اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/12/4    کد خبر: 15727465   در دسته بندی سیاسی نوشته شده توسط جویا
زمان تقریبی مطالعه: 28  دقیقه

کاندیدای حوزه انتخابیه اصفهان:

به دنبال تشکیل وزارتخانه محیط‌ زیست و عضویت در کمیسیون آب و کشاورزی مجلس هستم

به دنبال تشکیل وزارتخانه محیط‌ زیست و عضویت در کمیسیون آب و کشاورزی مجلس هستم

  کاندیدای حوزه انتخابیه اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند با تاکید بر اینکه حوضه‌های آبریز کشور به شکل ملی مورد بررسی و قانون گذاری باشد،گفت: به دنبال تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست و عضویت در کمیسیون آب و کشاورزی مجلس هستم.

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، جلال امینی فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سابقه فعالیت خود در موضوعات مرتبط با آب و آشنایی با حوضه آبریز زاینده رود و دغدغه‌های کشاورزان اظهار کرد: حدود دو دهه هست از نزدیک با کشاورزان اصفهان آشنایی و مراوده دارم و با دغدغه‌های آنها در ارتباط با حوضه آبریز زاینده رود آشنا و از نظرات آنها در بخش بیمه کشاورزی نیز استفاده کردیم.


وی با مطرح کردن گفتمان اصفهان سبز، افزود: دغدغه‌های ما در زمینه محیط زیست مانند آلودگی هوا، فرونشست زمین و گرد و غبار با همدیگر پیوستگی زیادی دارند و در این ارتباط امید ما این است که بتوانیم مشکل اصلی را که موضوع آب است درباره اصفهان رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی صفا فضا زنده رود گفت: همه ما می دانیم که بزرگترین چالش اصفهان، چالش‌های زیست محیطی است و جاری شدن زاینده رود در کاهش دیگر دغدغه‌های محیط زیستی مانند فرونشست، زمین آلودگی و غیره تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

امینی فرد بیان داشت: مطابق آمار دانشگاه صنعتی اصفهان، سه کانون آلودگی در این استان وجود دارد که از جمله این موارد حمل و نقل عمومی و مواردی مانند خودروهای فرسوده از جمله تاکسی، اتوبوس و موتورهای فرسوده  و تک سرنشین‌ها هستند.

وی ادامه داد: صنایع نیز بخش زیادی از آلودگی هوای اصفهان را به خود اختصاص می‌دهند که با رصد و پایش می‌توان آن را کاهش داد ضمن اینکه باید جلوی توسعه صنایع به ویژه صنایع آب بر نیز گرفته شود و اگر قرار به توسعه باشد باید به بخش دیگری از کشور منتقل شود.

کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم اضافه کرد: سومین بخش آلودگی نیز مربوط به مصارف خانگی و صنوف است.

امینی فرد گفت: در طول ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی افرادی که در کمیسیون آب، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس، فعال بودند، تاثیرگذاری چندانی در حوزه  اصفهان و  آبی زاینده رود نداشته‌اند و دغدغه مردم اصفهان، کوهپایه، جرقویه ورزنه و هرند را نتوانستند برآورده کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس این دغدغه‌ را داشته‌ام که در این دوره از مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوم و از تجربیات خود در این ارتباط در حوضه زاینده رود استفاده کنم.

کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم اظهار داشت: لازم است مردم از میان کاندیداهایی مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و دیدگاه‌ها افراد را به درستی سنجیده و با علم و آگاهی کاندیداهای منتخب خود را انتخاب کنند.

امینی فرد افزود:امیدواریم در این دوره دغدغه‌های شهرستان اصفهان با قانونگذاری،  تجمیع، اصلاح و به روز رسانی قوانین و با خرد جمعی، استفاده از نخبگان، اساتید دانشگاه، فرهنگیان و مطالبه گری رسانه‌ها گفتمان اصفهان سبز به نتیجه برسد تا دغدغه‌های زیست محیطی این حوزه انتخابیه برطرف شود

وی با بیان اینکه باید توجه کنیم که موضوعات زیست محیطی نباید به شکل منطقه‌ای دیده شود بلکه همیشه باید به شکل ملی مورد بررسی باشد، گفت: زمانی که موضوع به شکل منطقه‌ای مورد توجه باشد،  مشکلات فرهنگی و اجتماعی گره ای بر مشکلات موجود افزوده و مانع برطرف‌سازی چالش‌ها، می شود به نوعی که بعد از ۲۵ سال هنوز جریان دائمی زاینده رود را شاهد نیستیم.

امینی در پاسخ به سوالی در این ارتباط که دغدغه‌های محیط زیستی در طول این سال‌ها توسط رسانه‌ها بارها مطرح شده و در صحبت با کارشناسان مختلف تنها راه حل رفع این بحران‌ها بازگشایی زاینده رود عنوان شده است اما نمایندگان مجلس در طول ادوار گذشته نیز هیچ نوع فعالیت تاثیرگذاری به جز وعده و وعید در این ارتباط نداشته‌اند،  گفت: در این زمینه یکی از راهکارهای مهم، استفاده از ظرفیت  کمیسیون آب و کشاورزی و حضور یک اصفهانی در این کمیسیون است و این در حالی است که اکنون در کمیسیون آب و کشاورزی مجلس، کمیته آب و شورای عالی آب که همه وزرای موثر در این بخش در آن حضور فعال دارند هیچ نماینده‌ای از اصفهان حضور ندارد که این موضوع جای سوال دارد.

وی ادامه داد: در دوره قبل رئیس کمیته آب کشور نماینده بروجن بود که تحصیلات کشاورزی نیز نداشت و جای سوال هست چرا یک نماینده از اصفهان در هیچ یک از این نهادهای موثر حضور نداشته است.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:در این راستا نماینده بروجن با دریافت و دستیابی به اطلاعاتی از این حوضه و استفاده از خلائی که در کمیسیون وجود داشت توانست طرح‌هایی که راکد و یا متوقف شده بود را به تصویب برساند.

امینی بیان کرد:باید توجه کنیم که نماینده مجلس علاوه بر اینکه باید در کار خود تخصص داشته باشد باید دارای قدرت لابیگری و جلب نظرات نیز باشد.

وی افزود:مطابق نظرات کارشناسان حدود ۱۵ نماینده فعال در مجلس حضور دارند که بسیاری از قوانین را به تصویب می‌رساند مانند قانونی که تصویب آن فقط ۴۵ دقیقه طول کشید! و این در حالی است که قانونی مانند قانون جامع آب از پیش از انقلاب تا کنون هیچ نوع اصلاحی برای آن انجام نشده است.

امینی بیان داشت: همچنین قوانین مرتبط با حوزه آب، درطول ۴۵ سال گذشته تجمیع نشده است اما مسائل حوزه آب از جمله موضوعاتی است که باید به شکل ملی در مورد آن تصمیم گرفته شود تا هر یک از شهرستان‌های حوضه آبریز زاینده رود و حتی شهرستانهای خارج از حوضه در این ارتباط به شکل جداگانه مدعی نشوند.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:همچنین باید حوضه‌های آبریز کشور به شکل ملی مورد بررسی و قانون گذاری باشد،  در برنامه هفتم توسعه ماده ۴۰ بند «ه» گفته شده است که انتقال آب بین حوضه‌ای ممنوع است گرچه این قانون فعلا متوقف مانده است.

امینی اظهار داشت: باید به این نکته توجه کنیم که در دوران جنگ ما همبستگی مثال زدنی و در سطح ملی برای مقابله با دشمن داشتیم و اکون در حوزه آب نیز باید شاهد چنین روندی باشیم، یعنی به شکل ملی به آن نگاه کرده و جهاید در ارتباط با آن اقدام کنیم.

وی افزود: طرح های بهشت آباد، چشمه لنگان، تونل دوم و سوم وغیره سالهاست وجود دارد وبخشی از انها اجرایی شده اما از سال ۷۹ تا کنون این طرح ها نتوانسته جریان دایمی آب زایند رود را به همراه داشته باشد، چراکه تفکری که برای احیای زاینده رود در دولت های مختلف و توسط اشخاص گوناگون وجود داشته، تجمیع نشده است.

امینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که اصفهان در این دوره چندین نماینده در کمیسیون آب و محیط زیست داشته باشد؛توضیح داد: از برنامه های من برای کمیسیون این است که سازمان محیط زیست به وزارت خانه تبدیل شود، چراکه معاون رئیس جمهور را نمی توان به مجلس کشاند اما برای وزیرمی تواند حکم تحقیق و تفحص صادر کرد و از وی درباره عملکرد سوال کرد و اگر توجیهی نداشت وارد مراحل بعدی شویم.

وی با اشاره باینکه من به تنهایی نمی توانم قول دهم که به تنهایی زاینده رود را احیا کنم، این یک وعده خلاف است،گفت: باید با صداقت مردم صحبت کرده و در کنار مردم دست به دست هم دهیم برای این هدف، جمعیتی که در اصفهان و حوزه انتخابیه چهار شهرستان جدید وجود دارد برخی بومی اصفهان و برخی از شهرهای دیگر در اصفهان ساکن هستند اما در این شهر امرار معاش از هوا و آب اصفهان استفاده می کنند، همگی باید اختلافات را کنار گذاشته و با اتحاد و همراهی زاینده رودی  که خشکی آن نشاط و سرزندگی را  از پیر و جوان گرفته است  احیا کنیم.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همان طور که اطلاع دارید؛ وظیفه دیگر نماینده مجلس علاوه بر قانونگذاری موضوع نظارت است اما در این راستا، از دیدگاه من نماینده مجلسی که وامدار کسی یا چیزی باشد نمی تواند این وظیفه خود را به خوبی انجام دهد چراکه اگر لیستی رای دهد، وامدار لیست خود و اگر اسپانسر مالی داشته باشد، وامداری وی است و در نهایت نمی تواند برای مردم کار کند.

امینی بیان داشت:از دیدگاه من مردم باید افرادی که وامدار جایی نیستند را انتخاب و سپس با کمک مردم، خبرگان، تشکلها نهادهای مردم نهاد باید مشکلات را بررسی دقیق کرده و نماینده پیگیری در مجلس انجام دهد و قوانین در شهرستان اجرا شود.

وی ادامه داد: در حوزه  اسقاط خودروهای فرسوده باید به این نکته اشاره کنم که حدود ۴ سال طول کشید تا بتوانیم، ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو را که با اسقاط ماشین های فرسوده مرتبط است، را ۱۴۰۲ با هماهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس و انجمن صنفی مراکز اسقاط به تصویب شورای نگهبان برسانیم.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:در این بند کاهش مصرف سوخت و واردات خودروهای پنج سال کارکرد در این طرح جایگذاری شده است اما از سال گذشته که این قانون اجرایی شده است، آینین نامه اجرایی آن که قرار بود سه ماه بعد تصویب شود انجام نشده است.

امینی اضافه کرد:این آیین نامه در کمیسیون زیربنایی  و همچنین در دی ماه ۱۴۰۲ در هیئت دولت تصویب شده است و مقرر شد تعداد گواهی خودروهای فرسوده افزایش پیدا کند تا در دارندگان، ایجاد انگیزه برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود را داشته باشند.

وی ادامه داد:همچنین در بحث جایگزینی نیز مقرر شد تا تسهیلات کم بهره به آنها تعلق گیرد و طبق قانون ساماندهی خودرو، مقرر شد زمانی که گواهی اسقاط وجود نداشت، یک و نیم درصد قیمت خالص خودرو قبل از اضافه شدن کسورات، به صندوق توسعه صنایع پیشرفته در وزارت صمت واریز شود.

امینی گفت:طبق بررسی های انجام شده تا کنون باید هشت همت مبلغ جمع آوری شده باشد و بر این اساس در کلان شهرها ۲۱۰ هزار موتور فرسوده در طرح های جایگزین با تسهیلات کم بهره جایگزین می شوند.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:برای فاز دوم، طرح های جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروسازهای داخلی مانند ایران خودرو، سایپا و شرکتهای مونتاژی مانند کرمان و مدیران خودرو و دیگر شرکتهای سامانه یکپارچه خودرو  انجام می شود.

وی اظهار داشت:از شهریورماه ۱۴۰۲ با توجه به قانون ساماندهی صنعت خودرو، بسیاری از خودروها با توجه یه قیمت حاشیه بازار در طرح جایگزینی شرکت ایران خودرو قرار گرفتند اما در ادامه به دلیل پیش فروش ۵۰۰ هزار خودرو، ایران خودرو نتوانست در طرح جایگزینی ورود کند اما چند شرکت دیگر اجرایی کردند.

امینی گفت:یکی از مشکلات طرح هایی که در این دوره اجرایی شد این است که برای خودروی فرسوده در طرح جایگزینی هیچ مزیتی لحاظ نشده بود، یعنی وقتی یک نفر خودروی فرسوده خود را اسقاط می کرد از ارزش گواهی خودرو بهره مند نمی شد و تنها یک ارزش لاشه اندک به وی تعلق می گرفت و مابه التفاوت آن گواهی اسقاطی می شود که هنوز اجرای آن بلاتکلیف است.

وی افزود:هم اکنون منتظر آن هستیم تا آیین نامه اجرایی اسقاط ماشین‌های فرسوده توسط دولت پس از گذشت یک سال از تاریخ تصویب ابلاغ شود و از ابتدای سال ۱۴۰۳ بتوانیم رشد مناسبی در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش مصرف سوخت، کمک به رفع ناترازی بنزین و گازوئیل، کاهش آلودگی هوا و  زیبایی مبلمان شهری را شاهد باشیم.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:امیدواریم با اجرای این طرح در سال ۱۴۰۳ همچنین ارزش گواهی خودروی فرسوده مالک در طرح جایگزین، در فاکتور خودرو اعمال و واریزی آنها کمتر شود.

امینی اضافه کرد:به بحث شفافیت آرا از صفر تا صد درصد اعتقاد دارم؛ مردم باید از طریق رسانه ها و بررسی مناظره‌های نمایندگان به درستی صلاحیت کاندیداها را بررسی کرده و وارد پروسه انتخاب نماینده شوند.

کاندید دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت:رسانه گفتمان سبز به شکل ۱۴ ساعته راه اندازی کرده ایم که بخش نظرات نیز در آن اضافه می شود تا هر کاری خواستیم در مجلس انجام دهیم در این رسانه با مرم مطرح و نظرات آنها را نیز جویا شویم.

گفتنی است؛ جلال امین فرد،  متولد سال ۵۸ در شهر اصفهان و فارغ التحصیل مهندسی بیوتکنولوژی کشاورزی از دانشگاه پیام نور اصفهان در سال ۱۳۹۱ است.

وی  مسئولیت شرکت خدمات بیمه کشاورزی در چند شهرستان جنوب غرب اصفهان و مدیرعاملی شرکت مهندسی صفا فضا زنده رود را برعهده داشته  و به مدت ۲۰ سال سابقه تجربه در حوضه مسائل آبریز حوضه زاینده رود را دارد؛  وی در حال حاضر همچنین  مجری اسقاط خودروهای فرسوده در شهرک صنعتی اژیه و عضو هیئت مدیره و سخنگوی صنعت بازیافت خودروهای فرسوده کشور است.

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #مجلس #امینی #اصفهان #ایران #مردم #آب #کشاورزی #زاینده رود #خاک
ما را دنبال کنید:
+