اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1401/7/24    کد خبر: 15724999   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 3  دقیقه

یادداشت؛

لحظه‌های آفریدن

لحظه‌های آفریدن

  یک استاد دانشگاه گفت: جامعه ملتهب، تمرکز بر فعالیت‌های فکری را دشوار می‌کند، اما گنج در ویرانه است و می‌توان از این موقعیت استثنایی برای فهم عمیق‌تر جامعه ایران سود برد.

به گزارش خبرنگار صدای جویا از اصفهان، نعمت‌الله فاضلی انسان‌شناس، نویسنده و استاد دانشگاه طی یادداشتی با عنوان «لحظه‌های آفریدن» آورده است؛ جامعه ملتهب، تمرکز بر فعالیت‌های فکری را دشوار می‌کند، اما گنج در ویرانه است و می‌توان از این موقعیت استثنایی برای فهم عمیق‌تر جامعه ایران سود برد. این روزها جامعه ایران در "موقعیتی استثنایی" است. دلهره این که آینده چه می‌شود دل‌ها را تسخیر کرده است و سیل خبرها، اضطراب‌ها، سردرگمی‌ها و رخدادها مانع می‌شوند به روال معمول خواند و نوشت و تحقیق کرد.


این موقعیت‌ها غریزه تنبلی را هم تقویت و تحریک می‌کند، و وسوسه این که اوضاع خوب نیست و حوصله کار ندارم در ذهن‌ها جاری و ساری است. در این موقعیت‌ها نیاز داریم عامدانه و آگاهانه از ذهن خود مراقبت کنیم تا بیشتر بیاموزیم، بیشتر بیافرینیم و بیشتر بکوشیم و از فرصت‌های بی‌همتایی که "موقعیت‌های استثنایی" خلق می‌کنند بهره ببریم. موقعیت‌های استثنایی فرصت‌هایی طلایی برای تامل و اکتشافات فکری هستند. این روزها جامعه ایران بیش از "موقعیت‌های عادی" خود را گشوده و لایه‌های پنهانش را بر ملا ساخته است.

 مردم میل بیش تری به تعبیر واتسلاف هاول برای "زیستن‌ در دایره حقیقت" دارند؛ شوق یادگیری، فهمیدن و گفتگو زیاد شده است؛ افراد می پرسند؛ تجربه کردن و درگیر شدن رونق بیش تری دارد؛ احساسات واقعی ترس ها، خشم ها، شوق ها، نگرانی ها، بیم ها و امیدها و عواطف در همه جا آشکارند. اهل فکر و هنرمندان و ادبا و ذوق ورزان و دغدغه مندان، فرصتی استثنایی دارند تا جامعه را مشاهده کنند. پرده ها تا حدودی کنارتر رفته اند و دیدن نادیدنی ها آسان تر شده است. می توانیم در این موقعیت روایت شخصی و مستقل مان از جامعه و سرشت و‌ سرنوشت آن را خلق کنیم.

 بسیارند شاهکارهای ادبی، هنری، فلسفی و علمی که محصول موقعیت های استثنایی اند. این پنجره ممکن است هر لحظه بسته شود. بکوشیم راوی باشیم، بکوشیم اندیشه ورزی کنیم و به یاد داشته باشیم که اکنون لحظه آفریدن است. این آفریدن ها و شناختن ها راهنمای امروز و فردای ما هستند.

چیستی و چرایی و چگونگی جامعه ایران معمای بزرگ همواره ماست. خطاها و خطرهای ما عمدتاً ریشه در کم‌توانی ما در فهم و فهماندن این معما دارد. عقل راهگشا را می‌توان با تامل عمیق در این موقعیت‌های استثنایی آفرید.

کد خبر؛24999

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+