اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1401/1/25    کد خبر: 15724068   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 35  دقیقه

وزیر آموزش و پرورش در اصفهان؛

ارسال طرح رتبه‌بندی معلمان به هیات دولت/افتتاح اولین مرکز آموزش اوتیسم در اصفهان/استخدام 34 هزار نیرو در آموزش و پرورش

ارسال طرح رتبه‌بندی معلمان به هیات دولت/افتتاح اولین مرکز آموزش اوتیسم در اصفهان/استخدام 34 هزار نیرو در آموزش و پرورش

  وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال با نگاه ویژه مجلس و دولت سیزدهم به تصویب رسید و برای اجرایی شدن به هیات دولت ارسال شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از شاهین شهر اصفهان به نقل از ایمنا ، صبح امروز پنجشنبه بیست‌وپنجم فروردین‌ماه، وزیر آموزش و پرورش به استان اصفهان سفر کرد و در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش این استان شرکت کرد.


*اولین مرکز آموزش تخصصی اوتیسم در اصفهان با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان با حضور یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش افتتاح شد.

امروز پنجشنبه، بیست و پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ اولین مرکز آموزش تخصصی اوتیسم در اصفهان با حضور یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش، محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و جمعی از مسئولین استانی و منطقه افتتاح شد.

یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش در این مراسم اظهار کرد: معلمان همچون مادر به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که شاید برای انسان‌های معمولی تحمل آنها سخت باشد، خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به وفات حضرت خدیجه (س)، افزود: ایشان همه دارایی خود را در راه اسلام تقدیم کرد، در روزهای آینده هم مصادف با ولادت امام حسن (ع)، روز تکریم خیران نام‌گذاری شده است. این امام از امیرالمومنین (ع) آموخته بود که درآمد خود را در راه کمک به مردم خرج کرده و با کمترین امکانات زندگی کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خیران مهم‌ترین و بهترین الگوهای تربیتی هستند. بنیاد دستان مهربان هم در حوزه اشتغال، رفاه و آموزش و پرورش به خوبی فعالیت کرده است و برای افرادی که این امکانات را در اختیار نداشته و نیازهای ویژه دارند، قدم برمی‌دارد.

وی افزود: اگر مشارکت مردمی خیران و مردم نباشد امور لنگ خواهد ماند. امروز خیران گامی بالاتر از ساخت برداشته و به کیفیت خدمات آموزشی توجه می‌کنند. از طرف جامعه فرهنگیان و هیئت دولت از خیران قدردانی می‌کنم.

بر اساس این گزارش اولین مرکز آموزش تخصصی اوتیسم در اصفهان که به همت بنیاد نیکوکاری دستان مهربان در بهمن‌ماه سال ۹۵ کلنگ‌زنی شد، با زیربنای ۳۵۰۰ مترمربع دارای ۱۵ باب کلاس درس، چهار باب اتاق اداری، یک باب سالن اجتماعات، یک باب سالن ورزشی، یک باب آزمایشگاه، یک باب کتابخانه و یک باب کارگاه است.

در این مراسم با حضور یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش، مجید رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس و محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان از خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان تقدیر شد.

زهرا یوسفی مدیرعامل خیریه دستان مهربان، شهرام فرجی رئیس هیئت مدیره بنیاد دستان مهربان، محمد صافی نایب رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان و خیر سازنده مدرسه ناشنوایان علینقیان از جمله افرادی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد.

 سند تحول در خروجی آموزش‌و پرورش مشهود نیست

*سند تحول در خروجی آموزش‌و پرورش مشهود نیست

مهدی طغیانی، اظهار کرد: سند تحول همچنان در خروجی آموزش‌وپرورش مشهود نیست. توجه به محتوا باید بیش از تدارک و پشتیبانی و فراهم‌سازی زیرساخت باشد. کیفیت بخشی به برنامه‌درسی و پیاده‌سازی سند تحول نیازمند صرف وقت و توجه است.

وی افزود: آموزش‌وپرورش وضعیت خوبی ندارد. بسیاری از نتایج امروزی جامعه حاصل از معلمان خرید خدماتی است که در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در دولت انقلابی، سند تحول آموزش‌و پرورش اجرایی نشود، هیچ امیدی به آموزش و پرورش نخواهیم داشت.

گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اعمال سلیقه همراه بوده است

*گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اعمال سلیقه همراه بوده است

حسین میرزایی، در نشست شورای آموزش و پرورش استان اصفهان که صبح امروز _ بیست و پنجم فروردین ماه_ با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به حقوق و دستمزد پایین نیروهای خدماتی آموزش‌وپرورش استان کمبود توجه به نظافت بهداشت و پاکیزگی مدارس را تهدید می‌کند، پیشنهاد می‌شود در لایحه نظام حقوق و دستمزد عادلانه به این امر توجه شود.

وی افزود: گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان اصفهان با مشکلات و اعمال سلیقه همراه بوده است به طوری که نیروهای با کیفیت متدین حذف شدند، برهمین اساس لازم است مصاحبه‌کنندگان تغییر کنند.

وی با اشاره به پروژه خیرساز شهرستان مبارکه، افزود: از طریق کمیسیون اصل نود دولت مکلف به انجام تعهدات خود خواهد شد، همچنان مشکلات نیروهای طرح امین حل نشده در حالی که اسناد و مدارک این افراد کامل و جامع است.

وی افزود: حضوری شدن مدارس، مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است که با انعطاف در اجرای این تصمیم می‌توان آن را حل کرد. خانواده‌ها از هزینه سرویس‌های مدارس گله دارند. با اصل حضوری شدن مدارس موافق هستیم اما لازم است مشکلات آن نیز حل شود.

 تصویب لایحه رتبه‌بندی گام اول حمایت از معلمان و فرهنگیان بود

*تصویب لایحه رتبه‌بندی گام اول حمایت از معلمان و فرهنگیان بود

عباس مقتدایی در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: بازگشایی مدارس نشان دهنده جدیت وزارت آموزش‌و پرورش برای امر تربیت و برداشتن قدم‌های جدید در این زمینه است. این امر نشان داد این وزارتخانه از حضوری شدن کلاس‌ها و تقویت امر آموزش برای تحقق رویکردهای ذاتی این وزارتخانه استقبال می‌کند.

وی افزود: توقع داریم سند تحول بنیادین آموزش‌پرورش در دستور کار قرار گیرد مجلس آماده همکاری همه‌جانبه برای تحقق این سند است. اقدامات امروز این وزارتخانه در دهه‌های آینده نتیجه می‌دهد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب لایحه رتبه‌بندی گام اول حمایت از معلمان و فرهنگیان بود و گام‌های بعدی هم در دستور کار است. همه باید تلاش کنیم سند تحول بنیادین تحقق یابد.

وی افزود: اصفهان همچون سایر استان‌ها نیست، بلکه معین سایر استان‌ها است و سرریز مهاجرت سایر استان‌ها به اصفهان می‌آید، بنابراین این استان نیازمند توجه بیشتر است، اصفهان در امر تعلیم و تربیت در تاریخ جایگاه ویژه‌ای داشته است و لازم است امروز ساختارهای آموزشی آن تقویت شود.

وی تصریح کرد: استاندار اصفهان می‌تواند نقش کلیدی در ایجاد وفاق در عرصه آموزش داشته باشد، که امید است با اهتمام ایشان گام‌های جدی‌تر برداشته شود.

بودجه کم اصفهان را از رشد بازداشته است/لزوم جلب اعتماد خیران

*بودجه کم اصفهان را از رشد بازداشته است / لزوم جلب اعتماد خیران

سیدرضا مرتضوی صبح پنجشنبه در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: حوزه آموزش‌وپرورش می‌تواند از بسیاری از مشکلات و آسیب‌های امروز در روزهای آینده جلوگیری کند.

وی افزود: در زیرساخت، نیروی انسانی و محتوای آموزش‌وپرورش چالش‌های بسیاری وجود دارد. بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی در استان اصفهان نیاز است که امسال به ۲۸ هزار نیروی انسانی می‌رسد.

وی افزود: باید فکری برای نیروی انسانی شود، نحوه جذب فعلی در آینده مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. اگر بتوان در این دولت به این امر رسیدگی کرد، سنگ بزرگی از پیش پای نظام در آینده برداشته شده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برای تبدیل یک دانش‌آموز به عنوان یک انسان مسئولیت‌پذیر نقص‌هایی وجود دارد. در بخش خیرین مدرسه‌ساز که بار جدی از آموزش‌وپرورش را برعهده دارند لازم است اهتمام جدی وجود داشته تا اعتماد خیرین از دست نرود.

مرتضوی تاکید کرد: در ایام شیوع کرونا آموزش‌وپرورش خدمات شایسته‌ای در استان ارائه کرد. حتی در ستاد خدمات سفرهای نوروزی هم این نهاد کمک‌های ویژه ای به استان کرد. با سیاست‌های غلط جایگاه معلم به اشتباه نشان داده شده است. معلمان به فرزندان ما درس زندگی می‌دهند نباید شرایط به گونه‌ای باشد که معلم دست به کارهایی بزند که در شأن او نیست.

استاندار اصفهان ادامه داد: لازم است نگاه جدیدی در کشور به استان اصفهان ایجاد شود. در بیش از ۲۰ سال گذشته با تبلیغات و پروپاگاندا اصفهان به نحوی معرفی شده که همواره در رده‌های پایانی بودجه قرار گرفته و این امر منجر به عقب‌نشینی رشد در استان شده است.

وی افزود: اصفهان به عنوان معین استان‌های مختلف در حوادث است، اما با کمبود بودجه مواجه بوده و رشد و توسعه متوازن در این استان با مشکلات جدی مواجه است.

استخدام ۳۴ هزار نفر در آموزش‌وپرورش/اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان است

*استخدام ۳۴ هزار نفر در آموزش‌وپرورش / اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان است

یوسف نوری صبح امروز _پنجشنبه بیست و پنجم فروردین_ در سفر به استان اصفهان در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش این استان، اظهار کرد: امروز در سرزمین علما، شهدا، معلمان و دانش‌آموزان شهید که در جهاد در راه خدا به ویژه در عرصه‌های انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت پیش‌قدم بوده‌اند، حضور یافتم.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری باید حکمرانی شایسته شکل گیرد که مجرای آن، قطعاً تعلیم و تربیت است. بنابراین تعلیم و تربیت برای استقرار حکمرانی متعالی و شایسته شامل امنیت و عدالت اجتماعی باید موردتوجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به رغم محدودیت‌ها از ابتدا بر این مدار بوده است. این موضوع بسیار جدی است و فقط با هماهنگی و همکاری آحاد مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: خیران مدرسه‌ساز امروز بیش از ۵۰ درصد از کداس‌های درس کشور را می‌سازند این یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی است و خیران همگام با دولت مدرسه ساخته‌اند. این یک اتفاق مهم تربیتی است.

نوری ادامه داد: فعالیت گروه‌های جهادی هم امروزه بیش از پیش ظهور و بروز یافته است. آموزش‌وپرورش در ملاک‌های کمی و کیفی به طور توأمان عملکرد مؤثری داشته است، در همین استان اصفهان نیمی از مسافران نوروزی در فضاهای آموزشی اسکان یافتند و همه رضایت داشتند. بازگشت سرمایه آموزش و پرورش حتی در بخش ابتدایی بیش از صنعت و کشاورزی است.

وی افزود: ارزش افزوده آموزش و پرورش از سایر بخش‌ها بیشتر است که به صورت امنیت، حفظ محیط‌زیست نمایان می‌شود، ۸۰ درصد هنرستانی‌ها شاغل می‌شوند که از اثرات آموزش و پرورش است، با اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین کیفیت آموزش‌هم افزایش می‌یابد. در حالی که در سایر کشور تعطیلی کلاس‌های درس بسیار کوتاه بود، در ایران حدود دو سال مدارس غیرحضوری شد. براساس شاخص‌های آزمون‌های بزرگ مقیاس، برآیند آموزشی و تربیتی در آموزش حضوری بیشتر است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: لازم است حضوری بودن مدارس به عنوان یک نیاز انجام و مشکلات آن از جمله سرویس مدارس حل شود. اولیا حق دارند از این موضوعات گله‌مند باشند. در بعد اجتماعی، روانشناسی و اقتصادی هم تعطیلی مدارس ۱۷ تریلیون دلار خسارت در دنیا داشته و ۲۵ درصد سرمایه آموزشی هر کشور هدر رفته است.

وی ادامه داد: حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکل‌ها باید با جدیت پیگیری شود. تا امروز با مشکلات جدی مواجه نبوده و ابتلای جدی وجود نداشته که باعث تعطیلی حتی یک کلاس شود. امید است این موضوع در مدت باقیمانده بهتر پیش‌رود.

نوری افزود: موضوع رشد بازماندگی از تحصیل هم در هیئت دولت مطرح شد و برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان اعتباری تخصیص داده شد تا در طول تابستان کلاس‌های جبرانی برگزار شود. برای ترمیم آسیب‌های فضای مجازی هم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تشکیل شد تا محتوای سالم در شبکه ملی اطلاعات ارائه و محتوای ناسالم محدود شود. در دنیا استفاده از سیم‌کارت نوجوان الزامی است اما در ایران این گفتمان رایج نشده است، همه باید دست به دست هم دهیم تا این گفتمان در کشور ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وضعیت آموزش و پرورش در نیروی انسانی مناسب نیست. مادامی که معلم آماده نداشته باشیم امکان پیشرفت تربیتی و عدالت و پیشرفت وجود ندارد. بنابراین برای جبران کمبود نیروی انسانی تکالیف قانونی ابلاغی اجرایی شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو تعیین تکلیف شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش استخدام خواهند شد. پرداخت ماهیانه حق‌التدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه دیده شده تا زمانی که نیروی تربیت شده دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تدریس شود. بخشی از نیروی انسانی امسال تزریق شد و به ترتیب در سال‌های آینده هم تأمین می‌شود. برای تأمین نیروی خدماتی هم دولت موافقت کرده تا امسال در این بخش جذب نیرو انجام شود افزایش دستمزد این افراد هم در دستور کار است.

وی افزود: در حاشیه شهر البرز و زاهدان، نسبت فضای آموزشی کمتر از دو متر مربع بوده که ناشی از مهاجرت و نبود رسیدگی است. ۲۰۰ هزار کلاس درس در این مناطق باید ایجاد شود. تاکنون دولت سه هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست جمهور برای پروژه‌های نیمه‌تمام درنظر گرفته شده است.

نوری تصریح کرد: بخش اعظم اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیران در نظر گرفته شده است. همچنین از ذخیره ارزی دولت هم بودجه‌ای اختصاص یافت که به مدارس خیرساز اختصاص می‌یابد. نمی‌توان گفت مشکل این مدارس امسال حل می‌شود، اما پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: از دشت‌های استان فارس و شهرستان‌های اطراف تهران بازدید کرده و آسیب فرونشست را مشاهده کرده‌ام. به دلیل ترکم دانش‌آموز زیاد در استان اصفهان لازم است این مسئله در اولویت قرار بگیرد. موضوع فرونشست استان اصفهان در اولین جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال در بودجه عمومی دولت توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شد. در بخش رتبه‌بندی معلمان، رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه از اجرایی شدن این طرح خبر داده است. این در حالی است که این طرح به تازگی شروع به کار کرده است. همه قوا برای اجرایی شدن این طرح همگرا شده‌اند.

وی در خصوص شعار سال اظهار کرد: اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان را در اختیار دارد. یکی از عایدات جامعه دانش‌بنیان، شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان است که بهره‌وری موجود را مثبت می‌کند. همچنین با اقتصاد دانش‌بنیان نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۳۰ می‌رسد. با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، هر یک از این شرکت‌ها می‌توانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل به جامعه دانش بنیان و ایجاد کمک‌های مالی باشد.

نوری گفت: باید دو مدرسه با رویکرد دانش بنیان در اصفهان ساخته شده و حداقل دو پژوهش‌سرا در استان اصفهان به خانه خلاق تبدیل شود. باید از آموزش‌محوری به پژوهش محوری، سپس کارآفرین‌محوری و مسئولیت محوری برسیم.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود، مشکل مدارس کانکسی اصفهان حل خواهد شد. شرکت‌ها و صنایع بزرگ اصفهان هم در بخش مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند پشتیبان بخشی از مدارس استان باشند. اصفهان بازاری برای هنرستان‌های طلاسازی و منبت‌کاری است و باید هنرستان‌ها را به کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انتقال دهیم تا مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار تسریع شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هنرستان‌های کشاورزی هم بر اساس مصوبه هیئت دولت باید به مدارس هوشمند کشاورزی تبدیل شود. این هنرستان‌ها از صندوق کارآفرینی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: تلاش دولت بر انجام کارها و صدور مجوزها، آزادی سواحل، شفافیت و عدالت است که حقوق و مزایا هم از جمله این اقدامات است اما نمی‌توان انتظار داشت با محدودیت منابع و دیوان‌سالاری موجود این کار به سرعت انجام شود.

*بخشی از مشکلات استان اصفهان به اطلاع وزیر آموزش و پرورش رسید

سیدیوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز در صدوپنجاه‌وهفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان با حضور وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: امیدواریم در قرن جدید، زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) باشیم.

وی افزود: مشکلات استان اصفهان را به ظاهر برخوردار می‌دانند، اما در باطن این طور نیست و مشکلات بسیاری در این استان وجود دارد که بخشی از آن‌ها امروز به اطلاع وزیر آموزش و پرورش رسید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در ادامه به نقل روایتی در تقدیر از مقام معلم پرداخت و گفت: فردی به نزد علی‌بن موسی‌الرضا (ع) می‌رسد و ایشان می‌فرمایند: کسی که زندگی دیگران در کنار زندگی او زیبایی یابد، بهترین زندگی را خواهد داشت. بر این اساس، کسی که به زندگی دیگران زندگی می‌دهد، بهترین زندگی را خواهد داشت. یکی از مصادیق این تعبیر، معلمان هستند که زندگی دیگران را با نور دانش زیبا می‌کنند.

*آغاز نهضت هنرستان‌سازی در استان اصفهان / شاهد تغییر نام مدارس خیرساز هستیم

مجتبی ملااحمدی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان، در شورای آموزش و پرورش استان با حضور وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: مجمع خیران مدرسه‌ساز استان سال ۱۳۷۸ تأسیس شد و تاکنون هشت هزار کلاس درس به آموزش و پرورش استان تحویل داده است که معادل هر روز یک کلاس، از زمان فعالیت این مجمع است.

وی افزود: از ۲۹۰ پروژه فعال و غیرفعال در حال ساخت در اصفهان، تعهدات خیران کاملاً پرداخت شده و ۶۰ پروژه در مراحل عقد توافق‌نامه است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان ادامه داد: از آبان‌ماه ۱۴۰۰، جذب خیران و عقد تفاهم‌نامه جدید، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است. نهضت هنرستان‌سازی در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته و حدود ۲۰ تا ۳۰ هنرستان در استان ساخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس، نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته‌اند که لازم است تقویت شود. ۱۶۰ پروژه آموزشی در استان اصفهان امروز متوقف شده است. با وجود پرداخت تعهدات خیران، دولت به تعهدات خود عمل نکرده است و خیران هنوز شاهد تکمیل پروژه‌های خود که بیش از ۱۰ سال از شروع آن می‌گذرد، نیستند.

ملااحمدی افزود: لازم است برای کمک به پروژه‌های خیرساز، اموال مازاد آموزش‌وپرورش استان به فروش برسد. حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه، بیش از بودجه امسال برای تکمیل پروژه‌های استان نیاز است.

وی ادامه داد: به دلیل تغییر مکرر رؤسای آموزش‌وپرورش، شاهد تغییر نام مدارس خیرساز هستیم که لازم است برای جلوگیری از آن، ابلاغیه صادر شود تا اعتماد خیران از دست نرود.

همچنین محمدرضا شیخی، رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش استان اصفهان، در این نشست، با ارائه گزارشی از املاک اهدایی مرحوم حسین لطیف‌کار، اظهار کرد: بخشی از این املاک در استان البرز قرار دارد که لازم است به فروش برسد و براساس خواسته مرحوم، مدارسی در نواحی چهار و پنج تأسیس شود.

وی افزود: سه هزار متر ملک در مهرشهر کرج از جمله این املاک است که در صورت فروش، می‌توان پنج هنرستان در اصفهان احداث کرد.

*۳۲ مدرسه اصفهان درگیر فرونشست است / وجود مدارس سنگی و کانکسی در استان

مجید نسیمی، صبح امروز پنجشنبه بیست‌وپنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در یکصد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش‌وپرورش استان اصفهان، اظهار کرد: ۹۰۵ هزار و ۵۹۰ دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در مدارس استان اصفهان تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۳۵ هزار و ۷۵۷ نفر در مدارس غیردولتی و ۷۶۹ هزار و ۷۳۳ نفر در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: براساس اطلاعات شناسنامه مدارس، در شهرستان اصفهان سرانه فضای آموزشی ۶.۲۶ متر مربع است. به رغم تلاش‌هایی که انجام شده هنوز در سطح شهرستان‌های استان ۱۶۱ فضای دو نوبته شامل ۳۳۲ آموزشگاه، ۶۵ فضای دونوبته شامل ۱۳۰ آموزشگاه در نواحی شش‌گانه شهرستان اصفهان و در مجموع استان ۲۲۶ فضای دونوبته شامل ۴۵۲ واحد آموزشی وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس استان اصفهان ادامه داد: از تعداد کل کلاس‌های درس استان ۱۰ هزار و ۳۴۴ کلاس درس با قدمت بیش از ۴۰ سال است. این کلاس‌ها باید تخریب، بازسازی و نوسازی شود ۱۳ هزار و ۷۸۹ کلاس درس عمر کمتر از ۴۰ سال دارد که بر اساس آئین نامه‌ها و مقررات ملی باید این کلاس‌ها نیز مقاوم سازی شود.

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۳۹۳ کلاس درس مستحکم نیز در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: براساس شاخص زیربنای فضاهای آموزشی، ۳۷ درصد از فضاهای آموزشی مستحکم، ۲۶ درصد نیازمند تخریب و بازسازی و ۳۷ درصد نیازمند مقاوم‌سازی است.

نسیمی اظهار کرد: ۲۱ مدرسه و ۱۴ کلاس درس در سطح استان به شکل کانکسی است؛ از این تعداد برای جایگزینی ۱۴ مدرسه برنامه‌ریزی، هفت مدرسه اجرایی و پنج مدرسه در دست اجرا است، ۴۵ مدرسه سنگی با ۱۵۲ کلاس درس در فریدون‌شهر، سمیرم و کاشان وجود داشت که از این تعداد شش مدرسه احداث و جایگزین شده و ۳۹ مدرسه سنگی دیگر همچنان وجود دارد.

وی افزود: ۶۹ فضای آموزشی در استان شرایط بسیار بحرانی داشت که تخلیه شد، در بخشی از ۲۱ فضای آموزشی نیز دستور تخلیه صادر شد. در مجموع ۱۱۷ فضای آموزشی خطرآفرین در استان وجود دارد. ۴۰ درصد از مدارس خطرآفرین در شهرستان اصفهان متمرکز است.

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس استان اصفهان اظهار کرد: در چندسال اخیر با توجه به شرایط خشکسالی شهر اصفهان، همه تأسیسات و ابنیه درگیر فرونشست شد که فضاهای آموزشی هم از جمله آن است. تاکنون ۳۲ فضای آموزشی در شهرستان اصفهان به طور جدی با فرونشست درگیر است.

وی افزود: موضوع استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی در استان پیگیری شده و در آینده ۸۱ درصد از فضاهای آموزشی سیستم گرمایشی استاندارد خواهد داشت. برای تکمیل این پروژه نیازمند اعتبار بیشتر هستیم.

نسیمی ادامه داد: به همت خیران و تلاش دولت جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته تعداد زیادی مدرسه احداث شد. در سال گذشته، ۱۱۳ پروژه با ۵۳۵ کلاس درس و ۲۷ فضای ورزشی و تربیتی به اداره‌کل آموزش و پرورش استان تحویل داده شد.

وی افزود: از تعداد پروژه‌های در حال اجرا، ۲۹۰ پروژه با زیربنای بیش از ۲۹۲ هزار متر مربع در حال اجرا است که به بیش از هزار و ۴۳۸ میلیاردتومان اعتبار برای تکمیل شدن نیاز دارد.

*بحران نیروی انسانی در مدارس اصفهان / مجبوریم کیفیت را نادیده بگیریم!

محمدرضا ابراهیمی، صبح امروز پنجشنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: در آموزش و پرورش فضا، ساختمان و نیروی انسانی نقش‌آفرینی می‌کند، عمده مدارس خطرآفرین استان در شهر اصفهان و شهرهای با تراکم جمعیتی بالا قرار گرفته است.

وی افزود: فرونشست به ویژه در نواحی شمال شهر اصفهان بیشتر بوده که جمعیت دانش‌آموزی در این مناطق بالا است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار تعلیم و تربیت، نیروی انسانی است. در سال آینده تعداد دانش‌آموزان استان از ۹۶۹ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در سال جاری به حدود یک میلیون دانش‌آموز خواهد رسید. با وضع موجود، استان در بخش نیروی انسانی با مشکل مواجه است.

*وجود ۴ مدرسه با ساختمان خطرآفرین در ناحیه ۵ اصفهان

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۶ هزار و ۹۳۴ نفر در مدارس دولتی استان اصفهان مشغول به کار هستند. با توجه به گستردگی استان، در شهر اصفهان و شهرستان‌های بزرگ با تراکم بیش از میانگین کشوری مواجه هستیم.

ابراهیمی اظهار کرد: متوسط تعداد دانش‌آموز در هر واحد آموزشی مقطع ابتدایی، در کشور ۱۲۱ و در استان اصفهان ۱۹۸ است. در ناحیه پنج اصفهان چهار مدرسه با سه هزار دانش‌آموز در دو ساختمان خطرآفرین وجود دارد.

وی افزود: هفت هزار و ۵۹۸ نیروی انسانی امسال در آموزش‌وپرورش استان بازنشسته خواهند شد، ۱۶ هزار و ۳۸۶ نیروی انسانی در اصفهان نیاز است که ۲۷ درصد از آن از طریق خرید خدمات آموزشی تأمین می‌شود. سال گذشته تنها یک درصد از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش استان از دانشگاه فرهنگیان تأمین شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: هفت هزار نفر نیروی حق‌التدریس در اصفهان فعالیت می‌کنند که برخی از آنان بازنشستگان آموزش و پرورش هستند و سن زیادی دارند؛ به واسطه کمبود شدید نیروی انسانی، مجبور هستیم کیفیت را نادیده گرفته و به کمیت بپردازیم.

نسبت دانش‌آموز به معلم در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است

وی افزود: در مهرماه امسال، ۱۶ هزار و ۹۷۶ نفر کسری نیرو در آموزش‌وپرورش استان وجود خواهد داشت. کسری نیرو با روش‌های مختلف جبران خواهد شد اما منجر به کاهش کیفیت آموزشی می‌شود.

ابراهیمی افزود: نسبت دانش‌آموز به معلم در استان اصفهان ۲۸.۶۳ و در کل کشور ۲۶.۶۷ است. به رغم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی لازم است بحران کمبود نیروی انسانی به شکل اساسی حل شود که نیازمند افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی است.

وی افزود: از تمام راه‌های غیرپایدار برای تأمین نیروی انسانی در سال‌های پیشین استفاده شده است و راهکاری برای انقباضی‌تر شدن نیروی انسانی در استان اصفهان وجود ندارد. تلاش می‌شود با همکاری مسئولان اجرایی و قانونگذاران بحران نیروی انسانی در استان اصفهان یک بار برای همیشه حل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: باید تراکم جمعیتی کاهش و کیفیت آموزشی افزایش یابد. همچنین در استان اصفهان با کمبود شدید نیروی خدماتی مواجه هستیم. حدود سه هزار نیروی انسانی در استان اصفهان در این بخش فعال هستند که با کمبود نیرو بسیاری از مدارس از این نیروی انسانی بی‌بهره هستند. انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+