اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/9/15    کد خبر: 15727271   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 15  دقیقه

یادداشت؛

برای انتشار کلیپ های تبلیغاتی حاجی دلیگانی به مناسبت روز مجلس

برای انتشار کلیپ های تبلیغاتی حاجی دلیگانی به مناسبت روز مجلس

  یک فعال رسانه ای گفت: حاجی‌دلیگانی در کلیپ تبلیغاتی ساخته شده، حضور گوناگون اقشار مختلف در دفتر خود را ردیف کرده و کثرت گروه‌های حامی خود را به نمایش می‌گذارد. درصورتی‌که تکاثر گرایی و به رخ کشیدن خاندان، حامیان و دوستان، مورد مذمت قرآنی است.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، روح‌الله عباسیان فعال رسانه‌ای و مدنی طی یادداشتی نقد گونه با عنوان «تکاثر گری با فرهنگ انقلابی گری در تضاد» است.


به شرح زیر آورده است؛

طی روزهای گذشته کلیپ تبلیغاتی از حضور برخی مسئولین و هواداران جناب آقای حاجی دلیگانی نماینده حوزه انتخابیه شاهین شهر، میمه و برخوار در دفترشان(شاهین شهر و دولت آباد)  به مناسبت روز مجلس در گروه های مختلف منتشر شد.

این کلیپ تبلیغاتی تحت عنوان گزارش عملکرد، منتشر شد؛ ولی واقعیت مطلب این است که برگزاری این‌گونه دیدارها و انعکاس آن، جزو وظایف نمایندگی نبوده و نیست. چون نه مربوط به حوزه قانون گذاری است و نه مربوط به جنبه نظارتی یک نماینده مجلس است و نه جنبه رسیدگی به مشکلات مردمی را دارد.

در رابطه با کلیپ منتشره نکات زیر را لازم به تذکر می‌دانیم.

*حضور مسئولین بخش های مختلف در دفتر و محل کار دیگر مسئولین و تبریک روز آنها و خوش و بش گویی یکدیگر با هم, متاسفانه طی سالیان اخیر به یک رویه پرتکرار و فرهنگ غلط مبدل شده است.

این رویه تا بدانجا پیش رفته است که وقت بسیاری از مسئولین ما صرف دید و باز دید از هم دیگر دارد می شود و وقتی که باید صرف گره گشایی از مردم و پیگیری مجدانه امورات محوله کاری شود, به این صورت گذران می شود.

و این دیدارها جدای از جلسات کاری است که به طور تناوبی دارد اتفاق می افتد و متاسفانه بخشی از همان جلسات هم مصروف تعریف و تعارف و امثالهم شده و جلسات هم اندیشی و تصمیم گیری را از خاصیت انداخته است.

امیرالمومنین (ع) در خصوص نوشتن نامه به مسئولین, توصیه خلاصه نویسی و حذف کلامات زیادی و نزدیک کردن سطور به یکدیگر دارند تا خدای ناکرده در اموال مسلمین زیاده روی صورت نپذیرد.

حال مگر فرصت و وقت این مسئولین برای خدمت به مردم نمی باشد؟ پس چرا اینها این وقت را برای تبریک و شادباش به یکدیگر, آن هم به صورت حضور در محل کار و دفتر دیگری صرف می کنند؟! مگر نمی توان در صورت ضرورت داشتن تبریک یا تسلیت گویی, آن را به یک تماس تلفنی و پیامک و امثالهم محدود کرد؟ پس چرا مسئولین, فرصت کاری و مسئولیتی خود را چنین گذران می کنند؟ یقینا این رویکرد تشریفات گونه با فرهنگ دینی سنخیت ندارد.

و متاسفانه شاهد هستیم بخش زیادی از وقت مسئولین به تبریک و تسلیت گویی و خوش آمد گویی این و آن و مراسمات تودیع و معارفه می گذرد و بعضا خدمت به اسلام و مسلمین در حاشیه قرار گرفته است و این آفتی است که موجب رها شدن امورات و عقب ماندگی و نارضایتی مردمی شده است.

در دوران طاغوت این‌گونه دیدارهای تشریفاتی مسئولین با هم و تبریک و تعظیم مسئولین فراوان رخ می‌داد که با انقلاب اسلامی بساط خیلی از این رویه‌ها برچیده شد. ولی متأسفانه کم‌کم این رویه‌های تشریفاتی و نمایشی دارد جای فرهنگ ساده‌زیستی و انقلابی‌گری را می‌گیرد.

*در دوران زعامت امام علی (ع) وقتی عده ای از گروه ها به استقبال ایشان آمدند, حضرت امیرالمونین (ع) آنها را مورد نکوهش قرار دادند. حال چگونه است این رفت و آمد مسئولین و تبریک روز مجلس, با هماهنگی ایشان و دفترشان صورت می گیرد و جناب حاجی از آن استقبال کرده و فیلم تبلیغاتی از آن می سازند.

* در فرهنگ دینی ما رویه خدمت مومنانه, فی سبیل اللهی و لوجه اللهی است. در سوره انسان, قرآن از زبان اهل بیت (ع)، خدمت گذاری به مستضعفین را لوجه الله معرفی کرده است و اینکه در ازای این خدمت, طلب هیچ گونه قدردانی و تشکر را ندارند. حال چگونه است که برخی ها ادعای انقلابی گری دارند و در عین حال تدارک دیدارهای تقدیر و سپاس و شادباش را انجام داده و فیلم و عکس آن را هم منتشر می کنند.

* حاجی‌دلیگانی در کلیپ تبلیغاتی ساخته شده، حضور گوناگون اقشار مختلف در دفتر خود را ردیف کرده و کثرت گروه‌های حامی خود را به نمایش می‌گذارد. درصورتی‌که تکاثر گرایی و به رخ کشیدن خاندان، حامیان و دوستان، مورد مذمت قرآنی است.

 *ردیف‌کردن اقشار و اصناف مختلف، در یک کلیپ تبلیغاتی، به چه منظوری صورت می‌پذیرد؟ آیا ایشان می‌پندارد، حضور چند نفر از یک صنف یا گروه به معنای این است که همه آن صنف از عملکرد ایشان رضایت دارند؟ آیا به طور مثال حضور چند ورزشکار و مدیر ورزشی به معنای رضایت ورزشکاران از عملکرد ایشان است؟

* این‌گونه نمایش رسانه‌ای و تبلیغاتی، ترفندی تبلیغاتی و نوعی خط و نشان کشیدن برای سایر داوطلبین نمایندگی است که خود را برخوردار از حمایت همه اقشار جلوه بدهد و به آنها بگوید حضورتان بی‌فایده بوده و رقابت با فردی مثل ایشان با داشتن حامیان از اقشار مختلف کاری عبث و بیهوده است. البته برای استحکام کارآمدی این ترفند، به امثال این کلیپ‌ها، بسنده نشده و برخی دستندرکاران و حامیان ایشان با رقبای انتخاباتی در دوره‌های قبل و کنونی صحبت کرده و به آنها القا می‌نمودند که حضورتان بی‌فایده می‌باشد و آنها را به انصراف از رقابت انتخاباتی ترغیب می‌کرده‌اند. این رویه امتداد ترفند ذکر شده است.

* حضور برخی ائمه جمعه شهرستان شاهین‌شهر در دفتر آقای حاجی که در این وقت و مناسبت، علاوه بر موردی که در مورد اول اشاره شد، شائبه برانگیز است. اولاً شأنیت امام‌جمعه بالاتر از آن است که به‌خاطر تبریک گویی به دفتر یک مسئول برود.

ثانیاً با توجه به نزدیک بودن به ایام انتخابات و تصریح ممنوعیت قانونی ائمه جمعه از حمایت کاندیداهای انتخاباتی، حضور این‌چنینی آنها برای تبریک گویی روز مجلس وجهی ندارد. خصوصاً اینکه حضورشان می‌تواند مصادره به مطلوب گردد و آنها را به بازیگر یک فیلم تبلیغاتی مبدل نماید!

 پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می فرمایند: "اتقوا من مواضع التهم" لذا ملاحظه این حدیث شریف نبوی, امری ضروری و پسندیده می باشد. عدم رعایت این ظرافت ها می تواند به جایگاه نماز جمعه و بی طرفی ائمه جمعه در انتخابات در بین اذهان عمومی خدشه وارد نماید. که انتظار است به این تذکر توجه جدی شود. خلاصه اینکه وقوع برخی رفتارها, نشانگر دور شدن از فرهنگ علوی و نادیده گرفته شدن ظرائف فرهنگی است که موارد فوق جهت تذکر و یادآوری تقدیم شد و امیدواریم مورد عنایت قرار گیرد.

ان شاءاله به فضل الهی شاهد پیشرفت روز افزون میهن اسلامی و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی باشیم.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #انتخابات #شاهین شهر #مردم #جویا #ایران #خبر #مجلس
ما را دنبال کنید:
+