اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/5/20    کد خبر: 15726874   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 23  دقیقه

شهردار شاهین شهر؛

روند بهره برداری از متروی شاهین شهر - اصفهان کند شد/ درصدد فسخ قرارداد با سرمایه گذار سیتی سنتر هستیم

روند بهره برداری از متروی شاهین شهر - اصفهان کند شد/ درصدد فسخ قرارداد با سرمایه گذار سیتی سنتر هستیم

  شهردار شاهین شهر گفت: پروژه مترو شاهین شهر-اصفهان به دلیل اینکه شهرداری اصفهان دارای مسائل و مشکلات مالی است نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند و ما نیز سرعت پروژه را کند کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای جویا از اصفهان به نقل از مهر سعید ابریشمی راد با بیان اینکه باید ظرفیت‌های شاهین شهر در همه حوزه‌ها شناخته شود، اظهار داشت: در این زمینه رسانه می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد.


وی با بیان اینکه شهرداری نهادی مردمی، اجتماعی است و همه دارایی آن متعلق به مردم است، ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند حلقه مدیریت مفقوده بین ما و مشارکت با مردم را به خوبی تقویت کنند.

شهردار شاهین شهر با بیان اینکه شهرداری شاهین شهر پروژه‌های مهم و حساس که موجبات رضایت مندی بیشتر مردم می‌شود را در اولویت قرار داده است، ادامه داد: سال گذشته بیشترین تمرکز ما بر روی حمل و نقل عمومی بود چرا که شهروندان شاهین شهری با آن درگیر هستند از این رو خرید ۲۲ دستگاه جدید در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۱۰ دستگاه آن به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است.

وی ادامه داد: حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه خرید اتوبوس توسط شهرداری شاهین شهر برای خرید یک دستگاه اتوبوس هزینه شده و مابقی از محل یک درصد عوارض شهرداری‌ها از طریق وزارت کشور پرداخت شده و قیمت تمام شده هر اتوبوس نزدیک به ۴ میلیارد تومان محاسبه شده است.

ابریشمی راد با بیان اینکه ناوگان اتوبوس رانی را نیز نوسازی کرده‌ایم، افزود: ما در این زمینه به عنوان شهر نمونه معرفی شدیم و بر این باوریم چنانچه فرآیند بازسازی و خرید همزمان خوب اتفاق بیفتد بحران جدی در حوزه سیستم حمل و نقل نخواهیم داشت.

روند بهره برداری از متروی شاهین شهر - اصفهان را کند کردیم

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا هیچ وقت شهرها از محل درآمدهای عمومی، پروژه‌ای مانند مترو را اجرایی نمی‌کنند، افزود: در کشورهای توسعه یافته این امر توسط دولت محلی دنبال می‌شود؛ هم اکنون در پروژه مترو شاهین شهر-اصفهان به دلیل اینکه شهرداری اصفهان دارای مسائل و مشکلات مالی است نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند و ما نیز سرعت پروژه را کند کرده‌ایم.

شهردار شاهین شهر ادامه داد: این آمادگی را رسماً اعلام کرده‌ایم که چهار ساله نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بحث مترو هزینه کنیم؛ در حال حاضر شهرداری اصفهان بنا به دلایلی نمی‌تواند در خط یک، ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کند.

وی همچنین به چالش دریافت عوارض ناشی از الاینده‌های شرکت‌هایی نظیر شرکت پالایش نفت اصفهان نیز ابراز داشت: از سال ۹۲ تا ۹۴ عوارض آلایندگی این شرکت پرداخت نشده و نهایتاً در سال ۱۳۹۷ تأیید می‌شود که باید پرداخت شود و از ۱۳۹۷ تاکنون در فرآیند و بروکراسی اداری معطل مانده است.

ابریشمی راد گفت: در حال حاضر منتظر هستیم کمیته استانی بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه که ثابت است برای توزیع آلایندگی که ۳۵.۸ دهم درصد بوده تعیین تکلیف کند، قانون محل مصرف این عوارض را در حوزه فضای سبز دیده بنابراین اولویت ما نیز آنچه قانون بیان کرده است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که طی ۱۸ ماه گذشته به شهرداری شاهین شهر عوارض پرداخت نشده است.

جانمایی دریاچه مصنوعی شاهین شهر در دستور کار است

شهردار شاهین شهر در خصوص راه اندازی دریاچه مصنوعی نیز تصریح کرد: در خصوص مکان یابی این پروژه در حال رایزنی هستیم، جلسات متعدد با استانداری و امور آب داشتیم که به محض قطعی شدن اطلاع‌رسانی عمومی خواهیم داشت، به هر حال این پروژه مایه حیات و قوام شهر است و برای فضای سبز و تنها منابع پایدار آب همین پساب است.

وی اضافه کرد: مطالعات اولیه مبنی بر ذخیره سازی صورت گرفته بر اساس ضرورت ذخیره سازی یک تصفیه خانه تکمیلی برای پساب فاضلاب پیش بینی شده، در حال حاضر نیز بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته و برای شهرداری ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

ابریشمی راد در خصوص راه‌اندازی بازارهای روز شاهین شهر نیز ادامه داد: شهرداری در حوزه ایجاد بازارهای روز که هم تعدیل قیمت‌ها را داشته باشد و هم ساماندهی دست فروشی را انجام دهد، وظیفه دارد، از این رو اصلی ترین بازار روز شهر با ۲۰۰ غرفه عرضه میوه و تره و بار در حاشیه بلوار توحید برای واگذاری به مناقصه گذاشته می‌شود و در تلاش هستیم مابقی بازارهای روز را ساماندهی کنیم.

وی گفت: در بلوار طالقانی نیز یک فضای شهری داریم که مطالعات برای ایجاد یک فضای گلخانه‌ای و ارائه محصولات خانگی در راستای توانمند سازی به ویژه زنان سرپرست خانوار داریم.

شهردار شاهین شهر در ادامه به کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی به دلیل مباحث بیمه تأمین اجتماعی برای کارگران اشاره کرد و افزود: این امر بر روی منابع درآمدی شهرداری تأثیرگذار است و از این رو در حال حاضر بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان پرونده در سال جاری منتظر تعیین تکلیف است.

وی اضافه کرد: در یکی از نواحی ما متأسفانه کل درآمد شهرداری ۵ میلیارد تومان بوده و این فاجعه بزرگ شهرسازی است.

نیازی به فرهنگسرای جدید نداریم

ابریشمی راد با بیان اینکه شهرداری شاهین شهر فعلاً نیازی به تأسیس فرهنگ سرای جدید ندارد، اظهار داشت: نمی‌شود برای هر فعالیتی به سمت ایجاد فضای جدید برویم چرا که نه فعلاً نیازی و نه ما اعتبار لازم برای تعریف ایجاد فضای جدید داریم.

وی با بیان اینکه فرهنگ سراهای شاهین شهر در استان اصفهان بی نظیر است، افزود: در جاهایی مانند مسکن مهر که جمعیت زیاد هست هم اکنون دو قرائت خانه هر کدام نزدیک به ۲۵۰ متر مربع در دستور کار داریم‌.

شهردار شاهین شهر تصریح کرد: به نسبت کالبدی وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی در شاهین شهر قابل قبول است‌.

وی خاطرنشان کرد: به اندازه کافی فضای مناسب جهت در اختیار قراردادن اصحاب فرهنگ و رسانه داریم و از همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم.

شهردار شاهین شهر بیان داشت: به هیچ عنوان با اصحاب رسانه در تقابل نبوده و نیستیم و اگر هم خبری کنایه دار دیدم این را به حساب ذات رسانه گذاشته‌ام. و اتفاقاً بر عکس بعضی مواقع انتشار این اخبار موجب تفرج خاطر می‌شود.

وی گفت: این جزو وظایف و حقوق قانونی خبرنگاران هست که هر نوع سوالی را بپرسند و وظیفه ما مسئولان در قبال این پرسش‌ها پاسخگویی است.

ابریشمی راد ادامه داد: طرح مسئله از سوی خبرنگار برای بنده مهم‌تر از بیان خود سوال است. چرا که طرح مسئله موجب جریان سازی می‌شود.

درصدد فسخ قرارداد با سرمایه گذار سیتی سنتر هستیم

وی گفت: برای حل پروژه سیتی سنتر بلوار طالقانی جلسات متعددی با کارفرما داشته‌ایم که روند فعالیت عمرانی این مجموعه از سرگیری شود، علی رغم تمام تلاش برای مسالمت آمیز حل و فصل کردن پروژه و حتی حمایت‌های لازم از سرمایه گذار نهایت به نتیجه نرسیدیم و هم اکنون در مرحله صدور رأی نهایی فسخ قرارداد با سرمایه گذار قرار گرفته‌ایم.

شهردار شاهین شهر اظهار داشت: سرنوشت تعریض پل شهدای گرگاب به این شکل است ابتدا چون می‌خواستیم به شیوه واگذاری از طریق ماده ۱۹ که به سازمان عمران شهرداری اصفهان واگذار کنیم‌.

وی اضافه کرد: پیمانکار سازمان مربوطه تجهیز کارگاه انجام داد بعد از مدتی از انجام فعالیت عمرانی پروژه سرباز زدند. بیشترین این اتفاقات به نوسانات نرخ ارز، تورم و رکورد بر بازار است که پیمانکار اول مباحث مالی پروژه بررسی می‌کند که آیا به صرف هست انجام دادن آن یا نه پی ثباتی اقتصادی بزرگ‌ترین چالش پروژه‌های عمرانی شهرداری شاهین شهر است و دوباره به سراغ پیمانکار رفتیم حتی قرار داد بستیم اما متأسفانه مجدد این پیمانکار نیز از انجام کار سرباز زد.

ابریشمی راد گفت: برخی در پوشش پیمانکار در مناقصه‌های شهرداری شاهین شهر شرکت می‌کنند بعد که برنده و وارد فرآیند اجرا می‌شوند، نمی‌توانند کار انجام دهند به همین خاطر سریع انصراف می‌دهند.

شهردار شاهین‌شهر یکی از چشم‌اندازهای موزه ملی دستاوردهای علمی را برگزاری رویدادهای علمی سال در آن برشمرد و خاطرنشان کرد: این موزه محلی برای نگهداری و حفظ دستاوردهای علمی و عملی همه ایرانیان اعم از داخل و خارج از کشور خواهد بود که مستندات علمی و عملی در آن نگهداری و با عقد تفاهم‌نامه قانونمند با مراکز علمی معتبر ملی و بین‌المللی رویدادهای فرهنگی، علمی، پژوهشی و … هم‌زمان با روز شاهین‌شهر در آن برگزار و جایزه علمی سال اعطا خواهد شد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #شهرداری #جوانان #شاهین_شهر #اصفهان #جویا #ابریشمی #بودجه
ما را دنبال کنید:
+