اشتراک گذاری





نوشته شده در تاریخ: 1402/10/5    کد خبر: 15727332   در دسته بندی یادداشت نوشته شده توسط نورالله جویا
زمان تقریبی مطالعه: 14  دقیقه

یادداشت؛

آیا آقای حاجی‌دلیگانی، چهره ملی مطرح هستند یا نه؟

آیا آقای حاجی‌دلیگانی، چهره ملی مطرح هستند یا نه؟

  فعال رسانه‌ای گفت: لذا وصف چهره ملی برای آقای حاجی‌دلیگانی، غیرواقعی و اغراق‌آمیز و نوعی عوام‌فریبی است. چراکه بدون شک مردم نیز در ارزیابی عملکرد این مطلب را لحاظ می‌کنند.

به گزارش رسانه خبری جویا از اصفهان، این بار روح‌الله عباسیان جزی فعال رسانه‌ای با انتشار یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی و در آستانه نزدیک‌شدن به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به‌نقد حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده سه دوره مجلس با طرح این پرسش که «آیا آقای حاجی‌دلیگانی، چهره ملی مطرح هستند یا نه؟» به شرح زیر به آن پاسخ داده است.


برخی هواداران آقای حاجی‌دلیگانی، ایشان را نمایندهٔ طراز ملی و سیاستمدار شاخص کشور معرفی می‌کنند، چون ایشان یکی از دبیران هیئت‌رئیسه مجلس بوده‌اند. در این یادداشت می‌خواهیم به بررسی این ادعا بپردازیم.

در ابتدای امر، این نکته را متذکر می‌شویم که همهٔ نمایندگان مجلس به‌نوعی تصمیم‌گیر در موضوعات ملی و قوانین کشور هستند و هرکدام از آنها، تنها یک رأی دارند.

رئیس مجلس نیز از این حیث با سایر نمایندگان برابری دارد. اما در خصوص نقش‌آفرینی نمایندگان در موضوعات ملی، جایگاه‌ها، تخصص‌ها و مأموریت‌های محول شده به یک نماینده، در میزان دخیل بودن نماینده در موضوعات ملی تأثیرگذار است.

از لحاظ جایگاهی بالاترین سمت در مجلس، رئیس مجلس می‌باشد. چون می‌تواند در تعیین دستور جلسات و حتی برخی نوبت‌دهی‌های طرح‌ها و لوایح اعمال‌نظر کند و نقش‌ها و وظایفی مثل ابلاغ مصوبات و...برعهده دارد.

ضمن اینکه رئیس مجلس یک جایگاه حقوقی می‌یابد که به‌واسطهٔ آن عضو حقوقی بسیاری از شوراهای عالی کشور مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، شورای‌عالی امنیت ملی، و امثالهم و همچنین نماینده کشور در اتحادیه‌های بین‌المجالس می‌شود.

لذا رقابت برای کسب این جایگاه بالاست. نواب رئیس مجلس هیچ‌کدام چنین جایگاهی ندارند و فقط در غیاب رئیس مجلس، مسئولیت اداره مجلس را برعهده دارند.

پس از رئیس مجلس، از لحاظ جایگاهی، رؤسای کمیسیون‌های دوازده‌گانه مجلس، بالاترین سمت‌ها در مجلس هستند. چرا که نقش پررنگی در تنظیم لوایح و طرح‌های حوزه تخصصی دارند. ضمن اینکه به‌خاطر این جایگاه حقوقی عضو برخی شوراهای عالی کشوری نیز می‌شوند. به طور مثال رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، یکی از اعضای حقوقی شورای‌عالی امنیت ملی است.

یا اینکه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، عضو شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی هستند؛ لذا این نمایندگان به‌خاطر این جایگاه‌های حقوقی، در تصمیم‌گیری‌های کلان ملی شوراهای عالی کشور، اثرگذار خواهند بود.

لذا رقابت نسبتاً شدیدی نیز بین نمایندگان برای کسب ریاست کمیسیون وجود دارد. پس از ریاست کمیسیون‌ها، نواب رئیس کمیسیون‌ها، مطرح هستند.  دبیران هیئت‌رئیسه مجلس هیچ جایگاه حقوقی در شورا‌های عالی کشوری ندارند.

فقط در حد قرائت صورت‌جلسه مجلس و تنظیم وقت نمایندگان و امور تشریفاتی داخلی مجلس، نقش‌های معمولی ایفا می‌کنند. به بیان دیگر دبیر هیئت‌رئیسه مجلس تحت امر رئیس مجلس، در اداره امور مجلس به رئیس مجلس کمک می‌کند. نکته اینجاست هیچگاه چهره‌های ملی و مطرح کشور برای جایگاه دبیری هیئت رئیسه کاندید نمی‌شوند!

اگر فردی قبلاً سابقه وزارت یا سمت مطرح کشوری و حتی استانی داشته و اکنون نماینده مجلس شده است، اگر بتواند با تشکیل فراکسیون و رایزنی رئیس مجلس بشود، کاندیدای این سمت می‌شود.

و گرنه برای کسب کرسی ریاست کمیسیون تخصصی مجلس، تلاش می‌کند یا اینکه برای جایگاه نایب‌رئیسی، کاندید می‌شود.  بسیاری از چهره‌های شاخص مجلس اگر مخالف رئیس مجلس باشند، حتی برای سمت نایب رئیسی مجلس نیز کاندید نمی‌شوند!

هیچ‌گاه نمایندگان شاخص مجلس، کاندیدای دبیری هیئت‌رئیسه نمی‌شوند! تا جایی که سراغ دارم هیچ‌گاه نبوده که وزیر سابق، کاندیدای دبیری مجلس بشود!

البته نقش‌های ملی مجلس محدود به جایگاه‌های مذکور نمی‌شود. برخی جایگاه‌های نظارتی مجلس نیز وجود دارد که رقابت برای آن وجود دارد و با رأی نمایندگان انتخاب می‌شوند. جایگاه‌هایی مثل عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات، کمیته نظارت بر صداوسیما، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از جمله آنها هستند.

ریاست مرکز پژوهشهای مجلس نیز از جمله سمت های مهم مجلس است که با رأی نمایندگان مجلس انتخاب می شود.  ریاست کمیته های تحقیق و تفحص مجلس از نهادها و سازمان ها نیز از سمت های موقت ولی مهم می باشد که با رأی نمایندگان انتخاب می شود. برخی از نمایندگان شاخص مجلس نیز صرفا روی تدوین طرح های مهم قانونگذاری مجلس و پیشبرد آن تلاش می کنند و کمتر مسئولیت های جانبی را عهده دار می شوند.

آقای حسینعلی حاجی‌دلیگانی در طی 12 سال نمایندگی اش از حوزه انتخابیه شاهین شهر، میمه و برخوار, هیچ کدام از سمت های مهم و کلیدی مجلس که دارای جایگاه حقوقی برای عضویت در شوراهای عالی باشد را عهده دار نبوده اند!

ایشان سابقه انتخاب به‌عنوان نماینده مجلس در شورا‌های عالی و کمیته‌های نظارتی را ندارند. ضمن اینکه ایشان هیچگاه طراح و تدوینگر طرح‌های مهم مجلس نیز نبوده‌اند و نهایت نقش ایشان, در حد پیشنهاد تبصره، تغییر کلمه و امثالهم بوده است!

همان‌طور نیز که قبلاً اشاره کردیم جایگاه دبیری هیئت‌رئیسه مجلس، جایگاهی نیست که چهره‌های شاخص و توانمند مجلس برای آن رقابت کنند!

لذا وصف چهره ملی برای آقای حاجی دلیگانی, غیر واقعی و اغراق آمیز و نوعی عوام فریبی می باشد. چراکه بدون شک مردم نیزدر ارزیابی عملکرد این مطلب را لحاظ می کنند. 

مرتبط با جغرافیای اصفهان با کلید # #مجلس #شاهین شهر #برخوار #میمه #جویا #اصفهان
ما را دنبال کنید:
+