اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/3/30    کد خبر: 15726696   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

یادداشت؛

نبود نظارت چالش امروز کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان/ ضعف در «اتاق فکر» و منابعی که هدر می‌رود

نبود نظارت چالش امروز کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان/ ضعف در «اتاق فکر» و منابعی که هدر می‌رود

  طالقانی کارشناس حوزه رسانه گفت: نبود نظارت مهم‌ترین چالش امروز کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، زهره سادات طالقانی کارشناس و فعال حوزه رسانه طی یادداشتی با عنوان «نبود نظارت چالش امروز کمیته فرهنگ شهروندی اصفهان/ ضعف در «اتاق فکر» و منابعی که هدر می‌رود» به شرح زیر آورده است؛


زندگی در عصر رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی، وابستگی به این رسانه‌ها را در میان مردم پدید می‌آورد و آموزش سـواد رسانه‌ای به‌عنوان سپری برای حمایت از شهروندان در برابر آثار منفی رسانه‌ها ضروری است.

در این میان آموزش سواد رسانه‌ای توسط «اداره توسعه فرهنگ شهروندی» به‌عنوان متولی اصلی تحقق فرهنگ شهروندی، مردم را برای زنـدگی در دهکده جهـانی آماده می‌کند تا آنان در مقابل تهاجم رسانه‌های زهرآگین ایمن بمانند.

اما این روزها آلبوم شهری آموزش سواد رسانه‌ای کمیته فرهنگ شهروندی در اصفهان با نصب بنرهایی حاوی جملات توهین‌آمیز نسبت به رکن چهارم دموکراسی مخالفت و اعتراض فعالان رسانه را برانگیخته است.

نصب آلبوم شهری اهانت‌بار به رسانه‌ها در سطح شهر، رویداد فرهنگی مکدری است که از اتفاق چندی پیش شهردار اصفهان گفته بود رویدادهای فرهنگی شهر محصول ساعت‌ها فکر افراد متخصص، خلاق و توانمند است.

نگاهی ساده به این آلبوم شهری نشان می‌دهد نه‌تنها اثری از تخصص، توانمندی و تفکر در آن دیده نمی‌شود؛ بلکه زمینه سلب اعتماد عمومی به رسانه‌ها، زیر سؤال بردن فعالیت‌های صادقانه و از دست رفتن سرمایه اجتماعی رسانه‌ها را نیز رقم زده است.

برای روشن‌شدن ابعاد این حرکت ضدفرهنگی به گزیده‌ای از سخنان یکی از مدیران شهری در پی انتقاد فعالان رسانه‌ای اصفهان اشاره می‌کنم که گفته اگر سلیقه ما با سلیقه دیگران متفاوت است، دلیل نمی‌شود زمین و زمان را به هم بدوزیم و من به‌عنوان یک فرد رسانه‌ای، آنها را توهین به ساحت رسانه درک نکردم.

در همین راستا یکی دیگر از مدیران شهرداری معتقد است می‌شد دقت بیشتری کرد و یک قید به جملات اضافه کرد تا واضح شود منظور رسانه‌های معاند و رسانه‌های زرد است نه همه رسانه‌ها.

جالب این جاست که وی برگزاری شورای سیاست‌گذاری رسانه به‌صورت مستمر را از نقاط قوت این دوره مدیریت شهرداری می‌داند و معتقد است این‌گونه ریزه‌کاری‌ها باید در اتاق فکر و برنامه همان سازمان یا نهاد اعمال شود.

نکات اصلی این رویداد فرهنگی مذموم

یکی از نکات مهم این رویداد فرهنگی تلخ، درج لوگوی کمیته فرهنگ شهروندی و نبود لوگوی فرهنگسرای رسانه در این بنرهاست و همین امر می‌تواند نشان دهد علی‌رغم ادعاهای صورت گرفته مبنی بر واگذاری اجرای این آلبوم شهری به فرهنگسرای رسانه، کمیته فرهنگ شهروندی خود مجری بوده است و ضرب‌المثل گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری را به ذهن متبادر می‌کند.

نکته دوم اینکه طبق شنیده‌های موثق و بررسی‌های صورت گرفته در هر دوره از گالری شهری، اتاق فکر نقش تولید محتوا، طراحی و نصب بنرها را به عهده دارد و برای هر کدام از این امور هزینه و فاکتور جداگانه ای دریافت می کند.

سومین نکته اینکه بدون امضای اتاق فکر، امکان چاپ بنرها وجود ندارد، بنابراین یا اتاق فکر در جریان تولید چنین محتواهای توهین‌آمیزی بوده و یا در انجام‌وظیفه خود کوتاهی کرده است! درحالی‌که پس از گذشت چند روز هنوز تصمیم نهایی برای اصلاح و یا حذف این بنرها و دلجویی از اصحاب رسانه‌های اصفهان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد در این ‌بین چراهایی وجود دارد:

آیا نصب چنین آلبوم رسانه‌ای توهین‌آمیزی در سطح شهر از استیصال اتاق فکر کمیته فرهنگ شهروندی حکایت دارد؟

وظیفه نظارتی اتاق فکر و مسئولان بالادستی کمیته فرهنگ شهروندی بر تولید محتوا، طراحی و نصب بنرها چگونه و کجا بوده است؟

 ابزارهای نظارتی در این رویداد فرهنگی کجا هستند، آیا هر مطلبی با هر ادبیاتی اجازه انتشار در آلبوم شهری را دارد؟

ترکیب اعضای اتاق فکر در این دوره از مدیریت شهری شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی شود؟

به‌راستی مرجع نظارت بر تولید و انتشار آلبوم‌های شهری کجاست؟

با توجه به کوتاهی وظیفه نظارتی اتاق فکر در این دوره از گالری شهری، تکلیف هزینه‌های پرداختی و هدر رفت منابع و بیت‌المال چه می‌شود؟

منابع هدر شده در این میان چقدر است و چگونه جبران می‌شود؟

در دوره حساس امیدآفرینی چه کسی پاسخگوی از دست رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی رسانه‌هاست؟

منتظر پاسخ مشخص و شفاف از سوی شهرداری اصفهان برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در این خصوص هستیم.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #جویا #خبر #ایران #صدای_ایران #اخبارروز #نظارت #شهرداری #اصفهان
ما را دنبال کنید:
+