اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1400/4/28    کد خبر: 15723335   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 4  دقیقه

خروجی سد زاینده‌رود کاهش یافت/ ۳۴۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب سد

خروجی سد زاینده‌رود کاهش یافت/ ۳۴۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب سد

 

به گزارش صدای جویا، در حالی که شماری از کشاورزان شرق اصفهان که جمعیت آنها به حدود صد نفر می‌رسید از صبح امروز در اعتراض به بستن دریچه‌های سد زاینده رود در مقابل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تجمع کرده و اعتراضات آنها به داخل ساختمان اداری کشیده شده، روابط عمومی این شرکت به نقل از محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از کاهش خروجی سد از اواسط امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه خبر داده است.


*زاینده رود تا پایان هفته جاری است

وی با اشاره به اینکه جریان آب در بستر رودخانه زاینده رود با توجه به شرایط جوی و دمای هوا احتمالاً تا آخر هفته جاری تداوم دارد، افزود: در حال حاضر ذخیره مخزن سد زاینده رود ۳۴۲ میلیون مترمکعب، ورودی به آن ۱۳ مترمکعب و خروجی از آن ۷۰ مترمکعب بر ثانیه است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر اینکه خروجی سد زاینده رود با توجه به اتمام آبدهی باغات شرق کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: پس از این خروجی سد زاینده رود صرفاً برای مباحث شرب تنظیم می‌شود.

آب زاینده رود بامداد روز یکشنبه ۲۰ تیرماه پس از اتمام بنش ۱۰ روزه باغات غرب اصفهان، با هدف توزیع آب برای کشاورزان شرق اصفهان از سد نکوآباد (شهرستان مبارکه) رهاسازی شد.

بر اساس تصمیم گیری شورای تأمین و کارگروه سازگاری با کم آبی استانداری اصفهان، زاینده رود با هدف تأمین نیاز آبی باغات شرق، دامداری‌ها و آبیاری کشت‌های ریشه‌ای این منطقه به مدت ۱۰ روز در اصفهان جریان دارد.

گفتنی است برای بنش باغات و کشاورزی غرب اصفهان در مدت ۱۰ روز (۹ تیر تا ۱۹ تیر) حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص یافت.

*بررسی ادامه جریان آب در زاینده رود در کارگروه سازگاری با کم آبی استان

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره احتمال رهاسازی مجدد آب در زاینده رود پس از اتمام نوبت آبدهی به کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: این موضوع باید در کارگروه سازگاری با کم آبی استان با توجه به جدول منابع و مصارف و میزان آب برداشت شده، بررسی شود و در صورتی که به نتیجه برسد، اعلام خواهیم کرد.

در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی استانداری اصفهان روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه که با حضور نمایندگان کشاورزان شهرستان اصفهان برگزار شده بود مقرر شد که برای رهاسازی آب به سمت شرق اصفهان، همه دریچه‌های صنایع، دهانه مادی‌های سنتی و کانال‌های کشاورزی غرب بسته شود تا این بخش‌ها در این مدت ۱۰ روز به هیچ وجه آبی برداشت نکنند.

شماری از کشاورزان معترض شرق امروز خواهان تعیین میزان دقیق آب تخصیص یافته در یک هفته اخیر شدند. برخی از آنها می‌گویند هنوز آبی به زمین‌های کشاورزی آنان نرسیده این در حالی است که بنا به آمار اعلام شده از سوی معاونت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکنون ۷۰ میلیون مترمکعب آب برای باغات غرب و شرق استان در ۲۰ روز گذشته رهاسازی شده است.

انتهای پیام/د

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+