اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1400/7/27    کد خبر: 15723573   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 9  دقیقه

در گفت‌وگو با خانم دکتر اسدی؛

مشاوره قبل از ازدواج ضروری است

مشاوره قبل از ازدواج ضروری است

  یک مشاور قبل از ازدواج گفت: مشاور پیش از ازدواج به فرد در تکمیل پروسه تصمیم‌گیری و انتخاب همسر کمک می‌کند و در آغاز یک ارتباط عمیق عاطفی که با هدف ازدواج قرار گرفته‌اند ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، این بار به سراغ خانم دکتر پروانه اسدی رفتیم. وی دارای دکترای تخصصی مشاوره، مدیر و مسئول فنی کلینیک تخصصی خانواده و ازدواج، سرپرست واحد مشاوره کانون حمد ایرانیان، استاد دانشگاه، درمانگر تخصصی بیماران خاص (سرطان، دیابت و ...)، مشاوره پیش از ازدواج، کلینیک تخصصی خانواده و ازدواج در بحث مشاوره ازدواج می‌باشد.


  • معیارهای ازدواج سالم چیست؟

ابتدا خودشناسی، موقعیت‌شناسی (اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...)تعیین معیارها مثل تفاوت سن، ظاهر، تحصیلات، تفاوت طبقاتی، قومی و زبانی، تفاوت مذهبی، اجتماعی بودن، درگیر ظواهر نشدن در مراحل آشنایی، تلاش برای شناخت طرف مقابل و اینکه امید به تغییر فرد مقابل نداشته باشیم.

انتخاب هیجانی نباشد، فشار اطرافیان یا عجله کردن نباشد، رهایی از تنهایی، واگذار کردن به شانس و قسمت نباشد و در بحران‌های عاطفی و مالی نباشیم.

  • از کجا بفهمیم در رابطه سالمی هستیم؟

می‌توانیم چند معیار را در نظر بگیریم که اگر برآورد شود ازدواج سالم صورت‌گرفته مثلاً از موفقیت‌های همدیگر احساس غرور می‌کنند.

به کار یکدیگر علاقه‌مند بوده و به آن احترام می‌گذارند، در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌کنند، در خانه تقسیم‌کار دارند، مسئولیت تصمیم‌های خود را می‌پذیرند، به رشد یکدیگر مثلاً ادامه تحصیل کمک می‌کنند، انتقادپذیر هستند، در فعالیت‌های سالم فیزیکی شرکت می‌کنند (ورزش، تغذیه سالم، خواب کافی و...)، از حرف‌زدن و گوش‌دادن به هم لذت می‌برند، همدلی می‌کنند، شوخ‌طبعی دارند و نهایتاً قدرت‌بخشیدن یکدیگر را دارند.

  • نقش خانواده‌ها در موفقیت یک ازدواج چقدر است؟

سبک تربیتی خانواده خیلی مهم هست که سبک مقتدر باشند آنها به فرزندان انتخاب، مسئولیت‌پذیری، مهارت تصمیم‌گیری و آرامش می‌دهند.

سبک مستبدانه، آنها با کنترل و تصمیم‌گیری برای فرزندان خود سعی می‌کنند به شکل دلخواهشان کنترل کنند و در آینده در ازدواج فرزندان دخالت می‌کنند.

سبک سهل‌گیرانه، آنها این باور را در فرزند ایجاد می‌کنند که نیازی به تلاش نیست و همواره از دیگران برتر هستند و معمولاً نازپرورده هستند و نمی‌توانند زمان چالش‌های مختلف خود را مدیریت کنند.

سبک بی‌اعتنایی، آنها روابط عاطفی سرد و کم با فرزندان دارند و فرزندان دارای مشکلات روان‌شناختی می‌شوند.

خانواده باید مهم‌ترین راهنما برای فرزندانشان باشند، حرف‌های فرزندان را بشنوند و آنها را درک کنند، تعیین تکلیف نکنند، موضع‌گیری نکنند، نظرشان را تحمیل نکنند و انتخاب نهایی را برعهده فرزند خود بگذارند.

  • برای شناخت بهتر طرف مقابل و آمادگی برای ازدواج لازم است چه‌کار کنیم؟

در جهت شناخت بهتر، رفت‌وآمد داشته باشند، در موقعیت‌های مختلف مثل مواقعی که تحت‌فشار عصبی قرار می‌گیرند یا انتقاد می‌شوند همدیگر را محک بزنند، مسافرت‌های کوتاه داشته باشند، پنهان‌کاری نداشته باشند، نقش بازی نکنند، تناقض‌گویی نداشته باشند، وسواس نداشته باشند، پرتوقع، ناسازگاری و زود رنج و بی‌ملاحظه نباشند، بدقولی نکنند و همین‌طور عجول نباشند.

  • در مشاوره قبل از ازدواج چه موضوعاتی بررسی می‌شود؟

ابتدا آمادگی طرفین برای تصمیم ازدواج بررسی می‌شود. از نظر سلامت جسم و روان‌شناختی با انجام تست‌های شخصیت مانند mmpi، نئو،کتل، مایرز بریگز، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معیار مختلف و شخصیت طرفین بررسی می‌شود مثل امور مالی، ارتباطات، باورها و ارزش‌ها، نقش‌های جدید در ازدواج، عشق، صمیمیت، رابطه جنسی، فرزند پروری، روابط خانوادگی، تفریح و اوقات فراغت، شغل و تأثیر آن بر روند زندگی، مهارت‌های دهگانه زندگی مثل حل مسائل، کنترل خشم و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کل به ارزیابی دقیق شخصیتی و همسانی دیدگاه‌های دو نفر به شکل تخصصی می‌پردازد.

  • چگونه مشاوره پیش از ازدواج باعث شناخت بهتر افراد نسبت به هم می‌شود؟

مشاور پیش از ازدواج به فرد در تکمیل پروسه تصمیم‌گیری و انتخاب همسر کمک می‌کند و در آغاز یک ارتباط عمیق عاطفی که با هدف ازدواج قرار گرفته‌اند ضرورت دارد.

  • در جلسات مشاوره ازدواج از کدام تست‌های روان‌شناسی استفاده می‌شود؟

تست‌های روان‌شناختی mmpi، نئو، کتل، mbti و در صورت نیاز میلون

  • در چه مرحله‌ای از آشنایی به مشاوره پیش از ازدواج نیاز است؟

پیشنهاد می‌شود که مشاوره پیش از ازدواج بهتر هست زمانی صورت بگیرد که وابستگی عاطفی زیادی بین طرفین ایجاد نشده باشد.

  • آیا در جلسات مشاوره پیش از ازدواج، حضور هر دو طرف ضروری است؟

در جلسات مشاوره پیش از ازدواج هم جلسات زوجی و هم فردی برگزار می‌شود.

  •  آیا در مشاوره پیش از ازدواج، ترس و استرس بابت ازدواج قابل‌حل است؟

ترس شدید مداوم و غیرمنطقی از ازدواج همراه با دشواری در حفظ روابط عاطفی به نام گاموفوبیا هست، ترسی که حتی در صورت دوست داشتن طرف مقابل مانند مرگ ترسناک هست.

برای غلبه بر ترس از ازدواج آموختن متعهد بودن، تغییر نگرش به ازدواج، معین کردن معیارهای ازدواج، شناخت نقاط قوت و ضعف و اگر شکست عاطفی داشته‌اند پیش از شش ماه از جدایی گذشته و هیجان‌های منفی تا حدودی فروکش کرده باشد.

به‌جای فکر کردن و ترسیدن به چیزهایی که از دست می‌دهید به چیزهایی که در یک رابطه عاشقانه و صادقانه مثل اعتماد صمیمیت و نزدیکی به دست می‌آورید فکر کنید.

  • تأثیر جلسات مشاوره ازدواج در تصمیم‌گیری و انتخاب درست چقدر است؟

ازدواج شاد و موفق به شانس و اقبال بستگی ندارد بلکه نیاز به تلاش علم و آگاهی دارد. مشاوره قبل از ازدواج ۳ هدف اساسی دارد: ارزیابی مهارت‌های زندگی مشترک طرفین، بررسی آمادگی ازدواج طرفین، ارزیابی هم کف و یا هماهنگی و همسان طرفین و در کل مشاوره پیش از ازدواج، کمک به فرد در انتخاب درست شریک زندگی است.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+