اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/8/20    کد خبر: 15727216   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 21  دقیقه

گزارش تحلیلی از بازگشایی زاینده رود؛

سد زاینده‌رود با یک روز تأخیر باز شد/23 آبان ماه آب به سی و سه پل اصفهان می رسد

سد زاینده‌رود با یک روز تأخیر باز شد/23 آبان ماه آب به سی و سه پل اصفهان می رسد

  یک روزنامه‌نگار گفت: سه جلسه اختصاص برای زمان بازگشایی و میزان حجم آب با جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان در استانداری اصفهان برگزار شد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عاطفه قلع ریز روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای طی گزارشی تحلیلی به شرح زیر آورده است؛


همه ساله با آغاز سال آبی (از مهرماه تا مهرماه سال آینده) بازگشایی زاینده رود مطرح میشود امسال نیز با نزدیک شدن به فصل کشت پاییزه کشاورزان وعده بازگشایی زاینده رود از ۲۰ آبان ماه در حالی رسانه ای شد که هنوز صنوف کشاورزی شرق اصفهان پای نامه بازگشایی را امضا نکرده اند.  

بنابر اعلام نظر رئیس حوضه آبریز زاینده رود سد زاینده رود ۲۰ آبان ماه برای کشت پاییزه غرب و شرق اصفهان با حجم ۱۰۰ میلیون متر مکعب بمدت ۲۰ روز بازگشایی می شود. هنوز عرق این خبر خشک نشده بود که اعلام شد نه زمان بازگشایی زاینده رود مشخص است نه حجم آن  و احتمال دارد که با بارش باران سد بسته شود.  

احمدرضا جعفری، عضو هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزی استان و شهرستان اصفهان در این ارتباط می گوید : با وجودی که اعلام شده ۲۰ آبان ماه آب باز میشود اما هنوز نمی دانیم که آیا شب گذشته آب از سد رهاسازی شده است یا خیر.


بی عرضگی مدیریت استان اصفهان عامل ابهام در بازگشایی زاینده رود


وی در این ارتباط که حجم و میزان آب بازگشایی را هنوز مشخص نکرده اند، ادامه داد: تماس های مکرری در این خصوص به بنده میشود اما هنوز روز و حجم بازگشایی زاینده رود از سوی آب منطقه ای به ما اعلام نشده است.

جعفری با اظهار اینکه ما نیز از طریق رسانه ها زمان بازگشایی زاینده رود را در تاریخ ۲۰ آبان ماه متوجه شدیم، ادامه داد: با وجودی که از ۲ ماه پیش جلسات به منظور بازگشایی زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان برگزار می شود اما به دلیل" بی عرضگی مدیریت استان اصفهان ابهامات بسیاری در نحوه بازگشایی زاینده رود است". 

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزی استان و شهرستان اصفهان تا سال گذشته روند بازگشایی زاینده رود کاملا روشن و شفاف بود و امسال بخاطر ابهامات کشاورزان بلاتکلیف مانده اند، اضافه کرد: ۳ جلسه اختصاص برای زمان بازگشایی و میزان حجم آب با جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان در استانداری اصفهان برگزار شد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی از کاشت گندم، جو، کاهو و بابونه در امسال از سوی کشاورزان شرق اصفهان خبر داد.   

حسین محمدرضایی،‌ عضو هییت مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان و نماینده شهرستان های شرق در کارگروه تعیین حقابه های زاینده رود، اظهار داشت:  قرار بود آب طبق صورت جلسه کارشناسی کمیته تعیین حقابه ها و در صورت توافق و امضای کشاورزان شرق و غرب اصفهان بازگشایی شود.

وی بیان داشت:  در کمیته تعیین حقابه های حوزه زاینده  رود جدولی از میزان حقابه کشاورزان غرب و شرق استان کارشناسی و مصوب شد که بازگشایی زاینده رود باید مطابق با این جدول رهاسازی شود اما آنچه تاکنون مطرح شده خلاف جدول تعیین حقابه کشاورزان است .

عضو هییت مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان و نماینده شهرستان های شرق در کارگروه تعیین حقابه های زاینده رود اضافه کرد: در حال حاضر کشاورزان غرب استان در حالی اقدام به امضا کرده اند که کشاورزان شرق خواستار بازگشایی زاینده رود مطابق با جدول تعیین حقابه ها شدند. امتناع از امضاء صنوف کشاورزی هرند، ورزنه و اصفهان

وی با بیان اینکه همواره آب طی چند مرحله برای کشت پاییزه  وبهاره کشاورزان بازگشایی میشود، ادامه داد: مقرر بود که آب با حجم ۱۱۰ میلیون متر مکعب بمدت ۱۵ روز باز شود که طبق فرموده الماس وند، رئیس حوضه آبریز زاینده رود اگر قرار به بازگشایی ۲۰ روزه باشد باید حجم آب رهاسازی به ۱۴۰ میلیون متر مکعب برسد

محمدرضایی با بیان اینکه الماس وند اعلام کرده که  ۱۰۰ میلیون متر مکعب برای مدت ۲۰ روز رهاسازی میشود که باید پاسخگو باشند،‌ تصریح کرد: حداقل کشت غله شرق اصفهان نیاز به ۶ مرحله آبیاری دارد  که پس از رهاسازی آب در مرحله اول باید مراحل بعدی به صورت متوالی ادامه یابد تا ۲۰ خردادماه سال ۱۴۰۳ و این در حالی است که زمان بازگشایی مرحله دوم آبیاری به حجم  بارندگی ها بستگی دارد.

وی از وجود هفت بلوک کشاورزی در استان اصفهان خبر داد که نمایندگان این صنوف در صورت تخصیص آب مطابق جدول تعیین حقابه کشاورزان حاضر به امضا هستند، گفت: در حال حاضر صنوف کشاورزی هرند، ورزنه و اصفهان امضا نکرده اند.

عضو هییت مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان و نماینده شهرستان های شرق تصریح کرد: جدول تعیین حقابه کشاورزان  مورد تایید استانداری اصفهان، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان و اصناف کشاورزی رسیده است  و رهاسازی آب باید بر اساس این مصوبه باشد.

وی گفت: در صورت جلسه کمیته ۴ جانبه استان برای بازگشایی آب زاینده رود بمنظور کشت پاییزه کشاورزان  اشاره ای به جدول تعیین حقابه های حوزه زاینده رود نشده است  و همین مسئله عامل امتناع صنوف کشاورزان به ویژه اتاق اصناف شهرستان اصفهان از امضا زیر صورت جلسه اخیر شد.

محمدرضایی با بیان اینکه در صورت اصلاح صورت جلسه امضا خواهیم کرد و پس از آن زمان بازگشایی زاینده رود و میزان حجم آب رهاسازی شده مشخص میشود، ادامه داد: در حال حاضر به گفته آب منطقه ای استان اصفهان ذخیره سد زاینده رود ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که به عقیده صنف ذخیره سد بیش از آمار اعلام شده است.

الماس وند، رئیس حوضه آبریز زاینده رود در گفتگوی خبری خود اعلام کرده است که براساس مطالعات و نیازهای که کشاورزان دارند و با اقداماتی که از سال قبل در زمینه مدیریت مصرف بویژه منابع آب زیرزمینی آغاز کردیم و مدل‌هایی که تهیه شده است امسال براساس مدل‌ها و استانداردهای جهانی برنامه منابع و مصارف حوضه زاینده رود تنظیم شد.‌

وی ادامه داد: البته این برنامه در طول زمان با توجه به ریزش‌های جوی می‌تواند ترمیم یابد.

بازگشایی همزمان آب برای کشت پاییزه شرق و غرب استان اصفهان برای نخستین بار صورت می گیرد و با وجودی که مردم اصفهان امروز منتظر رهاسازی آب در بستر خشک زاینده رود بودند اما ماجراهای پشت صحنه باعث شد که زاینده رود در زمان مقرر باز نشود.

بدنبال پیگیری رسانه ها، طی جلسه بعدازظهر امروز با اتمام اختلاف نظرها سد زاینده رود با یک روز تاخیر راس ساعت 5 باز شد که 36 ساعت دیگر به اصفهان می‌رسد.  حجم ورودی آب بین 100 تا 105 میلیون متر مکعب خواهد شد.

 

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #زاینده رود #آب #دولت #اصفهان #ایران
ما را دنبال کنید:
+