اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/5/30    کد خبر: 15726919   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 4  دقیقه

یادداشت؛

کدام قله؟ ‌کدام راه؟

کدام قله؟ ‌کدام راه؟

  فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هجده سال پیش «سند چشم‌انداز بیست ‌ساله ایران» توسط مقام رهبری ابلاغ شد؛ اما امروز در بسیاری از مفاد آن عقب هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از بوشهر، سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتشار یادداشتی با عنوان«کدام قله؟ کدام راه ؟» آورده است؛


هجده سال پیش «سند چشم‌انداز بیست ساله ایران» توسط مقام رهبری ابلاغ شد. سندی که همه ارکان عالی سیاست‌گذاری نظام در تنظیم و تصویب آن نقش داشتند، برگ به برگ آن به امضا و تأیید و ابلاغ رهبری رسید. این سند نقشه راه حکمرانی کشور برای رسیدن به «قله» بود.

قرار بود بر اساس این چشم‌انداز با میانگین ۸ درصد رشد اقتصادی سالانه در سال ۱۴۰۴ ایران قدرت اقتصادی اول منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باشد.

در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) تولید ناخالص داخلی ایران ۲۲۶/۵ میلیارد دلار بوده است و اگر در مسیر چشم‌انداز پیش می‌رفتیم در سال ۱۴۰۴ باید تولید ناخالص داخلی ایران به رقم ۹۷۷/۵ میلیارد دلار می‌رسید و در طول بیست سال مجموع ۱۰۳۶۵ میلیارد دلار ارزش افزوده در اقتصاد ایران تولید می‌شد. در حالی که اگر دو سال باقی‌مانده تا ۱۴۰۴ رشد خوش‌بینانه ۴ درصدی را در اقتصاد کشور داشته باشیم در سال ۲۰۲۴ معادل ۶۰ درصد از پیش‌بینی سند چشم‌انداز فاصله خواهیم داشت و در مجموع ۲۱۳۸ میلیارد دلار از ارزش‌افزوده پیش‌بینی شده قابل تحقق سند چشم‌انداز «عقب مانده‌ایم».

برای اینکه بدانید این عدد چقدر بزرگ است باید به خاطر بیاورید که غرامت مورد ادعای ایران برای جبران خسارت‌های جنگ تحمیلی هشت ساله ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر میزان عقب‌ماندگی ما و میزان فاصله ما از قله طی این سال‌ها به اندازه خسارت‌های ۵ بار جنگ تحمیلی ۸ ساله بوده است.

فارغ از این که در این عقب ماندگی علل و عوامل چیست و مقصر را باید کجا جستجو کرد، به وضوح روشن است که به هیچ وجه به قله نزدیک نیستیم و هر سال فاصله ما نه تنها از قله بلکه از مسیر قله نیز دورتر و دورتر شده است! 

مرتبط با جغرافیای بوشهر با کلید # #جویا #خبر #ایران #صدای_ایران #اخبارروز #سند #اسناد #دولت #رهبری
ما را دنبال کنید:
+