حالی است که پس از انتخاب شدن به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

*کاندیداها باید در قبال وعده‌های انتخاباتی پاسخگو باشند

امام جمعه شاهین شهر با بیان اینکه بدون شک شفافیت در رفتار و کردار نامزدهای انتخاباتی می‌تواند جلوی وعده‌های پوچ انتخاباتی را بگیرد، تصریح کرد: کاندیداهای شورای شهر و ریاست جمهوری باید خود را در قبال آنچه وعده می‌دهند مسئول بدانند و همواره پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید عملکردی شفاف داشته باشند، ابراز داشت: در اسلام و حکومت اسلامی و حقوق اسلامی نیز چون حاکمان مشروعیت خود را از مردم می‌گیرند باید پاسخگوی مردم باشند و از افراد متخصص در تصمیم سازی، نظارت، اجرا و ارزیابی استفاده کنند.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان امری ضروری است، تصریح کرد: اگر مسئولان رفتار و عملکرد مخفی داشته باشند نمی‌توان آنها را رصد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای نماز جمعه در گذشته ارزیابی عملکرد مسئولان بوده است، اضافه کرد: اکنون باید چنین شرایطی تکرار شود و مردم در پایان هر هفته در نماز جمعه در جریان عملکرد مسئولان قرار بگیرند.

*مردم باید با آگاهی از حق نظارت خود استفاده کنند

امام جمعه شاهین شهر با بیان اینکه مردم باید با آگاهی از حق نظارت خود استفاده کنند، اضافه کرد: شفافیت مورد تاکید حضرت علی (ع) بوده و این موضوع در نهج البلاغه تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص شفافیت و مصادیق آن در همه ادیان الهی تاکید شده و تفاوتی در آن وجود ندارد، ابراز داشت: مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها امری ضروری است و بالاتر از شفافیت است.

*فقدان شفافیت منجر به سرکار آمدن افراد نالایق است

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه فقدان شفافیت منجر به سرکار آمدن افراد نالایق است، تصریح کرد: اگر شفافیت در مجموعه نظام اداری کشور جای خود را باز کند دیگر شاهد سرکار آمدن انسان‌های ناکارآمد در مناصب نخواهیم بود وانسان‌هایی را خواهیم دید که پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه ناکارآمدی دولت و برخی از شوراها در کشور نتیجه عدم وجود شفافیت است، ادامه داد: اگر شفافیت در عملکرد و رفتار وجود نداشته باشد چوب حراج به سرمایه‌های اجتماعی زده می‌شود.

امام جمعه شاهین شهر اضافه کرد: مقابله با فساد در جامعه ما در نظام اداری و دولتی از نان شب واجب‌تر است، چون فساد و عدم شفافیت کارایی ادارات و مدیریت شهری را به صفر می‌رساند و منجر به تلف شدن منابع می‌شود.

*عدم شفافیت منجر به ایجاد فقر و فاصله طبقاتی شده است

وی با بیان اینکه عدم شفافیت منجر به ایجاد فقر و فاصله طبقاتی شده است، ابراز داشت: هزینه این نابرابری نابودی اخلاق، از بین رفتن سرمایه اجتماعی و امید در جامعه می‌شود و مردم را نسبت به مسئولان بدبین و بی اعتماد می‌کند.

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه شفافیت پرمطالبه‌ترین خواسته‌های مردم است، ادامه داد: باید توجه داشت که نمی‌توان انتظار داشت به یکباره و با تصویب یک قانون به شفافیت کامل رسید و این امر نیاز به گذر زمان و فرهنگسازی است.

وی تصریح کرد: برای ایجاد شفافیت باید در حکمرانی طرحی نو ایجاد کرد و به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر توجه ویژه داشته باشیم.

*شفافیت و پاسخگویی دوقلوی جدانشدنی هستند

امام جمعه شاهین شهر با اشاره به اینکه شفافیت و پاسخگویی دوقلوی جدانشدنی هستند، ادامه داد: انحصارطلبان سود خود را در عدم شفافیت می‌دانند و به هر گونه اقدامی در این راستا واکنش نشان می‌هند اما همه باید بدانیم که شفافیت ظرفیت دولت و مدیریت شهری را افزایش می‌دهد و منجر به بازیابی سرمایه‌های اجتماعی و جلب اعتماد شهروندان می‌شود.

وی با بیان اینکه خیلی از فسادها نتیجه پنهان کاری است، ادامه داد: نباید به جز مساله نظامی و امنیتی بانک اطلاعاتی داشته باشیم و باید این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم.

*جنبش «ازما» شایستگی کاندیداها را در معرض قضاوت مردم قرار می‌دهد

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه مردم باید شاخص‌های انتخاب درست را از تریبون‌های بصیرتی دریافت و نگاهی باز و عالمانه در انتخابات شرکت کنند، اضافه کرد: باید افرادی را برای مدیریت شهری انتخاب کنند که به پاسخگویی اعتقاد داشته باشند.

وی با اشاره به جنبش «ازما» مهر نیز گفت: این جنبش می‌تواند شایستگی کاندیداها را در معرض قضاوت مردم قرار دهند و از همه کاندیداها دعوت می‌کنم برای سنجش راستی آزمایی شعارهای خود در این جنبش ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/د

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+