اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/11/5    کد خبر: 15727408   در دسته بندی استانها نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 10  دقیقه

گزارش خبری:

دل‌زدگی مطبوعاتی‌های اصفهان از سیاست زرد حاکم بر خانه مطبوعات

دل‌زدگی مطبوعاتی‌های اصفهان از سیاست زرد حاکم بر خانه مطبوعات

  چهاردهمین دوره انتخابات خانه مطبوعات اصفهان در حالی امروز آغاز شد که اعضای آن از سایه افکندن سیاست‌ و حزبی شدن فعالیت‌های هیات مدیره این خانه گلایه دارند.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، عاطفه قلع ریز با انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر آورده است؛ ورود افراد با نگاه‌های سیاسی به خانه مطبوعات طی هشت سال گذشته و راهیابی دو طیف مختلف به خانه نه تنها به تشتت آرا و دو قطبی شدن هیأت مدیره انجامید بلکه دود آن به چشم اعضای خانه رفت و عامل دل زدگی بیشتر اعضا از روند کار در خانه شد به طوری که اکنون به نظر می‌رسد اعضای خانه مطبوعات اصفهان انگیزه‌ای برای حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ندارند.


روزهای پایانی هیأت مدیره خانه در حالی فرا رسیده است که اعضای دلسرد از حضور در انتخابات، یک صدا ندای غیر سیاسی شدن خانه را تکرار می‌کنند.

اگرچه اصفهان در تأسیس و راه اندازی خانه مطبوعات پیشتاز و بنیانگذار بوده است و پس از آن استان‌های دیگر از این طرح الگوبرداری کردند اما همواره به دلیل نبود یک مدیریت توانمند و واحد در رأس خانه، مطبوعاتی‌ها و اهالی رسانه اصفهان معتقدند در هیچیک از چهارده دوره هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان به مطالبات آنها رسیدگی نشده است.

یکی از فعالان رسانه‌ای در اصفهان نبود استقلال در خانه‌های مطبوعات تحت پوشش وزارت ارشاد را عاملی بر کندی روند پیگیری مطالبات و حتی توقف برخی از برنامه‌ها می‌داند و به خبرنگار مهر می‌گوید: این در حالی است که در برخی از استان‌ها خانه مطبوعات به دلیل انتخاب یک مدیر توانمند توانسته در پیگیری مطالبات و خواسته اهالی رسانه گام بردارد.

اعتراض به تغییر صنف مطبوعاتی قدیم اصفهان به تشکلی وابسته

بابک ایرانپور با بیان اینکه برگزاری مجمع عمومی به صورت الکترونیکی نیازمند تعریف روشن است، می‌افزاید: اگر هدف استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای است، ابتدا باید جلسه‌ای تشکیل شود و اعضا به صورت سامانه‌ای (غیرحضوری) در جلسه حضور یابند. گزارش مدیر، هیأت مدیره و بازرسان و همچنین نظرات و نکات اعضا شنیده شود، ترازنامه و عملکرد مالی خانه به تصویب برسد و در ادامه نیز سایر بندها از جمله انتخابات برگزار شود.

این عضو خانه مطبوعات اصفهان خاطرنشان می‌کند: متأسفانه شیوه‌ای که تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا کرده و امسال نیز این‌گونه پیش بینی شده، منظور از مجمع عمومی تنها شرکت اعضا در فرآیند رأی گیری و انتخابات است.

ایرانپور می‌گوید: مراتب اعتراض مدنی خود را از تغییر تشکل صنفی قدیمی اصفهان به تشکلی وابسته و غیرمستقل به صورت فعلی اعلام و پیشنهاد می‌کنم افرادی که قصد دارند در انتخابات آتی داوطلب عضویت در هیأت مدیره خانه شوند، به طور شفاف برنامه خود را برای قطع وابستگی و بازگشت استقلال خانه در اصفهان اعلام کنند و چنانچه توان ایجاد چنین تغییری را ندارند شفاف مواضع و برنامه خود را بیان کرده تا امکان مطالبه گری برای آینده فراهم شود.

نبود شفافیت در هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان

مریم مؤمنی که ۱۲ سال است در عرصه رسانه فعالیت می‌کند و از شش سال گذشته وارد خانه مطبوعات اصفهان شده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: شفاف سازی یکی از حلقه‌های مفقوده خانه مطبوعات اصفهان است که متأسفانه در هر دوره‌ای این امر را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در انتخابات این دوره از انتخابات خانه به دلیل عملکرد ضعیف و نبود مدیریت در دوره‌های گذشته شرکت نخواهم کرد، می‌افزاید: عدم پاسخگویی به اعضای خانه مطبوعات اصفهان یکی از نقاط ضعف مدیریت این دوره از خانه بوده است.

سیاسی شدن خانه اعضا را مجبور به استعفا کرد

قاصدک گلچهره یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای که بیش از ۱۵ سال عضو خانه مطبوعات اصفهان بوده است، با گلایه از جو سیاسی حاکم بر خانه، به مهر می‌گوید: سیاسی شدن خانه مطبوعات اصفهان باعث شد طی یکی دو سال اخیر بسیاری از رسانه‌ای‌ها که حق عضویت در خانه را داشتند به خواست خود از عضویت خانه استعفا دهند.

وی با بیان اینکه اهالی رسانه در اصفهان یک مرجع قدرتمند و تصمیم گیر برای پیگیری مطالباتشان ندارند، خاطرنشان می‌کند: واگذاری خانه مطبوعات اصفهان به افراد ضعیف که توانایی گرفتن حق وحقوق خبرنگاران را ندارند همواره بیشترین آسیب را به بدنه رسانه وارد کرده است در حالی که به راحتی می‌توانستند با انتخاب یک مدیرعامل توانمند و قوی که حتی فعال رسانه هم نباشد، به تقویت مالی خانه کمک کنند و پشتوانه‌ای برای تحقق مطالبات داشته باشند.

اداره کل ارشاد اصفهان هیچ نظارتی بر خانه ندارد

همچنین یلدا توکلی روزنامه نگار که از ۲۰ سال گذشته عضو خانه مطبوعات اصفهان است به خبرنگار مهر می‌گوید: وضعیت خانه مطبوعات اصفهان اصلاً خوب نیست و اداره کل ارشاد اسلامی به عنوان متولی هیچ نظارتی بر کار خانه مطبوعات ندارد.

وی ادامه می‌دهد: باید افراد کاردان وارد حوزه هیأت مدیره خانه مطبوعات شوند برخی از افراد تنها به دنبال منافع شخصی خود بودند.

این روزنامه‌نگار و عضو خانه مطبوعات اصفهان ساماندهی خبرنگاران و ممانعت از حضور افراد غیر حرفه‌ای به نشست‌های خبری و رسیدن به مساله رفاه اعضا را از عمده خواسته و مطالبات اعضا می‌داند و خاطرنشان می‌کند: هیأت مدیره خانه مطبوعات سال به سال ضعیف و نحیف‌تر شده است به طوری که دیگر اعضا امیدی به انتخاب هیأت مدیره جدید ندارند.

وی نیز با گلایه‌مندی از شرایط حاکم بر خانه مطبوعات می‌گوید: تصمیم قاطع برای رأی دادن و حضور در این دوره از انتخابات را ندارم.

به گزارش این رسانه، خانه مطبوعات استان اصفهان از سال ۱۳۷۲ فعالیت دارد.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید #
ما را دنبال کنید:
+