اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/9    کد خبر: 15727079   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 15  دقیقه

یادداشت؛

توسعه صنایع در اصفهان با حضور شخص اول قوه مجریه

توسعه صنایع در اصفهان با حضور شخص اول قوه مجریه

  خبرنگار و فعال مدنی گفت: طرح‌های توسعه صنایع فولادی در استان خشک و کویری اصفهان با حضور مستقیم رئیس‌جمهور در حالی کلید خورد که خواسته اصلی مردم استان «نه - به - توسعه - صنایع - در - اصفهان» است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عاطفه قلع ریز خبرنگار و فعال مدنی طی یادداشتی با عنوان «توسعه صنایع در اصفهان با حضور شخص اول قوه مجریه» به سفر چند روز گذشته حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به اصفهان و بهره‌برداری از چند پروژه عمرانی در کنار حضور در مراسم جایزه مصطفی (ص) به شرح زیر آورده است؛  


«احداث کارخانه فولاد در مناطق خشک یعنی نابودی کل منابع آبی کشور» و امروز طرح‌های توسعه صنایع فولادی در استان خشک و کویری اصفهان با حضور مستقیم رئیس‌جمهور در حالی کلید خورد که خواسته اصلی مردم استان «نه - به - توسعه - صنایع - در - اصفهان» است و بارها اصناف و گروه‌های مختلف مردمی مخالفت صریح خود را با توسعه صنایع مطرح کردند و نگرانی خود را از طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ابراز داشتند طرحی که جزو دستاوردهای دولت نام‌گذاری کرده‌اند.

مسئولان برای جلوگیری از خام‌فروشی با احداث کارخانه‌هایی مانند فولاد در مناطق خشک و کویری به دنبال ارزش‌افزوده هستند و این در حالی است که بر اساس تحقیقات علمی هر تن فولاد ۱۵ تا ۱۶ مترمکعب آب نیاز دارد.

و امروز با توسعه صنایع فولاد در اصفهان در حالی مواجهیم که بر اساس قانون و طبق بند ۲ مصوبه ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود تا تعیین تکلیف حقابه داران و جبران خسارات آنها ممنوع است.

اما این مصوبه ۹ ماده‌ای شورای آبی هیچگاه به اجرا در نیامده به‌طوری‌که در سفر یکروزه رئیس‌جمهور وقت ایران به اصفهان (۷ مهرماه ۱۴۰۲) تیتر یک رسانه‌ها «افتتاح فاز نخست نیروگاه شهید کاظمی فولاد مبارکه» و «طرح بزرگ تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان» و «آغاز عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن پتروپالایش اصفهان می‌شود» با اینکه بر اساس تحقیقات علمی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت نقش صنایع در تولید آلودگی هوای اصفهان به اثبات رسید.

به‌طوری‌که بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، اصفهان در بین سایر کلان‌شهرهای ایران شامل تهران، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

توسعه صنایع در اصفهان نه‌تنها سالانه عده زیادی را قربانی آلودگی هوای صنعت می‌کند؛ بلکه با برداشت بی‌رویه آب از زاینده‌رود حق زندگی را از مردم اصفهان سلب کرده است. برداشت‌های که به گفته خود متولیان حوزه صنایع ناچیز است.

آیا سفر رئیس‌جمهور به اصفهان توانست انتظارات مردم را برآورده سازد؟

البته صنایع آب بر اصفهان نه‌تنها به برداشت‌های بی‌رویه خود از زاینده‌رود اکتفا نکردند بلکه توانستند به جهت داشتن قدرت«طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان» را نیز با هزینه های گزاف که از نظر بسیاری از صاحب نظران غیر معقول و منطقی است، را نه تنها اجرای بلکه مدیران اجرایی کشور را نیز با خود همراه و همگام سازد و شخص اول قوه مجریه برای افتتاحیه آن شخصا به اصفهان سفر کند.

سفری که مردم اصفهان انتظار داشتند برای احیای زاینده رود و حل معضل فرونشست زمین در نصف جهان که موقعیت سوق الجیشی آن باعث شده بعد از تهران در شمار شهرهای مهم و اثرگذار در ایران قرار بگیرد و بخش گسترده ای از بار مالی کشور توسط مردم اصفهان تامین می شود؛ اختصاص یابد.

وزارت نیرو حق ندارد ضعف و بی عملی خود را لاپوشانی کند

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به افتتاح چند طرح توسعه صنایع در اصفهان به دست رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: این طرح با هزینه گزاف اجرا و بهره‌برداری (به طوری که آب نهایی آن با قیمت ۲ تا ۳ یورو در هر متر مکعب به اصفهان می‌رسد یعنی به نرخ امروز حدود ۱۰۰تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر متر مکعب( مقایسه کنید با نرخ کمتر از هزار تومان فعلی برای هر متر مکعب آب بهای خانگی) به هیچ وجه قابل استفاده در کشاورزی و جبران حق‌آبه محیط زیست نیست و نباید اینگونه در رسانه‌ها وانمود شود که قرار است با برداشت‌های غاصبانه و غیرقانونی از زاینده رود که به نابودی زندگی کشاورزان و محیط زیست و فرونشست شدید زمین انجامیده، با آب دریا جایگزین گردد و مشکل زاینده رود اینگونه حل می شود!

وی گفت: این طرح نباید به بارگذاری بیشتر و توسعه صنعت آب بر در فلات مرکزی به ویژه اطراف کلانشهر اصفهان که هم اکنون هم با انواع صنایع آلاینده محاصره شده، منجر شود. حتی اگر آب توسعه صنعت از این خط تامین شود زاینده رود تحمل بارگذاری برای تامین آب شرب جمعیت مهاجر صنعت توسعه یافته را ندارد.

طرح غیرقانونی و غیرشرعی بن بروجن با سرعت نور در حال اجرا است

طغیانی افزود: ناترازی و کسری شدید تابلوی منابع مصارف زاینده رود مصوب شورای عالی آب با این گونه طرح‌ها حل نمی‌شود و باید با شفافیت و مدیریت برداشت‌ها در بالادست، آب رفته به جوی بازگردد و جریان طبیعی احیا گردد وگرنه آینده خطرناکی در انتظار شهر اصفهان، آثار تاریخی و مساکن مردم آن است. اینده‌ای که چندان هم دور نیست.

وی با بیان اینکه از هر طرحی که قطره‌ای آب به منابع موجود فلات مرکزی اضافه کند، استقبال می‌کنیم و از همه تلاشهای انجام شده سپاسگذاریم اما به هیچ وجه این نوع طرح‌ها جایگزین حقابه های تاریخی و طبیعی از دست رفته کشاورزان و محیط زیست از زاینده رود نیست، اعلام کرد: وزارت نیرو حق ندارد به هیچ وجه با این طرح عکس یادگاری بگیرد و ضعف و بی‌عملی خود را لاپوشانی کند چرا که هیچ سهمی در آن نداشته و کل طرح صرفاً با همت مدیریت استان و شرکت‌ها انجام شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در دو سال اول دولت هیچ یک از طرح‌های متوقف و مصوب زاینده رود از جمله کوهرنگ ۳ و بهشت آباد پیشرفتی نداشته در حالی که طرح غیرقانونی و غیرشرعی بن بروجن که به صراحت غصب حقابه پایین دست است با سرعت نور جلو رفته و وزارت نیرو باید در این مورد پاسخگو باشد که تاکنون نبوده است

صنایع آب بر در اصفهان چه میزان آب مصرف می کنند

اگرچه آمارهای رسمی خبر از سهم ناچیز صنایع آب بر از زاینده رود می گوید اما هیچگاه آمار واقعی از برداشت های غیر مجاز صنایع کسی سخن نگفته است و همواره اینگونه القا شده است که در بحران آب استان؛ صنایع از پساب تصفیه شده استفاده می کنند اما بواقع اینگونه است یا سهم پساب مجاز و غیر مجاز آنها چند است؟ یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد که آمارها در این باره بسیار متفاوت و بعضا با فاصله چشمگیری از یکدیگر است.

روزهای نهایی سال ۹۹ نیز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که سهم صنایع از زاینده‌رود در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار ناچیز است، گفت: « سهم برداشت صنایع استان اصفهان از آب رودخانه زاینده‌رود بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون‌مترمکعب است».

درحالی که ۲۹ آبان ماه سال ۱۴۰۰ و به دنبال گسترش دامنه اعتراضات کشاورزان اصفهانی، هوشنگ ملایی، رییس حوضه آبریز زاینده‌رود، مصرف صنایع بزرگ و ملی مستقر در این استان از جمله صنایع ذوب آهن، فولاد و پالایشگاه‌ها را ۲۰۰میلیون متر مکعب در سال اعلام کرد! ولی در ادامه سخنانش اضافه کرد که از این ۲۰۰ میلیون متر مکعب، کمتر از ۵۰ میلیون متر مکعب از زاینده رود تامین می‌شود.

همزمان با او معاون آبفای استان اصفهان در یک مصاحبه خبر مصرف صنایع استان اصفهان از زاینده‌رود را ۴۶ میلیون متر مکعب اعلام می‌کند و می‌گوید: « ما سال گذشته ۴۶ میلیون مترمکعب آب سطحی به صنایع بزرگی مثل فولاد، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و ذوب‌آهن تخصیص دادیم».

ناگفته نماند که ظاهرا حتی درباره میزان کلی مصرف آب این صنایع هم اطلاعات متناقض است چه رسد به میزان برداشت آنان از زاینده رود.

برای مثال درحالی که رییس حوضه آبریز زاینده‌رود میزان مصرف را ۲۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرده، ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۰، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان این میزان را ۱۳۰ میلیون مترمکعب در سال خوانده بود.

این در حالی که استاندار اسبق اصفهان گفته بود: «در زمان حاضر حدود صد میلیون مترمکعب آب برای صنایع استان مصرف می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۱۰ این میزان مصرف به ۱۸۰ میلیون مترمکعب برسد»

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #اصفهان #زاینده رود #آب #صنعت #ایران #دولت
ما را دنبال کنید:
+