اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/4/28    کد خبر: 15726790   در دسته بندی سیاسی نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 17  دقیقه

رئیس سابق شورای شهر شاهین‌شهر؛

مشکل پروژه ترافیکی میدان امام حسین با اصلاح هندسی حل نمی شود/شهردار شاهین شهر در خصوص بودجه شفاف سازی کند/شرط یک انتخابات آزاد با مشارکت بالا حضور همه اقشار است

مشکل پروژه ترافیکی میدان امام حسین با اصلاح هندسی حل نمی شود/شهردار شاهین شهر در خصوص بودجه شفاف سازی کند/شرط یک انتخابات آزاد با مشارکت بالا حضور همه اقشار است

  رئیس سابق شورای شهر شاهین‌شهر گفت: اگر می خواهیم شاهد یک انتخابات آزاد با حداکثر مشارکت بالا باشیم باید مسئولان زمینه مشارکت همه اقشار جامعه در پای صندوق های رای را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا به نقل از موج از استان اصفهان - نورالله جویا / خبرنگار -  با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده این بار جهت بررسی مسائل و مشکلات حوزه مدیریت شهری شاهین‌شهر به سراغ اسماعیل فرهادی شهردار اسبق و رئیس شورای چند دوره شهر شاهین‌شهر رفتیم و در محل دفتر کاری وی که در طبقه پنجم ساختمان نگارستان شهرداری شاهین‌شهر حضور پیدا کردیم و با وی به گفت‌وگوی خبری نشستیم.


موضوع اصلی گفت‌وگوی ما با اسماعیل فرهادی به‌عنوان پیشکسوت حوزه مدیریت شهری بیشتر حول محور وضعیت موجود مدیریت شهر شاهین‌شهر پروژه‌های عمرانی، مقایسه عملکرد اعضای دوره ششم و با سایر ادوار مختلف، انتخابات و مسائل سیاسی و فرهنگی روز بود.

آنچه در ادامه می‌آیید مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری موج با اسماعیل فرهادی شهردار اسبق و رئیس سابق شورای شهر شاهین‌شهر که شما را دعوت به مطالعه آن می‌نماییم.

موج؛ دیدگاه شما در خصوص تغییر و تحولات پیش‌آمده هم در حوزه اعضاء شورای شهر و هم در حوزه مدیریت شهری شاهین‌شهر چیست؟

فرهادی: ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و صفر و ایام عزاداری آقا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش باید بگوییم، از ابتدا تا انتهای واقع تاریخی کربلا برای همه ما باید عبرت‌آموز باشد؛ چراکه بزرگ‌ترین پیام این رویداد مهم بصیرت و تبیین است.

وی بعد اتمام مقدمه گفت: از زمان روی کار آمدن اعضای ششم شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر نزدیک به دو سال هست که می‌گذرد که شاهد حوادث و اتفاقاتی خاصی از جمله بعد از استعفاء مسعود عارفیان از سمت شهردار شاهین‌شهر و انتخاب سعید ابریشمی راد به‌عنوان شهردار شاهین‌شهر از سوی اعضای شورای ششم بودیم.

بنده از زمان‌های گذشته که شهردار و عضو چندین دوره شورای شاهین‌شهر بودم آقای ابریشمی راد شهرداری کنونی را به‌صورت دور و نزدیک که زمانی که در شاهین‌شهر بود و رفت در تهران و کاشان می‌شناختم و چه هم اکنون که به‌عنوان شهردار شاهین‌شهر انتخاب شده است، وی شخصیتی داشتند که همیشه در تکاپو بودند برای یادگیری ایده‌های جدید و کسب تجربه‌های بیشتر در حوزه مدیریت شهری و عملیاتی‌کردن آنها که این عمل در جایگاه خود قابل‌تقدیر و تحسین است.

اما در حوزه اعضای شورای شهر کنونی شاهین‌شهر شاهد تلفیق افراد با تجریه و بی‌تجربه هستیم که این اتفاق طبیعی است، به شرطی که با تجربه ها اطلاعات خود را به افرادی که تازه وارد هستند به خوبی منتقل کنند و حتی از نظرات پیشکسوتانی که هم اکنون به دلایل مختلف در شورای شهر حضور ندارند در جایگاه مشاور استفاده کنند.

موج؛ در خصوص پروژه عمرانی میدان امام حسین (ع) لطفاً نظرتان بفرمائید؟

فرهادی: پروژه عمرانی میدان امام حسین (ع) با اصلاح هندسی که هم اکنون انجام می‌دهند مسائل و مشکلات ترافیکی آن حل‌وفصل نخواهد شد.

این اصلاح هندسی مانند قرص مسکنی است که برای مدتی کوتاهی ممکن هست درد آن را کاهش دهد؛ اما در دراز مدت بزرگ‌ترین چالش را ایجاد خواهد به‌خاطر اینکه ترافیک سنگینی بر روی این محدوده وجود دارد.

ما در دوره پنجم شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر به‌اتفاق مهندس مهرداد مختاری و مهندس علی فتحی از اعضای شورای آن دوره طرح کاملاً کارشناسی شده زیر گذر و روگذر پروژه میدان امام حسین (ع) را دادیم.  حداکثر اعتبار برای عملیاتی‌کردن این پروژه در آن زمان 26 میلیارد تومان در نظر گرفته شد بود.

که در ادامه متأسفانه با دست‌اندازی‌های برخی از اعضای سابق شورای شهر و همچنین فرماندار وقت و به حاشیه کشیدن این پروژه مهم عمرانی از طریق وارد کردن انواع و اشکال مختلف اتهامات اثبات نشده به‌وسیله رسانه‌ها و در ادامه نیز استانداری اصفهان  عملاً موفق نشدیم کاری برای حل معضل ترافیک شاهین‌شهر انجام دهیم.

موج: لطفاً بفرمایید در دوره پنجم دلایل تغییر چندین شهردار چه چیزی بود؟ و آیا این تغییرات مدیریت شهری به رشد و پیشرفت شهر آسیب زد یا نه؟

فرهادی: در دوره پنجم اختلاف سلیقه و دیدگاه نسبت به دورهای گذشته و حتی حال خیلی، خیلی زیاد بود و همین اختلاف دیدگاه باعث شده بود که شورای شهر به دو دسته تقسیم شود، در ادامه به‌خاطر اینکه واقعاً همه فعالیت‌های اعضاء در راستای شفافیت با رسانه‌ها در میان گذاشته می‌شدند باعث ایجاد حاشیه پوچ و بی‌ارزشی شده بود و همچنین بر روی تغییر و تحولات مدیریتی و فعالیت‌های شهرداران تأثیر گذاشته بود.

 لذا بنده با تغییر و تحولات بیش از حد مدیریتی به‌شدت مخالف بوده و هستم و آن را برای رشد و توسعه شهر برحسب تجربه مضر می‌دانم. به همین خاطر این نبود همدلی بین اعضا دوره پنجم موجب شده بود که به بهانه مختلف قانونی که اغلب محل سکونت شهردار بود، اقدام به تغییر و تحولات مدیریتی زده شود وگرنه الان سعید ابریشمی راد شهردار کنونی شاهین‌شهر ساکن شهر نیست پس چرا کسی پیگیر الان پیگیر موضوع سکونت وی نیست که به‌راحتی می‌شود وی را برکنار کرد؛ چون که اینجا پای منافع وسط است و اون اتحاد و همدلی وجود دارد.

موج: در حوزه جذب و حمایت از سرمایه‌گذار چه صحبت و پیشنهادی دارید؟

فرهادی: ببینید شما به‌عنوان خبرنگار و اصحاب رسانه بهتر از من می‌دانید شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در استان اصفهان بخصوص شهر شاهین‌شهر به‌خاطر مخاطرات زیست‌محیطی، فرونشست زمین و غیره تا حدود بسیار زیادی پرزنت کردن سرمایه‌گذار سخت کرده است.

 به همین خاطر انتظار می‌رود دولت در این زمینه چاره‌اندیشی کند و در خصوص تسهیل سرمایه‌گذاری، صدور پروانه‌های ساختمانی بیشتر به‌عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها نهایت حمایت و پشتیبانی را انجام دهد.

چراکه شهر شاهین‌شهر به شهر اقوام مختلف ایرانی مشهور است و سرریز جمعیت استان اصفهان در این شهر قرار گرفته است به همین خاطر باید زیرساخت‌های توسعه پایدار شهری به‌خصوص اولویت‌دادن به پروژه‌های عمرانی در آن مدنظر گرفته شود.

و هدف ما از مطرح‌کردن این مسائل زیر سؤال بردن فعالیت سایر دوستانمان در شورا یا شهرداری نیست؛ بلکه بحث مطالبه‌گری به‌عنوان یک شهروند است.

موج: در خصوص موضوع ترافیک مطلبی دارید اضافه کنید؟

فرهادی: بله دارم، شهردار شاهین‌شهر چه ابریشمی راد باشد و چه هر کسی دیگری، باید در حوزه مسائل ترافیکی به‌خوبی چاره‌اندیشی کند و گرنه به جزء معضل آلودگی هوا معضل ترافیک یکی دیگر از پرچالش‌ترین مشکلات آینده شهری شاهین‌شهر خواهد بود.

موج: در خصوص عوارض آلایندگی و نحوه پرداخت آن به مردم شاهین‌شهر توضیح بفرمایید؟

فرهادی: در برخی رسانه‌ها مشاهده کردم که مسئولان به‌خصوص اعضا شورا و شهردار پیگیر مطالبات عوارض آلایندگی و ارزش‌افزوده هستند، حرفی که ما در گذشته چندین بار به گوش مسئولان رساندیم؛ ولی به آن چندان بهایی داده نشد. امیدوارم دولت فعلی که خود را دولت مردم معرفی می‌کند در این زمینه احتمام جدی داشته باشد و فکر جدی برای پرداخت به‌موقع عوارض آلایندگی به مردم زخم‌خورده شاهین‌شهر از این قصه داشته باشد.

موج: در خصوص بودجه تصویبی بیش از یک هزار میلیارد تومانی امسال شهرداری شاهین‌شهر اگه نظر یا پیشنهادی دارید بفرمایید؟

فرهادی: باید بگوییم جدای از بحث مطالبه‌گری و نقد مبتنی بر شفافیت و صداقت امروز زمان وحدت، همدلی برای حل مسائل و مشکلات شهر شاهین‌شهر است.

بودجه بیش از یک هزار میلیارد تومانی که امسال شهردار شاهین‌شهر تقدیم شورای شهر کردند و به تصویب رسید این حق مردم است که بدانند قرار هست این بودجه چطوری و از کجا تامین و هزینه شود.

سرفصل‌ها، متمم‌ها و میزان هزینه‌ها اعم از جاری و عمرانی آن کاملاً باید شفاف باشد و شهردار شاهین‌شهر باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

موج: امسال سال انتخابات است به‌عنوان شخصیت سیاسی وابسته به جریان اصلاح‌طلب  که در این عرصه فعالیت داشتید نظر و پیشنهاد شما به مسئولان نظام راجع به این موضوع مهم چیست؟

فرهادی: به‌شدت با تغییر و تحول بخصوص در حوزه انتخابات موافق هستم؛ اما به شرطی که افراد با تخصص، صاحب تجربه و دارای گفتمان سر کار بی آیند،  برای  اینکه ما حتی دیگر فرصت آزمون خطا را نیز نداریم.

لذا در بعد دیگر، ارکان یا مسئولان نظام در همین یک دست کردن دولت و مجلس باید به این نتیجه رسیده باشند که کشور باید توسط همه احزاب، جناح‌های سیاسی، اقشار مختلف جامعه با هر گرایش، قوم و مذهبی که هستند ساخته می‌شود و یک جریان خاص نمی‌تواند زمینه توسعه و رشد کشور را فراهم کند.

برای آبادانی ایران همه اقشار مختلف جامعه شیعه، سنی، مسیحی، زرتشتی، یهودی، اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و انقلابی و غیرانقلابی شهید، جانباز و ایثارگر داده‌اند.

اگر می خواهیم شاهد یک انتخابات آزاد با حداکثر مشارکت بالا باشیم باید از هم اکنون مسئولان نظام زمینه لازم را برای همه آنچه که در بالا به آن اشاره شد فراهم کنند و همه اقشار مختلف جامعه دارای کاندیدا یکسان باشند.

 این اتفاق بدون شک باعث می شود مردم دوباره به صندوق های رای که اصل اصلی قانون اساسی است و نظام مردم سالاری جمهوری اسلامی بر همین مبنا بنا نهاده شده است، برگردند ئ اعتماد کنند و به کاندید خاص خود رای بدهند و این اتفاق باعث آشتی ملی خواهد شد که ازسیاست اصلی مقام معظم رهبری نیز است.

لذا در پایان مردم ایران مردم آگاه و فهمیمی هستند و به خوبی می دانند چه کسی خدمت گذار آنها هست و چه کسی نیست و باید کار به خود همین مردم واگذار کرد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #شهرداری شاهین شهر #فرهادی #سیاست #جویا #اصفهان
ما را دنبال کنید:
+