اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1398/2/6    کد خبر: 15719328   در دسته بندی مشروح اخبار نوشته شده توسط توسعه دهنده
زمان تقریبی مطالعه: 18  دقیقه

سكوت جهان اسلام در قبال جنایات خاندان آل سعود پیش از این جایز نیست

سكوت جهان اسلام در قبال جنایات خاندان آل سعود پیش از این جایز نیست

 

به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، حجت‌الاسلام مسعود سرافراز در آيين عبادي سياسي این هفته نماز جمعه فولادشهر اظهار کرد: فقط لفظ «اتَّقُوا الله» (در پیشگاه خدا تقوا پیشه کنید) پنجاه و پنج بار تکرار شده است.


وی افزود: این‌همه تکرار به لحاظ اهمیت بحث است. اشاره‌ای کردیم به تقوای اعضاء و جوارح. مثلاً: تقوای چشم که هم در روایات و هم در قرآن، تقوای چشم مطرح‌شده است. فرمودند؛ «نگاه حرام تیری است زهرآگین از تیرهای شیطان، اگر کسی از ترس خدا آن را ترک کند خداوند سبحان ایمانی به او خواهد داد که شیرینی این ایمان را در قلب خود می‌یابد».

امام‌جمعه فولادشهر لنجان تصریح کرد: عضو دیگر که قرآن کریم و روایات درباره آن با جدیت دستور «تقوا» داده‌اند، «زبان» است که باید بگوییم بالاترین تقوا، در مورد زبان مطرح است و سخت‌تر‌ین نوع تقوا تقوای زبان است.

وی متذکر شد: هرچند که گناه چشم، گناه بزرگی است ولی در بسیاری موارد گناه زبان شدیدتر است. از روایات هم همین مفهوم به‌خوبی قابل استفاده  است. «هیچ‌چیز به‌اندازه زبان، شایسته نیست که در زندان طولانی قرار بگیرد». حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: چون بخش عمده گناهان انسان یعنی بیش از ۳۰ مورد از زبان است. علمای اخلاق گفته‌اند: زبان پر برکت‌ترین عضو بدن و مؤثرترین وسیله طاعت و هدایت و اصلاح است و در عین حال خطرناک‌ترین و پرگناه‌ترین عضو بدن محسوب می‌شود تا آنجا که حدود سی گناه کبیره از همین عضو کوچک صادر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: جالب اینکه در حدیثی از امام سجاد علیه‌السلام آمده است که زبان هر انسانی همه روز صبح از اعضای دیگر احوالپرسی می‌کند و می‌گوید: چگونه صبح کردید؟ همه آن‌ها در پاسخ این اظهار محبت زبان می‌گویند: حال ما خوب است اگر تو بگذاری! سپس اضافه می‌کنند: تو را به خدا سوگند ما را رعایت کن، انما نثاب بک و نعاقب بک: ما به‌وسیله تو ثواب می‌بینیم و یا مجازات می‌شویم. (مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۱، ص۲۷۸).

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر گفت: گاهی انسان با نقل سخنی، آبروی شخص یا اشخاصی را می‌برد درحالی‌که جبران این کار تقریباً غیرممکن است و آب ریخته شده برگرداندنش غیرممکن است.

وی اضافه کرد: در روایت است کسی که زبان خود را حفظ کند مثل این است که به تمام قرآن عمل کرده است. این روایت نشان از جایگاه والای تقوای زبان دارد.

حجت‌الاسلام سرافراز ادامه داد: معاویه آن‌چنان تهمت بر امیرمومنان علی (ع) را رواج داد که تا صدسال روی منبرها به‌عنوان ذکر واجب لعن حضرت امیر (ع) را انجام می‌دادند. این به دلیل قدرت تبلیغات است که می‌تواند فردی چون علی (ع) را این‌چنین مورد هجمه قرار دهد. لذا حفظ آبروی افراد بسیار اهمیت دارد. بسیار مراقب باشید که مبادا آبروی کسی یا کسانی را خدشه‌دار کنید؛ زیرا گناه غیبت از گناه زنا بدتر است و گناه دروغ از گناه شراب.

وی عنوان کرد: روایتی است از وجود مقدّس امام صادق (ع) که فرمودند: اگر کسی علیه فرد مؤمنی چیزی نقل کند که بخواهد عیبی را به او نسبت دهد و به‌اصطلاح تخریب شخصیت کند، خداوند او را از ولایت خود بیرون می‌کند.

امام‌جمعه فولادشهر تأکید کرد: اگر می‌خواهید چیزی را نقل کنید اولاً باید به صحت آن یقین داشته باشید تا تهمت نشود و در ثانی هر راستی را که نباید انسان نقل کند. هر فردی که به مرد و یا زن مسلمانی تهمت بزند، در روز قیامت او را بر روی تلّی از آتش قرار می‌دهند تا زمانی که طرف مقابلش را راضی کند.

وی متذکر شد: طبق آیه شریفه قرآن انسان هیچ لفظی، سخنی نمی‌گوید، مگر این که یک فرشته آن را ثبت و ضبط می‌کند؛ بنابراین همواره این مسئله مهم باید مورد توجه ما قرار گیرد که تمام گفته‌های ما تا همیشه خواهد ماند و هرگز از بین نمی‌رود.

حجت‌الاسلام سرافراز بیان داشت: حُسن ختام این خطبه روایتی است از وجود مقدس پیامبر اعظم اسلام که مردی خدمت آن حضرت شرفیاب شد، عرضه داشت مرا نصیحت‌کن، فرمود: زبانت را نگهداری کن! عرضه داشت یا رسول‌الله مرا سفارش فرما، فرمود: زبانت را حفظ نما! گفت: ای رسول خدا مرا پند ده، فرمود: زبانت را نگهدار؛ وای بر تو! آیا مردم را چیزی غیر از درو کرده‌های زبان‌هایشان با صورت در آتش می‌اندازد؟(بحار، ج ۷۱، ص ۳۰۳) باید زبان را کنترل کرد.

وی در خطبه‌های دوم با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند: تقوي يعني در آنجائي که خداي تبارک‌وتعالی بايد تو را ببيند حضور داشته باشي و آنجائي که نبايد تو را ببيند حضور نداشته باشي. گفت: اين حقيقت تقوي است. در نماز اول وقت، در نمازهاي جمعه و جماعت، در کارهاي خير، انسان بايد حضور داشته باشد چون خداي تبارک‌وتعالی از ما چنين انتظاري را دارد؛ اما در حال غيبت، دروغ و گناه و معصيت نبايد باشيم چون خداي تبارک‌وتعالی چنين انتظاري از ما ندارد. اميدواريم ان‌شاءالله همه ما از متقين و پرهيزکاران باشيم.

خطیب نماز جمعه‌های فولادشهر با بیان اینکه چند مناسبت مهم را در هفته پیش داریم. تصریح کرد: 9 ارديبهشت روز شوراها، 11 اردیبهشت روز کارگر و 12 اردیبهشت روز معلم است.

وی بیان داشت: جایگاه شورا در اسلام جایگاه ویژه‌ای است تا حدّی که یکی از سوره‌های قرآن بنام شورا هست و دین مبین اسلام هم تأکید فراوانی بر شور و مشورت دارد؛ و در قانون اساسی کشور هم اصل شوراها یکی از اصول مترقی و روشن قانون اساسی است. فلسفه وجودي شورا و شهرداري خدمت به مردم و جلب رضايت مردم است و رضايت مندي مردم نيز در گرو رفع مشكلات آن‌هاست.

حجت‌الاسلام سرافراز خطاب به اعضای شوراها گفت: امروز که فرصت خدمت به مردم به شما داده شده از این فرصت نهایت استفاده را ببرید چون فرصت خدمت کردن بر ای هرکسی اتفاق نمی‌افتد و این هدیه‌ای است که خداوند به شماها عطا فرموده، پس قدر این موقعیت و موهبت الهی را بدانید.

وی تصریح کرد: در فولادشهر کارهای بسیار خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست، ان شاالله با همدلی و همّت بیشتر و انگیزه بالاتر و برنامه‌ریزی بهتر شاهد تحول و پیشرفت روزافزون در این شهر زیبا باشیم.

امام‌جمعه فولادشهر با بیان اینکه در خصوص کارگران، یک نکته اساسی وجود دارد و آن این‌که نظام اسلامى بايد خيلى سپاسگزار جامعه‏ ى كارگرى باشد، تصریح کرد: زيرا علیرغم تلاش و برنامه‏ ريزى دشمن براى ايجاد مشكل از سوى كارگران، مجموعه كارگرى كشور در سخت‏ترین ‏شرايط و در مشكل‏ترين مراحل با نظام اسلامى همراهى كرده است و سختى‏ها را تحمل و به كشور خدمت كرده ‏اند.

وی ادامه داد: چرخ اقتصاد و صنعت و تولید به دست کارگران می‌چرخد و نقش ارزنده‌ای در سازندگی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی و مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن‌دارند. لذا همان‌طور که مقام معظم رهبری در جمع کارگران تأکید فرمودند؛ باید جامعه‏ ى كارگرى مورد تكريم و احترام قرار بگیرد. به موضوع دستمزد كارگران و حفظ امنیت شغلى كارگران توجه جدی‌تر بشود، جلوی واردات‏ بى ‏رویه گرفته شود تا در سال رونق تولید شاهد افزایش بهره‌وری و رونق تولید باشیم.

حجت‌الاسلام سرافراز ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری رونق تولید یكى از اركان اصلى اقتصاد مقاومتى است و اگر اقتصاد مقاومتى محقق شود، تصمیم‏هاى سردمداران آمریكایى و صهیونیستى درباره نفت و مسائل اقتصادیِ دیگر، تأثیرگذار نخواهد بود.

وی گفت: دشمنان چهل سال است که علیه «ملت ایران، انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى» توطئه‏ می‌کنند، اما به مدد الهی و عنایات امام زمان (عج) تا امروز دشمنان در رسیدن به اهدافشان ناكام مانده‌اند.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: آمریكایى‏ها با تمركز بر مسائل اقتصادى به دنبال به‌زانو درآوردن ملت ایران هستند اما بدانند ملت بزرگ ایران در مقابل شیطان بزرگ هیچ‌گاه به زانو در نخواهد آمد.

وی تأکید کرد: قطعاً این تلاش آمریكایى‏ ها هم به‌جایی نمى ‏رسد و جمهورى اسلامى هر مقدار لازم داشته باشد و اراده كند، نفت صادر خواهد كرد البته دشمنان ملت ایران بدانند؛ دشمنى‏هاى آن‌ها بى ‏پاسخ نخواهد ماند و ملت ایران، ملتى نیست كه علیه او توطئه كنند و او بنشیند و تماشا كند.

حجت‌الاسلام سرافراز با بیان اینکه 12 ارديبهشت روز معلّم و سالگرد شهادت عالم مجاهد استاد مرتضي مطهري است. ادامه داد: دو موضوع مهم «تعلیم» و «تربیت» رسالت خطیر معلمان در هر جامعه‌ای هست، به همین دلیل معلم از جایگاه با ارزش و تأثیرگذارى در هر جامعه‌ای برخوردار است كه اگر رسالت خویش را به‏خوبى ایفا كند، نه‌تنها سرنوشت تک‌تک افراد جامعه را به‌درستی رقم خواهد زد، بلكه نسلى ارزشمند را براى آینده ‏اى بهتر در جامعه خود تربیت خواهد نمود كه سرنوشت آن جامعه به دست آن‏ها تغییر خواهد كرد و در صورت تربیت درست، سعادت جامعه و در صورت عدم آن شقاوتش را در پى خواهد داشت. چنان‏كه رهبر كبیر انقلاب (ره) فرمودند: «نقش معلمان در جامعه، همچون نقش انبیا است براى مردم» و به همین دلیل «همه سعادت‏ ها و همه شقاوت‌ها انگیزه‌اش از مدرسه‏ هاست و كلیدش در دست معلمین است.»

وی ادامه داد: لذا به فرموده حضرت امام (ره) همه معلمين باید در فكر اين باشند كه خودشان را تهذيب كنند تا حرفشان اثر كند؛ و مصداق بارز این خودسازی و تهذیب نفس شهيد مطهري بود؛ معلمى كه اين جايگاه و نقش عميق آن‏ را با تمام وجود درك كرده و به‌تمامی لوازم آن مسلح و ملتزم بود و به‌حق روز شهادتش به نام روز معلم ناميده شد.

امام‌جمعه فولادشهر گفت: هفته معلم را به همه معلمان و فرهنگیان و اساتيد حوزه و دانشگاه تبريک مي‌گويم. همچنین هفته کار و کارگر و شوراهای اسلامی را به همه کارگران پر تلاش و شوراهای اسلامی و مجموعه شهرداری تبریک عرض می‌کنم و برای همه این عزیزان آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

وی به سفر اخیر عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان، براى دیدارى دو روزه به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: او در ابتداى سفر خود به مشهد مقدس رفت و سپس وارد تهران شد و با مقامات جمهورى اسلامى از جمله رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو كرد.

حجت‌الاسلام سرافراز عنوان کرد: عمران خان در سفر به ایران دو هدف مهم را مدنظر داشت: ۱- مسائل امنیتى ۲- مسائل اقتصادى. در بعد امنیتى، دو كشور ایران و پاكستان با توجه به مرز طولانى (حدود ۹۵۰ كیلومتر) و ناامنى‏هاى موجود در دو طرف مرز توسط گروه‏هاى تروریستى، قرار شد با همكارى دو طرفه، نسبت به خطوط مرزى كنترل بیشترى انجام دهند. همچنین دو كشور تصمیم گرفتند براى مقابله با ناامنى و تروریست‏ها نیروى مشترك واكنش سریع تشكیل دهند. در عرصه اقتصادى نیز دو طرف نسبت به افزایش روابط تجارى و اقتصادى توافق كردند. قطعاً آمریكا و عربستان از نزدیكى اسلام آباد و تهران خوشحال نیستند و سعى مى‏كنند در این‏راه مانع‌تراشی كنند. لذا رهبر معظم انقلاب اسلامى در این دیدار تأكید كردند كه روابط دو كشور ایران و پاکستان على‏رغم مخالفت دشمنان، باید گسترش یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت عربستان در جدیدترین اقدام ضد حقوق بشرى خود، ۳۷ نفر ازجمله ۳۲ شیعه این كشور را به جرم فعالیت تروریستى اعدام كرد. این مسئله بسیار خطرناك است چراكه این ۳۲ شیعه تنها به جرم شیعه بودن با اتهام حمایت از تروریسم اعدام‌شده‌اند.

امام‌جمعه فولادشهر متذکر شد: البته رژیم سعودى هر ساله شمار زیادى از مخالفان آل سعود را تحت عناوین «مبارزه با تروریسم» اعدام می‌کند. شیخ «نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان یكى از برجسته‏ترین مخالفان آل سعود بود كه سال ۱۳۹۳ به همین بهانه اعدام شد.

وی خاطرنشان کرد: در دادگاه‏هاى عربستان، شیعیان حتى از داشتن وكیل نیز محروم هستند و بدون تفهیم اتهام، سال‏ها در زندان به سر می‌برند. حتى در مرحله محاكمه نیز معمولاً قضات سعودى به دفاع شیعیان از خود توجهى نكرده و شدیدترین احكام را علیه آن‏ها صادر مى‏كنند.

حجت‌الاسلام سرافراز ادامه داد: اما نكته بسیار مهم در مورد جنایت‏هاى عربستان در مورد شیعیان و نقض‏هاى گسترده حقوق بشرى این است كه آمریكا كه ادعاى حقوق بشرى دارد، نه‌تنها در برابر سركوب و اعدام شیعیان عربستان موضع نگرفته، بلكه حتى به‌گونه‌ای آل سعود را تشویق به این كار مى‏كند. چراكه اساساً حقوق بشر تنها دستاویزى براى غرب جهت تحقق منافع است.

وی گفت: فاصله كوتاه میان استقبال سعودى از تصمیم ترامپ در خصوص عدم تمدید معافیت ۸ كشور در خرید نفت ایران و قول مقامات سعودى مبنى بر جبران خلأ ناشى از حذف ایران از بازار نفت بین‏ المللى با اعلام اعدام ۳۷ نفر در سعودى بسیار تأمل‌برانگیز است.

امام‌جمعه فولادشهر تصریح کرد: با توجه به فاصله كوتاه و چندساعتی میان این دو مسئله می‏ توان با اطمینان گفت كه در این میان معامله‏ اى ولو نانوشته و ذكر نشده میان ترامپ و بن سلمان صورت گرفته باشد.

وی اضافه کرد: در واقع منافع ترامپ ایجاب مى‏ كند كه جنایت‏ هاى عربستان را محكوم نكرده و حتى به دفاع از آن‏ها اقدام كند و به‏ صراحت هم اعلام کرده كه منافع خود را به‏ دلیل مسائل حقوق بشرى با عربستان به خطر نخواهد انداخت.

حجت‌الاسلام سرافراز ضمن محکوم کردن این اقدام فجیع و غیرانسانی سعودى‏ ها، گفت: عرض می‌کنیم سكوت جهان اسلام جایز نیست و علاوه بر دستگاه دیپلماسى كشور، لازم است نهادهاى مردمى، حوزه‏ هاى علمی و دانشگاهی با طرح این موضوع، افكار عمومی را نسبت به این اقدام شنیع سعودى‏ ها روشن كنند.

انتهای پیام/ج

مرتبط با جغرافیای ایران با کلید #
ما را دنبال کنید:
+