اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/7/18    کد خبر: 15727114   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 5  دقیقه

معاون عمرانی استاندار اصفهان:

مرمت مجموعه تاریخی میدان امام (ره) قبل از فصل بارندگی تکمیل شود

مرمت مجموعه تاریخی میدان امام (ره) قبل از فصل بارندگی تکمیل شود

  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: باتوجه به اهمیت مبحث گردشگری در استان، در اجرای پروژه‌های نگهداری، حفظ، احیاء و مرمت آثار تاریخی مبحث عدم تأمین مالی را قابل قبول نمی‌دانیم.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در حاشیه جلسه شورای فنی استان، گفت: باتوجه به اهمیت پاسداشت میراث فرهنگی استان و تأکید بر مبحث توسعه پایدار گردشگری در استان که یکی از محورهای اصلی توسعه اصفهان است، نشست شورای فنی استان با حضور اعضاء در مسجد تاریخی شیخ لطف‌الله تشکیل گردید.
وی ادامه داد: در این جلسه عمده مباحث مرتبط با مسائل گردشگری استان مورد رصد و بررسی قرار گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: باتوجه به اهمیت مبحث گردشگری در استان، در اجرای پروژه‌های نگهداری، حفظ، احیاء و مرمت آثار تاریخی مبحث عدم تأمین مالی را قابل قبول نمی‌دانیم.
زینلیان افزود: انتظار می‌رود اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان امور حفظ، نگهداری و مرمت آثار تاریخی را به نحو احسن اجرا و ساماندهی کند.
وی در خصوص نحوه مرمت گنبدها و مساجد تاریخی استان، اظهار کرد: در این نشست نحوه حفظ و نگهداری مساجد تاریخی استان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تأکید شد حفظ و نگهداری مساجد تاریخی به بهترین نحو ممکن انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: برای مثال بایستی گنبد مسجد امام(ره) در زمان منطقی و کارشناسی خود مرمت شود و بیش از زمان مورد نظر در سایر روزهای سال گنبد مسجد با داربست محاصره نشود.
زینلیان خاطرنشان کرد: در این جلسه مصوب شد مرمت گنبد مسجد امام (ره) حداکثر تا دو ماه آینده تکمیل و داربست‌ها جمع‌آوری گردد.
وی با تأکید بر حفظ و نگهداری مجموعه میدان امام (ره)، بیان کرد: باتوجه به بارش‌های سال گذشته و آسیب به برخی قسمت‌های بازار میدان امام(ره) تأکید شده بود مراحل حفظ و نگهداری این مجموعه به نحو مطلوب انجام شود، این موضوع در جلسه امروز نیز مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد قبل از آغاز فصل بارش مباحث نگهداری و تعمیر مجموعه میدان امام (ره) به صورت کامل انجام شود. 
زینلیان خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست مقرر شد با همکاری سازمان نظام مهندسی استان و سایر تشکل های مردم نهاد به منظور نظارت بر بهره‌برداری از اماکن تاریخی استفاده شود و همکاری و مساعدت لازم جهت بهره‌برداری از اماکن تاریخی به نحو اصولی اتفاق بیفتد.
وی افزود: همچنین مصوب شد، سامانه یکپارچه رصد و پایش اماکن تاریخی در مدت زمان یک سال اجرایی و در فرایند اجرا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری لازم را داشته باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به ۱۷ اثر تاریخی جهانی در استان، عنوان کرد:  بر اساس این مصوبه  اماکن تاریخی ثبت شده استان به سامانه رصد و پایش تجهیز خواهند شد.
زینلیان افزود: باتوجه به اهمیت ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی از ظرفیت سمن‌های مردمی به نحو مطلوب استفاده کند.
وی ادامه داد: در این نشست تأکید شد، توسط اداره کل میراث فرهنگی استان همه اماکن تاریخی با متولی و بدون متولی شناسایی و تعیین تکلیف شوند و اداره کل میراث فرهنگی استان برای نگهداری، حفظ و مرمت این اماکن برنامه داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: همچنین مقرر شد برنامه عملیاتی اداره کل میراث فرهنگی استان تا سه ماه آینده برای ۱۷ اثر تاریخیِ جهانی استان تدوین، تکمیل و ارائه شود.
زینلیان افزود: در خصوص حفظ میراث ناملموس استان نیز تأکید شد سایر میراث ناملموس ثبت نشده استان شناسایی و به ثبت برسد.
وی عنوان کرد: در مورد برخی دستگاه‌ها که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند نیز مقرر شد از ظرفیت نظارتی و حقوقی برای ترک فعل دستگاه‌ها استفاده شود.


مرتبط با جغرافیای ایران با کلید # #میدان امام #اصفهان #استانداری #ایران
ما را دنبال کنید:
+