اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/8/23    کد خبر: 15727223   در دسته بندی حرف مردم نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 5  دقیقه

مطالبه به حق مردم؛

فرماندار شاهین‌شهر و میمه به ابهامات پروژه یک هزار هکتاری کاشت نهال پاسخ دهند

فرماندار شاهین‌شهر و میمه به ابهامات پروژه یک هزار هکتاری کاشت نهال پاسخ دهند

  یک فعال رسانه ای خواستار پاسخگویی فرماندار شاهین‌شهر و میمه در خصدص ابهامات پروژه یک هزار هکتاری کاشت نهال در اراضی شهرستان شاهین‌شهر و میمه شد‌.

به پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، روح الله عباسیان جزی فعال رسانه ای و کارشناس مسائل زیست شناسی با ارسال متنی به شرح زیر خواستار پاسخگویی سیدمحمدرضا کاظمی طبا زواره فرماندار شهرستان و میمه در خصوص پروژه یک هزار هکتاری کاشت نهال در منابع طبیعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه شد؛


طبق خبری که در برخی کانال ها و شبکه های  اجتماعی منعکس یافته است، در راستای "طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور" یک هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان شاهین شهر و میمه به کاشت بذر نهال بادام کوهی اختصاص پیدا کرده که با حضور استاندار اصفهان این پروژه آغاز شد و قرار است در طی دو ماه انجام شود.

لازم به ذکر است پروژه درختکاری و افزایش فضای سبز کشور و بیابان زدایی کاری ارزنده است.  اما وقتی قرار است در این حجم وسیع در شهرستان انجام پذیرد،  ضرورت دارد مطالعات اقلیمی، زیست شناسی و محیط زیستی، کشاورزی و اقتصادی و حتی اجتماعی آن انجام شده باشد و منافع ذی نفعان اصلی که طبعا مردم شهرستان هستند لحاظ شود و البته کارشناسان رشته های مربوطه نیز توجیه گردند.

یک سری سوالات در رابطه با این طرح وجود دارد که به آن می پردازیم: 

1) طبق اخبار منتشره در 1000 هکتار زمین فوق الذکر، قرار است بادام  کوهی که میوه آن تلخ می باشد, کاشته شود.

سوال این جاست، چرا  تنوع زیستی ( biodivercity) در این طرح لحاظ نشده است؟

آیا بهتر نیست کاشت چندین گونه درخت مثمر مقاوم به خشکی در این طرح اجرایی شود؟ 

آیا واقعا بادام کوهی، بهترین درخت سازگار در منطقه می باشد؟ 

2) آیا این درخت ها قرار است به صورت دیم کاشته شود و نیاز به آبیاری دوره ای ندارند یا اینکه برای آبیاری آن برنامه ریزی شده است؟ 

3) آیا اختصاص این حجم وسیع به بادام تلخ، توجیه اقتصادی دارد و منافع ملی و جوامع محلی را تامین و تضمین می کند؟ 

آیا این درخت بیشترین مزیت اقتصادی را دارد؟ 

آیا برنامه ریزی برای کاشت درخت های مثمرتر دیگر با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان امکان پذیر نبود؟ 

4) آیا برای برنامه ریزی این طرح از کارشناسان رشته های مختلف کشاورزی، زیست شناسی، محیط زیست، اقتصاد کشاورزی، مدیریت راهبردی و... شهرستان شاهین شهر و میمه دعوت به عمل آمده است؟ 

چند جلسه کارشناسی برای آن برگزار شده است؟ یا اینکه طرح ابلاغی می باشد و کارشناسان شهرستان در برنامه ریزی آن دخالت داده نشده اند؟! 

5) آیا در مراتع طبیعی که سابقه وضعیت جنگلی ندارد, بهتر نبود به جای کاشت درخت، به تقویت زیست بوم آن مناطق و گونه های گیاهی اش که بعضا دارای خواص دارویی هستند، تمرکز می شد؟ 

6) وضعیت مالکیت و نحوه نگهداری و بهره برداری  این اراضی در حال حاضر  چگونه بوده و در آینده چگونه خواهد شد؟ 

7) آیا این طرح موجب اشتغال زایی برای ساکنان منطقه خواهد شد؟ چه تعداد ایجاد شغل پیش بینی شده است؟ 

8) چه رابطه ای بین این پروژه هزار هکتاری با حیات وحش منطقه و زیست بوم محلی متصور شده است؟ 

 همچنین چه رابطه ای بین این پروژه با کشاورزان محلی، گله داران، مالکین زمین های مجاور و... برنامه ریزی شده است.

و سوالات متعدد دیگری که در این خصوص وجود دارد.

لازم به ذکر است با توجه به حجم وسیع این پروژه که قرار است از زمین های منابع طبیعی انجام پذیرد، دقت لازم در جوانب مختلف آن جزو حقوق عامه می باشد و حتی می تواند آینده زیست بوم منطقه را تغییر بدهد که لازم است به دقت  مورد واکاوی و توجه قرار گیرد.

از جناب آقای سیدمحمدرضا کاظمی طبا زواره فرماندار شاهین شهر و میمه درخواست داریم، پاسخ خود را به صورت مکتوب و همچنین طی جلسه ای تخصصی با حضور کارشناسان مختلف مرتبط با این موضوع و اصحاب رسانه ارائه فرمایند.

چرا که حق مردم است که اطلاع کافی از پروژه ها داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که منافع محلی و ملی در اجرای آن تضمین شده است.

ضمن اینکه انتظار است، در صورت عدم لحاظ جوانب مختلف فنی از اجرای پروژه را تا تکمیل مطالعات مورد اشاره متوقف نمایند. چرا که هرگونه سهل انگاری در لحاظ جوانب مختلف موضوع، تضییع منابع را به دنبال دارد و اثر بخشی و کارایی را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #اراضی #ملی #شاهین‌شهر #اصفهان #ایران #مردم
ما را دنبال کنید:
+