اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/3/24    کد خبر: 15726676   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 6  دقیقه

یادداشت؛

آیا دریافت وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی قانونی است؟

آیا دریافت وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی قانونی است؟

  روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل اجتماعی دریافت وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی قانونی را به‌شدت نقد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از  شاهین شهر اصفهان، محسن پارساپور روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و تحلیلگر مسائل اجتماعی طی یادداشتی با عنوان « آیا دریافت وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی قانونی است ؟» آورده است؛


یکی از موضوعاتی که این روزها بسیاری از خانواده‌ها با آن مواجه هستند، ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس مختلف ایران است و پرداخت هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی که مبلغ آن هم نسبت به هر مدرسه متغیر است.

اما سؤال این جاست که دریافت این نوع هزینه‌ها در مدارس دولتی قانونی است؟!  اخیراً وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد : مدارس دولتی حق دریافت هیچ وجهی را در زمان توزیع کارنامه و ثبت‌نام ندارند!!

البته این نوع صحبت‌ها تازگی ندارد و هر ساله مسئولان در جایگاه‌های مختلف اعلام می‌کنند که نباید مدارس دولتی وجهی دریافت نمایند... ولی عملاً این‌طور نیست و تا دانش‌آموز هزینه شهریه خود را پرداخت نکند ثبت‌نام نخواهد شد  !!

البته وقتی پای صحبت‌های مدیران مدارس هم می‌نشینیم حق دارند و چاره‌ای جز دریافت حق ثبت‌نام برایشان باقی نمی‌ماند . وقتی بسیاری از هزینه‌های مدرسه از طریق دولت تأمین نمی‌شود، چاره‌ای جزء این باقی نمی‌ماند!

طبق اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:  دولت موظف است وسائل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

اما این قانون اجرا نمی‌شود و بیشتر هزینه‌ها به عهده خانواده‌ها است. به‌عنوان‌مثال؛ اگر دانش‌آموزی بخواهد در یکی از رشته‌های فنی در هنرستان‌های دولتی نه (آزاد و غیرانتفاعی)، ادامه تحصیل دهد بستگی به رشته تحصیلی ابتدای سال از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان باید بابت هزینه‌های مدرسه پرداخت نماید.

ای کاش فقط به همین جا ختم می شد، خانواده دانش آموز بعد از ثبت نام تازه باید هزینه های دیگر را هم پرداخت کند همچون لباس فرم، ابزار آلات، لپ‌تاپ و ... بسیاری دیگر از هزینه ها که با این تورم کمر شکن واقعا برای بسیاری از خانواده ها با این درآمدهای اندک مقدور نیست.

ای کاش آقایان مسئول به جای این حرف ها قانون را اجرا می کردند و کلیه هزینه های جاری مدارس دولتی پرداخت می شد تا مدارس مجبور نباشند از خانواده ها وجهی دریافت کنند.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #جویا #خبر #ایران #صدای_ایران #اخبارروز #مدارس #آموزش
ما را دنبال کنید:
+